Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Eg gleder meg over andres vegne, og andre sine evner til å tjene penger.
Vi kan gjerne si at han fikk rett, men har han det enda ?
Er jo flere her som har gitt utrykk for at selskapet kan lykkes, men risikoen har og er enda større enn størst.

Eg har som tidligere nevnt hatt lyst til å laste tungt oppigjen, men risikoen var eg ikke villig til å ta.

Det kunne like gjerne komt en melding så hadde fått kursen til å gå like mye ned, som den idag gikk opp.

3 Likes

Gordon skriker nesten alltid kjøp… Får han rett etter 1 dag med oppgang til 0.99 kr?

Jeg solgte sist på 1.290 i begynnelsen av oktober!

Idiotforklart mente han at jeg var…, for det var jo NÅ det skulle ta av!

over 2 måneder seinere og kursen er enda lavere…

8 Likes

Der er en regning som skal betales men måske det bliver lettere nu hvor en fornuftig plan er lagt frem? jeg kunne godt være med på en emi hvis det som bliver lagt frem i januar ser fornuftigt ud, kan godt lide at de allerede nu har arbejdet på det nye spil i 6 måneder og er langt i processen, men som sagt tidligere så er min investering (til og starte med) kortsigtet!

Nei, self får han ikke rett med en dags oppgang.
Det mann kan få rett i, er at det har vert og ser ut til å bli en positiv retning for selskapet, så spørs det hva selskapet videre er i stand til iht finans.
Nåværende kasse er tom, selskapet har en god plan,hvem betaler ?

PS; hadde eg lyttet til rådet ditt under forge oppgang å solgt der du solgte, så hadde eg hadde mye mer peng nå enn hva eg har.

Edit: noen ganger, eller veldig ofte, overstyrer ordboken meg, blir mye rart innimellom, som nå, før eg rettet det så var " en god plan ", " en god Ola " hva faen er en god Ola ? :slight_smile:

2 Likes

De ville vært veldig merkelig om man snakker om utgivelser år og kanskje flere år fremover, hvis det ikke er “orden” på finansene. Selv om marked / regnskap og de kreative / utviklerne har separate oppgaver så regner jeg med utviklerne får en tommel opp at, yes, kjør på gutter og jenter.

De har noe cash, de har helt sikkert flere muligheter til å skaffe finansiering, de har garantert dialog med hovedaksjonær, og de kommer sikkert til å tjene noe på The Park på konsoll, hvorfor skulle de ellers gjøre det?

Vi har snakket om Age of Conan i lang tid, hvor fett det ville vært om de lagde en singelplayer / PvP variant, og gikk mer bort fra MMO, det er nesten så man skulle tro de har vært inne å lest hva som er skrevet. Arnold gjør muligens comeback i nye Conan film i 2016, dette er perfekt timing.

Selv om LEGO ble en flopp, så er tanken og ideen veldig god. De bruker noe som ikke trengs å markedsføres, ALLE vet at Conan er en diger muskelkladd som er en jævel til å sloss. De vil få synergi av å lansere “samtidig” og lansering denne gangen kommer til å skje raskt og mer smertefritt enn tidligere, da de slipper å ha love og regler fra LEGO hengenden over seg, samt at de har eksperimentert litt nå med The Park og LEGO på Dreamworld, og sett att dette fungerer.

Det er masse som kan gå feil, det gidder jeg ikke gå inn på, jeg fokuserer på det som er positivt og de mulighetene som finnes. Med kontinuerlig drypp, trailerrelease og lanseringsdato på The Park på konsoll, så tror jeg på stigning fremover. Jeg har aksjer før børsen åpner mandag, denne gangen kommer jeg til å sitte å følge nøye med på det som skjer. Selv om det er som å vinne i Lotto, så¨kanskje vi ser starten på noe nytt, spennende og potensielt veldig stort!

God natt! :slight_smile:

6 Likes

Ikke ta æren fra Bylos, Paddy. Dette er noe han har tenkt på i mange år, og foreslo for ledelsen for lenge siden. Nå er det endelig i gang. :slight_smile:

6 Likes

Bra skreve dette Paddy.
Når eg nå nevner negative ting, og da dette med finansiering, så er det definitivt ikke for å baise aksjen, men mer ett skrik etter hjelp til å forstå hvordan dette kan løses, og hva dette vil å si for nåværende aksjonærer.
Eg kan gjerne si at eg nå har lyst på ett lass av aksjer, for det har eg, men eg klarer ikke å overbevise meg selv om at det er lurt.

• denne gangen tror eg nok at eg vil prøve, dersom mulig, å plukke småporsjoner over tid, og forhåpentligvis til rundt krona.
    Det kan bli vanskelig, eg vet ikkje, men med gårsdagens artikkel på e24 der det nevnes gigantiske inntektsnivå som mulighet, så åpner sikkert aksjen rett opp også på mandag, fordi nå tror mangen at Funcom skal tjene hundrevis av milioner i 2016.

Nå er det altså spørsmål hvordan dette skal betales før inntekter kommer, og dette ha muligens ledelsen full kontroll på, uten at vi vet hva som skulle være under oppseiling.
Kan the park ha genere såpass med inntekter, at Funcom har økt cash beholdningen siden q3 res?
Forventes det at the park levere store inntekter når det kommer på ps?
Er Jebsen villig til å låne ut nye 50 millioner ?

Funcom er uten tvil ose’s mest spennende aksje, der absolutt alt kan skje, man må bare passe på at man ikke blir stående igjen med en varm potet i hånden som siste mann.

2016 blir sikkert ett mega år for aksjen, å høye kurser oppnås helt garantert sikkert.
Nå mener eg å lese at selv Dr. Funcom himself, Bagger’n, mente det kunne komme flere muligheter for kjøp under krona, frykter han også en emi etterhvert ?
Han vel solgt deler av beholdningen sin går. ( han vil vel inn igjen på lavere nivå)

Eg håper Funcom holder seg lavt, inntil eg har oppnådd mål i andre aksjer og etterhvert kan heve gevinster, så kjøper eg gjerne Funcom

4 Likes

Ditto kronn, vi ser ofte det samme, kanskje vi er samme person? :wink:

Det som er viktig nå er at momentum holdes oppe, skulle volum bli lavt så kan noen selge litt ekstra og skape frykt igjen, det blir lett frykt i Funcom.

Funcom er på nåværende tidspunkt kanskje grei å ha 20-30% av hva du maks ønsker, fordi den kan gå i 80 øre igjen, da er det greit å kunne fylle på litt igjen, vi vet jo det skjer ting i januar og utover neste år.

Det kommer til å bli en baissestorm uten sidestykke fremover, får håpe de ikke klarer å knekke nok folk til at kursen knekker ned igjen, jeg tror ikke det er mulig denne gangen :grinning: da må det noe dritt til fra selskapet. Men hvor trolig er det? Funcom har vel ikke råd til å kjøre EMI på nåværende kursnivå? Hvor høyt bør kurs være edruelig sett for å kunne få ut en del kroner ved EMI?

1 Like

Ser jeg har et ubesvart anrop fra ABGSC så kanskje de jobber med en emisjon? :wink:

3 Likes

Det som er viktig er at Funcom får fikset finansieringen og lager et bra spill. Evt det du sier hvis man trader og er ute etter å finne «the next fool» å selge dyrere til…

2 Likes

Det er veldig risikabelt å påstå at Funcom nå har funnet den rette strategien, men jeg synes i hvert fall de beveger seg i riktig retning med tanke på:

• Det ensidige fokuset på MMO er borte

• Det neste store spillet baseres på en velkjent IP som også er relatert til eget spill (så der får du synergi-effekter)

• Det skal utvikles flere mindre spill for å redusere risiko.

• Spillene skal lanseres på både konsoll og PC, og distribusjon på populære kanaler som Steam osv i stedet for egne sære løsninger.

Jeg liker den nye strategien nok til at jeg kjøpte aksjen igjen (på kursene 0.96 og 0.98), men nå må de også vise at de klarer å levere gode spill som treffer en stor målgruppe.

4 Likes

Jeg har veldig lite tro på at de vil klare å få i land et multiplayerspill. Det er en grunn til at f.eks Skyrim er singleplayer. Det er teknisk mindre komplisert, og krever vesentlig mindre balansetesting. Med mindre enn ett år til de må tjene penger på spillet, så har de rett og slett ikke tid til å lage noe annet enn et singleplayerspill.

Med The Park synes jeg de viste at de har klart å få ned tiden fra konsept til lansert spill ned til det de trenger. Med Conan-kontrakten, så viser de at de skjønner hva slags IP de trenger for kommersiell suksess. Spørsmålet er nå om de evner å gjennomføre og om de klarer å finansiere det. Jeg har forsåvidt troen på det første, men finansieringen er problematisk.

1 Like

Enig i det men spørsmålet er om de har nok tid til å lage et bra multiplayerspill hvis de har tenkt å release det i 2016.

Hvis de lager et “spill” som The Park hvor man ikke har noen valg så mister jeg troen på FC. Jeg liker uansett det Telltale har gjort med the walking dead/game of thrones og tror nok noe tilsvarende i conansetting kunne solgt en del.

Joel har tidligere sagt :

“If I was given a large budget and full control, it would be a very different type of game. (Can we say VtmB style RPG in the TSW universe?)”

Jeg tror derfor de kommer med en eller annen form for singleplayer RPG som det er mulig å utvide til multiplayer hvis det selger en del.

1 Like

Bylos nevnte i et intervju litt tidligere i år hva han hadde foreslått for ledelsen når det kom til bruk av Conan IP-en. Jeg klarer ikke finne intervjuet. Noen som klarer å finne det? Tipper de har tenkt å bruke en eller flere av de ideene sammen med Conan IP-en de har skaffet seg tilgang til.

Sikkert ikke denne du tenker på men poster den alikevel :

“Let me tell you a story. When the expansion was wrapping up in 2010, I wrote a proposal for a series of single player adventures based in the world of REH. They were essentially reproductions of the Howard adventures in the Age of Conan engine, and you could buy them stand alone, or tied to the MMO itself.
You played Conan through these adventures, targeted to 3-4hrs long and at the end of each, you received a code which could be redeemed in Age of Conan for an item based on these legendary adventures.
Alas, the team was moved to Montreal, we went through another round of layoffs and I was moved to The Secret World. But I still have the design document I wrote for the first of these adventures, and it was Pool of the Black One.
Why? Because we have the assets for that island, we have the Black Ones, we have the pirate assets and because making it as a prototype for the concept would have been extremely cheap.
Those reasons really haven’t changed, so if I was to start building adventures based directly on the REH stories, Pool of the Black One would likely be where I would start.”

2 Likes

Jo, det er akkurat det intervjuet jeg tenkte på, men ser at innholdet nok ikke stemmer helt med hva jeg husket.

Jeg ser for meg at de kanskje har prototypet basert på den ideen og så sett hva de kunne gjøre for å lage et skikkelig spill av det, og ikke bare et spill basert på korte episoder. Det jeg tror kan gjøre Conan-spillet bra er hvis de klarer å lage et kampsystem som er kult og litt skillbasert (ikke så rpg-fokusert). Storyen i Conan-fortellingene er ikke så komplisert, og det trenger ikke spillet være heller. Her holder det lenge med god stemning og gameplay som passer i et spill basert på Conan.

Det er jo greit å ta med seg at det sikkert er 3-5x flere som har spillt AoC enn TSW. De rundet to millioner spillere for veldig mange år siden.

1 Like

Det er basically AoC hvor du har tatt ut MMO-biten. Gameplayet i AoC er faktisk ganske likt Diablo, ihvertfall hvis du er 2-3 som teamer opp.

… men nei, jeg tror det blir for vanskelig å få til på et år, med det budsjettet de har til rådighet.

En ting jeg la merke til i invtervjuet på E24 var at det kan se ut som de bruker DW-teknologien. Kan dette stemme? Uansett vil det nok være betydelig større sjanser for at vi får se Multiplayer da.

"
– Våre produksjonsprosesser er «fintunet» gjennom Lego-prosessen, og vi er nå i bedre stand til å kunne lage ganske omfattende spill med mindre ressurser og på mindre tid. Dette skal vi nå ta et steg videre, sier Schreiner.

Han understreker at både Lego-spillet og det nye Conan-spillet vil være basert på selskapets såkalte Dreamworld-teknologi

– Teknologien som har blitt videreutviklet gjennom Lego-produksjonen er ytterligere styrket, og vi er nå i enda bedre stand til å produsere hurtigere uavhengig av type spill, sier han."

2 Likes