Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Morti, gi FA… i å svare Bagger på HO, tror det vil irritere han mere å bli oversett i lengden enn att du svarer. Fatter ikke hva som foregår inni hodet hans, nesten bare idioti som kommer ut ivertfall. Flere her inne som legger ned masse tid på å grave etter info om selskaper og deler dette på forumet her :+1::+1:
Fortsatt god jul og ett godt nyttår til alle her inne på Tek, :evergreen_tree:

5 Likes

Du har glemt å ta med i betraktning at de hadde abonnementsinntekter, så antall solgte spill er lavere.

AoC fikk forresten en interesse som jeg tror de kan drømme om i dag. Bare sjekk google trenden til AoC mot andre spill, så skjønner du hva jeg mener.

1 Like

Ser den Christian, men for å få frem poenget om at det er ett fint potensiale valgte jeg å gjøre det veldig enkelt, som feks at de selger 200.000 spill til 400,- Da har de brutto 80mill, og kanskje de bruker en 40 - 50 mill på utviklingen. Da blir iallefall kursen og Jebsen glade!

Man deler spilltitler inn i A, AA og AAA, iallefall på konsoll (noen ganger AAAA - typ Fifa til konsoll)
Hvis man skal prognosere så vil vel nye Conanspillet være en AA tittel, med en sterk merkevare. Hvor mye selger en slik tittel?

3 Likes

Det går jo litt bort til Steam osv og jeg tror de vil legge seg litt lavere i pris, men selger de 400.000 kopier til 299,- f.eks så kan det bli en grei avkastning :slight_smile:

Jeg er enig med deg i at får de tilbake 80 MNOK på 40 MNOK investeringen så skal vi være fornøyde, og så kan de gradvis bygge opp en portefølje med flere spill.

2 Likes

Jeg vet ikke hvor mye mer effektive Funcom er nå, men et A eller AA spill blir det. Denne typen spill selges typisk for 20$ - 40$. Jeg tipper Funcom kommer til å gå for 30$ fullpris og gi en grei rabatt på forhåndssalget.

Hvor mye det selger kommer jo virkelig an på. Dette vil nok være et spill som vil selge mye på hva markedet i snitt mener (ikke til å forveksle med metacritic eller user score fra Steam). Et ganske tilsvarende spill tror jeg vil være Soma. Det har solgt ca 115k på Steam og en god del på PS4 også. http://steamspy.com/app/282140 Funcom sitt Conan-spill har IP-en å støtte seg på, mens Soma er i øvre 5% når det kommer til mottakelse.

Jeg liker forresten alt Funcom har gjort i det siste, og tror forsåvidt det kommer til å hypes bra før launch, men jeg liker ikke finansieringssituasjonen. Jeg har egentlig lovet meg selv å holde meg borte fra firmaer hvor finansieringssituasjonen kan føre til fall på 50%+ over natta. Det er rett og slett for lett å gå på en skikkelig smell. For å si det sånn, jeg vil heller gå inn i Funcom på 2kr med finansene i orden, enn sånn det er nå.

Så, kort oppsummert, jeg tror et Conan-spill med god mottakelse selger 100k-ish, meget godt mottakelse 250k-ish og med svært bra mottakelse, så selger det lett 500k. På pris, så vil jeg gjette på snittpris på ca 25$.

Angående pris, så var spilletiden på Soma 6-8 timer utfra hva jeg fant ved hjelp av litt kjapp googling, og fullprisen var da 30$ og sett på som litt dyr. Hvis Funcom klarer å levere tilsvarende, eller helst litt lenger gameplay, så tror jeg det vil være greit å ta 30$, uten at de trenger å selge med rabatt etter launch (som de gjorde med The Park).

Er det ikke bare Oslo-studioet som skal jobbe med Conan-spillet? I såfall synes jeg det høres litt mye ut? Nå er regnskapet til Funcom såpass obfuscated når det kommer til bokføring at jeg sliter litt med å se hva Funcom faktisk har i drifts og investeringsutgiver i løpet av et kvartal? (Mao, ekslusiv opp- og avskrivninger). Noen som har sett noe nærmere på det?

Når det kommer til inntektene, så er det greit å regne ut hva Funcom faktisk sitter igjen med. Typisk må du gange med: 0,7 (30% til steam) * 0,9 (snittmoms på 10%) * 0,85 (15% royalty for IP) = 0,54.

6 Likes

Dette må da menes pr spill? Stod i Q1 rapporten, mener under ny strategi bolken.

Vi må jo også anta at mange tidligere fans eller de som spiller i dag kjøper spillet, det kan fort bli noen 10.000 eks av dette også?

Uansett, det er moro å leke med tall, men jeg er opptatt av de har rot i virkeligheten, så takk for innspill Christian

1 Like

Godt du følger med, og som du sier, har de skrevet 3-6MUSD, så blir det nok som du sier 40-50MNOK i utgifter - forutsatt at de har pengene til det. :wink:

1 Like

Det er jo også viktig å tenke på hvilken tidsperiode man setter. Soma kom ut i september, og vil jo fortsette å selge i 2016. Det er det jeg liker nå som de går bort fra MMOer at selv om spillene drar inn stadig mindre så vil det fortsatt komme inn noen kroner ett eller to år senere. Funcom har en tradisjon for å lage spill som står seg godt over tid.

6 Likes

Ja det er jo bare å se på et spill som payday:the heist. Det drar fremdeles inn noen mill(ca4? ) i året til Starbreeze.

1 Like

håper FC legger prisen høyere enn på TP

Payday:The heist drar fortsatt inn penger, delvis pga reklamen for Payday 2, og delvis fordi det er et multiplayer spill med ganske stor gjenspillsfaktor. Jeg tror ikke Funcom har tenkt å lage den type Conan-spill, men jeg kan ta feil. :wink:

:cry::cry::cry::cry::cry::cry:

1 Like

Nå er ikke TP ett spill i den forstand, Funcom selv omtalte The park som “an experience”.

Prisen vil nok ligge vesentlig høyere, tror som nevnt at - /+ 300 nok er fasit

1 Like

Funcom brenner vel ca. 1 MCAD pr. Q basert på Q3. Dette er dog eksl.valuta.

EBIT = -1,7 MCAD
Dep, amort & Impairment = 1,389
Capex knyttet til immaterialle (aktivering av lønn) = - 0,7 m CAD

Cash flow:

-1,7 + 1,389 - 0,7 = -1 MCAD pr. Q.

Hva er deres tanker om Q4? KAn vi forvente at de går Break-Even da, og hvordan ser dere for dere kostnadene knyttet til lansering av tre nye spill?

Noen andre titler som har kommet med oppfølger år senere.

• Floppen Duke Nukem Forever - solgte 376,300 (inkluderer ikke digitale
    kopier) første måned. Dette kom ikke som følge av gode reviews, men mye
    nostalgi.

• X-Com Enemy Unknown - 680.000 total solgt

• Gamespot intervju sier Max Payne 1&2 solgte til sammen ca 7.5 mill
    kopier, Max Payne solgte rundt 5 mill og Max Payne 2 rundt 2 millioner.

Noen titler som Bioshock og Borderlands har solgte bedre på oppfølgeren - inkludert salg på konsoll.

Avtalen Funcom nå har gjelder: "rights to develop multiple games based on “Conan the Barbarian” and the world of “Hyboria”.

I tillegg: “making it the Preferred Partner for PC and CONSOLE games based on the “Conan the Barbarian” brand”.

Bli spennende å se hva de kan få til og hva slags type spill det blir.

Intervju fra 2014,

"Let me tell you a story. When the expansion was wrapping up in 2010, I wrote a proposal for a series of single player adventures based in the world of REH. They were essentially reproductions of the Howard adventures in the Age of Conan engine, and you could buy them stand alone, or tied to the MMO itself.You played Conan through these adventures, targeted to 3-4hrs long and at the end of each, you received a code which could be redeemed in Age of Conan for an item based on these legendary adventures.

Alas, the team was moved to Montreal, we went through another round of layoffs and I was moved to The Secret World. But I still have the design document I wrote for the first of
these adventures, and it was Pool of the Black One. Why? Because we have the assets for that island, we have the Black Ones, we have the pirate assets and because making it as a prototype for the concept would have been extremely cheap.

Those reasons really haven’t changed, so if I was to start building adventures based directly on the REH stories, Pool of the Black One would likely be where I would start."

Ting kan ha endret seg fra 2014, men materialet og idéene har vært tenkt på og sikkert jobbet med i en stund nå. Januar blir spennende.

5 Likes

Kostnadene rundt lansering av det neste som er annonsert vil ligge mellom 3-6MUSD som skrevet over. Småspillene vet jeg ikke - noe andre som har sett?

Noe som de “ikke” bruker penger på lengre er LMO, som de har satt til ett minimum av va de må ifht avtale med LEGO. Derfor vil pengebrukes ha gått ytterligere ned fra de siste kvartalene?!

2 Likes

Du tar feil når du sier de har sagt at det neste spillet vil koste et sted mellom 3 og 6MUSD. Husk at i Q1 ( som du har hentet tallene fra ) så jobbet de fremdeles etter den “gamle” strategien. Gjennomsnittslønnen i Funcom Oslo er ca 720k så da vil spillet kostet et sted mellom 7.2MNOK(10mann i 12 måneder) og 43.2MNOK(30 mann i 24 måneder ).

Småspillene som vil ha 4-6 mann i 4-6 måneder vil da koste et sted mellom 960K og 2160k NOK

3 Likes

LMO ble nok skalert ned til et minimum i Q3 . Joel nevnte i et intervju at folk allerede i juli jobbet på et prosjekt han ikke kunne si noe om. Det som er kjipt med LMO er at de fremdeles vil ha utgifter til hosting/båndbredde selv om de ikke har så mange utviklere som jobber med det.

Det er jo fantastisk hvis det stemmer, da vil kostnadene være lavere enn jeg trodde.
I verstefall 6MUSD er jo 50MNOK ish.

Jeg tror ikke Q4 blir så bra, men kanskje Q1 kan bli bedre med konsollansering av TP. Uansett jeg har kjøpt aksjer fordi jeg liker de nye taktene til CEO og fokus på spill som både de ansatte brenner for å lage og spillere har etterspurt. Jeg gleder meg til å se hva de kan få til i 2016.

7 Likes