Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Den korrekte måten å regne verdien av et selskap er å diskontere fremtidig fri kontantstrøm for deretter å trekke fra rentebærende gjeld, og så plusse på kontanter.

En annen måte å regne på er f.eks å bruke multipler som direkte hensyn-tar gjelden i selskapet: EV/EBITDA, EV/EBIT osv. Det kunne vi gjort i mitt eksempel også, men når forventningene er såpass lave i FUNCOM så gidder jeg ikke å regne i detalj på FUNCOM. Dette skal jeg imidlertid gjøre senere.

Ellers: Høy gjeld = lavere P/E, pga. du må trekke fra mer gjeld i DCF-en (Discounted cash flow analyse). Nå skal det imidlertid sies at jeg ikke har tatt mye i når vi f.eks ser hvordan Starbreeze prises. Mener at Starbreeze også var en stor flopp før de virkelig traff med noen spill?

3 Likes

Er enig i at oppsiden er veldig stor hvis de selger 1 million spill f.eks. Mitt base case er jo basert på 280 tusen, men marginene vil fyke i været dersom de selger mer. Det er jo det som er så spennende med denne bransjen og som vi så i Starbreeze. Men selv med et mer nøkternt estimat synes jeg det ser bra ut. De har en dårlig historie, men synes det virker som de kreative får mer spillerom og er mer entusiastiske, og jeg tror at dette vil resultere i bedre spill som selger mer. Og så er jeg veldig glad for at de fokuserer på andre ting enn mmo, der det skal mye til for å treffe helt rett.

3 Likes

Enig.

1 Like

Hvis du ser vekk fra gjelden så er vel FC i en tilsvarende situasjon som SB var før PD2 ?

Payday: The Heist var relativt vellykket. Det var det som dannet grunnlaget for Payday 2. Spillet ble sluppet i oktober 2011 og solgte 700k kopier første året.

Sist gang Funcom hadde et spill som solgte tilsvarende eller bedre var i 2008, med AoC. Det er jo lov å håpe de treffer denne gangen også. (Og uten flere år med forsinkelser og 300 millioner i utviklingskostnader).

1 Like

Rt 1.41 :slight_smile:

3 Likes

Funcom, aksjen fra helvette som aldri gir seg

6 Likes

Synes ikke det er SÅ relevant at AoC omsatte for 120 MUSD det første året. Betalingsviljen for et spill til 30+ MUSD og som har store driftskostnader er mye større enn for et spill som kanskje skal koste rundt 5MUSD. En del av de som spilte AOC det første året la igjen opp mot 200USD hver (spillet + et års abonnement)og snittet per pers lå mest sann. over 100USD.

At folk skal legge igjen i nærheten av det for det nye Conan spillet er usannsynlig så klart. Muligvis snakker vi en utsalgspris på 30 USD noen som sikkert gir en snittpris det første året rundt 25USD (pga steamsalg). Tar vi bort steamsandel, moms og royalties sitter funcom igjen med ca 13 USD per spill (25 x 0.9 x 0.7 x 0.85). Da snakker vi 380K i salg for å klare break-even.

Om funcom klarer å selge 500K sitter funcom igjen med en profitt på 1.5MUSD. Personlig tror jeg ikke det er nok til å dekke driftsunderskuddet som kommer fremover etterhvert som inntektene fra TSW og AOC blir mindre. Alt i alt trenger funcom med 100 ansatte å tjene i underkant 3MUSD i kvartalet får å gå rundt. De nye Conan spillet samt de andre småspillene skal være veldig bra for at funcom skal klare dette tror jeg.

For å være helt ærlig er jeg veldig usikker på hvordan funcom skal klare seg gjennom dette og neste kvartal. Forhåpentligvis får funcom inn 3 millioner kroner fra Conan properties, men er dette nok?

3 Likes

Jeg ville lagt til 10 dollar på veil utpris, vi snakker kun 349,- i NOK. Vi snakker om Arnold her, det er ikke ett random actionspill med ukjente karakterer! Får være måte på edruelighet :smile: Da er du på i underkant av 250k spill for å gå break even. Som nevnt tidligere så kan den fort selge 500k ++ med gode reviews!

Ikke vet jeg :grinning: ,men for meg og mange andre er Conan mr Arnold :wink: Og filmen kommer i samme periode, dvs 2016.

1 Like

Filmen kommer i 2017/2018 faktisk tror jeg.

Har solg en smule fra på 1,42 og købt mere Thin :wink:

Så må vi se om det var smart

2 Likes

Liker ikke å trade så mye når det går bra, lett å selge vinnere og kjøpe tapere. Det er når det er mest action at jeg handler minst, men det er min strategi…

5 Likes

Hvis denne slutter på topp igjen så er jeg mektig imponert. Viser enorm styrke, høyt volum, lover bra. Dippen kommer nok men interessen er stor og det kan drøye noen uker før nyhet kommer :slight_smile: Det var noen som sa 1.80 før nyhet, gitt denne kommer i slutten av januar på HO, synes det høres edruelig ut.

2 Likes

ute med halvparten

1 Like

Bra driv her no:) Her er det sikkert meir i vente trur eg.
Ikkje så mykje annet på børsen som er i pluss i dag.

Funcom = trygg havn?

Grattis til oss alle og bli med videre alle mann:)

1 Like

Kronn

Pas på at Bagger ikke ser det :slight_smile:

1 Like

Det står at filmen kommer i 2016 på IMDB. De pleier å ha rett. :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes