Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Jeg kan ved første titt ikke finne noen som skal kjøpe disse aksjene, kun at det skal være mulig å utstede nye 70.000.000 aksjer fremover til noe. Slik jeg leser meldingen så er det kun angående de konvertible lånene som utsettes og endres på, forhåpentligvis til noe bedre.

I explanatory notes som er et vedlegg til dagens melding skriver de jo helt konkret at det kan være enten en private placing eller public offering så det er for tidlig å konkludere om dette nå:

1 Like

Mulig jeg er veldig ut-datert og tolker det helt feil, men hadde de ikke lov til å utstede 30 mill aksjer fra før? - og nå har de lov til +70 = 100?

Ja, det stemmer sikkert. Men at mange aksjer skal trykkes opp vet vi, det vi ikke vet er til hvem og til hvilken kurs.

Dette vil jo uansett ikke tre i kraft før februar, det vil si at før dette så vil vi få vite mer om Conan spillet, lanseringsdato og kanskje en reveal trailer, og TP kanskje har blitt lansert eller vil bli lansert på konsoll.

1 Like

Kan den som har mest peil på slike scenarioer komme med en “fasit” på hva det betyr objektivt sett? :slight_smile: Utvanning av eksiserende aksjonærer, men har sikret penger til utvikling og videre drift?

Men om vi går da fra rundt 92 000 000 aksjer til 192 000 000 aksjer så er jo det en ganske drøy utvanning, mer enn dobling av antall aksjer = halvering av kaken for nåværende eiere. Dersom det blir en rettet emisjon så er det jo katastrofe for oss som da ikke får ta del?

Det er vel litt avhengig av emi-kursen? …men sannsynligvis ‘ja’?

…om kaken blir dobbelt så stor så blir det jo same same.

2 Likes

@Burnside @cagey2

Dere to virker jo veldig positive til dette, elaborate please ? :slight_smile:

3 Likes

Funcom skal opp 3x til 5x. Konkursprisingen er over! Blir spennende å se hvor mange av aksjene som kommet ut og til hvilken pris, men det viktigste er at der duket for masse morrl og action i Funcom i flere år fremover!

Dette var ikke gitt i går.

2 Likes

Det ser ikke ud til at marked deler din optimisme

Tja, hvis en avventer inngang i et selskap som nettopp har fått løst sine finansielle problemer til en grei kurs rett etter en utvanning, så er det kanskje ikke rart en er positiv.

Nesten samme som jeg tenker da jeg ikke har noen aksjer akkurat nå i Funcom.

Husk at dere må vente på at de skal få rett til å trykke opp aksjer til 25. februar og så vet vi ikke når og til hvem og hvilken kurs dette skjer. Dagens melding er en bekreftelse på det vi allerede vet og som Funcom selv har meldt, selskapet må styrke finansieringen og egenkapitalen og det vil bli gjort i hvert fall delvis ved å trykke opp flere aksjer.

1 Like

Så om jeg forstår det rett så vil dette gi Jebsen rett til å konvertere gjelda si (foutsetter at aksjeprisen i februar er den samme som i dag) som vel er på 13.5MUD til aksjer til en pris på ca (1.3 /8.6 = 0,15 USD/aksje) i praksis altså 13.5 MUSD / 0,15 USD/aksje = 90 millioner aksjer.

Dette forutsetter at aksjeprisen er den samme som idag, om den går ned blir det flere akser, om den går opp blir det færre.

I verste fall (igrunn beste da det vil være viktig for funcom at de klarer dette) snakker vi 90 + 70 = 160 millioner nye aksjer.

1 Like

Om funcom bare kunne ha tatt sånne grep på Lmo hypen istedenfor det grise kortet til ya

1 Like

Forstår det som at det er fullmakt til å utstede maks 70 mill aksjer til det konvertible lånet.

1 Like

Det er mulig du har rett i det.Fikk bare lest litt kjapt gjennom. I så fall vil funcom fremdeles sitte med gjeld selv om det skulle bli maksimal konversjon (med mindre kursen er en del høyere i februar)

Å skifte over noe av gjelden til egenkapital på dagens kurs ser jeg på som positivt, men det er så klart verre for dem som har kjøpt på høyere kurser.

Ok utvanning blir det nok, men jeg velger å se positivt på dagens melding. Velger å tro på den nye kursen til selskapet og tror de har en skikkelig gulrot til oss oppe i ermet. Tror de som trenger å vite hva dette er, vet det allerede og derfor har gått med på å utsette lån osv. Blir litt svimmel av dem som først hardnakket på HO påstår att Funcom er KONKURS ! når som helst og dette går til hel… på første klasse. For så når lånet endelig er utsatt så lenge att det monner og Funcom faktisk har mulighet til å gjøre noe med det, og i tilegg faktisk ser ut til å stablet på beina en finansiering som gir dem arbeidsro til å konsentrere seg om det som er jobben deres faktisk å utvikle spill som markedet forhåpentligvis vil ha, fremdeles maler fanden på veggen. Blir liksom aldri bra nok for enkelte når noe kommer fra Funcom. Kommer til å gni meg i hendene vis Funcom kommer opp med ett skikkelig blockbuster av ett spill til oss i nærmeste fremtid :smiling_imp:

3 Likes

de = Jebsen :wink:

Jeg har desverre ikke hatt tid til å lese alt i detalj enda men jeg er enig med deg her. FC må alltid ha så store fullmakter slik at de har mulighet til å utstede nok aksjer i forbindelse med konvertering av lån/warrents/opsjoner.

Men det er uansett ingen tvil om at FC trenger cash ( jeg vet de har vært på besøk i et meglerhus i dag… ) og det er vel derfor punkt 12 er der ?

“12. Proposal to designate (aanwijzen), in addition to the proposed designation under agenda
items 8 and 10 above, pursuant to Section 4.9 and 4.1 of Funcom N.V.’s articles of
association, the Board of Supervisory Directors as body (orgaan) of Funcom N.V.
authorized to issue up to a maximum of 50,000,000 (fifty million) shares (aandelen) in
the capital of Funcom N.V”

EDIT: gikk litt kjapt der men har postet en ny post lengre ned som dekker det meste :wink: