Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Jeg tror alle vil være enige i at dersom funcom klarer å få igjennom disse konverteringene og emisjonen så vil det være veldig positivt for funcom og på lengre sikt kanskje også for aksjonærene (om de klarer å bli en profitabel bedrift).

Likevel er ikke dette en positivt melding. Hvorfor ikke? Jo fordi, funcom indirekte sier at de trenger mer penger ( i tillegg til å bli kvitt gjelda) for å klare seg. Ønsker investorene å finansiere en ny runde for funcom? Hva skjer om funcom IKKE klarer å tegne den planlagte emisjonen? Disse spørsmålene er det knyttet stor usikkerhet rundt.

1 Like

Vel det er jo ikke lov å lekke informasjon til enkelte utvalgte, men for å få så store ting på plass er det vel nødvendig med ikke så rent lite informasjon om Funcoms fremtidsplaner.
Funcom har vel brukt opp denne for lenge siden: " vis du blir med på dette så skal du få se det blir vei i vellinga her…"

1 Like

Nye fullmakter blir vel 70 + 20 + 50 mill ? ( punkt 8 , 10 og 12 )

Punkt 8 er 70 mill aksjer og gjelder public/private placement :

The proposed designation is intended to give the Board of Supervisory Directors, inter alia, the
possibility to issue shares (aandelen) in the capital of Funcom N.V., specifically including the
authority to issue rights to acquire shares (rechten tot het nemen van aandelen) in the capital of
Funcom N.V. via either a private placement (with repair issue afterwards) or a public placement in
order to attract funds for the development of new games. Reference is furthermore made to the
press release by Funcom N.V. that was published – inter alia – on the website of the Oslo Stock
Exchange and on Funcom N.V.’s website on 17 December 2015.

Punkt 10 og 12 er vel for å dekke konverteringer :

10 :

“The proposed designation is intended to give the Board of Supervisory Directors the ability to issue
shares in Funcom N.V. in case the current bonds are converted by the bondholders under the
proposed amendments to the Bond Agreement. Furthermore reference is made to the explanatory
notes under item 2 above.”

12 :

The proposed designation is intended to give the Board of Supervisory Directors the ability to issue
shares in Funcom N.V. in case the convertible rights under the a convertible loan agreement dated
26 August 2014 are converted under the proposed amendments to the convertible loan agreement
dated 26 August 2014. Furthermore reference is made to the explanatory notes under item 3 above.

3 Likes

Det er da ikke nytt? Eller mener du at de tidligere har sagt at de bare trenger midler for å betale lånene og nå trenger midler også for drift? Kan du konkretisere dette?

Det er ikke nytt for meg (og tydeligvis ikke for deg heller), men etter å skummet f.eks. HO forum virker det som om en del tror at funcom er cashflow positivt.

Jeg (og sikkert andre) har jo nevnt det ved noen anledninger her inne, og da pleier det bli en del diskusjoner der enkelte f.eks. mener at det skyldes valutatap etc.

3 Likes

Er ikke enig med deg delkop dette er i min verden en positiv melding.
Ett stort lån er utsatt med ytterligere 2 år, hva hadde skjedd vis hovedeier hadde stått på kravet om atte lånet måtte innfris dette året? Jo Funcom hadde vært historie, nå har de fått muligens, en siste sjanse til å vise att de kan lage ett spill som markedet vil ha. Som sagt jeg tror de har en skikkelig gulrot oppe i ermet til aksjonærene. Vis denne guleroten finnes (ikke bare inne i hodet mitt:wink:) kommer emisjonen til å fungere, jeg velger å være positiv til det motsatte er bevist, tror vi vet mye innen januar er over.

2 Likes

Jeg vil kanskje dele meldingen i to.

Den ene delen som går på utsettelse av gjeld syns jeg er svakt positivt. I mine øyne bare “svakt” fordi jeg ikke ser at Jebsen har noe annet valgt.

Den andre delen synes jeg er ganske negativ selv om den som sagt var ventet og en emisjon i seg selv ikke trenger å være verken positivt eller negativt. Dette fordi jeg ikke kan se at funcom har gode argumenter lengre for å få investorene med på en ny kapitalinnhentingsrunde, iallefall ikke til gunstige vilkår (for dagens aksjonærer).

1 Like

Hvis det kommer en private placement og en påfølgende emisjon med samme vilkår er jo situasjonen en annen. Det vil jeg tolke som positivt.

Jeg personlig mistenker at kursen også vil være høyere i februar-mars, men det er det så klart ingen garanti for.

2 Likes

Men fint att vi kan ha forskjellige synspungter og fremdeles holde oss til sak og ikke person:+1:

6 Likes

Helt enig

Det er jo lite nytt i denne delen av meldingen. De hadde allerede skrevet at de måtte fikse finansieringen til driften og nevnt emisjon. Mao ser jeg helt nøytralt på den delen av meldingen. Det du skriver om gode argumenter er jeg ikke helt enig med deg i. Her har Funcom fått refinansiert gjelden ut 2018, som burde gi dem nok tid til å evt få Conan-konseptet til å snu skuten.

… Om Conan-konseptet og utførelsen er bra nok er en helt annen sak. Også er jeg spent på hvilke kurs de evt få gjort emisjonen på, og er derfor ikke i aksjen.

1 Like

Kjekt å åpne forumet og se 60 uleste innlegg om Funcom! Bare synd det første jeg så var emisjon. Nå skal jeg lese og se hva søren som skjer nå.

2 Likes

Hvis de skal kjøre en emisjon på 70 mill aksjer så tror jeg de må gi en brukbar rabatt iforhold til børskurs for at den skal bli fulltegnet. Jeg tror derfor at selv om kursen på børs vil være høyere i feb/mars enn i dag så er det ikke utenkelig at emisjonen blir kjørt på en kurs som er lavere enn dagens ( dvs 1.32 ) .

1 Like

Hvis vi får vite hvilke 3 spill de har planlagt nå og samtidig får noe mer informasjon f.eks. om det blir B2P spill, hvilke målgrupper de retter seg mot, evt. datoer for betatesting osv. så vil nok kursen dra seg godt oppover før EG. Jeg begynner å få følelsen av at Funcom nå har lagt en plan som de nå holder på å sette i spill. Det går ikke lang tid før neste melding nå.

Jeg selger ikke ut noe. Selv om kursen godt kan dra seg ned en god del prosenter til så har jeg bare 50k og er fornøyd med å ha aksjer nå. Går kursen ned til emisjonskurs etter emisjonen (som normalt) så vil jeg definitivt triple om ikke mer. Men hvis alle skal kjøpe nær emisjonskurs etter emisjonen så blir det aldri noe av. For da går den ikke så langt ned.

3 Likes

Da er det vel like greit å bli med på emisjonen :wink:

3 Likes

Ja jeg blir med denne gang tror jeg. Må jo se hva de har planlagt såklart, men jeg tror de kommer med noe bra denne gangen. Hvordan fungerer det å bli med på emisjoner egentlig? Jeg har aldri vært med på en før. Vil jeg få et brev i posten hvor jeg kan signere på at jeg vil ha? Får jeg kjøpt de gjennom Nordnet Zero kontoen min?

Du får tegningsretter som du enten kan selge eller kjøpe flere, og så er det bare å akseptere hos nettmegler.

1 Like

Dette er jo ett være eller ikke være for selskapet, og som flesteparten av oss har sett komme, men i første omg er det jo ikke sagt at det blir en emi, men selskapet vil forholde seg retten til å sette en emi dersom dette trengs, noe det nok gjør.
Hva som evt blir emi kurs, er det jo ingen som pr nå vet, men vi vet at Funcom komme til å sende ut flere meldinger utover.
Bare så dumt at det ikke har blitt emitert på tidligere nivå, altså høyre kurs tidligere.
Selv om selskapet ber om godkjenning for nye 70 milioner aksjer, så er det jo ikke en gitt situasjon at det blir emitert med alle, kanskje holder det med 10 milioner, kanskje er kursen på 2kr når den evt blir satt ?
Er Jebsen overbevist, eller andre, så kan jo for alt vi vet, en evt emi allerede være fulltegnet.
Her er det nesten bare fantasien som setter grensene inntil vi ser neste melding.

1 Like

Så det er Nordnet som vil tilby meg tegningsretten? Hvordan går jeg da frem rent praktisk? Vil det være en melding til meg i nordnet som jeg henter opp og krysser ja eller noe slikt?

Tr handles som en vanlig aksje uavhengig av nettmegler, eksisterende aksjeeiere får utdelt ett visst antall retter pr aksje når emi blir meldt

rettene kommer så i vps der man godkjenner hvor mangen man ønsker å benytte seg av

Kjøpte retter som man ikke bruker, blir verdiløse etter utgang av tegningsfrist

2 Likes

Jeg mener dette er svært positivt for videre hausepotensial i hvertfall :). Men helt seriøst er det vel ingen tvil om at utviklingen er positiv.

La oss se litt på hva som har skjedd på en kronologisk måte:

1. Før LMO lansering ville Funcom gjerne gjennomføre en emisjon og bad ASC om å undersøke markedet for å få dette til.
    –> det fikk de ikke til og vi fikk i stedet YA løsningen.

2. Tiden gikk og de benyttet seg av YA løsningen til det fulle. Dette førte til at investorer tenkte at Funcom ikke kom til å få til noen ny emisjon uten at The Park ble en suksess.

3. Funcom annoserte så i høst at de igjen engasjerte ASC for å få til det samme som de prøvde sist.

4. The Park ble bare som forventet, kanskje bittelitt bedre. Ikke nok til at noen trodde på at en emisjon skulle bli mulig. Med fristen for låneforfall rykkende stadig nærmere ble det en utbredt oppfatning på tekinvestor.no og HO at Funcom ikke kom til å få noe til. Vi hadde heller ikke hørt noe etter ASC’s siste forsøk.

5. Faren for konkurs ble nevnt i nesten enhver Funcom tråd.

6. Funcom publiserer dagens melding. Konkursfaren betydelig redusert og uansett utsatt.

7. Funcom ledelsen blir observert på vei inn til et Meglerhus i Oslo…

2 Likes