Usikker på hvilken type emisjon de vil kjøre, men må nok regne med at minstetegning er på 100k EURO.
Jeg mener det er såpass stor sannsynlighet for emisjon nå, at jeg velger å stå utenfor, og så får man heller vurdere å tegne seg i en evt. emisjon.
Usikker på hvilken type emisjon de vil kjøre, men må nok regne med at minstetegning er på 100k EURO.
Jeg mener det er såpass stor sannsynlighet for emisjon nå, at jeg velger å stå utenfor, og så får man heller vurdere å tegne seg i en evt. emisjon.
Om det blir minstetegning på den summen du her antyder, så må det komme store nyheter i forkant.
100k euro ???
Blir det emi her, så blir det en emi hvor alle har mulighet til å delta, store og små.
Som sagt, usikker på hvilken type de kjører. Regner dog med at det blir emisjon. De fatter ikke er slik vedtak på EGF uten grunn. Funcom ønsker nok å få dette på plass raskt slik at de kan kjøre i gang andre prosesser.
Det er helt vanlig at ministetegning er 100k euro.
Kommer det en rettet emisjon til ok kurs, mot en eller flere større aktører som gjør til at Funcom sin finansielle situasjon går fra å være uhåndterlig til å bli god, så vil jo dagens aksjonærer komme godt ut av det, da vil det jo bli som vi såg i Gig.
Mest ryddige er uansett også å tilby dagens aksjonærer en repp emi.
Emisjon må ikke alltid være forbundet med negativitet
Sist gang Funcom hentet penger i emisjon var kursen ~16,20. Emisjonskurs 15,- Rabatt på 8% altså. Det er sannsynlig at kursen står i 2-3 kroner i slutten av Februar når det nye spillet er meldt og forventningene mot launch har begynt. En emisjon på dette nivået vil da tilsvare en kurs på 1,84 eller 2,7 om vi følger samme mønster som tidligere. Da har Funcom cash til utvikling i flere år. Jeg tror dette skal gå som normalt : )
Dette tror jeg også, husk at Jebsen er tjent med at dette går bra.
Eller Stillfront
Har skummet litt gjennom Ho postene om “saken”, det skrives jo mye rart som vanlig.
Det som er av interesse nå, det er 2 ting :
1: Hva blir ny konv pris for Jebsen
2. I en evt emi, hva blir prisen ? ( eg sier evt emi, for Funcom har enda ikke meldt emi )
Er dette Jebsen sin mulighet til å la andre ta over gjelden, og etter hvert tre ut av Fucnom ?
Eg ville jo kanskje tro at Jebsen etterhvert ønkser en å dele risikoen med.
Eller er Jebsen evt allerede klar til å fulltenge en evt emi dersom det blir?
Hvordan står Funcom rustet etter prosessen dei nå går gjennom ?
Å om en emi blir satt, hva skal folket lokkes med, for å gå inn med pener i Funcom, som stort sett har feilet med å skape langvarige inntekter tidligere ?
Som eg har sagt i lang tid, eg er super bull på selskapet sin fremtid, da det vises en evne som eg ikke har sett tidligere, så får vi se etterhver hvordan kursen blir.
Eg eier ingen aksjer i funcom nå, og det kommer eg ikke til å gjøre før vi ser en avklaring på situasjonen.
Er så enig, er så slitsomt å lese alt vaset våre faste skribenter, dere vet hvem, om at alt alltid er negativt. Dette er utelukkende positivt for Funcom, det er vel alle enige om? Noe vi også kan være enige i er at det er i alles aksjonærers interesse at de får gitt ut spillene i år, og da trengs penger. Hva detaljene blir gjenstår å se. Om det blir en rettet eller om vi får mulighet til å delta tror jeg ikke spiller rolle. det essentielle her er at Funcom sikrer drift og finanser til å gi ut spill. Nyheter gir kursoppgang gjennom forventning, utgivelsene som kommer, iallefall ifht til tidligere, tett som hagl, vil bedre inntjeningen til Funcom, det blir flere titler som bidrar, dette kan i beste fall gi inntekter i mangehundremillionersklassen. I verste fall så kommer det alltids ett nytt spill, og da har Funcom med denne mulighet penger slik at vi iallefall i de neste årene slipper å tenke på det. Nå er det verdiskapning som gjelder, og oppnå en suksess som gir mer inn enn de bruker! Jeg har ikke aksjer pr nå, da må jeg baisse litt, Funcom går ned til 1,15 før det snur haha
Edit: Kjøpt igjen, melding i kveld nå så ha jeg hatt flaksen min i januar
Så du mener det ikke spiller noen rolle om eksisterende aksjonærer får mulighet til å være med på emisjonen ? Sikkert “2-3” som er uenig med deg der
Selfølgelig spiller det rolle, mend et spiller ingen rolle i om kursen går opp eller ei, jeg er sikker å at den løfter seg videre!
Får FC gjennomført en emisjon på 70mill aksjer så kan de iallfall i et par år fokusere på å lage bra spill.
Nå skriver de at det i så fall blir en repair issue i etterkant, det er nok den beste løsningen for aksjonærene. Hvis det ikke skulle bli en repair issue vil kursen ligge over markedskursen (som vi så i Next - tror du aksjonærene der var veldig lei seg?)
Tror du at FC klarer å få kjørt en rettet emisjon på 70mill aksjer over markedskurs ? Jeg tror ikke de klarer det men hadde jo vært kjekt om de hadde fått det til
De trenger ikke nødvendigvis å bruke alle 70. Kan holde lenge med feks 30 mill til en ok kurs
Nei, det er ikke det jeg tror er mest sannsynlig. Jeg har tre scenarioer og indikert hva jeg subjektivt tror er sannsynligheten for hver av disse:
En rettet emisjon nær markedskursen der aksjonærene får sjansen til å være med på samme vilkår i etterkant. Anslår dette til ca 70% sannsynlighet, Funcom har arbeidet med å finne en ekstern investor over lengre tid, og jeg tror ikke de kommer helt tomhendt fra dette.
En vanlig fortrinnsrettsemisjon for eksisterende aksjonærer med en viss rabatt mot dagens kurs. Jeg har satt 25% sannsynlighet her, det er slik jeg ser det en siste utvei for Funcom som de tydeligvis har forsøkt å unngå i det lengste. Jeg tror det er Jebsen som ikke ønsker denne løsningen. Jebsen eier tross alt over 20% og må stille opp med dette dersom han ikke selv vil bli utvannet. Dessuten så vil jo konverteringskursene for gjelden bli relativt sett dårligere med denne løsningen.
En rettet emisjon mot tredjepart uten reparasjonsemisjon, men kurs noe over markedet. Tror at det vil bli vanskelig å finne og setter dermed sannsynligheten for dette scenarioet til 5%.
Utfall 1 ser jeg på som positivt, 2 som svakt negativt kortsiktig i hvert fall, og 3 som sterkt positivt.
Den siste meldingen har slik jeg ser det ikke gitt oss noe nærmere svar på hvilken av disse løsningene som blir en realitet, og jeg ser på den melding som helt nøytral og ventet.
jeg synes iallefall det er digg å slippe å bli idiotforklart for divergerende meninger
Jeg er ikke uenig med noen at en emisjon er positivt for funcom dersom det foregår på riktige vilkår. Det vi er uenige om er hvor sanns. det er at funcom klarer nettopp dette. Det virker som om mange av dere synes funcoms nye strategi er mye bedre enn den gamle og kanskje har dere rett i det. Men sett utenfra for investorer som ikke har like god innsikt i funcom som dere vil den nye strategien virke ganske lik den de hadde før. Hovedargumentet er den nye Conanavtalen som de tross alt har brukt før.
Jeg vil neppe tro at potensielle investorer som tar utganspunkt i regnskapstallene til funcom vil bli særlig imponert over det de leser der. Negativ egenkapital på 8MUSD, gjeld på 13,5MUSD og gradvis synkende inntekter vil normalt sett skremme vekk mange.
Så spørsmålet er om det er mange nok av de som mener den nye strategien er annerledes og god nok til at sannsynligheten for meravkastning blir bra.
For å sette hva jeg tror i konteksten til posten til Holmes over har jeg altså mest trua på punkt 2. Jeg føler meg heller ikke sikker på at Jebsen blir med på en slik.
Enig i at det må være lov å ha forskjellige meninger, det er jo hele poenget med et forum slik jeg ser det. Jeg investerer etter min egne vurderinger, og ved å dele de her får jeg tilbakemelding og kanskje må tenke gjennom ting som jeg kan ha oversett, og også forstå hvorfor andre velger å investere anderledes.
Dersom du har rett og det blir scenario to tror jeg mange privatpersoner vil tegne seg rett og slett for å være med Funcom mot lansering av Conan-spillet som i så fall vil være finansiert. Funcom er en folkeaksje og mange har opplevd opp og nedturer her og hvis de øyner sjansen for en ny opptur tiltrekker dette seg kapital. Når det er sagt så har jeg selv valgt å investere av andre grunner, og det er kanskje flere av oss også.
Hovedforskjellen nå mener jeg ligger i en ny kultur som ikke er drevet av samme ovenfra ned tankegang. De kreative får spillerom og med en CEO med teknisk bakgrunn så blir dette også integrert på en god og mer fleksibel måte - som vi har sett med unreal engine.
Ser at en av stillingene for Unannounced spill starter 11/1.
The starting date for the position will be January 11th 2016
http://jobs.funcom.com/
Skjer det noe da allerede tro?