Jeg tror iallfall det var mye lettere å få folk med på en emisjon rett før tsw( FC hevdet den var solid overbooket ) enn det vil være nå -> rabatten blir større.Itillegg er det jo fare for en krafting utvanning hvis de kjører en emisjon på 70mill aksjer + gjeld blir konvertert. Er vel uansett ikke så lenge til vi får fasiten
Poenget med de småspillene er vel å få testet ut konsepter uten å brenne av for mye cash. Tror derfor ikke disse blir vesentlig større enn TP men hvis de kjører på med 6 mann fra starten + de nå har større kunnskap om Unreal så bør de jo være mulig å lage et spill som inneholder en del mer enn TP på ca 6 måneder.
Da forutsetter du at kursen er på 2.12? Jeg tror vi er på vei dit
Husk at strike blir endret om en måned basert på hva kursen er Jeg har uansett ingen tro på at Jebsen konverterer med det første.
På den ene delen. Det var ikke jeg som regnet på denne måten.
Enten må man sammenligne market cap eller enterprise value, ikke market cap med teoretisk konvertering på høyere kurs. Det er ikke dagens situasjon.
Jeg er uansett ikke noen fan av relativverdsettelse. Jeg kjøpte aksjer på kurser som jeg mener er fundamentalt sett lavt verdsatt.
Det er en helt annen situasjon nå enn før. Funcom har gått bort fra MMO - det er det store som har skjedd nå.
Dvs. at de kan flytte mange av utviklerne videre til nye prosjekter når de er ferdige. Mens Conan tjener penger, fortsetter de med å utvikle nye spill. I tillegg får vi en del mindre spill som stadig kommer til å generere penger, uten at de har store kostnader.
The Park tjener fortsatt penger, og gjorde en bra figur under forrige salg. Kanskje kan spillet gjøre det enda bedre på PS4 og Xbox One.
De har tatt lærdom av tidligere feil, og har nå så lave kostnader, gode verktøy og mulighet for gjenbruk av assets/story osv., at jeg tror faktisk de kan levere denne gangen.
Vil bare si at LMO var en noe prekær situasjon mtp at de lagde sitt første spill mot barn med reglene det medfører, samt Lego som har strenge krav på alt av, mye frem og tilbake. Voksent publikum kan FUNCOM spennende er det iallefall
Ja, LMO er første gang noe har gått galt. AoC og TSW rettet mot voksne ble jo megasuksesser!
Sjekk historien. Sier ikke det skjer, men sier der har skjedd å kan like gjerne gjøre det igjen.
Alt ser mye bedre ut nå, så er alltid en mulighet for det skjer igjen.
På den ene delen. Det var ikke jeg som regnet på denne måten.
Enten må man sammenligne market cap eller enterprise value, ikke
market cap med teoretisk konvertering på høyere kurs. Det er ikke dagens
situasjon.
Jeg brukte ikke 2,12. Jeg brukte 1,49.
Jeg tok dagens antall aksjer (92) og la på 70 +70. Så ganget jeg med 1,49. Da fikk 346 millioner nok.
Selv om det er en teoretisk verdi “fully diluted” er det greit å ha i bakhodet.
Ja, men hvordan ser det ut hvis du tar med cash og gjeld? Synes ikke det er så avskrekkende hvis de plutselig sitter med netto 70-140 millioner i cash.
Jeg er ikke uenig med deg @koe at den nye strategien virker mer lovende enn før, men akkurat det her:
De har tatt lærdom av tidligere feil, og har nå så lave kostnader, gode
verktøy og mulighet for gjenbruk av assets/story osv., at jeg tror
faktisk de kan levere denne gangen.
vil jeg gjerne se det før jeg tror på det. Vi har ikke sett et fnugg av bevis for dette enda.
Og generelt til alle sammen vil jeg gjerne minne på at det ikke er så lenge siden det gamle forumet var fult av lovord for den gamle strategien og det ene regnestykket etter det andre viste at selv om ting gikk til helvete ville kursen lett mangedobles.
“Er det fremdeles noen som spiller på PC i disse dager?” Sitat funcominvestor fra tiden da tablet var tingen.
Ja, men hvordan ser det ut hvis du tar med cash og gjeld? Synes ikke det
er så avskrekkende hvis de plutselig sitter med netto 70-140 millioner i
cash.
Det er ikke så lett å gjøre det, da det avhenger av emisjons- og konverteringskursen. Om den er på to kroner vil ting se ganske bra ut. Om den er på 10 øre vil det se veldig dårlig ut.
Ja, dersom jeg trodde det ville jeg ikke vært aksjonær. Men jeg tror ikke de vil emittere 140 millioner aksjer på 10øre.
PC-markedet er i hvert fall ikke dødt. Mener det ligger på rundt 40 mrd Euro årlig.
For øvrig: Hvilket sjanger håper man Funcom sitt nye spill tilhører?
Når de velger å bruke den sterkest merkevaren de har fuckloads med innhold / materialer til fra før, så vil jeg si det øker grad av potensiell suksess. Ut fra hva Bylos bla har snakket om i intervjuer tidligere har de story /innhold “klart” allerede, i tillegg til at det er Conan år i år . Fordel med oppfølgere er bla:
-
Kostnadene blir trolig mye lavere enn hvis de skulle lagd alt på nytt.
-
De har en fanbase som vil kjøpe spillet, gratis omsetning som alle oppfølgere får.
-
De har gått bort fra mmo, jeg vil tro de lanserer på konsoll også etterhvert.
Selvfølgelig er det utfordringer i selskapet, men skal vi sitte å sutre over gammel moro og at de ikke fikk det til før, eller skal vi ta alt til etterretning og begynne å se muligheter, som igjen kan gi grunnlag for diverse scenarier når vi får mer info?
en dumpingemisjon blir ofte med max 50% rabatt.ift. Siste kurs. Tviler på 10 øre. 10 øre var forøvrig star sin kriseemisjon påfor lenge siden.de som ble med på den og fremdele er i star har gjort det bra
Ja enig i det. Jeg synes det er vanskelig å spå emisjonskurs og vilkår, rettet eller fortrinnsrett osv.
Jeg liker caset og synes det blir for spekulativt og risikabelt å spekulere i at det kommer en dumpingsemisjon her. Det er teoretisk mulig, men ikke mitt hovedscenario for finansering av spillene. Jeg tror det delvis blir en rettet emisjon mot en større investor og en reparasjonsemisjon i etterkant.
Jeg tror ikke Q4 var veldig bra, men de har tydeligvis klart seg på kontantbeholdningen gjennom dette, og nå ser jo Q1 i hvert fall så langt veldig lovende ut med gode spillertall på Steam for TSW og høye listeplasseringer på top seller listene. Samtidig vet vi at TP skal lanseres på konsoll dette kvartalet og jeg tror det kan komme noen kroner der også.
Det er ingen enorme summer på hver av disse, men legger man det sammen så er det jo disse ekstra kronene som kan vippe cash flow over på pluss siden.
Jeg synes allerede vår nye CEO viser lovende takter, med gode strategiske valg. Det virker også som de ansatte liker den nye retningen og viktige personer som Bylos har fått mer ansvar, og har tredd frem på en god måte.
Jeg er spent på om de fortsetter puls-strategien på Steam, og kanskje til og med senker til 75% med et nytt salg til våren.
emisjonspraten kommer til å intensiveres fremover, og kanskje med rette hvis kursen fortsetter opp, noe jeg tror den gjør for neste uke. Men dere tror vel ikke det skjer noe rundt news vedrørende Emisjon / pengehenting følr etter EGF?
Det er vanskelig å si noe om emisjonen uten å ha noe form for grunnlag om hva funcom driver med.
Først kommer annonseringene, også vil de sikkert formidle mer angående emisjonen under den ekstra generalforsamlingen de har.
Det kan ha positiv effekt slik nel hadde sist år, eller så kan prisen justeres etter rabatten de nye aksjene vil komme med.