Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Noe på nye Tomb Raider kanskje?

Edit: Hvis man tar for gitt at Funcom ikke går konkurs, og de ikke skulle lykkes med Conan Exiles, så kommer det alltid ett nytt tog som tar opp kursen i Funcom. Eneste som er noe dritt er at man binder opp kapitalen og må muligens snitte litt ned :slight_smile:

1 Like

Vil ingen af dem som er blevet kontaktet med hensyn til den forstående emi ud med hvad en evt kurs kunne blive?

Eller er det en statshemmelighed? :wink:

2 Likes

Hei,
jeg har fulgt Funcom siden Age of Conan, og vært med på både oppturer og nedturer. Jeg har også fulgt med på dette forumet fra sidelinjen lenge. Nå stemmer jo ikke alle analysene her inne like godt hver gang, men informasjonsdelingen har jeg satt veldig pris på. Takk for det :slightly_smiling:

Det blir veldig spennende å følge Conan Exiles fremover. Det er jo åpenbart en veldig stor oppside. Jeg håper bare funcom ikke prøver å være for orginale denne gangen, som det ble nevnt her. IPen er såpass sterk at å stjele fra alle de beste spillene tror jeg er den beste løsningen. En annen ting som ikke må undervurderes er synergieffekten som kan komme av Age of Conan. Da jeg spurte om det i spørsmålsrunden på kvartalsrapporten kom det frem at de ville ha sterke bånd knyttet til Age of Conan. Kan han til og med ha sagt at man kunne få visse fordeler via Age of Conan? Jeg husker ikke nøyaktig hva svaret var lenger…

Jeg solgte meg ut (for en gangs skyld på topp) før kvartalsrapporten fordi jeg har fått trust issues med Funcom…, men skal garantert inn igjen i aksjen når man vet mer om det økonomiske fremover.

Hva tror dere tidsperspektivet for emisjonen er, hvor lang tid vil det ta å gjennomføre?

3 Likes

Tror ikke emisjonskursen er satt enda.

Han sa vel noe slikt som at det ville være tie-ins på samme måte som the park/tsw men at ting ikke var klart enda.

1 Like

Ja. mange solgte seg ut. De som kjøpte høyt ønsker å snitte seg ned. De som solgte vil også inn igjen. Noen vil ha flere lotto aksjer. Tror aksjen ble litt oversolgt eg. Og må man ikke være inne for å være med på emisjonen ? Vanskelig å si om man skal vente for å se om kursen går ned eller om man skal slå til. Er det flere som har den tanken ?

Emisjonskursen er en funksjon av siste børs-kurs før emisjonen. Det gjelder for funcom å komme med masse godt nytt slik at den kursen blir høyest mulig slik at utvanningen for eksisterende aksjonærer blir minst mulig. Men med det funcom viste hos ign i går og på hjemmesiden med bilder av verdenen merket pre-alpha og fortalte om hoved-ideene virker det som om de ikke har så mye materiale å hype kursen med ennå.
Når det er sagt skal man ikke undervurdere funcoms evne til å få aksjonærene med på et spleise-lag med liten rabatt.

271.335 sett conan-videoen hos funcoms youtubechannel nå. Skulle den nå nye store høyder er det noe som er et positivt tegn.

Jeg melder meg på her jeg også :slightly_smiling:

Må si jeg egentlig liker Early Access modellen de satser på.
Det vil jo legge en betydelig demper på risikoen for et luftslott-scenario, og vi vil få en mye tydeligere pekepinn på hva de faktisk driver med samt salg underveis. Hvis Funcom er flink til å lage 90% av et spill burde det vel være ganske greit å få ordnet resten med konstant feedback fra spillermassen. Og samtidig få inn sårt trengte penger tidlig i utviklingsfasen.
Hvis det stemmer at spillene de gir ut blir gode til slutt da :wink:

7 Likes

Alex eg er enig med deg i dette, men sett i forhold til tildeling av opsjoner, så er det fordel for insidere om lavest mulig kurs og da blir høyere utvanning av dagens aksjonærer.
Hva blir best i forhold til Jebsen lånet og ny konverteringspris ?
Hva vil Jebsen, det er han som bestemmer

Problemet med f.eks TSW var jo at mange ikke likte combat og animasjoner. Dette er jo ting som det ikke er enkelt/billig å endre på :slight_smile:

2 Likes

Tja. I TSW lukket beta var det vel stort sett bare investorer og blod-fans som nok blir et dårlig representativt utvalg og kommer med litt for ukritiske tilbakemeldinger.
Early Access på steam er spill-populasjonen større og det kommer nok mere brutale tilbakemeldinger tidlig og tidlig i utviklingen er det enklere å gjøre litt endringer tror jeg.

1 Like

Problemet hans nå er vel at han ikke kan konvertere uten å komme over grensen for budplikt.

Ja han trenger å selge noen aksjer først før han kan konvertere. Han kan bli med på emisjon så lenge ikke andelen hans øker.

edit:En annen mulighet for Jebsen er så klart å først ikke bli med på en emisjon og bli utvannet en del. Så kan han begynne konverteringa.

1 Like

Jeg tror ikke Jebsen er interessert i å putte mer cash i Funcom . Hvis han blir med så tror jeg det er pga de ikke klarer å få inn 5MUSD.

1 Like

Det er jo derfor de ringer rundt til sånne som deg. De vil ikke ha en vanlig fortrinnsrettsemisjon med for stor rabatt og dermed utvanning for eksisterende aksjonærer (les Jebsen). En emisjon mot tredjeparter kan trolig gjennomføres med mindre rabatt.

1 Like

Fredrik Malmberg, som har det overordnede ansvaret for den nye Conan-filmen (producer), ser ut til å være positiv til Conan Exiles.

3 Likes

http://www.forbes.com/sites/archenemy/2016/01/30/conan-the-barbarian-returns-to-conquer-the-video-game-industry-in-conan-exiles/#65d0a0937c7e

4 Likes

Mye pressedekning nå. Moro å se at mange virker positive. Får håpe funcom får litt drahjelp av dette og får tiltrukket seg noen store investorer.

Edit: likte spesielt dette fra Forbes-artikkelen: “Could this be the benchmark for fantasy games in the way that the Batman: Arkham series was the benchmark for superhero games? Quite possibly. If successful, the film industry could see a lot of properties make a resurgence in the video game realm. There’s a lot more room to explore and expand with games.”

3 Likes

Mulig dere har diskutert det allerede, da får dere bare ignorerer det.
Eg har ikke lest så mye her, da Funcom ikke er interesant for min del før finansiering er på plass, i mellomtiden er eg 99 % fokusert på oljeaksjene mine.

Men det eg lurer på, nå er lånet til Jebsen ytterligere forlenget, det skal ikke betales før 2018.
Da er jo spørsmålet hvor mye penger trengs det før det kan forventes inntjening på det nye spillet og evt inntekter fra the park går opp, om det gjør det.
Eg klarte ikke å fange opp hvilken størrelse vi snakker om på budsjett størrelse på conan, noen som tørr tippe ett tal ?
Nå står det på siste siden i rapporten at det treng 5-10millioner dollar, men alt trengs jo ikke på en gang.
Ser vi en mindre emi først ? Sett at Funcom i første omg klarer seg med 1milion $, så kan denne sikkert hentes på kurs 1,5 ?

De har jo sagt at de kjører min 5 MUSD :

• Minimum: 5M USD

• Allows for funding operations until Early Access launch of “Conan Exiles” in 2016
  • Allows for minimal internal restructuring expense for long term savings
  • Allows for 500T to 1M USD of marketing spend in 2016

Ulempen med en liten emisjon er at hvis det tar lengre tid enn forventet før conan exiles genererer cash så står de plutselig der uten cash og må kjøre en ny emisjon på sannsynligvis mye lavere kurs enn de kan nå. Det koster jo litt å kjøre en emisjon også ( bare se på hva bionor måtte ut med :stuck_out_tongue: ) og kjører de en på 1 MUSD så er jo det det samme som de har planlagt å bruke på markedsføring hvis de får inn 5 :slight_smile:

4 Likes