Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Jebsen vil nok være lite lysten på en for stor utvanning. Bare noen eksempler på mcap og 50 millioner

Med kurs 2 kr MCAP på 184 millioner blir forholdet 50/184 = 27%
Med kurs 1.5 kr MCAP på 138 millioner blir forholdet 50/138 = 36%
Med kurs 1.0 kr MCAP på 92 millioner blir forholdet 50/92 = 54%

Hvis de gjør flere små emisjoner, er det håp om høyere kurs pga. funcom har mer å vise fram av utviklingen til conan exiles, men finansene vil muligens legge en demper på dette.

edit:regnet med 92 millioner aksjer og ikke 92.2x millioner et aller annet som er det riktige tallet.

1 Like

Det eg tenkte med flere små emier, er at da ville sannsynligvis kursen vert høyere ettervert som spillet ble utviklet og selskapet kunne visst til mer og bedre utvikling.
Men så har vi dette med kostnad tilknyttet emi, gjerne med ref til Bionor som det nevnes ( det var jo helt vilt da ) :wink:

Jeg skjønner ikke hvor dere leser at Jebsen ønsker ditt og Jebsen ikke ønsker datt? Står det noe sted?

Det blir jo gjetting siden Jebsen vil jo aldri gå ut med det, men det er lett å tenke seg til selv hva som er fordelaktig for Jebsen - lavest mulig konverteringskurs på lånene og høyest mulig emisjonskurs (dersom han ikke selv er med). Samtidig er det veldig positivt for Jebsen om Funcom overlever og går over til å være en profitabel bedrift og det er nok hovedfokuset.

3 Likes

Men det blir vanskelig å få til begge deler siden strike blir satt omtrent samtidig med emisjonen.

Blir interessant å se hvordan dette ender for Jebsen. Foreløpig har han en solid urealisert gevinst på det konvertible lånet. Man betalte bare ca 5.5 NOK for $1 da den dealen ble gjort

3 Likes

For å klare å få inn 10 MUSD med 70 millioner aksjer må emisjonskursen være 1,21 kr/aksje. For å klare 5 MUSD må emisjonskursen være 60 øre /aksje. Lavere enn det er det ikke mulig å gå. Da blir det ikke emisjon.

Det er selvsagt mulig å gå høyere enn 1,21. Det høyeste funcom (normalt) kan emitere på vil være aksjekursen rundt emisjonstidspuntet -10% (ca).

Derimot ser ingen god grunn til at nye aksjonærer skal takka ja til emisjon uten heftig rabatt. Ikke når finansene og trackrecord er så fryktelig dårlige. Da ender enn bare opp med å betale for gammel moro.

For de aksisterende aksjonærene spiller det mindre rolle, i og med at en sterkt rabattert emisjon bare vanner ut en selv.

4 Likes

Ja, det blir en avveiing. Kurser rundt 1.5-2.1 er greit for alle parter. Lånet har vokst på grunn av USD/NOK utviklingen så det har ikke vært så ille for Jebsen.

Dette er jeg ikke helt enig i, jeg tror dette blir en god deal for de som er med på emisjonen. Med finansiering løst og fokus på Conan og to nye mindre spill tror jeg det er ganske greit å være aksjonær fremover.

Men en viss rabatt 10-20% må man regne med. Det er kanskje det du skisserer. Men vi vet ikke når dette kommer og hva kursen er da.

Dette stemmer hvis det blir en fortrinnsrettsemisjon som man selv blir med på. Men jeg tror ikke Jebsen ønsker dette, og tror det er større sannsynlighet for en rettet emisjon.

Litt av greia må jo være hvor interessert er markedet i å bli med på nok en Funcom-emisjon? Hvis interessen er stor, så klarer de seg kanskje med 10% rabatt. Hvis interessen er laber, så må nok rabatten være større. Spørsmålet blir jo også om de går for 5MUSD eller 10MUSD. Omsetningen de siste dagene har vært høy, men mye av dette har nok bare vært trading.

2 Likes

Det er jeg enig i, det er spørsmål om tilbud og etterspørsel som til slutt vil avgjøre kursen. Vi får jo håpe at noen av de som har blitt ringt opp har sagt seg interessert og trolig venter på sidelinjen frem til emisjonen er gjennomført. De har veldig lite interesse av å drive opp kursen nå i forkant av en eventuell emisjon i hvert fall.

2 Likes

Det er mye spekulasjon rundt hvordan emisjonen blir nå. Her er det jeg tror: Jeg tror Funcom får til en emisjon mot en tredjepart på 10MUSD. Emisjonen blir satt rundt EGF. Senere så tror jeg Jebsen kommer til å konvertere gjelden til aksjer når/hvis Conan selger bra, forhåpentligvis til høsten /jul

3 Likes

Jepp, blir veldig spennende å følge med på i slutten av februar, men synes nå nedsiden er veldig liten. Mange er tydligvis livredde ref. fredag, men de tenker kanskje ikke over hva som skjedde sist. 60 mill inn med rabatt på 8%. Ikke så veldig skummelt mao. når kursen er gruset fra før. Er overbevist om at man etter emisjon eller at kontanter er på plass vil vi få et veldig press på dem som skal posisjonere seg i denne før launch, men alle som avventer må ha lykke til med å snike seg inn etter 25. feb : )

4 Likes

60 millioner med rabatt på 8 %, men Aas kan umulig ha fortalt sannheten på investor-møtet som jeg deltok i på forhånd.det var ikke måte på hvor gode disse betatallene var ift aoc.her ble det nok løyet grovt slik at man kunne hente penger med liten rabatt.

3 Likes

når var det møte du var på?

Mange år siden nå, ca. et par uker før emisjonen på aker brygge hos carnegie. Funcom hadde veldig nylig lagt fram rapport husker jeg, Espen Torgersen ledet møtet.

1 Like

Ikke så sikker på at det stemmer at noen er oppringt med spørsmål om de vil delta i emisjonen når den kommer. Innerst inne er alle opptatt av å tjene mest mulig event tape minst mulig og da “oppfører” de seg deretter.

Tro hva du vil, men jeg er i hvert fall blitt oppringt…

4 Likes

Her ser man et eksempel på sverdkamper i Unreal 4. Får se om FC tør å legge seg på denne linjen, da det er rimelig store muligheter for mye blod og gørr her. Men det må vel til i Conan eller hva mener dere?

1 Like

Det vil jo vise ganske raskt om de kontakter de med flest aksjer først.

lol

1 Like