Det skal bli interessant å følge! Uansett om det viser seg teknisk å ikke være straffbart er vel de fleste enige i at det var svært etisk betenkelig og skittenst spill!
Håper bare dette ikke skaper noen negative vibber rundt det nåværende Funcom…
Det skal bli interessant å følge! Uansett om det viser seg teknisk å ikke være straffbart er vel de fleste enige i at det var svært etisk betenkelig og skittenst spill!
Håper bare dette ikke skaper noen negative vibber rundt det nåværende Funcom…
Hvis ikke det Aas og kompani styret med var innsidehandel…ja da er det ingenting som er det!

Enig, og eg tror samtidig ar flesteparten nå er enige om at dette tilhører gamle Funcom.
Dette ville ikke skjedd i dagens Funcom, nå bygges det ett selskap med god ånd i veggene.
Neppe noe negativt rundt selskapet grunnet dette, da dette er gammelt og dreier seg om enkeltpersoner.
Funcom har betalt boten sin, og ferdig.
Håper virkelig det!
Jeg tenker dette faktisk kan virke positivt i lengden, da flere ser at det er et nytt Funcom med store planer.
Ja, dette er positivt, disse personene er ute av selskapet og jeg er glad for at de får saken prøvet så skyldspørsmålet kan oppklares på en ryddig måte. Disse personene får også sjansen til å renvaske seg selv nå hvis de er uskyldige slik de hevder.
Jeg merker jeg likevel er spent på analysen min i morgen tidlig. Q4 var akkurat som ventet, så panikken overrasket meg litt.
Spennende å se om dette faktisk får et utslag i morgen tidlig.
Ah det er deilige nyheter nå på morgenen !
Fy for en gjeng med løkhoder på HO, jeg fatter ikke…I dag skal kursen rase ned igjen fordi noen var slemme for mange år siden, alle tyskere er nazister osv…
Ja gammel sak, men timingen på denne nyheten er ikke ideell. Jeg skulle gjerne sett at emisjonen hadde vært før denne nyheten kom.
Teknisk kjøpssignal og en artikkel som forklarer at siktede av Økokrim er ute av selskapet. Jeg tenker dette i stor grad er positivt.
For meg ser det ut som markedet tar det med et stort gjesp, Funcom opp 0,01kr hittil i dag…
De fleste som er inne i Funcom er klar over dette. Og har sett potensialet. Så mye baissing som det har vært. Funcom er sterk. Syns det egentlig er en god nyhet jeg. Funcom gjør ikke dette en gang til.
Jeg tenker mer på hvor lett det vil være for funcom å få inn en stor-fisk eller to.
Jeg lurer litt på om Ludvig Lorentzen blir med på en ny runde etter å ha blitt rundlurt i TSW-emisjonen.
Storvestre er en annen mulighet.
@Alex det er vel ikke veldig sannsynlig at dagens ledelse i Funcom prøver seg på samme stuntet er det? Etter å ha sett at du ender for retten hvis du gjør det? På mange måter hadde det vært verre hvis det ikke ble noen tiltale her. Da hadde man bare sittet igjen med ryktene…
@Alex det er vel ikke veldig sannsynlig at dagens ledelse i Funcom prøver seg på samme stuntet er det? Etter å ha sett at du ender for retten hvis du gjør det? På mange måter hadde det vært verre hvis det ikke ble noen tiltale her. Da hadde man bare sittet igjen med ryktene…
Du misforstår, jeg vil gjerne ha med Lorentzen, han er en med mye kapital, sitter jo med 9% av Opera. Men han ble lurt i TSW-emisjonen. Det kan gjøre at han ikke blir med på en ny runde,selv om han nok ser at conan exiles kan være en mulighet.
Jeg utelukker ikke at det kanskje blir et privat søksmål mot Funcom mot de som ble lurt i TSW-emisjonen hvis Funcom får skikkelig suksess i årene fremover. Kanskje et forlik? Det hadde vært fair mot de som ble med på denne emisjonen. Det er kanskje noen tidsfrist mot å gå til sak?
Han kan vel heller saksøke opera toppene for innsidesalgene før kursen halverte seg 

Aksjonærene i Opera fikk onsdag utradert nær halvparten av sine verdier i selskapet. Toppledelsen solgte for titalls millioner kroner i desember.
Han kan vel heller saksøke opera toppene for innsidesalgene før kursen halverte seg
He he. Det er ikke så synd på Lorentzen. Jeg husker ikke antall aksjer, men han solgte på 20-25. Markedet tolket salget han som et innside-salg og han kjøpte seg inn igjen på emisjon 15-16 kr. Gitt at antall aksjer var det samme eller lavere gikk det ikke så dårlig for han…
Ja, de som deltok i siste emisjon på 15 MUSD (60 MNOK) like ved TSW release tapte jo pengene sine.
Ikke beste “reklame” forut for neste mulige emisjon.
Før LEGO spillet uttalte analytikere at det var “vinn eller forsvinn” for Funcom. Også dette spillet floppet kommersielt. Utrolig nok sett i forhold til andre og dårligere LEGO spill, men dette skyldtes i større grad strategiske bommerter fra Funcom mer enn selve spillet som var bra nok det.
Etter dette var Funcom selv åpne om at konkurs kunne være en realitet og overlevde kun gjennom en del YA Trekk og låneutsettelser samt at “gamle” spill fortsatt bidro en del på bunnlinjen.
Nå er kassa i ferd med å gå tom og de fremskynder presentasjon av nytt spill med en optimistisk target å kunne gå early access allerede til sommeren (for å gjøre det mer tiltrekkende for investorer ?)
Samtidig forteller de at de må ha penger inn for å kunne utvikle dette (samt drifte selskapet, men fokus var naturligvis det nye spillet i denne seansen).
Om de skulle klare å få plassert en emisjon er det åpenbart at de da enkelt kan skyve lanserings tidspunktet frem i tid da jeg tror det kan bli forsinket (de har jo enda ikke fått penger til å kunne utvikle selv om de naturligvis har påbegynt disse arbeider).
Og for hver dag som går så minker kasse beholdningen som jo allerede er svært lav.
Rundt 31.2 vil denne muligens være kun 1 MNOK (forutsatt samme trend som i Q4 på inntekts og utgiftssiden) og det er i knappeste laget nok til å kunne betjene drift/skatt/arbeidsgiveravgift.
Men, får de til en større emisjon nå eller flere mindre fremover så finnes det håp og Conan spillet er “kjent materie” for selskapet og kan bli en kommersiell suksess. Da kan det bli betydelig oppside i kursen, men risiko er som alltid høy.
Selskapet sitter også på en høy gjeld til hovedkreditor og om denne velger å sikre seg gjennom konvertering til aksjer så vil jo ytterligere en stor mengde aksjer komme ut i markedet med ditto utvanning (til stadig nedjusterte konverteringskurser.
Dette bør naturligvis være forhold emisjons deltakerne ønsker å finne ut av. Ellers kan det bli rimelig uinteressant å delta når en slik utvanning kan skje og en deltar for å “redde hovedeier” på slikt vis.
Ideelt sett så skulle deler av gjelden blitt sanert eller i det minste en tids begrensning og mengde begrensning for konverteringsforholdet fremover. Det hadde i allefall jeg krevd om jeg skulle gått inn i en slik emisjon.
Nå sitter jeg ute av aksjen etter noen gode trader på kjøp før jul og salg nå i år fordi jeg mener risiko er for høy. Aksjen ligger p.t mellom støtte på ca 1,30 og motstand på ca 1,60, men TA betyr lite i Funcom og disse nivåer kan fort ryke begge veier avhengig av løsning på deres pengeproblemer og hvilken type løsning som eventuelt kommer.
Det som er et lite minus er at de åpenbart har hatt problemer med å få plassert en emisjon da dette er noe de jo har forsøkt i lang tid nå gjennom ekstern megler og at det fortsatt ikke har skjedd nå som kasse beholdningen er meget lav. Men for all del det kan jo hende de får det til også, Conan spillet kan virke forlokkende for investorer.
Å avfeie en konkursrisiko helt blir derimot feil og for tidlig gitt det vi kjenner til rundt deres antatte kasse beholdning basert på Q4 data.