Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Ratings spill med release siste 30 dager - PS4 EU.

Table Top Racing er for øvrig gratis på PS Plus, det kommer ikke fram her. Ratchet & Clank, som jo er det raskest selgende spillet i serien så langt, er bare 550 ratings foran, og har vært ute et par uker lengre.

Battleborn er også en AAA-tittel og har foreløpig fått færre ratings.

Noen forslag til hvordan vi kan gjøre om disse stjernene til salg? Faktor? Battleborn er nr 8 på Steam toppselgere, og Shadow Complex er nr. 26, så det er ikke små titler det er snakk om.

8 Likes

Er du usikker så ville jeg tatt litt gevinst, uten at jeg vet hvor mye du har av potensielt maks plassert. Jeg har som nevnt før en reservepott jeg kan putte inn hvis kursen krakker, som i dag kjøpte jeg litt på rundt 2.50 og solgte samme rundt 2.70.

Taktikken med å selge før release er aktuelt kun hvis for mye av potensialet er tatt ut før. Synes det er spesielt at det er religion for noen, fordi det har vært lurt før.

Jeg tror Funcom kan overraske litt på kvartalsrapporten, og jeg tror fint Conan Exiles selger 100k første uken og over 500k ut året med ett spill ala Ark kvalitet. Det er basert på mine erfaringer fra sjangeren, og tankene jeg har rundt det de har presentert i form av idéer og materiell, byggemulighetene og frihet i serveroppsett. Må naturligvis se trailer med gameplay.

En fornuftig satt emisjon vil gi trygghet økonomisk sett, med liten rabatt på dagens kurs blir utvanning mindre enn vi fryktet for noen måneder siden da folket snakket om 50øre osv. Gordon har sagt 3-5 kroner? :smile:
Basert på dette vil det også styrke aksjen på sikt, se bare hva skeptikerne sier på forumet her.

Uansett, selge unna 30% på neste topp hvis du tør å vente og se an, og skulle kursen gå som tidligere så kanskje selge unna mer nærmere release?

EDIT; Hvordan er økonomien til Next, er de konkurstruet som Funcom. Det er jo mange si tror Funcom ikke får til emisjonen enda, klart det holder igjen kurs.

4 Likes

Syntes også next-meldinga i dag var god, tok en liten lyttepost ved åpning ca. (25/2000) av tilgjengelig aksjehandels-kapital.

Neste trigger er muligens når Funcom skal selge seg selv før emisjonen og/eller kvartalsrapporten. Her bør det komme noe bra.

1 Like

7 og Good fra en liten side som heter IGN

8 Likes

Da skal jeg endelig få prøvd The park ! :clap::clap::clap:

3 Likes

Er ikke dette bra? The Park har vært ute i 36 timer og ligger likevel relativt høyt.

Jeg vurderte mer Funcom i dag bare pga. The Park. Fortsetter dette så kjøper jeg.

2 Likes

Kan vel ikke annet enn takke @Irathi som fikk meg til å gå inn i Funcom igjen i Januar, etter å ha vært uten av aksjen i litt over 1 år. Jeg er idag inne med en snitt kurs på 1.51 :heart:

10 Likes

Verdien/kursen øker jo fortere enn hva jeg hadde drømt om. Sweeeet, og det uten noen meldinger om CE. Selv tror jeg kursen kommer til å sige mer ned om ikke det kommer en nais melding. Jeg selger ikke, vurderer faktisk om jeg skal ta 40k til.

Kan det ikke snart komme noe nytt om CE som er skikkelig haus. Nå nærmer det seg 4000 likes på Facebook, så det kan jo hende at funcom kommer med noe hyggelig. En video eller annet snacks! Deilig å være Funcom aksjonær og jeg sover utrolig godt.
K

2 Likes

Da har jeg prøvd The park i kinoen hjemme! Mørkt og volum!!! Har aldri spilt ett slikt spill en bare går rundt og sjekker ut ting og den første halvtimen så tenkte jeg at dette er grunnen til at jeg ikke gjør det! Var kjedelig 30 min ish! Men herregud Så jeg skvatt der ett ekorn i man size plutselig står bak meg!! Etter det trur jeg ikke jeg blunket en gang!! Har nå satt meg tilbake i sofaen og roer pulsen litt!:slight_smile: det var drit spennende :clap: Skjønner absolutt ratingen den får ! Tommel opp Funcom ! Skal bli morro og se salgs tall på denne fremover !

4 Likes

Det klarer seg bra når man ser antall ratings, er ingen tvil om det. Er nå oppe i 224 ratings totalt for EU+US.

Skal vi gjette på en faktor på 50/60? Rater spillerne spillene like ofte som på Steam/mobil? På Steam har spillet 1477 registrerte stemmer - og jeg vil gjette på at halvparten leverer spillet tilbake, og at antallet på Steamspy er noe lavere enn hva det egentlig er. Så kanskje 90000/1477=60. Faktor 50-60 på Steam. Det er omtrent der landet ofte ligger på mobil også, hvis vi f.eks. ser på spillene til Hugo Games.

Så 224*50=min. 11200 salg så langt :wink: Kun på PS4.

5 Likes

Tok en titt på metacritic. Hadde håpet på litt bedre reviews på PS4, men sammenlignet med PC-versjonen som har mange flere anmeldelser er det i samme gata foreløpig:

2 Likes

Ja jeg veit ikke hvilke forhold enn skal ta hensyn til, jeg personlig har aldri ratet ett spill! Men jeg kan absolutt tenke meg og annbefale dette videre til mine kjente , så viss vi tar utgangspunkt i 11200 solgte som Annbefaler dette til 3-5 av sine venner! Så kan det jo bli 30-50 k solgte, egentlig relativt fort !?

Vil det ikke gagne Funcom for og få enda mer dekning og komme med salgstall relativt jevnt !?

1 Like

De fleste reviews har havnet mellom 7-8, men Metacritic tar selvfølgelig med de to dårligste som eksisterer (samtidig som de utelater mange på 8), og dermed havner den på gult. Metacritic er egentlig virkelig noe dritt.

Menmen…kan bli bedre på Xbox, så langt 3 reviews med 7.

1 Like

Rett skal være rett, de fleste reviews på PC havner mellom 6-8 og ikke 7-8. Så disse to røde reviewsene ødelegger ikke snittet for mye (tror jeg, har ikke fin-regnet på det).

Men det er nok ikke ratingen som avgjør om The Park er et spill for deg, det er nok heller at det er ganske spesielt, det begynner kanskje litt kjedelig, men etter hvert blir det ganske ubehagelig faktisk. Det er et spill som skiller seg ut i fra mengden på stemning og story og som en del vil nok sjekke ut av den grunn.

Jeg er spent på salget på konsoll, har ikke enorme forventninger her. På PC fikk man drahjelp av TSW. For TSW-fansen er dette spillet et obligatorisk kjøp. På konsoll har du ikke denne gruppen. I følge steamspy har det solgt ca 40 k på PC, så klarer man tilsvarende på konsoll er jeg fornøyd.

1 Like

I wish!
:wink:

Hvis noen kan finne ut ca hvor mange salg andre ps4 spill har gjort digitalt kan vi bruke det som benchmark

F.eks Hvor mye kan Soma ha solgt? Hvis det f.eks er 150k

150000/(3197+3666)=22 solgte per rating

2 Likes

Soma har solgt den 24 mars 2016 , 250.000 kopier! Men dette er da på PC og ps4!

Til sammenligning så gav IGN en score på 8.1 til soma, og 7 til The park !

howlongtobeat.com er det en oversikt over “plattform statistics” så står ps4 på 13,95% , PC 65,01% og unlisted 20,94%!

2 Likes

Ja 150 var bare tatt ut av luften, men vi kanskje kan komme fram til et bedre estimat,

155k eiere på steam i følge steam spy. Så dersom du har rett med 250k totalt, så er det kanskje solgt 80k på PS4?

I så fall ca 12 solgte per rating

4 Likes

250k-155k er vel 95k

Ja, men de har solgt noe utenom steam på PC