Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Se på cashflowen over flere kvartaler, så ser du om de tjener penger eller ikke.

Når man ser på cashflow i stedet for regnskapet, så må man selvfølgelig tolke tallene med det i bakhodet. I tunge investeringfaser så går de i minus uten at det er et faretegn i seg selv, og i launch-tider går de godt i pluss uten at det nødvendigvis er spesielt positivt.

Det er rimelig lett å se seg blind på Funcom som gjerne har hatt noen helt greie kvartaler, så ett blodrødt kvartal hvor AoC/TSW/LMO blir avskrevet, for så å tilsynelatende gjør det helt ok igjen. I virkligheten, så kommer “ok” kvartalene etter å ha gjort store avskrivninger på tidligere investeringer. Hvis man summerer opp cashflowen, så ser man at jaggu, dette gikk i minus gitt! (Funcom har brent ca 1 mrd i investorenes cash opp igjennom)

Anyway, så er det for Funcom pr dags dato viktigst at cashflowen er så god som mulig, så de får lansert CE. Sånn sett synes jeg denne rapporten var ganske positiv.

Jeg er ikke veldig uenig (uten at jeg går god for The Park estimatene dine) i noe av det du skriver, men hvis du ser på historien til Funcom, så har de kjørt alle emisjoner FØR spill launchene, rett og slett for å være sikker på at spillet ikke er et vinn-eller-forsvinn. Ser ikke helt at dette kommer til å endre seg. Ta også med at de sier CE skal i early access “Late summer 2016”, som for meg høres ut som september 2016.

Å tære på working capital ser jeg ikke heeelt hvordan de skal kunne gjøre samtidig som de er i crunch-fasen til CE…

1 Like

Nei, men siden de har 825 TUSD** ved inngangen til Q3 (medmindre noe uvanlig skjer), så skal de faktisk kunne klare seg hele Q3 på dette hvis det ikke var for Conan Exiles launchen. Emisjonen må komme før launch. Men etter denne rapporten så ser det ut som det er en mulighet at de kan presentere et hyggelig Q2 resultat i August og mye Conan Exiles info før de setter emisjonen. Kanskje det er nødvendig for å få emisjonen til å gå? Det var og sagt lengre opp her at de må sette emisjon før 1 Juli. Det stemmer faktisk ikke. De har råd til å bare betale det lånet tilbake og sette emisjon i August/September.

**The Park estimatene tror jeg er greie nok. (om bidraget er 250 TUSD eller 400 TUSD i virkeligheten så er utfallet det samme)

2 Likes

Hva mener du med å tære på arbeidskapitalen? Den vil jo øke når Funcom forventer inntekter fra blant annet Conan Exiles innen året er omme.

Det er fordi stadig mer føres som investeringer på CE. Det er en av grunnene til at de operasjonelle kostnadene ble mindre (i tillegg til at de slapp advokatutgifter og Økokrimbot som de hadde i Q4), siden stadig flere personer flyttes over på CE.

Når det gjelder Cash flow i Q1: nettobidrag valuta og arbeidskapital ble 1.5 MUSD, dette kan like godt være negativt som positivt i Q2, og det er derfor utrolig vanskelig å si akkurat når de trenger kapital. Men jeg synes det er bedre å løse dette så fort som mulig så fokus igjen kan ligge på CE og de andre spillene.

4 Likes

Det er viktigere for en uten aksjer enn noen med aksjer at de ordner finansiering nå. For meg så kan de fint vente til høsten. Ingen praktisk forskjell annen enn at jeg tjener mer penger da:)

De fører vel ikke lønn på de som har utviklet CE siden det blir ført under investeringer nå? Edit:leste holmes sin post og ser han også nevnte dette.

1 Like

Det er bekreftet, ref mail fra Schreider (da Funcom definerer sommer fra juni til september, greit å vente til WOW har blåst fra seg, noen kan vel bli relativt oppslukt av det)

Hvis dette stemmer , hvorfor mener du da at Funcom fikk dette lånet i april ? Hvis de hadde hatt cash til å betale ned lånet hadde det vel ikke vært noen grunn til å få det ?

2 Likes

Nytt fra AOC, de feirer 8-års jubileum:
http://www.ageofconan.com/news/age_of_conan_unchained_8th_grand_anniversary_celebration

Mest interessant var dette med medlemsskap -
“We’re hard at work on a new Membership Rewards program in Age of Conan and a slew of new rewards for signing up. Once we’re ready to launch this new system, we’ll be cooking up a brand-new membership offer to go along with all the changes. Stay tuned for more!”

1 Like

De visste ikke at The Park skulle generere nær 500 TUSD i seg selv i April. De måtte jo ta høyde for 0 salg.

2 Likes

Hvordan kom du fram til det tallet ?

Er jo på ingen måte usannsynlig det. Ut fra årsrapporten ser det ut som The Park tjente 500TUSD+ på PC i løpet av 2015. Hvorfor skulle de ikke dra inn det nå på konsoll, når de tross alt selger mer der?

La meg skrive setningen om. De visste ikke i April, at The Park skulle generere inntekter i x00 TUSD skala. Tankene om dette ser du lengre opp i tråd. Husk og at selv om The Park kom ut på konsoll nå så vil The Park og fortsette å generere inntekt i Q3 og.

Hvor mye tror du de har solgt av The Park på konsoll ?

Jeg vet ikke, estimatet fra Steamspy på PC - virker å være lavt. Det gjør det vanskelig å estimere salg på konsoller nå. Det er ikke sikkert de har generert så mye som 500K enda, men sannsynligheten er der for at de kommer til å gjøre det i løpet av Q2. Det virker jo som at The Park har generert penger i den størrelsesordren på PC?

Kanskje man kan benytte seg av 30-40, og at de har solgt 50-60K? Vanskelig å vite, og det virker høyt.

Men faktum er at det må jo ha solgt for en del på PC. Og når de selger mer på konsoll, så tjener de jo mer penger også.

1 Like

Jeg tror de har solgt:

PS4 758, Xbox 812

Summen: 1570 * 20 = 31400 kopier så langt.

Men det kommer mange reviews i døgnet fortsatt. I EU nå så runder vi Gone Home i dag allerede etter bare 2 uker. På XBOne så er vi allerede oppe i halve antallet av Gone Home. PÅ PS4 US så er det fortsatt et stykke, men bra driv fortsatt der og. Gone Home solgte over 800 000 kopier på steam så det er godt gjort å klare det samme som dem så fort.

Ifht Steamspy så er det mellom 35 og 44.000 estimerte eiere på PC.
Konsoll selger bedre enn PC står det i rapporten, om dette er totaltsett eller i samme tidsperiode står det ikke noe om. Hvis det er totalt sett vil da konsoll ha solgt over 35-44.000??
Videre så kan man dele feks 35.000 på antall reviews, såp kommer man frem til 22.5ish pr review på konsoll, som stemmer greit med antakelsen over

Men du sa jo tidligere at du trodde på 500 TUSD bare i april . Hvis de har solgt ca 31k så sitter Funcom igjen med langt mindre enn 500 TUSD.

De er nok over 45k på konsoll. Det er diskutert opp og ned i mente ang steamspy og det er alltid konkludert med at estimatene deres er for lav. Tror vi snakker i hvertfall 40k pc og alt fra 45k og opp mot 60k på konsoll.

Vi får glede oss til Q2 :wink:

1 Like