Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Eg synst risikoen er større en noen gang, men eg understreker at eg likevel har aksjer i Funcom.
Som eg tolker børsmeldinger utsendt hitil i år, så har ikke Funcom klart å gjennomføre emisjonen enda, derfor dette siste lånet fra Jebsen.
Jebsen støtter emisjonen, fordi ham ikke har noe valg, og det siste lånet skal betales om litt over en mnd.
Funcom har ca 1kr pr aksje i gjeld, Funcom trenger 5-10 mill usd for komme dit dei ønsker å være.
Ingen av driste utgivelsene har genere nok inntekter til å balansere regnskapet.

For min del er det høy risiko, men eg aksepterer at der er andre meninger der ute :slight_smile:

Ps: om det er så bra som det hevdes da, hvorffor skal dei måtte trenge å emiterte ?
Tenk om det lar seg gjennomføre uten emi, da blir det russiske prosenter da :wink:

Mvh
Øldrikkende Kronn

4 Likes

De trenger en emisjon for å sikre seg videre og for å ha råd til litt ekstra. Funcom selv virker ikke usikker på om emisjonen går i orden. Fra forrige rapport:

“The maturity date is the earlier of 1st July 2016 and two business days after Funcom receives proceeds from the planned equity issue.”

“As previously communicated during 4Q FY15 report, an equity issue is being planned by the Company with the goal of funding the execution of the new strategy and the securing of additional revenue streams”

Altså ikke noe dersom eller hvis, men når. Jeg tror Funcom har interessenter allerede, og det er mer snakk om pris og hvordan. Går ut fra at ABG også har gjort jobben sin. Det er lenge siden de ble hyret inn av Funcom.

3 Likes

Det er sikkert bare eg som er litt for skeptisk, eg håper jo at det går til det beste for aksjonærene.
Men når eg leser en del kommentarer her, så er eg litt i tvil om alle er innforstått med hva en evt emisjon / utvanning kan/ vil ha å si.
Og da sikter eg på ingen måte til deg @koe
Eg har vert med på flere emisjoner fremover, noen har eg hatt hell i, bl.a Nom, menst andre har tatt nattesøvnen for lang tid, bl.a Apcl som eg deltok i emi på 35 øre å trodde eg skull e bli griserik av, etter den ble det ny emi på 18øre, eller som nå ville vert 1,80kr.

Uansett så er det nokså nærliggende å tro på emi før sommeren setter inn for fullt, og den blir med rabbat, så spørs det fra hvilken kurs vi da har

3 Likes

Må tenke ting i riktig rekkefølge. Først får vi vel mye mer info om CE og nye planlagte spill. Det går an å kjøpe mer nå, så selge unna oppi der slik at en er klar for emisjonen. Jeg planlegger å sitte inne med maks 50k når emisjonen blir satt. Men før det vil jeg høste mange prosent :slight_smile:

5 Likes

Husk at CE utvikles i Oslo :slight_smile:

1 Like

Kan du fortelle resten av oss når emisjon skal skje, siden du vet når du skal selge deg ned? :slight_smile:

3 Likes

Han mener vel bare at det i hvert fall er etter at det har kommet noe mere info/trailer etc om CE :slight_smile:

Ja er fullt klar over det - men når det er snakk om framtiden, emisjon og penger som er igjen på bunnlinja i regnskapet, så snakker vi ett firma. Går det dårlig i Oslo, vil de nok være varsom med å ansette folk i ekstra stillinger i Durham før de i det hele tatt har spill som genererer en større inntekt enn hva de har nå.

Det er jo ikke sånn at TSW, AO og AOC genererer mer penger enn før. Tvert imot. Likevel velger Funcom å ansette flere - noe som nok er en del av en godt planlagt, ny strategi.

2 Likes

Nei dette er ikke noen ny strategi fra funcom sin side. Ledelsen må jo styre selskapet med utgangspunkt i at de får ordnet finansieringen. Skulle de ventet med å legge ut stillingsannonser til finansieringen var på plass hadde jo den nye strategien blitt forsinket med mange måneder. Tipper de som blir ansatt i juli skal være med på det spillet som kommer i Q4.

3 Likes

Spillet i Q4, som er en del av den nye strategien. I tillegg skal de nok være med på det nye, større spillet som lages i Durham.

Så jo, det er en del av en ny strategi.

2 Likes

@Christian ‘ja’ en gang etter at markedet har fått absorbert Funcom`s eminente presentasjon av CE + diverse :wink:

5 Likes

475 tusen views

11 Likes

noen som har sett på forskjelllige emisjons kurser og hvor mange aksjer som trykkes i de forskjellige scenarios ?? og viss ce skulle selge break even mot 200 k 400 k , 2 mill over break even, hvordan det vil sette kursen ?
det vil jo være mange som ønsker og selge seg ut når Early access/spillet er ute og aldri se seg tilbake grunnet tidligere akjse kurser som har floppet.

Om Dei selger to milioner over break even, så vil eg tro det ikke trengs emisjon, problemet oppstår med at emisjon om den kommer, helt sikkert kommer Før spillet selges I det hele tatt, så mann ikke vet noe om salgstall
Det er for mange usikre faktorer, og det blir egentlig feil å snakke aksjekurs, men heller snakke mcap

3 Likes

Det må iallfall være en grunn til at FC nå ønsker å utvide fullmakten til å utstede nye aksjer fra 140k til 280k.

3 Likes

Ja det er en god grunn også, den finner vi ved å lese kvartallsraporter for lang tid tilbake :wink:
Funcom aksjen kan ha mye bra å by på fremover, men se for dere scenarioet :

Det dannes en lang rekke med mennenesker, først i rekka står Emil, Emil får en varm potet, så han skal snu seg å gi videre til nestemann i køen, poteten er så varm at dette må skje raskt for å unngå brannskader.
Sånn fortsetter det langt bakover, via både Nils, tone, Erik, birte, fra birte videre til Knut som igjen gir videre til …å faen. Knut har ingen å gi den til, å den er fortsatt glovarm, Knut prøver å sende den fremover igjen, men det er ingen som vil ta imot…Knut sine hender blir offer for en stygg brannskade og kan aldri mer igjen bruke hendene sine.

Så kan vi skifte ut poteten , og erstatte den med aksjen, hånda skifter vi ut til penger.

Spørsmålet kan fort bli: Hvem blir stående igjen med den varme poteten i hånden ?

Det var dagens gåte, svar komme senere, ha en fortsatt fin søndag :wink:

Jeg ser ikke slik på det. Vondt å tygge. Jeg har virkelig trua på at Funcom faktisk ikke er en potet, men en perle. Vi vet jo veldig lite om CE, men jeg tror at Funcom + early access = sant :wink:

1 Like

Men det finst mangen gode poteter :slight_smile:

6 Likes

Jeg mener: Fordummende bilde av aksjonærer som har troen på caset Funcom og for aksjonærer som sitter long. Typisk “de har feilet før så de gjør det garantert igjen”. Jeg synes du forklarer hvor du står ifht troen din på både Funcom og deres evne til å lage gode spill samt løse den finansielle situasjon.

Edit: de lager ett spill som trolig er av langt høyere kvalitet enn konkurrentene av potensielt 15% - 20% av hva TSW kostet. Jeg føler mange undervurdere dette potensialet og hva som kreves av salg for virkelig å levere godt resultat.

7 Likes