Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Tjah, jeg vil ikke si fordummende, men satt på spissen. Det positive er at Funcom med The Park så at de kunne komme med relativt korte spill og faktisk levere både teknisk og økonomisk. På den andre siden, CE er et heeeelt annet spill. Samtidig, de har valgt å gå for å gå for en strategi, som hvis markedet ikke liker konseptet, så er det ikke et siste forsøk. Forutsatt at de får igjennom emisjonen da, som endel her ikke tror er så viktig.

Guidingen Funcom kom med angående The Park og konsoll-salg burde i min mening få Funcom til å se at de kanskje burde satse hardere på konsoll, hvis de tjener bedre der?

Det var ikke ment slik du oppfattet det her, jeg sitter long, men det er ikke bare aksjonærer her på tekinvestor som sitter på Funcom aksjer , og de som kanskje har vært med fra AOC på hver opptur og ned tur vil kanskje ikke sitte på samme syn denne gangen!
Jeg har veldig god tro på Funcom med lav kost og spennende titler! og tenker og laste 100 % når jeg føler tiden er inne :+1::clap:

Tror det kan bli en bumpy ride om vi ikke får se CE før i september, men jeg tror heller ikke kursen kommer til å kræsje ved en emisjon. I så fall kun på intradags-trading… Den nye modellen og ce er såpass attraktivt at jeg tror at kursen kommer til å stige mye på all ny informasjon vedrørende spillet frem til launch.

Har forøvrig ikke skjønt hva de skal med rettigheter på å utstede så mange aksjer, hvis de ikke forsøker å launche på lån. Skulle gjerne hørt flere tanker rundt antall opsjoner.

Lånet som forfaller i sommer, er det til Jebsen? Kan de i så fall få en utsettelse på det lånet også, hvis de ønsker å launche uten emi?

grunnen til at de venter så lenge er kanskje for å se an inntektene fra the park, og finne ut hvor mye kapital de trenger utifra det?

De brukte aksjer for å skaffe seg conan ip-en. De kan kanskje tenke seg å kjøpe seg inn i mindre spillselskaper.

1 Like

Eg ser at eg har kommet med litt svartmalte innlegg, eg må understreke at eg er svært positiv til selskapet, men litt usikker på aksjen.

4 Likes

Ja, lånet er til Jebsen

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=399085

Om det blir bra salg, så generer det mer penger enn hva Funcom har regnet me, så da vil det jo igjen si at kapitalinnhentingen gjerne blir mindre enn først tiltenkt.
Det må isåfall meldes, om det kommer høyere inntekter enn guidet, da vil jo også aksjekursen gå bananas :wink:

Fullmaktene som blir tilrettelagt nå er adressert til følgende:

1. Konvertible lån og andre varianter av warrants og opsjoner (de aller fleste med utløp i 2019). Fullmaktene må være klare før CE begynner selge. Blir CE en megahit og aksjen treffer 20 kroner stykket så kan det være Jebsen vil konvertere noen av lånene allerede i juletider. Han blir ikke blid om formalitetene ikke er i orden.

2. 70 mill av fullmaktene skal brukes til en emisjon. Nå har kursen gått så mye opp at de neppe trenger 70 mill lengre for å hente inn 10 Mill USD (10 Mill USD er spikra som maks nok en gang i Q1 Rapport). Emisjonskurs, 2.5 for eksempel krever kun 33 mill aksjer

3. 130 Mill fullmakter til strategiske oppkjøp av IPer, selskap og annet. Disse må de ha klare når CE går i salg. Kursen kan fort bli sinnsykhøy og det gjelder at de kan kjøpe opp selskap når kursen herjer på sitt høyeste (jeg har lest litt i forumet, og StarBreeze gjorde vel det i sin tid?). Ser for meg at også dette kan komme i juletider.

Jo mer jeg tenker på dette tror jeg ikke på noen skrekkscenarioer. I e24 artikkelen sier Rui Cassais at de skal gjennomføre en god emisjon. Jeg tolker det som det blir langt fra noe galskapsscenario som enkelte uten aksjer sier. Fullmakter er bare fullmakter som i ethvert annet børsnotert selskap. Det er ikke slik at de trenger eller vil bli brukt utenfor det som er meldt.

Til sist vil jeg bare si at The Park selger og selger, jeg tror ikke emisjonen blir satt nå i Juni. Jeg begynner å tror den blir satt i August etter at vi har fått en jevn strøm av mye Conan Exiles info. Var det ikke noen som twitret sist uke at det har vært pressefolk og sjekket ut Conan Exiles? I såfall så vil det komme mye info de kommende ukene. Det er en god tid å sitte i Funcom aksjen nå tror jeg. Det er visst lite teknisk motstand på oppsiden og.

5 Likes

Ett fullt mulig scenario du her beskriver :slight_smile:

1 Like

Timingen som jeg antyder er bare en spekulasjon. Men hva fullmaktene er adressert til er børsmeldt så det bør det ikke være så stor usikkerhet rundt.

Det meste som blir sagt her, er jo ren spekulasjon.
Men ang pkt 3 der, og 130 milioner til bruk til strategiske kjøp, det er vel bare noe vi tror, eller vet vi det ?
Ellers er det viktig som du nevner, selv om fullmaktene er på plass til å utstede aksjer, så trenger det ikke å bety at det skjer.
Er jo viktig for ethvert selskap å ha mulighet til å utstede aksjer på kort tid, uten å måtte gjennomføre EGF først, det kan jo oppstå prikært behov for cash, til f.eks oppkjøp

Står i børsmeldingen. Står at de fullmaktene er for å kunne gå etter strategisk lure muligheter som måtte by seg. Det kan vel bety kjøp av alt fra VR teknologi til en morsom IP de føler de kan lage en blockbuster ut av.

2 Likes

Du tenker på pkt 11 her ?:

http://www.newsweb.no/newsweb/attachment.do?name=II+-+Convening+Notice+-+Explanatory+Notes+-+PoAs.pdf&attId=149609

Jeg tror det blir en rocky ride frem til release, et moment er hvordan rettsaken mot tidligere funcom-ansatte slår ut, med flere nåværende funcom-ansatte i vitne-boksen. Er all reklame god reklame også her eller blir investorene mere skeptiske? Jeg vet ikke, Er det noen som husker når den rettsaken begynner?

1 Like

Eg husker ikke i farten, men antar at den ikke bør ha meget å si for Funcom nå, med mindre det fremkommer nye opplysninger i saken.
Den er vel kun mot tidligere ansatte, eller var det som fortsatt er med ?

Det er bare tidligere ansatte, men det vil nok bli en del medie-oppmerksomhet rundt dette i finans-pressen på godt og vondt for funcom. Funcom-navnet vil bli nevnt igjen og igjen. Bra eller dårlig?

edit fant det i oktober, med CE ute i EA september (hvis ikke forsinkelse), er dette jo god timing.

Når retten settes i Oslo tingrett i oktober, er det ikke sikkert at
rettssaken mot fire tidligere sentrale personer i spillselskapet Funcom
blir ferdig til jul. Tinghuset har reservert rettssalen frem til siste
uken før jul og for sikkerhets skyld har den også satt av de to første
ukene i 2017 til saken.

3 Likes

Er jo ikke bra, men eg velger å tro at det ikke blir dårlig heller da alle vet at dette er gammelt og mot personer som ikke lenger er i selskapet.
Funcom som selskap har fått, vedtatt og betalt boten sin, og med mindre det fremkommer noe nytt, så tror eg det har lite å si.
Men naturligvis ett fokus på selskapet som vi kunne vert foruten

Edit: woah, satt av 2.5 mnd til saken, vel, kanskje der blir mer negativt over lengre tid enn eg hadde trodd

104 mill opsjoner er forklart expired i annual rapport som kom med sist melding. 30 mill fullmakter til opsjoner er expired nå i Juni ved AGM.

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=402157

Deler av disse 130 mill fullmaktene skal vel da og bli brukt til å sette opp nye opsjonsprogram for folk i Januar 2017, altså bare dekke den fullmakten som nå går ut. Det er nå mine tanker. Fullmaktene må være på plass før det kommende året. Det kommer til å skje veldig mye i Funcom det neste året.

Hvorfor skal dette være negativt for Funcom? Og hvorfor nå, når rettsaken ikke starter før månedsskiftet Oktober/November. Er vi heldige, så er det tidenes funcomrally pga ekstrem Conan Exiles suksess på den tiden. Jeg tviler folk ikke vil være med pga. noen “old farts” som ikke engang jobber i Funcom. Alle er saksøkt som privat personer. Eneste selskapet som kan lide, er Northzone siden han ene investoren involvert er fra Northzone.