Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Dette salget kan vel like gjerne være fra shortere som har lånt aksjer av Jebsen?

2 Likes

tr? Kunne du utdypt litt for de mindre erfarne på forkortelser.
Tegningsrett?

1 Like

Tegningsrett, det jeg mener er at hvis du har 10 aksjer f.eks kan du få rett til å kjøpe en ny aksje for 0.55, men disse betingelsene er ikke meldt enda.

2 Likes

Den er grei, takk for fint svar :slight_smile:

3 Likes

Hvorfor gi bort kaka når du kan spise den selv?

2 Likes

Kan tegningsrettene trades ?
I såfall kan set bli spennende, kan ofte være kamp om dei, når det står på å bli minst mulig utvannet

Funcom måtte ha inn 5-10m euro, og da ble dette måten de gjorde det på. ASC har holdt på med dette siden august i fjor, de har nok vært innom alle mulige løsninger. På tross av lang tid, så fikk de kun inn like over minimumsbeløpet på 5m euro. Kanskje det også var en forutsetning fra deltakerne at Jebsen skulle konvertere litt av lånene.

Hvis det hadde vært interesse nok i markedet blant dagens aksjonærer så hadde de satt en emisjon på 2-3,- lett. Men Jebsen har ikke sagt seg villig til å spytte inn mer (skulle ha tilbake lån så fort emisjonen var i boks), og jeg tviler på at småsparere hadde klart å skrape sammen 5m euro. Noen her inne nevnte 200k euro, Bagger hadde muligens tatt 200k om han var helt ute, men for de aller fleste er det en totalt urealistisk investering i et mini-spillselskap.

Funcom trengte en garantert investering på 5m euro, det lages ikke spill på trading av aksjekurs eller konvertering av lån, de måtte ha friske penger. Da ble kursen det den ble. Det at mcap har vært blåst opp alt for høyt i forkant (som blir bekreftet av emisjonskurs), er ikke Funcom sin feil.

5 Likes

Er vi i nærheten av noen flaggegrenser som gjør at Jebsen må melde salg?

Tror foresten det var noen på XI og ikke ASC som forhandlet fram løsningen selv om ASC har håndtert tildelingen.

2 Likes

Flaggegrensene er på 5%, 10%, 15%, 20%, 25%, 1/3 så noen fler høyere opp… Hvis Jebsen har solgt 8m idag, vil han ha måtte gå igjennom flaggene 25% og 20%. Så hvis ikke meldingen er kommet har han nok ikke solgt som jeg tidligere trodde

1 Like

De har vel fram til åpning i morgen på å sende ut den meldingen.

1 Like

Kan det være en gjeng som har gått sammen, lånt aksjene til Jebsen og deler på gevinsten? Det er jo kjipt for de andre hvis bare en har lånt aksjene.

Hvis ikke jeg får mulighet til å tegne mer enn 16% av min nåværende beholdning i en reparasjonsemisjon, vil jeg bli ytterligere skuffet over selskapet

7 Likes

2 av de som hadde vært med å forhandle fram løsningen ble tildelt 200K EUR hver men vet ikke noe mer enn det. ( infoen har jeg fra chat’en på XI ).

4 Likes

Det blir vel noe sånt (15/94 = 16%)?

[quote]
As stated above, the Company intends to initiate a
subsequent offering of approximately 15 million Offer
Shares (the “Subsequent Offering”) in order to reduce
the dilutive effects of the Private Placement. The
Subsequent Offering will be initiated following the
completion of the annual general meeting of the
Company (to be held on 30 June 2016) and is subject to
the general meeting granting the Board a proposed
authorisation to issue up to 130 million new shares.

The subscription price per Offer Share will correspond
to the subscription price in the Private Placement,
being NOK 0.55 per share. The complete terms of the
Subsequent Offering will be described in the
prospectus to be published on or around 10 June 2016.

The issuance of Offer Shares will be made pursuant to
the abovementioned Board authorisation to issue up to
130 million new shares. However, the Board will not
issue more than 30 million new shares under this
authorisation, of which up to 15 million shares will
be Offer Shares and up to 15 million shares may be
issued for general company needs, including issuance
of shares following exercise of options.

Further information on the Subsequent Offering will be
given closer to the commencement of the Subsequent
Offering.[/quote]

Er de blant topp 20 aksjonærene? Ser at virkelige navn benyttes på Xtra…

Nei tror ikke de hadde aksjer fra før.

2 Likes

100prosent sikker ar det kommer meldinger ang kjøp/ salg, før åpning igjen imorgen.
Å Costa, eg venter at du og flere har deltatt, dårlig signal ut om ikke

Jeg synes selv at dette var en brutal emisjon, men det viser hvilken posisjon storaksjonærer har når de garanterer for deltakelse i emisjoner. Her sa Jebsen tvert nei til å være garantist, da måtte de ha inn folk utenfra, som kommer i en minoritetsposisjon mot Jebsen. Da trengte de en voldsom rabatt, langt under hva Jebsen selv har betalt.

Tenker Jebsen er litt irritert, men fikk hvertfall tilbake litt av lånet, Funcom ble reddet for nå.

Hvem som fikk tildelingen er vanskelig å si, men en god del er nok på jakt etter kortsiktig avkastning hvis mulig.

Ledelsen og ansatte er veldig fornøyd med videre drift, de ordner nye opsjoner slik at det er business as usual.

Tidligere aksjonærer ble rævkjørt.

1 Like

Jo, ca 16% av nåværende beholdning.

men det står også lenger ned at det kan gå så høyt som 30m aksjer utstedt i en reparasjonsemisjon. Altså 32% av nåværende beholdning.

Mulig det er dette Jebsen gjør seg klar for å delta på, hvis som nofun sier at de har til imorgen med å sende ut flaggemeldingen.

edit:
jeg selv vil ikke godta noe mindre enn 50% av nåværende beholdning for at jeg ikke skal bli skuffet

2 Likes