Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Det virker som om media ser på dette som svært positivt. Men det tenker selvsagt ikke på aksjonærene. Svært mange artikler ute som baserer seg på at Funcom nå er reddet finansielt, og spillene kan leve videre.

Her er det bare å være tålmodig, og få fatt i noen aksjer i rep. emisjonen, hvorpå man nesten er garantert å få avkastning.

Så håper jeg at hausinga av alle spillene deres kan begynne nå.

2 Likes

@AllsangHosSvensken
men er det noe vits å kontakte noen som helst, skal ikke kurs ned til emisjonskurs likevel, siden alle aksjene skal pumpes ut i markedet igjen? Er vel bare å legge kjøp på 0.65 da?

Edit: Hva er grunnen til at kurs er over kronen nå? Blir alle som kjøper nå lurt?

Så sier du:
“Dere skjønner at hvis markedet gjør dette her, så hadde det vært nok kapital tilgjengelig for Funcom til å kjøre en mye høyere priset emisjon. Hvis kursen mot formodning skulle krabbe oppover mot 1,5 etter 10. juni, så har Funcom fått inn 50m, tegnerne har tjent 100m og de nye kjøperne har betalt nesten 300% av opprinnelig pris.”

Redusert gjeld og finansiell posisjon som er styrket i den grad at de kan drive i flere - gitt at investeringene er på størrelsen med Conan Exiles (jeg tar for gitt at de neste spillene vil selge ok). Å anta at kurs ikke vil krype opp mot 1.50 etter 1. juni viser at du ikke har troen på kommende spill samt Funcoms nye strategi, og at store deler av emisjonsaksjene skal rett ut til dumpingpris. Skal ikke forsøke å snu ditt syn her. Det er da for pokker meg normalt å betale mer for en aksje når fortsetningene for fremtiden er drastisk endret???

Puuuh! Lever enda!
Kjøpte Axa for 1,80 i går og solgte på 1,86 for å hamstre Fun. Axa er rolig i dag, er nå i villrede om jeg skal sikre litt kortsiktig gevinst i Funcom, da jeg har min 100% mer enn tenkt der, samtidig som jeg bare har 50% i Axa…
Livet er ikke kjedelig for oss Funcom aksjonærer!
Har nå et papirtap på alle pengeplasseringer på 16% fra ca 15% i pluss i går, dette siden nyttår…

Men solen skinner, aircondition i bilen og livet er ikke så verst. Det er bare penger, tross alt!
Ha en fortreffelig dag alle sammen, også du Larsen :wink:

2 Likes

Jeg tror nok at det er best for helsen å ikke investere penger en ikke har ryggrad til å miste i slike selskaper som dette.

4 Likes

Vel, jeg endte med å feige ut, og solgte lommerusket jeg kjøpte i går. Greit nok at jeg har troen på aksjen, men jeg tror også salgspresset fra de som har kjøpt på 0,55 og er ute etter en kjapp gevinst kan bli bra sterk rundt 10. juni. Det er nok mange som ser på f.eks 50% fortjeneste på litt over to uker som mer enn nok. Da vil i såfall kursen gå ned mot 70-80 øre.

Jepp, og å være “all-in” skjønner jeg meg ikke på. :wink:

1 Like

Det er nå man skal ha ryggrad. Når aksjen ligger nede og blør, For Funcom skal opp. Ingen tvil .Og nå er det heller ingen som kan snakke om konkurs heller.

1 Like

Enig i alt du skriver her, men med en “justering”, jeg vet ikke når Funcom skal opp, på kort sikt kan det godt hende vi skal ned.

Jeg er jo en “tidligere” (avdanket) gamer, så jeg har god kjennskap til Funcom første hånd.

Men et spørsmål til dere med erfaring som aksjonærer:

Hvilke spill i sin historie har Funcom egentlig tjent penger på? Anarchy Online regner jeg vel med har vært et overskuddsprosjekt, og sikkert også Den Lengste reisen. Men hvilke andre?

Selskaper blir som oftest priset etter implisitt verdsettelse etter å ha hentet friske penger i markedet. Det er sånn Uber, NEL og andre selskaper har fått økt børsverdi. Eksterne investorer har vært villige til å bla opp mer og mer for eierandeler.

I Funcom har det dessverre gått andre veien. Eksterne investorer har fått en veldig stor rabatt i forhold til tidligere eiere, som tyder på at verdsettelsen i markedet har vært feil. Og om feilen ligger blant mcap opp mot 2,5 krone, eller nå litt over 1 krone, så er faktum at friske penger priset Funcom til 0,55 per aksje.

Det er dog imponerende volum på kursene fra igår og idag, som tyder på at emisjonen muligens ble satt for lavt. Jeg har nevnt mulige grunner før, generelt sett at storfisk spiser småfisk, og storfisk hadde ikke veldig lyst på Funcom, selv til 0,55.

En god del av handlene i Funcom har vært trading, men la oss si at halvparten at volumet er reelle langsiktige kjøpere. Hvor langt tilbake i tid må vi før vi har sett et volum på 192m aksjer? Det er fort et par år, som da underbygger det jeg sier om at markedet kommer ikke til å ta imot 96m nye aksjer 10. juni.

1 Like

The Park har de nok tjent penger på. Tviler på at de har tjent penger på noe annet, inkludert AO og TLJ. En positiv trend, men ikke spesielt imponerende. Hovedproblemet har vel ikke vært salget, men hvor dyrt spillet var å lage.

De har tatt en kjempeavskrivning på AoC som de aldri har reversert, så jeg tviler på det.

2 Likes

De har jo tjent penger på AOC, totalt sett.

Noen som vet hvor mye det kostet å lage AO ?

De har tatt en kjempeavskrivning på AoC som de aldri har reversert, så jeg tviler på det.
[/quote]

Noe som betyr at de har verdsatt det for høyt i utgangspunktet. Det betyr ikke at de ikke har tjent penger på det.

Ikke for å være drittsekk men trist å ikke få med seg +20% når man først fikk muligheten.

Får håpe folk kommer seg inn før closing i dag da så de slipper å se at vi starter på 1.40 på mandag.

Ja i så fall er jeg også enig. Men det blir kotsiktig trading. Jeg er all-inn, men sanker meire kapital, om det du sier skal skje. De hvet vi ikke. Men alt under 1,40 som kan kjøpes er jo en garantert gevinst med forbehold. For når Toget drar i gang hos Funcom, så går det fort. Nå har det vært stille fra Funcom i lang tid. De skal markedsføre spillene sine. Og det å treffe bunnen helt eksakt er ingen enkel ting. I hvert fall ikke for meg. Selger kanskje litt på tre kroner når vi nærmer oss august :slight_smile:

Nei, det er ikke sånn regnskap fungerer. Verdien de satte på AoC ble satt til utviklingskostnadene (det ble ikke tatt over driftsbudsjettet).

3 Likes

Spillet skal skrives ned over 5 år. SÅ ja siden AoC var dyrt så kan de jo drifte med store røde tall de første 5 år, men AOC er 8 år nå og pengene tikker fortsatt inn. AoC tror jeg nå har levert +en for Funcom.

1 Like

AOC går i pluss på driften men har nok aldri tjent inn investeringen.

Hvis du sjekker regnskapet til Funcom, og sjekker ut retained earnings. Der har du summen av kapital spyttet inn som har blitt tapt. Det meste kom fra AoC, endel fra TSW. De er ikke i nærheten av å gå i pluss.

4 Likes

Det er jo ingenting som er garantert. :wink: Det jeg regnet ut med 1,43 gjaldt prisingen markedet hadde på Funcom igår. Det kan godt være at det var f.eks 50% for høyt. Jeg slet litt med å bli enig med meg selv hva jeg mente Funcom var verdt, og usikkerheten ble litt for høy.