Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Hvorfor skal noen gi gratismillioner til et spillselskap som desperat trenger penger?

Som nevnt her inne, det var folk som vurderte og viste interesse i emisjonen, men de ville ha ekstra info og betingelser. Funcom vet at de ikke kan slenge rundt med innsideinfo, spesielt ikke etter økokrim-saken, så da måtte deltagerne nøye seg med minimal offentlig info fra markedet (som kom Q1).

Jeg tror gruppen her inne som var interessert i emisjonen, også ville ha landet på omtrent samme kurs som de som fikk delta nå. Relativt høyt beløp med friske penger, og massiv usikkerhet rundt fremtiden til Funcom. Det er ingen så langt i Funcoms historie som har tjent på å delta i emisjon og bli sittende over tid, selv ikke Ya-bank med deres innganger (om de hadde blitt sittende).

Folk her inne teller opp pengene fra CE før spillet er lagd, profesjonelle vet en del bedre og ville ha heftig rabatt for den usikkerheten som ligger foran.

1 Like

Men du vet ikke hvem denne gruppen er og hvor kortsiktige de er?

Storebrand Asset Management AS Høres ikke ut som en aktør som dumper aksjene ved første anledning og det kan være flere slike under flagg-grensa. Det vet man ikke foreløpig.

Igår var brutalt… enda mer brutalt idag, med tanke på informasjonen som i ettertid er kommet ut i markedet. Den eneste flaggemeldingen etter gårsdagens handler er en meget rar melding. Ikke bare på grunn av deg faktum at den inneholder den prosentmessige delen av selskapet de eier per idag (19,72%), som da vil tilsi at Storebrand per igår kjøpte 90% av hele gårsdagens handler. Hvorfor ville de ellers sende ut denne flaggemeldingen nå idag? Aksjene i emisjonen er ikke utdelt enda.

Hvis, muligheten er der for at alle aksjer utdelt i emisjonen ble flagget idag, slik som Storebrand sin del ble, vil det si at ihvertfall er 7 andre aktører som ble med på emisjonen, som alle mottok under 11,4m aksjer hver i emisjonen (11.4m/230m=4,9%). Hva er ellers grunnen til dagens flaggemelding?

Som også nevnt mange ganger i tråden her (tok tid å lese igjennom). Var det en utrolig kjøper vilje igår. Med dette sagt, er det kun en person som per idag innehar den mengde aksjer som ble nettosolgt igår. Når man ser på antallet, er det KGJ Kapital sine aksjer som ble omsatt igår. Ifølge loven skal dette flagges med en gang om det er tilfelle at disse ble solgt. (Ettersom Jebsen da ville ha passert 2 flaggegrenser). Der igjen kommer vi til hvor rar den ene flaggemeldingen som kom idag er. Hvorfor inneholder Storebrand sin emisjonsdeltakelse prosentmessig del av selskapet per idag, og ikke kun prosentmessig del av selskapet etter emisjon & konvertering? Det ble ikke nettokjøpt 18m aksjer av èn aktør igår.

Her kommer vi inn på hvor dårlig jobb ASC har gjort. Kjøperviljen i aksjen er så brutalt mye større enn bildet de har dannet seg. Det kommer så klart ut ifra kun personer inne her på forumet hvor dårlig jobb ASC har gjort i denne emisjonen når de ikke har brukt tiden sin til å ringe til eksisterende aksjonærer, men heller ringt rundt til “kompiser” eller utenforstående investorer som ikke vet hva det innebærer å sitte i et spillselskap.

Det ligger en turnover på 34m NOK allerede 7 handletimer etter handelen startet igjen… Dette er 64% av pengene Funcom har mottatt i emisjonen

6 Likes

Disse 7 timene er mer enn grunnlag nok til å stille harde spørsmål til ASC. Funcom har leid disse inn for å jobbe for selskapet, ikke imot.

4 Likes

Står jo klart i meldingen: “Fond forvaltet av Storebrand Asset Management AS har
blitt tildelt 18 181 818 aksjer i den rettede
emisjonen 26. mai 2016 i Funcom ASA.”

Tildelt, ikke kjøpt. Dette måtte flagges da de endte over 5% når kapitalutvidelsene er ferdige. Ellers så er det rett at aktører sikkert forsøkte å holde seg under flaggegrensen for å gå “under radaren” når aksjene blir utdelt.

Hvilket spill var dette?

Dette må ikke flagges før aksjene er ervervet

Dette er 2. gang jeg får med meg en kraftig nedgang i denne aksjen, forrige gang var når jeg satt over TSW launch. Forskjellen på disse to gangene er jo at forrige gang var det “kroken på døra” etter floppsalg, mens denne gangen kom selskapet betraktelig styrket ut av situasjonen. Litt bedre følelse nå enn jeg hadde etter TSW, men sitter fortsatt med en litt uggen følelse av at dette kunne vært løst bedre mtp nåværende aksjonærer. Jeg er jo en akvariumsfisk i forhold til mange her inne, men uansett aldri gøy med 5-sifret papirtap på noen timer.

Planen har uansett vært å sitte over launch og mye lengre frem, da jeg har en fundamental tro på det Funcom driver med om dagen. Fikk jo også noen nye aksjer til mye lavere priser, selv om eierandelen min i Funcom er lavere nå enn den var før den vanvittig store utvanningen.

Håper (og tror) at vi som sitter langsiktig for en gangs skyld skal bli belønnet, men finnes jo grenser på hvor mange ganger man skal prøve seg også uten å lære.

1 Like

Tror ikke det er mulig å misforstå den meldingen selv om jeg ikke forstår hvorfor de tar med andel (19.72%) basert på dagens antall aksjer

“Fond forvaltet av Storebrand Asset Management AS har
blitt tildelt 18 181 818 aksjer i den rettede
emisjonen 26. mai 2016 i Funcom ASA . Dette tilsvarer
en eierandel på 19,72% av dagens registrerte
aksjekapital på 92 208 134 aksjer før emisjonen. Etter
den rettede emisjonen på 95 970 000 aksjer og
konvertering av konvertibelt lån med 42 777 778
aksjer er registrert vil fondets tildeling tilsvare
7, 87% av totalt 230 955 912 aksjer i selskapet.”

1 Like

det er nøyaktig derfor det må stilles spørsmål ved den. Hvorfor meldes andelen 19,72% i denne meldingen?

Nå er det jo flere enn storebrand som har tegnet seg, Som nok har mer kortsiktig horisont.

De som har mest å tjene på å holde kursen oppe er de som fikk tildelt aksjer. Kjøpervilje nå betyr ikke at det var voldsom emisjonsvilje underveis i prosessen. Prosessen har gått over nesten ett år, så jeg ser ikke helt hvorfor dette kan være forhastet eller feil fra ASC sin side.

Funcom er fornøyde om dagen, de kan lage spill nå. Er som nevnt kun tidligere aksjonærer som har grunn til å være veldig misfornøyd, men emisjonen var jo i tråd med det som ble akseptert på GF.

1 Like

Slike skriveleifer er ting som vitner om amatørmessig utførelse. Det er ikke mye som når ut til folk uten innsideinformasjon. Hvis ikke de klarer å få den lille informasjonen som kommer ut riktig, så vitner det for meg som en tåkete avtale

Det må du nesten spørre funcom om. Vet de har gjort tilsvarende i andre børsmeldinger(f.eks i en melding skulle Jebsen ha 65% av Funcom etter han hadde konvert men 65% var basert på dagens antall aksjer og ikke antall etter konvertering). Storebrand får iallfall de aksjene fra emisjon og ikke fra kjøp i går.

Hvis tildelingen er å regne som tegningsretter, så må fondet flagge når de har passert 5% av aksjekapitalen etter emisjonene. De fikk “tegningsrettene” igår etter børs.

Det er her du tar feil AllsangHosSensken. EGF godkjente 70m aksjer til emisjon og 50m+20m til konvertible lån. Dette er i strid med EGF

Nei de hadde fremdeles en del aksjer igjen fra generalforsamlingen i fjor sommer.

2 Likes

Fra meldingen igår: “The issuance of Offer Shares will be made pursuant to
the abovementioned Board authorisation to issue up to
130 million new shares.”

“ABG Sundal Collier ASA is acting as the Company’s
financial adviser and Advokatfirmaet CLP DA and
Weidema van Tol (Netherlands) B.V. are acting as the
Company’s legal advisers in connection with Private
Placement, Debt Conversion and Subsequent Offering.”

Tror de har sjekket dette ganske grundig på forhånd.

hvis det er AoC du snakker om så solgtre de 1.4 mill før det ble f2p

Les konteksten i den meldingen du henter informasjonen din fra her. Offer Shares i denne sammenhengen er kun snakk om aksjer til en reperasjonsemisjon.