Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Er det ikke slik at i en emisjon er man bundet for en bestemt periode? At man da ikke kan selge med en gang man har fått de…

Dead cat bounce idag, eller skal vi opp mot 1,40-1,50?

• Dead cat bounce
  • Tegn på videre oppgang

0 stemmegivere

2 Likes

Langsiktig har jeg ingen formening om, det vet dere bedre enn meg.

Per dags dato er det 93m aksjer tilgjengelig, hvor Jebsen har en del og mange andre har forskjellige innganger, de aller fleste høyere enn dagens kurs.

Etter 10 juni blir det 189m aksjer tilgjengelig, hvor 96m av de har inngang 0,55. Altså mye lavere snittkurs og mange fler aksjer tilgjengelig.

Dette er basic tilbud og etterspørsel folkens, kortsiktig er det åpenbart at man bør handle etter 10 juni, ikke nå.

Etter hva jeg forstår av meldingen følger det ingen tegningsretter med dagens aksjer før detaljene er klare. Så for nå er det ingen grunn til å eie en “gammel” Funcom-aksje over en ny som kommer 10. juni.

3 Likes

Vi vet fortsatt ikke hvem som shorter?

Trolig noen på xi (hver under 5%) samt Storebrand som har fått tildeling, noen av disse som shorter eller tredjepart?

Er Storebrand langsiktig her eller ute etter en rask gevinst?

Er det en aktør som shorter som har fått tildeling under 5% og dermed Max 5% shorter nå? Eller flere som bruker samme strategi?

Spørsmål som jeg vil ha svar på før jeg vurderer kjøp her.

1 Like

Nei det er ikke det.

Er redd at emisjonsdeltakerne her neppe blir så langsiktige når de kan oppnå en kortsiktig gevinst som er såpass høy med en gang (rundt 100% +). Da blir jo fristelsen enorm til å selge seg ut.

Det som heller ikke er helt bra er at de ikke klarte å hente inn det de selv har signalisert som nødvendig her og at flere emisjoner derved ligger i kortene fremover.

Ellers en råtten emisjon som gruset eksisterende småaksjonærer. Emisjonskursen og begrensningene på Jebsen sin konverering (en måned etter CE release) forteller jo sitt om hvor vanskelig prosessen har vært.

Ja, det føles som om strategien til (i hvert fall noen av) de som deltok er å få en rask gevinst før lansering.

5-10 MUSD var målet og de fikk inn 6.34 MUSD. Trekker vi fra 2 nødlån fra Jebsen på totalt 1 MUSD kommer man på 5.34 MUSD, altså litt over det de måtte ha.

1 Like

Hva med effekten av mindre lån og lavere rente?

1 Like

Siden 5% grensen ligger på under 11.4m aksjer, kan det se ut som en av de minimum 8 aktørene har fått i emisjonsavtalen sin lov til å låne aksjene til KGJ Kapital(muligens da hele aksjebeholdning denne personen fikk utdelt i emisjonen) og det er disse vi nå ser blir solgt.

Avtalen går da muligens ut på at personen gir tilbake aksjene til Jebsen som er blitt lånt etter 10. Juni og har med det fått en ca. fortjeneste på 100% på kort tid, ved å medvirke i emisjonen.

Ettersom vi idag ikke har sett tegn til at den andre beholdningen til Jebsen (SEB, på 15m aksjer) ikke er lånt ut i samme forstand, tyder det muligens på at resterende aktører i emisjonen ikke er villig til å selge sine aksjer like fort.

3 Likes

Detta er kun en tanke men siden emisjon blei kjørt så ut av faen lavt, kan det være en form for lock up på disse aksjene !? Til de store !?
ellers hadde det vel vært mye mer aksjer for salg enn de som forsvant i går !? Siden vi ligger 100% over emisjon kurs!?
Eller er jeg helt ute her nå?

1 Like

Vi får håpe de andre er mer langsiktige.

Ganske håpløst at denne shortingen foregår under en prissettingsperiode for opsjoner.

Jeg liker hva ledelsen gjør når det gjelder det operasjonelle (av det jeg har sett hittil) men denne løsningen her har gått bekostning av eksisterende aksjonærer på en måte som jeg ikke liker.

5 Likes

Må si det var jevnt i avstemningen mellom om dagen i dag tydet på Dead cat bounce/Videre oppgang. 56% vs 44%. Omtrent der jeg er selv også. :smiley:

1 Like

De færreste her er vel fornøyde med 1.40-1.50?

Mens dagen igår fortsatt sitter langt inne for mange, inkludert meg. Kan vi se på muligheter:

Per idag er utsiktene til fremtidig aksjeantall 230m aksjer i selskapet. AGM vil med mindre emisjonsdeltakerne er skikkelig rasshøl bli godkjent med en repareringsemisjon på 30m aksjer, altså 260m aksjer.

Det som er rart her er antallet som blir etterspurt i AGM, altså 130m ny aksjer. Hvis det da er satt et makstak på 30m aksjer i en repareringsemisjon, hva er nå da de resterende 100m aksjene forventet brukt til? Det kan forsvares med at tidligere er det utdelt opsjoner i størrelsesordenen NOK 170m. Hvis det i Funcoms nå worst case scenario ser for seg at kurs vil bli 0.55 så er da 100m aksjer tilsvarende 55m NOK, som er nøkternt i forhold til tidligere år.

Men la oss holde oss til worst case scenario i lys av gårsdagen. Jebsen kan ikke konvertere resten før 1.Januar 2017, men vi tar også da forbehold om at Jebsen konverterer resten 30 dager etter CE release. Så høyeste mulig beholdning i aksjer som er godkjent fra EGM 2016 og vil bli godkjent fra AGM 2016 er da 230m + 27m(resterende konvertible aksjer fra EGM) + 130m + 10m (AGM|s 140m) = 397m aksjer + warrants Conan LLC = 400m aksjer spot on. Værre enn det er det umulig å bli.

Går vi ut ifra MCAP på TSW forventninger eller LMO forventninger? Si vi tar utgangspunkt i en fatastisk utvikling som mange har troa på og MCAP blir satt til 1.5-3mrd NOK

1.5mrd = kurs på 3.75
3 mrd = kurs på 7.5

Dette er best case scenarier i en worst case scenario av antall aksjer.

11 Likes

Oppå dette scenarioet kommer selvfølgelig forventninger om fremtiden da Funcom vil i scenarioet ha lykkes med sine 2 siste utgivelser, som kan være med på å verdsette Funcom høyere på bakgrunn av fremtidig potensiell inntjening, det har en tendens til å skje i slike aksjer. Snøballen har da begynt å rulle :slight_smile:

2 Likes

Ja vi kan jo se på Funcom som nye Blizzard og se den skyte fart over 10kr… men holder meg til litt andre forventninger etter igår

4 Likes

Så lenge Funcom bruker YouTube kanalene riktig og hører på de som faktisk skal spille CE så tror jeg de kan nå langt med CE men viss de gjør som på TSW der de svarte at folka hadde ikkje greie på utvikling av spill og hva det måtte inneholde så tror jeg Funcom skal slite med og nå ut!
De har jo sagt i rapportene sine at denne gangen skal de aktivt bruke YouTube og andre sosiale medier til og få innspill på CE så for Guds skyld jeg håper de gjør det!!!

1 Like

Ja helt enig. TSW er et bra spill men altfor komplisert. Så det virker som de har lært, spesielt med de nye oppdateringene på Tsw. Keep it simpel. Så med Conan håper jeg og for Guds skyld de gjør det :slight_smile:

Halleluja! :sweat_smile: