Hvis jeg tenker helt kynisk så var man nødt til å støttekjøpe stort på 90 øre samt satse på at gordon ville kjøpe stort for at denne shortplanen skulle lykkes. De var avhengig av at ikke kursen åpna for lavt…
Nå når jeg har solgt alt er jeg helt enig med deg. Er det ikke rart hvordan en endrer mening: inne eller ute.
Da eg ble sittende igjen alene rundt bålpanna utenfor hytta Igårkveld, med ett halvtomt vinglass I hånda å spekulerte litt på hva som skjer nå med Funcom, så ble konklusjonen atter en gang at Funcom aksjen ikke er I nærheten av å oppføre seg som andre aksjer.
Spørsmålet blir da, var det den hittil største tabbe å ikke ta posisjon I uka som var ??
Kan Være så enkelt at Dei store gribbene ønsker mest mulig aksjer til rep eimen blir meldt så Dei får mest mulig tr?
Eg tror det kan bli heftig rift om tr dersom vi er på kurser over krona.
Tr kam bli verdifulle
TR kan vel i tillegg bli handlet som en vanlig aksje på børs ? Så viss en ikke er fornøyd med de enn får , har en mulighet til og fiske litt flere med dog til høyere pris!
Men det skulle absolutt vært satt av 30 mill til gjengen i postkassen slik at alle mann fikk handlet seg mett !
Vanligvis så kan rettene handles over børs på lik linje som vanlig aksje, med egen ticker, men det må ikke Være sånn.
Man kan mene hva man vil om antallet, det blir som det blir, men det er lavt ja.
En lite aksjonærvennlig måte å Gjøre det på
Det kan da ikke være slik at man kan handle seg stinn av aksjer for så å få tildelt rettigheter på bakgrunn av dette?
Jeg tror dessverre at vi skal ned igjen. Samtidig så tør jeg ikke å stå utenfor i tilfelle det skulle skje noe. Skal bli latterlig spennende å se hva som skjer 10 juni
Finnes få logiske resonnement til at vi skal ned igjen. Verdesettingen av Funcom i aksjemarkedet er omtrent den samme som før hovedproblemet ble løst.
Forskjellen nå er at de har ca 50 millioner på bok og at den store usikkerheten er borte. Normalt vil dette tilsi en høyere vurdering av market cap minst med emisjonsbeløpet i tillegg pluss indiskontering av verdien av at usikkerheten nå er borte og forventningene til spillet Conan Exiles.
Joda men her tror jeg det blir mange forsøk på manipulering fremover. Blir nok ikke permanent men en rask dupp, håper ikke at det stemmer
Jeg hadde personlig forventet at det skulle ta en måneds tid der vi er nå. Nå virker dette som et større spill for de større aktørene. Tror vi skal en del opp korsiktig. Og en moderat dipp. Alt avhenger på momentumet og om det kommer noe good news fra Funcom. Ulidelig spennede. Men hvor dyp blir dippen eventuellt.? Kommer mange aksjer ut. Men de virker som de har en plan. Et regellrett ran.
Jeg tror kanskje vi får se 0,9x igjen. Men med all oppmerksomheten rundt Funcom nå så tror jeg personlig at markedet vil svelge unna. Skulle ønske rep emien var mye større for jeg har planer om å laste opp alt jeg kan få før vi virkelig letter. Tror det er en del som deler den tanken. 3kr om 1-2mnd tror jeg ikke er en umulighet, alt avhenger av når Funcom klemmer i gang nyhetspressa og hausemaskineriet
Få kort sikt er det motsatt… Finnes få logiske resonnement til at vi holder oss 200% over emi kurs når nesten halvparten av aksjene er anskaffet til 55 øre bare få uker/dager siden. På lang sikt så skal vi opp.
Spekulasjoner om TR tror jeg ikke noe på. Disse blir vel tildelt på grunnlag av aksjonærer som eide aksjer per 27. mai. De som kjøpte etter den dato har da vel ingen rett på rep…
Nå annonerte jeg at jeg solgte unna på fredag, ble litt høyderedd samt har aksjene som kommer ut i markedet fredag i bakhodet. Jeg håper for alles del at det kommer en melding / video / news / prospekt på/etter 10.juni, ikke før!
Grunn til det er at hvis dette skulle være en bombe av video som blåser fletta av alle og enhver, så er det surt hvis dette skal knuse kurs over 2.5-3 kroner på noen dager, for det er jeg sikker på skjer, for så å gi emisjonsdeltakernegratis penger. Tenk hvor perfekt det ville vært hvis dete kom samme dag eller mandag etter. Da svelger markedet unna 60-100mill aksjer på en uke, no problem.
Personlig tror jeg ikke det blir noe massivt utsalg, kanskje litt i starten, men disse investorene kan da ikke være så dumme før det kommer nyheter? Var jeg de ville jeg benyttet den tradisjonelle “sell on news”, da kan de pumpe på uten at kursen knekker, alle er happy.
Enig, litt klønete av meg lenger her oppe.
Men at tegningsretene blir verdifulle er det ingen tvil om, dersom kursen er som nå og i det hele tatt over emisjonskurs.
Eg blir som eg har sagt hele tiden, overasket om ikke kursen går helt ned mot emikurs, men aldri godt å vite med funcom.
Rart at Jebsen skulle ha tilbake aksjene nå, men kanskje det er en plan på å ta imot alle emisjonsaksjer
Det har vært en del misnøye blant eksisterende aksjonører vedrørerende emisjonen som ble gjennomført. Fullt forståelig å føle det når man kanskje handlet aksjer på 2,00+ bare uker i forveien og så ser en emisjon satt til 55 øre. Problemet er imidlertid ikke at emisjonskursen var lav, men at prisen den handlet på i forkant var for høy. Jeg var med i emisjonen og ønsker med dette å bidra til litt mer klarhet i hva som skjedde samt å dele mitt syn på aksjen. Først, her er hva som skjedde;
Et par stykker med interesse for aksjer snapper i vinter opp nyheten om at Funcom jobber med nytt spill. Ideen synes god, Survival spill i Conan-stil. Sjangeren er hot og Conan-IPen er både ganske kul og burde være en god fit til spill-typen. Spillene til Funcom har etter sigende vært relativt gode spill selv om de ikke har klart å treffe et bredt nok publikum. Til tross for tidligere flopper og synder ser dette ut til å ha en viss sannsynlighet for å slå til. Problemet er balansen. Den viser grovt negativ egenkapital, en hel del gjeld og veldig lite penger på bok. I realiteten et konkurstruet selskap. Selskapet har kommunisert kapitalbehov i lengre tid uten at noe har skjedd. Foreløpig konklusjon ble at en investering kunne vært noe, men absolutt ikke før emisjon er på plass.
Ettersom tiden gikk uten noe annet nytt enn at selskapet tok opp forbrukslån hos hovedaksjonær, begynte det å bli åpenbart at det var svært vanskelig for dem å få dette på plass. Ideen om gjøre en innsats for å samle pengene selskapet trenger for å overleve og gi ut Conan Exiles oppstod. Etter en nøye vurdering av deres egne kritererier (verdsettelse, reduksjon av gjeld, styreplass for å sikre at tidligere feiltrinn ikke gjentok seg, potensiell fremtidig utvanning etc) for å være villig til å investere i Funcom, tok initiativtagerne nettverket sitt i bruk for å komme i kontakt med personer eller fond som sammen var i stand til å løfte emisjonen gitt tilfredsstillende vilkår. Når de fant nok som var interessert, gikk de til selskapet for å forhandle fram en avtale. Forhandlingene endte i emisjonen som fant sted.
Kunne styret forhandlet fram en bedre deal for småaksjonærene? Kanskje, Jeg kjenner ikke detaljer fra selve forhandlingene eller prosessen før, men det skulle ikke ha vært mye dårligere vilkår før jeg hadde takket nei. Med åpenbart akutt kapitalbehov og broket forhistorie hadde selskapet veldig dårlige forhandlingskort. Jeg tror selskapet hadde prøvd hardt og at dette var den beste dealen som var tilgjengelig. Alternativet var konkurs.
Det er etter mitt syn urealistisk å tro at eksisterende aksjonærmasse kunne løftet denne emisjonen på egen hånd dersom hovedaksjonær ikke ville garantere. Det på tross av at enkelte på tråden har hevdet at de kunne gjort det nærmest alene. Hvis så var tilfelle, syns jeg de burde innsett hvor dette bar og gjort det samme som de som tok dette initiativet. Hadde de presentert et bedre forslag til styret er jeg sikker på at de heller hadde gått for det. Det er også en urealistisk forventning at de som endelig tok initiativet skulle tatt kontakt med alle de eksisterende aksjonærene for å fremme forslaget da det er flere tusen av dem.
Personlig kom jeg med fordi jeg er så heldig at jeg er i kontaktnettverket til initiativtagerne, vi har blitt kjent via forum og diskuterer aksjer, relaterte nyheter og regnestykker. Jeg vet hvem noen av de andre deltagerne er, men ikke alle. Jeg vet ikke hvem som benyttet seg av anledningen til å selge utlånsaksjer og jeg vet ikke hva de andres strategi er fremover. Jeg var like blank som dere på hvor aksjen skulle åpne etter meldingen og jeg er like spent som dere på hva som skjer når emisjonsaksjene leveres den 10.juni. Jeg solgte min andel av aksjene vi fikk låne av Jebsen som del av avtalen fordi minstetegningen som måtte til gjorde Funcom til en ukomfortabelt stor andel av porteføljen min. Resten vil jeg sitte med til jeg mener markedet overvurderer sjansen for suksess, verdien av selskapet ved suksess eller begge deler.
Jeg ble med fordi jeg mener ideen er skitgod. Har spilt en del DayZ selv og det er den desidert mest intense spillopplevelsen jeg har hatt. Samtidig er spillet clunky og fullt av bugs og det har jeg hørt de andre konkurrentene også er. Like fullt har selv de dårligste sammenlignbare spillene solgt opp mot en halv million kopier. ARK er best in class og har i følge steamspy solgt 3m (og i følge en artikkel jeg fant, 1m første måneden det var ute). Hvis CE kan snuse på sånne tall kommer Funcom til å tjene veldig gode penger og verdsettes deretter. Etter mitt syn må sannsynligheten for at det skjer være større med disse konkurrentene enn i konkurranse med Blizzard. Med emisjonen gjennomført har selskapet styrket balansen dramatisk med en vesentlig reduksjon i gjeld og rentekostnader og friske kontanter slik at de nå er i stand til å gjøre en skikkelig jobb med å utvikle og markedsføre spillet. Så får vi se om de leverer.
For de som har tro på selskapet/spillet men brant seg her vil jeg si at det beste du kan gjøre nå er tegne deg i den påfølgende emisjonen og gjøre deg opp en så god som mulig oppfatning av hva Conan Exiles kan komme til å selge og hva det i så fall er verdt. Basert på den kunnskapen kan du gjøre deg opp din egen oppfatning av når du skal selge eller evt øke. Min anbefaling er å følge nyhetene, vurdere det vi får se av spillet, lære enkel verdsettelse, knytte kontakter og delta i diskusjoner på forum og fremfor alt å støtte CE. Gi likes til trailerne så flest mulig ser dem, diskuter spillet på gamingforum rundt omkring og gi feedback til selskapet på ideer dere måtte ha for å gjøre spillet bedre.
Markedet nå viser jo det motsatte.
@holmes har et poeng her. Når de også velger å ikke engang ta kontakt med eksisterende aksjonærer så er det jo noe som ikke helt henger på greip. Spesielt når de har hatt så god tid.
Nei her tror jeg det er noen som har beriket seg selv på bekostning av andre, noe som kanskje har gjort de blinde for andre alternativer.
Hvis private aktører klarer å samle noen investorer ut fra en ide - ja da tror jeg også ASC ganske greit kunne fått det til de også.
Hva tror du om aksjen fremover nå da, eg har selv tidligere deltatt i emisjon i både Nom og apcl i senere tid, og ett par andre tidligere.
Nesten uten unntak så faller kursen ned mot emikurs etterhvert, er det noe grunn til å tro at det blir annerledes i Funcom ?
Eg satt kun med en liten post , da eg solgte ut i forkant av q rapport og ikke ville inn Før finansiering kom på plass, så den lave repemien bryr eg meg lite om, men er det vanlig prosess at eksisterende aksjonærer blir så lite ivaretatt som tilfelle her er ?
Resten vil jeg sitte med til jeg mener markedet overvurderer sjansen for suksess, verdien av selskapet ved suksess eller begge deler.
Vet du om flere av di som var med tenker som deg og vil beholde en stor del av sine aksjer etter 10 juni?
Er det greit og spørre om dette?

beriket seg selv på bekostning av andre, noe som kanskje har gjort de blinde for andre alternativer
Hvem skulle TDoom jobbet for om ikke seg selv? Jeg unngår ikke å kjøpe en aksje i frykt for at jeg vil berike meg selv på bekostning av andre. Takk for informasjon, interessant, og at du tar bort mine konspirasjonsteorier etter all lesing av kommentarer fra andre om hvordan denne gruppen vil opptre. Det er veldig bra at dere har fått med dere kjempenavn som Storebrand og Swedbank som investorer. Og kanskje andre bra navn også? Tidligere har jeg forstått at fondene har skydd Funcom som pest og de har sikkert ønsket å se en vanvittig oppside for å ville knytte sitt navn til Funcom som aksjonær.