ja men du vet aldri hvor lenge de holder på før de begynner å nettoselge.de har kapasitet til å holde på ganske lenge hvis de vil.
ASC hadde nok mest fokus på mye større fisker som internasjonale spillselskaper.
De nettokjøpte ca 1% av selskapet på fredag, ved 3% må de flagge.
Kursen var under 1 krone for bare en uke siden så jeg ser ikke problemet med å kunne gå lavere enn det. Snart mottar folk som ikke tenker høyt om Funcom et hav med aksjer.
Tror det er få som har fått med seg den 3% flagg grensen.alle er klar over 5 men tre?
Men når de ikke får napp der, så kan de jo forsøke andre muligheter før de rævkjører småaksjonærene. En emisjon rundt 1,3-1,5, som også var en betydelig rabatt, ville skapt en mye større ro, og ville også gitt Funcom en langt større tillit fra aksjonærene. Og det ville vært langt færre aksjer i omløp.
Synes forresten det er merkelig at et annet spillselskap ikke vil involvere seg i Funcom for en sånn latterlig lav sum. Investeringen er jo opptjent nesten bare på det fremførbare underskuddet.
Holmes/koe,
Jeg vet ikke noe om prosessen i forkant av den endelige emisjonen eller hvilke leads de har fulgt, men jeg vet at ABG har ry på seg for å være særs dyktige til å hente kapital og at hverken de eller selskapet er tjent med å sette en dårligere emisjon enn de kunne fått til. Jeg mener den logiske forklaringen er at det ikke fantes bedre tilbud enn det de tok. Tekhenrik er nok inne på noe med at det sitter langt inne for fondsforvaltere rundt omkring å ta inn Funcom i porteføljen, gitt selskapets historie…
Når det gjelder exitstrategi redegjorde jeg litt for den. Kursmål er dynamisk og vil avhenge av hva vi ser av spillet fram mot launch, hva slags interesse det får i pressen, på forum osv. Regnestykket på hva de tjener gitt et antall solgte spill er forholdsvis enkelt. Hva er din exit-strategi og ditt kursmål, Holmes?
Jeg håper oppriktig at spillet blir bra, ingenting hadde vært bedre. Et benchmark for meg kan kanskje sies å være at jeg selv får lyst til å spille det. Jeg har etter hvert som jeg har blitt eldre fått mindre og mindre tid til å game, så det blir til at jeg fokuserer på noen få titler i året. Typisk AAA fps spill, Battlefield er soleklar favoritt. Men, jeg likte som sagt intensiteten i DayZ meget godt og hvis Conan Exiles ser ut til å kunne gi noe av det samme skal jeg lett kjøpe det. Er ikke mindre nørd enn at jeg syns det høres appelerende ut å ofre fiender til Crom for å få bedre stats.
Malvin,
Enig, å få noen av de største youtuberne og twitch-streamerne til å spille CE hadde vært helt gull. Hvis dere har noen dere følger, link trailerne som kommer til dem og se om de ikke tar en titt. Tipper selskapet vil gjøre dette selv også, men jo mer jo bedre.
Det er alltid vurdering av market cap som gjelder og vurderes denne som for lav vil kjøpere strømme til selv om noen av emisjonsdeltakerne skulle velge å selge nå som vi nærmer oss spill lansering. De er ikke dumme de heller og historikk i Funcom aksjen i et spill år er godt kjent slik at nedside (som jeg ikke tror vi ser) vil bidra til at dette greit fanges inn av økt kjøpsinteresse.
Slik at jeg vurderer nedside risikoen som liten selv om nye aksjer kommer til.
Funcom sin situasjon er radikalt forbedret etter emisjonen.
Før emisjonen var Funcom i en svært vanskelig situasjon med mulig konkurs som alternativ om en ikke
Lykkes å få inn kapital. I en slik setting er jo enhver emisjonskurs “dyrt”. Derfor måtte de gå med på en
Radikalt lav emisjonskurs.
Men at markedet skulle vurdere et friskmeldt Funcom i et lanseringsår av nytt spill ned mot emisjonskurs som vil gi en svært mye
Lavere verdi vurdering av selskapet hva market cap angår har jeg ingen tro på. Det vil stå kø av kjøpere om kursen skulle falle fra dagens nivå og også over. Funcom var i store problemer før emisjon, hvorfor skulle markedet prissette selskapet langt lavere enn før emisjonen ?
Jeg kjøpte meg inn rett etter nyheten om Conan IP ble publisert rundt 1 krone og planen var å være med på hele reisen derfra. Men jeg ble overrasket over at emisjonen lot vente på seg, og jeg syntes dessuten aksjen ble handlet såpass langt over det intervallet jeg trodde kunne klare å hente penger på med tanke på lånet til Jebsen og egenkapitalsituasjonen. Jeg solgte derfor mellom 2.5 og 3, noe jeg også argumenterte for her på forumet. Jeg trodde de ville klare å hente kapital mellom ca 1.55 og 2.2 og så liten oppside før emisjonen var avklart.
Jeg hadde aldri klart å gjette at de ville være nødt til å gå helt ned til 0.55 for å hente frisk kapital. Det fikk meg til å tenke at
A) Jeg hadde feil i min verdsettelse av selskapet eller det jeg trodde markedets verdsettelse av selskapet ville være
eller
B) Ledelsen hadde enten ved å gjøre en dårlig jobb eller av andre grunner beriket tredjepart på bekostning av aksjonærene.
Uansett hvilken av disse to scenarioene var riktig syntes jeg at det var negativt for aksjen. En dårlig ledelse som man ikke kan stole på, eller at den reelle verdsettelsen lå nærmere 0.55 kroner.
Min strategi nå er rett og slett å vente og se hva markedet forteller oss. Dersom A) er korrekt vil kursen gå ned mot emisjonskursen og det vil være med å bekrefte at kjøpsviljen faktisk var så lav som emisjonskursen tilsa, og jeg kan kjøpe meg inn på en grei kurs, eller aksjen vil fortsette å stige og jeg vil trolig ikke få en inngang her før lansering igjen. Ikke bare fordi prisen vil være høy, men fordi tilliten til ledelsen vil være svært lav og det gjør meg skeptisk til å investere i selskapet.
Når det gjelder exit strategi dersom jeg kjøper meg inn igjen ønsker jeg ideelt sett å være en langsiktig aksjonær. Jeg håper at selskapet nå er på rett vei og at Conan Exiles vil bli et vendepunkt. Selv om utgangspunktet er å være langsiktig, vil jeg som aksjonær fortsatt følge den fundamentale utviklingen til selskapet tett og forsøke å komme meg ut dersom jeg ser tegn til at det ikke går rett vei. Jeg tror det er riktig i en aksje som Funcom med tanke på historikken, men jeg er fortsatt optimistisk når det gjelder den operasjonelle delen, og liker de forandringene som er gjort og planene som er lagt fram.
TSW Development Update:
Jeg håper jeg får anledning til å komme inn igjen ett sted under 1,20, aller helst rundt krona.
Ellers svært lite fokus på aksjemarkedet denne helgen, ute i skogen og koser meg på to hjul sammen med sønnen og nærmere hundre andre
Enig i mye her, men heller mot A) av alternativene dine. Tror også det er en tabbe å sette = mellom verdi før og etter emisjon. Et selskap med bra balanse og penger på bok til å gjennomføre prosjekter er langt mer verdt enn et selskap med godt kjent kapitalbehov som det har tatt mye tid å gjøre noe med. Ad B) så er det vel mulig at selskapet har gjort en dårlig jobb, det vet jeg for lite om til å uttale meg om, men jeg skjønner ikke hva slags insentiv de skulle ha for å berike en tredjepart uten videre…
Men, @TDoom, når dere klarer å innhente investorer, også fond, i løpet av kort tid…hvorfor klarer ikke ASC det?
Det blir jo en aveining mellom å ta hensyn til hovedeier, minoritetsaksjonærene og de ansatte og ledelsen. Føler minoritetsaksjonærene ble sittende med svarteper her og det er synd for et spillselskap med bred appell og mange små aksjonærer.
En lav kurs, men der aksjonærene hadde mulighet til å delta med en skikkelig sum hadde vært helt greit. Fortsatt skuffende, men redelig.
Gratulerer og Bra for deg at du fikk være med på emisjon med gode betingelser. Som mange andre her inne meldte jeg interesse til ABG om å være med på denne emisjonen. Hva tror du er grunnen til at dette ikke ble noe av?
Hva tror du er strategien til deg og dine medinvestorer? Blir det mere tøm og røm fremover eller vil dere være langsiktige?
Vet du om 100Bagger/Gordon er med på emisjonen?
Dette var 13. April
Mener du å si at du ikke er enig i at innsatsen til ASC har vært laber? De har hatt betraktelig mye mer tid enn deres 1.5måneder til å samle inn penger.
Når det også da kommer frem i lys at ikke engang topp 5 (utenom Jebsen) er blitt kontaktet. Kan ikke prate for hele topp 20, men etter hva jeg har lest her, har ikke de blitt kontaktet heller, på noe tidspunkt. Annet enn de som har kontaktet ASC selv.
De som også da har kontaktet ABC selv, har blitt møtt med en laber tone. Også i forkant av 13.April. Nå etter at denne avtalen kom på bordet… Var det plutselig en helt annen tone fra ABC og Funcom og dere fikk 0.55 som emisjonskurs.! Hvis det var såpass krisetilstander på gang, ville vel en løsning vært å vist interesse til eksisterende aksjonærer. Som du selv sier, så er konkurs neste… Så etter 13. April (må jo forsåvidt ha tatt litt tid fra ideen oppstod til den ble levert til selskapet) Har det også gått endel tid, hvor det fortsatt ikke er krisesituasjon i Funcom nok til å kontakte eksisterende aksjonærer… Men når denne avtalen kommer på bordet er det plutselig svart dommedagsstemning i selskapet? Litt for billig helomvending det der…
Syntes forsåvidt siden du er her inne at du kunne gitt meg en liten melding, siden dere fortsatt lette etter deltakere. Jeg har vist mye interesse. Faktisk så naiv interesse, at jeg ville gjort det selv til en langt høyere kurs… Men det er en annen sak. Nettverket mitt var ikke 83m NOK stort. (10m USD på den tiden)
hvor sannsynlig er en mcap på 7,5 milliarder rundt EA?
Edit: noen som husker hva mcap var rundt TSW release?
7.5mrd… da er du allerede i en dobling av nåværende verdi til Starbreeze (hvis det ikke har endret seg stort siste månedene)
MCAP før TSW release, var på det meste 1.503mrd + cash = 1.765mrd
så da er en kurs på 5 kr rundt release naturlig?
Var ikke MCAP før TSW på over 3MRD ?