Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Hvordan skille “hype” verdi og langsiktig fundamental verdi da?

Både umulig og av liten interesse.

Det er markedets vurdering av hva et selskap til enhver tid er verdt og ditto prising av aksjen som gjelder.

Normalt prises jo forventet fremtidig inntjening godt frem i tid for de fleste aksjer.

2 Likes

OK, det er kanskje enklere å spørre:

Er din plan å sitte over lansering?

Tror du de fleste av dagens aksjonærer planlegger å sitte over lansering?

Et av kravene til emisjonsgruppen var at Jebsen ikke skulle få selge de konverterte aksjene før etter CE Early Access lansering (eller slutten av desember, dersom spillet blir utsatt), det høres jo ut som om planen deres er å komme seg ut før dette. Eller har du en annen tolkning?

Dersom alle spekulerer i at det skal bli en hype før lansering så blir det kanskje en selvoppfyllende profeti, og det er jo positivt for den som rekker å komme seg ut i tide.

4 Likes

Ikke hvis conan blir en hit. Og det er det mange som tror vil bli.

Viktig å skille mellom Conan og Conan Exiles også :wink: hi hi

Ja, det var det som var spørsmålet. Var det en verdsettelse basert på hva selskapet fundamentalt er verdt basert på spillene og fremtidig cash flow, eller at x antall taxisjåfører skal kjøre opp kursen ytterligere etter å ha sett en trailer. Tviler på at disse taxisjåførene sitter med kalkulator og DFC analyser.

Jeg har ikke svaret, jeg var bare nysgjerrig på hvordan @Burnside tenkte rundt dette. For meg er det relevant.

Markedet kan selvsagt prise et selskap i nærheten av best case scenario før lansering, det har vi sett før. Men det gjelder å ha gode sikkerhetsmarginer når man investerer og ikke kjøpe på en høy market cap dersom man er langsiktig. Er det en spekulasjon på en hype bølge før lansering vil det være andre faktorer som avgjør om man kjøper. Stig var jo ganske tydelig med hvilken strategi han fulgte.

3 Likes

Hvis strategien hans er å handle etter hvordan aksjekursen historisk sett har oppført seg i forkant av release, er det vel nærliggende å også anta at han vil følge denne strategien i etterkant av release. Og vi vet jo alle hvordan det har pleid å gå.

2 Likes

Er helt tildfeldig om jeg sitter til lansering i såfall. Skjønner ikke hvorfor alle prater om å sitte til lansering når det er early access som avgjør om spillet kommer til å selge. Får early access for mye negative tilbakemeldinger så sier det seg selv at det blir vanskelig å få solgte masse kopier ved en senere lansering. Dessuten har man jo 3 timers angrefrist på steam, så hvor mye de kan tjene er helt tilfeldig uansett hvor mange kopier som blir solgt.

Det er hovedgrunnen til at jeg mest sansynlig kommer til å selge ved early access. Da har nok allerede gameplay blitt vist og folk har lagd seg ett bilde og mening om spillet. Kan ikke se for meg annet enn at funcom rallyet skjer når early access dato blir satt.

2 Likes

Det er sikkert lett å lese ting inn i innleggene og spørsmålene mine, men det er bare for å få informasjon og bidra til diskusjon.

Vil derfor tydeliggjøre

• Jeg har ingen råd om man skal kjøpe eller selge der vi er nå, derfor er jeg på sidelinjen selv siden jeg synes dette er vanskelig å avgjøre både på kort og lang sikt.

• Jeg er positiv til det operasjonelle og planen som er lagt fram.

• Jeg er skeptisk til måten emisjonen er løst på fra selskapet, men åpen for muligheten at smarte penger ikke synes verdien var høyere. Jeg mener markedet bør gi fasit på dette.

6 Likes

Hvordan vet du at toppen ikke allerede er nådd? Husk at funcom steg fra 1 til 2.58, før emisjonen, i løpet av få måneder.

1 Like

6 måneder

1 Like

Fordi at all historik forteller oss noe annet. Og den sjangeren CE skal inn i dag veldig lovende ut. Når 7 mann greier og lage the ARK. og i tillegg selge rundt 3 millioner kopier på at år. Her vil Funcom være en stor aktør i forhold til andre konkurrenter. Og conan versus Lego er en stor forskjell . Men om toppen er nådd på kort sikt. Det vet jeg ikke. Mulig jeg er optimist. Men funcom lager jo gode spill. I mitt hode tror jeg denne gangen de vil treffe markedet. Spesielt på konsoll.

2 Likes

Finnes det kilder på 7 mann? Jeg har ikke klart å finne det, men vet de brukte lite penger på å utvikle det. Over 40 utviklere er det eneste jeg har funnet, men det rimer ikke helt overens med uviklingskostnaden.

Toppen for tsw var tre måneder før lansering, da stod aksjen i 24. Den stod i ca 16 ved lansering.

Btw, når folk snakker om lansering her, så prater vel alle om early access lanseringen? Det er jo da man får se om spillet er verdt noe.

3 Likes

Vel. Hvor kilden er det vet jeg ikke. Husker ikke hvor jeg leste det. Men det burde være mulig og finne ut. Du sier at du har kilden til utviklingskostnadene før launch ? hvor finner vi det ?

Det vil vel være en forventning før lansering om det er et ferdig spill eller et spill som lanseres på EA. Og en annen ting er jo at funcom nettop er finansiert igjen. Derfor stor oppside framover.

Ifølge Wikipedia er utviklere av ARK Studio Wildcard, Instinct Games, Efecto Studios og Virtual Basement (en grei sauseblanding altså :slight_smile: ). Jeg antar størrelsen på teamet vokste i samsvar med salgstallene.

Ser forresten at ARK nå har solgt over 5 millioner (1 til Xbox og 4 til PC). Spillet er fortsatt ikke tilgjengelig til PS4 og full release er utsatt til høsten.

Helt enig, alt for mange som enten ikke vet om early access eller tror at ting skal bli supert etter early access. Early access betyr alt for fremtiden til CE, så alt av videoer og lanserings dato vil skape funcom-hypen.
Endelig lansering betyr ingen ting, så lenge man ikke har noe positiv respons på EA.
DESSUTEN så har steam 3timers refund på alle spill, så om de selger 2mill kopier, betyr ikke det at de får penger for salgene. Blir bare tullete når folk skal estimere aksjekursen utifra hvilke salgstall når det ikke er noe begrunnelse for hvor mange kopier som faktisk ikke blir refunda.

2 Likes

Hvis du mener at det ikke vil skape forventninger før launch av EA . Hvordan forklarer du at de ble omsatt nesten28 millioner aksjer. Uten en eneste nyhet fra Funcom.?

Jeg definerer lanseringsfasen som hele perioden fra nå og frem mot endelig lansering av Conan Exiles i 2017.

Men det er rimelig å anta at aksjekurs og ditto market cap vil posisjonere seg deretter nå. I og med et friskmeldt selskap nå som den store usikkerheten er borte.

"It’s too early to talk about profit since we still have a game to make and there are plenty of costs associated with all of that, but the revenue from sales has already paid for the $1.5 million cost of development over the past seven months," Jesse Rapczak, co-founder, co-creative director, Studio Wildcard explained to GamesIndustry.biz.

1 Like