Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Hva er kostnaden og ha en ansatt i spillbransjen i ett år?. Her det vel også andre kostnader en lønn regner jeg med. Her har jo Funcom allerede er mye større budsjett en hva det Ark hadde før launch. Men det er vel også nødvendig og ha et mer polert spill før launch siden de skal konkurrere med nettop The Ark.

1 Like

Tror med ny sjef og ledelse samt at de laget The park til konsoll for og sjekke ut hvordan konverteringen gikk så tenker eg de nå denne gangen lager ett spill uten bugs og som er tilnærmet feilfritt , EA vil selvfølgelig inneholde feil etc men de er nok veldig fokusert på at klarer de ikke denne gangen så tror jeg det blir kroken på døra ! Og det er de klar over!
Masse nye spill skapere , ny ledelse, sjefen på toppen tror jeg kan dette og vi vil få se noe veldig bra :+1:

Hadde det vært med den tidligere ledelsen så hadde nok startet hausing etc for lenge siden !
Alt kommer til sin rett og tidspunktene for videoer og bakomfilm kommer når tiden er inne!

3 Likes

Ser det har vert høy aktivitet her i helgen og eg orker ikke å lese gjennom det hele.
Eg registrer at det er mangen som forskuttere sukses nå, noe som det har vert gjort hver gang, så basert på historien så er kanskje ikke Myrseths " analyse" helt på gjorde.
Ser også at det naturlgvis snakkes mye kurser, som eg nevnte før emisjonen så var det lite interesant å gjøre, da vi ikke visste noe annet enn at emi kom, men vi visste ikke til hvilke kriterier.
Nå vet vi det, og det blir interesant å snakke kurs igjen, uten at eg vil spå noe kurs, annet enn at eg skal hamstre billige aksjer gjennom hele juni.
Bare hugs at der det tidligere var rally og kursen gikk en femti øring, så økte mcap med 46milionet NOK. En femtiøring nå, så vil mcap øke med 115milioner, altså langt mer enn hva den tidligere ville gjort med en hel krone.

Der det tidligere ved kurs 10kr var selskapet verdt 920milioner, med 10kr aksjen nå, så gir det mcap på 2,3 miliarder

Vet ikke hva eg ville med dette, kanskje bare min måte å at nå er helgen over :wink:

Edit : viktig å ta med at aldri før har selskapet hatt ett bedre utgangspunkt enn akkurat nå, gjelden er mindre og penger på bok i tillegg til en omfattende jobb med kostnadskutt

7 Likes

Antar du vet at ARK utvikleren tapte et gigasøksmål så ca alt overskuddet dems i all fremtid vil gå til å betale erstatningen. så ARK er en dårlig sammenligning siden søksmålet påvirker alle deler av teamet og økonomi i det selskapet.

4 Likes

Tja, eller kanskje bare for å poengtere ting i samme retning du ønsker og tror aksjen skal gå, i håp om å få kjøpt billig? (som de som er inne ønsker den opp)
Helt okey, men blir ikke av meg! :slight_smile:

1 Like

Etter både TSW og AoC releasen satt de på bra med cash som de kunne bruke for å få laget neste spill. De hadde lite gjeld å snakke om. Nå er CE veldig nære å være et vinn-eller-forsvinn scenario for Funcom. Økonomisk er mao situasjonen mye mer presset.

Den største forskjellen i mine øyne er at de har snudd seg om når det kommer til utviklingsprosessen. De har kuttet utviklingstiden på spillene sine fra tre til under ett år utviklingstid. I tillegg så har de gått bort fra å lage sin egen grafikkmotor. Teknisk sett, så er det fortsatt endel risiko med CE, ettersom det er et multiplayer spill. Det jeg lurer på er hvor mange spillere de skal ha på samme server osv. (Dette i motsetning til et singelplayer spill, hvor det ville vært minimalt med risiko).

1 Like

Hva har det med Funcom og gjøre. At de tapte et søksmål. ,? Det er vel hvor mange spill de har solgt i sjangeren som er relevant .

1 Like

Hvis man ikke har skjønt at Funcom oppfører seg irrelevant før launch nå, så skjønner jeg at det ikke makes sense og at man holder seg unna :wink:

Det er ikke kun ett multiplayer spill. Dette er hva de sier på hjemmesiden: Play alone in single-player mode, or forge alliances and make enemies online on both public and private servers

1 Like

Poenget mitt var bare at de må ha velfungerende multiplayerkode, noe som øker de tekniske kravene markant. Ikke at de manglet singleplayer. :wink:

Feil, det er nok ikke vinn eller forsvinn.
Da snakker vi nok om salg langt under 100k enheter.

Det står 1 til spill på agendaen som kommer ut i år, samt tre(?) nye ila neste år, så er mange flere ben og stå på.

De kjøper serverdrift til noen få servere som blir stemplet som hovedservere (Funcom sine), flertallet blir nok og spille på egen hostede servere som Funcom har sakt de skal åpne for/tilrettelegge.

Mao, minimalt med risiko.

2 Likes

Det var nok litt satt på spissen, men greia er vel at hvis CE gjør det dårlig nok, så vil de ikke ha kapital til å investere like mye i neste “large” spill. Funcom har tenkt å investere 4-10MUSD, 100k enheter over livstiden gir nok under 1musd i inntekter, så da vil de ha tapt minst 3musd. Et hardt slag når man ser på hvor vanskelig det var for Funcom å få inn friske penger.

2 Likes

Det er det som jeg tror er med og bidrar til at dette kan bli bra er at folk selv hoster servere! Og de mest ihuga gamere har stor nok kapasitet på sine EDB maskiner at de kan hoste for ganske mange spillere, !
Slik oppstår det klaner av :wink: og online konkurranser :wink: gleder meg veldig til og se dette prospektet og info når det kommer på løpende bånd nå!
Og ikke minst hvordan spill verden tar det i mot :+1:

2 Likes

Når tror dere det kommer invitasjon til å delta i lukket beta, om det da blir det da ?
Noe sier meg at det kommer noe knas fra Funcom som hjelper til å omsette emisjonsaksjene

Og hva jobber pas med, kommer det shortangrep en av dagene ??

Pas jobber nesten alltid mot en dato.tipper den er den 10. Denne. Måneden.etter det er det høyere risiko enn normalt i denne aksjen.

2 Likes

Hvorfor høyere risiko etter 10?

Fordi det kommer 70ish millioner ekstra aksjer som er kjøpt på 55øre som da kan handles.

6 Likes

Hei, hvordan fungerer denne rep. Emi’n på 15 mill aksjer. Blir man kontaktet. Eller hvordan er fremgangen der?

En egen tråd om tema her: https://beta.tekinvestor.no/t/funcom-tegning-av-aksjer-i-reparasjonsemisjon

1 Like

For en tosk jeg var fredag

5 Likes