Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Jeg ville ikke shortet Funcom, men jeg ser det helt klart som en mulighet.

Det er jo ikke noe nyansert diskusjon lengre (hos mange), det er enten skal den til under krona eller så skal den i 3 kroner, really?

La meg understreke at JEG mener: Er ivnestorene som var med på emisjonen så lite smarte (se: dumme)at de selger alt til enhver pris fordi de må ha pengene til ett annen prosjekt eller en bestilt bil eller whatever, så kan sikkert kursen komme ned i 1 kroner eller under. Dette er worst case hvis man sitte med aksjer. Tror noen at kursen blir der? Tror dere alle får mulighet til å kjøpe under krona? Hva skjer med kursen da ALLE skal kjøpe samtidig?

1 Like

Om du leser tråden så er nok potensielt 90mill det som kan lande i hodet på folk på fredag. SÅ kan man anta at enkelte av de som tegnet seg er langsiktige og at reelt volum er mindre. Men tar du total emmisjon - det Jebsen låner ut så har du 90mill aksjer som kan selges akkurat sånn man vil på fredag.

Jeg liker idéen til Conan Exiles, men samtidig ser jeg ikke hva som skal få folk til å forlate andre survival-spill og gå over til Conan-utgaven. Hva har de som ikke ARK eller de andre har? Conan IP’en? Joda, men det har vist seg tidligere at den ikke er verdt allverden.

1 Like

90mil+ fra emmisjonen kan slippes på fredag. 15mill i rep emmisjon kommer senere ( om genfors sier ja til å utstede de aksjene). I tilleg kan jebsen konvertere Bonds etter CE slipp.

støtter paddy her!
hva skjer med kursen viss de slipper 90 mill aksjer kl 09:00 fredag! de vil ha kappløp med seg selv om hvem som kan selge billigst, viss det skulle skje så stor kursen i 60-80 øre tvert! da har de fått med seg noen få prosenter. ja med mange mange millioner aksjer så er jo det noen kroner. men disse gutta hadde en plan før de gikk inn i funcom og den planen er nok og sitte på store deler av postene sine frem mot lansering , slippe noen aksjer ut i markedet nå og då.
selvfølgelig er funcom som ingen andre aksjer på børsen. men gutteklubben grei har nok tett dialog og er enige om og ikke krasje kursen! usikkerheten fra utenforstående er selvfølgelig noe som kan svekke kursen, men når de ser video og de ikke ser 90 mill aksjer på salg fredag morgen så blir det plutselig travelt!

det er hvertfall slik jeg ser det :wink: hadde jeg gått inn med noen voksne lakser i en slik emisjon i ett selskap som går 10 ganger før release hadde eg ikkje solgt etter 150 %!

Er en fyr som heter Holmes lengre opp her som har noen poster på dette. Ta en titt på dem. Mye å lære.

2 Likes

Gamere spiller mange spill og veksler mellom de forskjellige ofte

Men med den argumentasjonen kan man si at gamere vil spille alle spill man gir ut, fordi man veksler mellom spill. Dermed kan man regne alle fremtidige utgivelser som suksesser. Hvorfor skal de veksle til Conan Exiles? Det er det jeg lurer på. :wink: Vi vet vel egentlig ingenting konkret om spillet hittil.

1 Like

Nei, det er sant, så video til torsdag kommer ikke for tidlig. Får de til enkelheten til bygging ala Minecraft, samt flyt og gameplay som H1Z1 / ARK så er de på vei til noe potensielt bra, krydret med litt grafikkpupp i ny og ne…

1 Like

Tror denne investorgruppen godt kan ha hatt et mer kortsiktig perspektiv. Det å kunne få 200% på så kort tid er mer enn de fleste kan forvente. Når det nå er snakk om så mange aksjer som 95 millioner + rundt 40 millioner fra jebsen så er det vanskelig å forestille seg at markedet klarer svelge disse på kort tid.

Det er nok sannsynlig å forestille seg at ikke alle vil ta gevinst så tidlig, men det er helt usannsynlig å tro at ikke minst en liten/mellomstor andel av disse ryker rett ut innen kort tid for å sikre gevinst. Hvis det ryker millioner i nettosalg gjennom flere store meglerehus på få dager så er det vanskelig å se for seg at kursen holder seg. Hadde vi gått i taket i dag så hadde jeg kanskje hellt mer andre veien.

Jeg sitter å vurderer ytterligere inngang omgående. Mest sannsynlig blir det ikke før fredag.

4 Likes

Enig, det kan argumenteres for dette med å se på kravene til emisjonen. Jebsen kan ikke konvertere mer eller selge de som nå konverteres før etter release. Dette kan tilsi at gruppen skal ut med mesteparten før release

Det er en kortsiktig investering, som markedet må svelge på vei mot release. Den gode gamle Funcom raketten vil med det, dempes en smule, men en kontrollert smule, de sitter med alle kortene og kan lett la raketten skyte fart for så å fastsette et gulv de kan selge seg ut på. Uten å tenke på annet enn Jebsen sine 25m aksjer (merk Jebsen hadde hatt mulighet til å konvertere ytterligere 35m aksjer, som sammen med de allerede konverterte ville utgjort 78m aksjer som denne gruppen kan rolig skyve til side med emisjonskravet)

Storebrand kan være eneste potensielle langtidsinvestor i denne gruppen sånn som jeg ser det, det har kommet frem i lys at fondet fra swebank investerer ofte i kortsiktige løsninger. Så 95m-18m (fra Storebrand) vil tilsi 77m aksjer, så alt fra 77m-95m avhengig av Storebrand er klare til salg. Så er jo allerede endel solgt, uten å ha de helt siste oppdaterte tallene så er det nok ikke mer enn 5m emisjonsaksjer igjen som skal selges, om det er noen (merk før Fredag). Så hvis vi da trekker fra 25m i regnestykket får vi alt fra 52m - 70m aksjer som kan gå ut på Fredag. Men det som blir feil med dette regnestykket er at Jebsen vil også få tilbake å kunne selge sine 25m på Fredag, så disse kan ikke trekkes fra. Ettersom han er nødt til å selge en gang før release, slik at han kan konvertere resterende lån til aksjer uten å trigge en budplikt.

edit:
Så planen er at fram til 30 dager etter relase, fra Fredag, skal 95m aksjer ut. Dette er lang tid fremover og gruppen har vist at de ikke dumper ut, men er flinke til å selge seg rolig ut. Dette vil fortsette sakte men sikkert fremover og de vil med sikkerhet la raketter fyke når de startes

2 Likes

Dagens spådom / påstand:
Hvis det blir slik at aksjer dumpes ut for å gi en kjapp gevinst, så kommer volumet til å være over 35millioner aksjer omsatt, gitt at video kommer etter stengetid torsdag

med dette mener jeg, at det ikke er noe dommedag som kommer på Fredag… Men heller en liten reaksjon ned pga antallet aksjer som blir mer synlig, som etter Torsdagen å dømme vil bli en liten reaksjon om videoen er god

1 Like

Jeg tror ikke de dumper ut alt på en gang men vil avlaste seg over tid, men det innebærer et økt trykk på selgersiden som er vedvarende.

Du kan si det sånn at hvis det er circa like mange personer som kjøper og selger per i dag, og antallet som kjøper til en hver tid er n1 og de som selger er n2. Og på fredag så vet vi at det kommer nye personer inn som har aksjer, og vi vet at de ikke kommer til å kjøpe, dermed vet vi at n2 blir større enn den var før. Så hvis n1=n2 før, så er n2>n1 nå. Hvis du i tillegg faktoriserer inn at de nye personene i n2 har ekstremt mange aksjer så er det plausibelt at ting vil gå nedover.

Dette er et argument ganske strippet for antakelser, dvs de tingene man antar er veldig down to earth. Skal man argumentere for at aksjen går opp må man gjøre mye større antakelser, traileren kommer til å dra inn ett hav med kjøpere etc etc.

6 Likes

Det er litt interessant at PAS holder ganske godt på de ca.2.7 millionene aksjene de kjøpte på fredag(?). En del er solgt, men ikke i nærheten av alt. Over 2 millioner igjen? Jeg har ikke telt.
Ikke mye nettosalg fra PAS og de er utrolig dyktige til å trade Funcom.

1 Like

solgte 450k i går

1 Like

Ja, men usedvanlig mye aksjer de sitter igjen med hvis de også tror det blir kursslakt når emisjons-aksjene kommer.

Kan de være leid inn for å hype opp kursen før de nye aksjene kommer? Husker de drev med nettokjøp før emisjonen også.

1 Like

tror de har sett video og vet hva som kommer

2 Likes