Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Etteremisjonen kommer veldig nærme EA av CE

8 August siste dag for å tegne

[quote]Subject to approval of such authorization by the
annual general meeting, the subscription period in the
Conditional Subsequent Offer will commence on 5 July
2016 and will end on 8 August 2016 at 16:30 CET
(the “Subscription Period”).[/quote]

0.0649 TR per aksje

[quote]Eligible Shareholders will be
granted 0.0649 subscription rights (the “Subscription
Rights”) per each share registered as held at the
Record Date. The number of Subscription Rights granted
to each Eligible Shareholder will be rounded down to
the nearest whole subscription right. Each
Subscription Right will give the right to subscribe
for and be allocated one new share in the Conditional
Subsequent Offer. Oversubscription and subscription
without Subscription Rights will be allowed subject to
the terms provided by the Prospectus.[/quote]

Det blir mulig å handle TR 5. juli til 4. august

[quote]The Subscription Rights will be tradable and listed on
Oslo Børs from 5 July 2016 until 16:30 (CET) on 4
August 2016. The Subscription Rights will hence only
be tradable during part of the Subscription Period.[/quote]

På konto 19. August

[quote]
delivery of the Offer Shares in the
VPS is expected to take place on or about 19 August[/quote]

2 Likes

Det at det kommer 15m aksjer halveis uti august har forhåpebtligvis ikke noe å si på funcom hypen😯

2 Likes

Er vel kun godkjenning fra finanstilsynet som trengs før prospektet kan publiseres. Burde ikke ta lang tid, men tror ikke på noe før helgen er overstått. Det kommer også en melding før de nye aksjene er i handel.

Hmm, hadde håpet å bli ferdig med emisjonen så raskt som mulig, men da går det altså enda to måneder der vi vil komme til å måtte ha fokus på emisjon.
Gleder meg til og trade Funcom retter, det kan bli spennende, mest spenning knyttet til dette er jo hvilken spread det blir mellom retten+ emisjonsaksjen til 55 øre og aksjen som nå er kr 1,20 ( her er det salgspresset kommer )dei bør møtes en plass, så spørs det hvor langt markedet vil slippe aksjen ned før rettene begynner å gå opp.
Dette er gøy, gleder meg stort!

La dere foresten merke til Nom idag, billigere å kjøpe aksjen over børs enn å kjøpe retter for så å tegne seg.
Man kan risikere å ikke få inn pengene, i dette tilfelle 7,5 MNOk for Funcom sin del, dersom aksjen blir billigere over børs kontra å kjøpe retter for så å tegne seg.
da må i såfall aksjen under 55 øre, men det tror eg ikke kommer til å skje.

3 Likes

Det er allerede godkjent, og denne godkjennelsen må bare overføres til Norge (trenger ikke godkjennes på nytt).

1 Like

Hva synes du om at TR kan handles en hel måned?

Mulig Jebsen og emisjonsgruppen (hvis de har beholdt sine aksjer frem til ex dato) vil selge sine tegningsretter nærmere EA release?

Vet ikke om eg har noe spesiel mening om det, men kan godt være at Funcom ønsker å komme nærmere lansering og på den måten ønske å skape en høyere kurs, sånn at emisjonen skal være interesant,og dermed sikre seg pengene som dei ønsker å inndrive.
Pr sluttkurs idag er det jo ingen problem, men den er jo kunstig høy i forhold til emisjonen, så normalt sett skal kursen ned.

Det blir jo bare spekulasjon, men Funcom bidrar selv til å skape en spekulativ aksje

Ser vi på den pågående emisjonen i Nom, så kan rettene handles i ca 10-11 dager

2 Likes

Trulig vil rettene gå høyt tidlig, fordi flest mulig ønsker mest mulig retter for å få mest mulig billige aksjer og minske egen utvanning.
På ett tidspunkt, så kommer flere til å selge aksjer, for å kunne finansiere emisjonsaksjer.

Det er jo to mønstre: “lav kurs ved emisjon” og “høy kurs ved lansering” spørsmålet er hvilket “mønster” er sterkest.

Til syvende og sist blir det uansett spillet (og fremtidige spill) som avgjør kursen (for den tålmodige investoren).

4 Likes

Det er helt sant, dette som skjer nå er jo uansett bare en kort periode, så er det opp til selskapet å forvalte verdien på fornuftig og som helst gagner aksjonærer etterhvert

1 Like

Før TSW lansering var kursen på det høyeste ca 3 mnd før launch. På mandag er det 3 mnd til EA lansering.

1 Like

Det er uinteressant/ikke relevant Morti? det handler kun om hva slags info som kommer når, har det kommet mye til nå for CEs del, vs hva det hadde kommet under TSW tida?

1 Like

TR, Har aldri vært borti det før, hvordan fungerer det, hvilke antall er tilgjengelig osv? Har det med de 15m å gjøre?

Hver av dei 15 milioner aksjer som er avsett til emisjonen, vil ha 1 rett.
Kjøper du 1 rett, da har du kjøpt retten til å tegne 1 aksje.
Det vil være 15 milioner retter til 15 milioner aksjer.
rettene trades på helt lik linje som aksjen, bare med egen ticker.
Tror rettene trades kurtasjefritt ( usikker )

Edit : du vil nå jo retter iht. antall aksjer du besitter pr 30.06 ( usikker på dato, men er å lese i mld ) desse står du helt fritt til å selge å selge.

En ting som er å være obs på, retter som du evt ikke benytter eller selger, vil bli verdiløse etter tradeperioden

1 Like

Dette er de rettene på 0.0649, og disse kan selges til andre som en vanlig aksje? og når datoen er over og du sitter med 10000retter gjøres disse om til aksjer?

Edit: hvis man kjøper retter til 70 øre så kan disse registreres i vpn og får verdi 0.55?

Slik jeg har forstått det så kjøper du en TR til 20 øre får du kjøpe 1 aksje til 0,55 så den totale kostnaden blir 0,75 øre.

2 Likes

Merker eg begynner å bli redd for å svare feil.
Det går ikke automatisk, du må bekrefte det, så er det antallet du har rett på, 0,64 eller hva det var retter pr eiet aksjer 30.06.
Så starter tradingen av rettene 5 juli, og kan handles på lik linje som en aksje frem til 08.08.

Betaler du 55 øre for en rett, så får du en aksje for 55 øre pluss 55 øre

1 Like

Men rettene kan gå for 20 øre en dag og 5 neste dag eller forsåvidt mer

1 Like

Åja, da tolket jeg det feil. Takk for rettelsen. Best å følge godt med for her er det mye som skjer om dagen :slight_smile:

Har enda en småpost jeg kjøpte før fremskyndet Q4 rapport som er godt i minus. Tror kursen vil synke videre og tenker da å snitte ned. Finansiellt er selskapet i en bedre posisjon en for bare to uker siden, men for hvor lenge? Det kan bli vansklig å gjennomføre den nye strategien under dagens vilkår. Det avhenger av at CE blir en suksess. De klarte ikke få inn mer enn minstebeløp i emisjonen (hvor de har hatt god tid) og vi vet at de skal utvikle to spill til planlagt å utgis i år. Det ene basert på TSW og det andre foreløpig ubekreftet. I tilegg skal de utvikles et “new segment” spill i 2017.

1 Like

Det er ikke urelevant i det hele tatt paddy. Holmes refererte til to mønstre. Og det finnes ikke noe mønster som sier at kursen er høyest ved lansering. Mer en stund før lansering. Så i og med jeg svarer Holmes på hans kommentar så kan det vel ikke kalles urelevant? Jeg tror lav kurs ved emisjon er det klart sterkeste av de to alternativene der i hvertfall. I og med at TSW lå ca 40% lavere ved launch enn 3 mnd før. Vil du ikke si det samme gitt at det bare var to alternativer vi snakker om her?

3 Likes