Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Sjekket ikke årsrapporten, men utifra husken min var det over 1 MUSD bokført på LMO ved årskiftet. Så i tillegg til det kommer nesten 6 mnd med ios/android utvikling. Mao tipper jeg det i verste fall kan være snakk om 2 MUSD i nedskriving på LMO, men vi får se på rapporten.

De er ikke nødt til å skrive ned som du nå beskriver av Revisor tekniske grunner. Har kommet til at jeg tviler på at de skriver LMO til 0 (det er jo det du snakker om) og samtidig skal selge det til en tredjepart. Det ville jo vært idioti, eller i hvertfall en effektiv mate å sørge for at du får minst mulig igjen for spillet :stuck_out_tongue:

enig at de ikke er nødt til det.

Tipper at de nedskriver halvparten, men de kan jo også velge å ikke nedskrive noe.

Den bokføre verdien og en eventuell salgsverdi er dog to forskjellige ting.

1 Like

Hva kan komme av negative nyheter i morgen? Nedskrivning, noe mer?
Hva kan komme av positive nyheter, høyere inntekt enn Q1, nytt prosjekt eller ny samarbeidspartner?

Være gal og kjøpe i dag? Jeg har litt lyst på en liten slump, si 30-40k aksjer :smile:

Kjøpte 10k på 0.79 nå og får prøve og se om jeg ikke får lirket inn litt slik at morgendagen blir ekstra kjekk. Blir jo ingenting av det om jeg ikke får kjøpt mer da. Gidder ikke nærme meg de 250k på 0.85. Men om noen absolutt vil ut før i morgen så kan jeg ta litt mer. Ren gambling og kortsiktig tenking dette her. Må jo være lov det også i markedet.

2 Likes

Det blir en spennende rapport. Nedskriving av LMO kan jo bli aktuelt, men jeg tenker heller at de venter med det og ser om de får noen effekt av figurslipp i september. I tillegg er verdien av de andre livespilla skrevet ned mer enn nødvendig (ref Funcom selv), noe som de ikke reverserte blant annet på grunn av usikkerheten framover.

Q2 ser ut til å ha være et fint kvartal for TSW sin del, i alle fall hvis vi ser på Steam og sammenligner med Q1. I Q2 har vi et snitt på 489 spillere sammenlignet med et snitt på 482 spilllere i Q1.

Q2:

Q1

Inntekter fra large-scale MMO var på $2,7mill. i 1Q. Vil tro vi da bør forvente minimum $2,5 mill. i 2Q. Men her er jeg usikker på hva man kan forvente av inntekter fra LMO, i og med at release av LMO var i slutten av juni.

Men uansett, Funcom forventet å redusere kostnadene ytterligere men har kanskje brukt litt penger på markedsføring? Eller vil dette være mer merkbart i Q3?

Resultatet ville vært positivt i Q1 hadde det ikke vært for valutakonvertering som gjorde harde utslag i driftsregnskapet.

Så hvis vi ikke får nedskrivinger på LMO tror jeg kanskje Funcom kan levere et positivt resultat denne gangen.

2 Likes

Klart… Men signaleffekten av å skrive ned et spill til 0 og etterpå skal ha milioner for det… Det skjønner vi nok alle. Jeg tror bøkene er fryst til de får salg på sine assets/IPer (om de noen gang får det…)…

Har spurt meg selv, hvordan ville jeg reagert på om FUNCOM fikk 1 mill USD for LMO ved salg til LEGO…? Svaret er positive… Det forteller vel litt om hvor lite tro jeg nå etterhvert har fått. Klarer bare ikke å skjønne at de ikke fikk mer dreis på salget.

Det er relevant på den måten at spillertallet (grovt sett) holder seg stabilt og at vi kan forvente nogenlunde samme inntekt i Q2. Jeg sa ingenting om at det var en økning.

3 Likes

Forventningene virker jo å være helt på bånn, så sann sett skal det vel ikke mye til før det knaller ganske kraftig opp. Tenk om litt pluss i regnskapet og flere hint om nytt prosjekt, da går aksjen +30% med en gang :slight_smile:

1 Like

men det var vel bare 2 MUSD av de 2.7 MUSD som kom fra AOC + TSW + AO (gitt at Q1 rapporten stemmer). Resten kom vel fra TLJ til IOS, LMO, Drømmefall royalties og en rekke andre poster som strengt tatt ikke burde vært i large scale mmo posten.

Bra poeng. Jeg fant ikke noe i Q1 rapporten om dette men i Q4 sa de :

"The Live Games – Anarchy Online, Age of Conan and The Secret Word – generated strong
results in Dec’14, contribu.ng to revenues of $2.1m in Q4 FY14 v/s $2.2m in Q3 FY14 "

Hvis det stemmer at de hadde $2mill i Q1 burde det med normal utvikling vært rett under $2 mill fra AO,AoC og TSW i Q2. Det som kan booste dette litt i Q2 er :

• de kom med TSW ultimate edition
  • TSW fikk mounts og Customizable Sprints
  • Issue #11 i tsw
  • Ny engine + 14 årsdag i AO ( økte inntektene med minst et par hundre $… )
  • 7 årsdag + Shadow of Vanaheim

Blir overrasket om AO,AoC og TSW genererte mye over $2mill i Q2.

Hmmm… Interessant. Kickstarter for miniature game og reklame for gutta som utvikler det

Lurer på om det kommer noe lignende tilbake…?

1 Like

Såvidt i pluss på ebitda nivå pga lave kostnader, men ellers dyster lesing.

The first game to be developed under the new
strategy is “The Park”, a single player short horror
experience. “The Park" is an experimental project
meant to gauge the market and to develop the
team’s ability to create different types of games,
and as such the Company does not expect this
game to generate significant revenues.

9 Likes

Ja men positivt at de endelig lager noe annet en MMOs og baserer det på eksisterende IPs. Selv om det bare er en “test” så er det alikevel et nytt spill som viser at de klarer å lage mindre spill relativt kjapt. Om de klarer å få dette ut i oktober ( tror det ikke før jeg ser det ) så er jo det veldig bra.

2 Likes

Nedskrivning på nesten mill USD av LMO.

Ellers ganske kjedelig rapport.

Ja det er rødt nå, men nå er nedskrivingene tatt og det kommer et nytt spill allerede til høsten. Tross alt går driften i pluss. Neste kvartal blir positivt.

Joda… tviler at FUNCOM aksjen verken skal mye opp eller ned på dette. LMO floppen var jo alerede meldt. Men utrolig kjedelig rapport. Kunne tenkt meg nyheter om at de ikke er siktet av økokrim lengre eller at de har fått solgt LMO… osv osv… Men var nokså tilbakeholdne med det meste av info.

Tenker nok at kursen stiger på dette. Nytt spill og ny strategi. 2 nye spill per år. Yay!

1 Like