Som nevnt tidligere i tråden, så forventer ikke Funcom noe særlig finansielt fra The Park iflg kvartalsrapporten. Spillet blir nok laget først og fremst for å teste markedet, i stedet for å bruke to år på å lage spill det ikke er marked for (ref: TSW og LMO). Hvis The Park treffer, så kommer vi nok til å få flere spill av den typen, med litt høyere budsjett.
ref Q2 rapport LMO
Sales on PC, Mac, and Linux were below expectations, but sales
exceeded expectations on iOS during the early launch phase. Android
sales were inline with low expectations due to the limited number of
supported devices
Jeg leser det som at salg på alle devices er under forventning totalt sett, iOS solgte bra rett etter launch, men har også dabbet av…
LMO solgte altså bra da de var på listene og bedre enn ventet da det ble lansert. Men dårligere enn forventet etterpå. Om de nå blir featured og gir ut en gratis verden kan dette gi en midlertidig boost som igjen kan føre til at enda flere kjøper det mens spillet holder seg på listene en stund etter featureperioden er over.
Det er dønn sikkert at mange som har spilt TSW, men som ikke gjør det nå, vil kjøpe The Park. Høres ut som et spill som jeg spiller gjennom på to dager og som “proffene” spiller gjennom på to timer (normalt at jeg bruker 10 ganger mer tid). Det gjelder faktisk de fleste spillene jeg har på Steam (over 100). Spiller sjelden noen av de lengre enn et par dager. Noen få spiller jeg lengre enn det. Så selv om spillet er lite så kan det godt være passelig. Kanskje jeg til og med runder spillet da før jeg går lei.
Men hva tenker dere om finansiering og prosjektene?
Product development plan:
– Minimum of one small game released per year per development studio (Funcom Oslo AS and Funcom
Inc)
• 4-6 developers, 4-6 months development time
– One larger game to be in development at all times per development studio
• 10-30 developers, 12-24 months development time
Initial rollout of new plan:
– Funcom Oslo AS: One small project in development, larger project to start in Q1 16
– Funcom Inc: One small project starting in Q4 15, larger project to start in Q2 16
Altså;
Funcom Oslo;
- Small project in development = The Park. (release Q4 15)
- Small project to start etter The Park release, Q4 15, 4-6 months develop = Q2-Q3 2016
- Large to start Q1 16 - 12-24 months develop = release mellom Q1 17 og Q1 18
Funcom Inc;
- Small project - start Q4 15, 4-6 months develop = release mellom Q2-Q3 2016
- Large to start Q2 16 - 12-24 months develop = release mellom Q2 17 og Q2 18
Med andre ord er det kun The Park + evnt 2 small project som rekker release før gjelden forfaller desember 2016.
Men de kommer til å ha 2 store spill på veg som de kan friste investorer med release allerede Q1 og Q2 2017 dersom ting går fort. Noe det aldri gjør… så la oss si Q1 og Q2 2018.
Jeg tror konkursspøkelset egentlig er borte, men jeg tror fremdeles på en utvanning av dagens aksjonærer.
Kjøpersida bygger seg opp nå
The Park har straks totalt 90k visninger, hvis vi tar med ign og mavhinima trailer vault. Moro med slik respons, må da være bra på så kort tid?
tok 25 til nå av 0,82 potten
Mange aksjer som bytter hender… Men verdiene er jo fraværende
Funcom is looking for a Senior Graphics/Rendering Programmer to work on exciting projects at the Oslo studio. Think you’re up to it? Apply today!
Funcoms fjæsbok … De ser etter flere folk å ansette.
Godt mulig at The Park videoen får views pga. hvor sinnsykt idiotisk det er å trigge epliepsi anfall uten å merke det skikkelig.
Fra youtube:
“Why would you do those flashing lights…?”
“The plan was to disturb the viewer. Instead, they’ve engaged a known electronic-trigger for epileptics because they were ignorant about what they were doing. Their plan was unsuccessful because of ignorance. I’m disturbed by the lack of meaningful content in this trailer, AND the use of an established weapon against epileptics. Soooooo…all around bad work.”
“At least you put a seizure warning in the description, but it should be in either an annotation or in the freaking teaser. Or else you’re going to get lawsuits.”
Videoen er såpass tam at jeg tviler det er spillet som drar in views her. Menmen, Bagger er i gang med fantasiregnestykkene og kurshaussing, da er vel de fleste her inne fornøyd
Den får ikke mye views på grunn av det. Ser du mange artikler som påpeker det? Nei…
Derimot får den mange tomler ned på grunn av det.
Som vanlig noen hint å spore i stillingsannonsen
“Demonstrated experience working on recent graphics APIs, such as d3d12/11/libGNM/d3d for xbox.”
“Experience working with Unreal Engine 4”
Alt for lite inntekter er verre. Lønninger er det mulig å kvitte seg med
Whatever, bra stemning og najs grafikk, kan bli bra kan bli shit, who knows
Jeg liker ideen, bare håper ikke spillet blir skuffende lite og “uferdig”. Det blir en god og spennende test på “nye” Funcom
Det er sant, Funcom kutter kostnader i stor stil. Og neste kvartal kommer til å gå godt i pluss - spørsmålet er bare hvor mye. De har skrevet ned LMO veldig mye, dvs. at de forventer veldig lite derfra. Men de har tross alt tjent en del allerede som vi vil se i Q3. Kanskje er vi også så heldige at LMO løfter seg kraftig nå i september, med slipp av nye figurer. Se også statistikken de siste dagene som er ganske bra.
Nå har de skrevet ned LMO, TSW, Dreamworld så det holder, dvs at det kan ikke komme flere nedskrivinger i neste kvartal. Snarere tvert imot. Funcom har regnet med stadige drops i inntekten fra de andre spillene, noe som ikke har skjedd. Så de har nedskrevet noe de strengt tatt ikke hadde trengt å nedskrive. I tillegg tok de kraftig i når det gjaldt LMO, så det kan overraske. Forøvrig veldig positivt at det selger bedre enn forventet på IOS. Jeg tror prisen har stor betydning for salget på PC…så når salget kommer der vil det muligens ta seg opp kraftig.
Og når vi da har triggere som “The Park” på lur, så er det egentlig ikke noe å lure på. Hvem er det som hadde forventet et nytt spill nå i oktober?
Funcom kommer til å gå godt i pluss i neste kvartal og da er beviset der…de er en bedrift som kan tjene penger. Dessverre har de litt mye lån men hallo i luken…Funcom’s største eier er også Funcoms største kreditor.
Håper det er greit jeg flagger posten din. Jeg synes det er unødvendig av deg å begynne å poste forumnavn og dele ut karakteristikker . Hold deg til FUNCOM som topic…
Det sagt så tror jeg de fleste her er klar over at jeg sitter lykkelig eksponert i helt andre ting enn FUNCOM. Jeg tror heller ikke folk har vært plaget over at jeg har noen slags optimisme som er ute av proposjoner vedr. FUNCOM. FUNCOM er i høyeste grad et bet med høy risiko. Såpass høy at jeg har valgt å bare ta en posisjon på 75 000 aksjer nå. Det er ikke mange % for min del, det kan bli mer senere om Park prosjektet får mer kjøtt på bena utover høsten.
De har skrevet ned med gaffel for å få ned Market Cap… De ønsker jo å bli kjøpt opp. Ikke særlig snilt i forhold til aksjonærene, men hyggelig for tullinger som tar et bet nå (sånn som meg )
Før noen tar helt av på grunn av youtube-views: http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2015/06/14/2052/Hvitvasking/norges-strste-p-twitter-og-facebook
“En tale Loai Deeb holdt i Genève i februar er sett 1,2 millioner ganger på Youtube, noe som er nesten like mange som Barack Obamas årstale, som ble holdt omtrent samtidig. Andre videoer laget av GNRD har som regel mellom 10 og 100 visninger, og prisen for å kjøpe 1,2 millioner YouTube-visninger ligger på cirka 40.000 kroner.”
Kan godt være at noen sitter såpass dypt i Funcom at de prøver seg på litt manipulasjon på usikkerheten mot launch. Det gikk jo bra med de 3 forrige spillene?
Er da noen her inne som har historie med å foreslå panting av hus, bevisst villedet andre med aksjonærlister og rykter, samt kjørt hvite løgner om hvor mange aksjer man har kjøpt og solgt. Det å kjøpe noen youtube-views for underbygge en hype er helt i samme gate når man er såpass desperat og ikke skyr noen midler.