+1
Humble bundle har hatt storsalg av Dreamfall… inntekter…
Nerdene på Funcom har hatt fest… hmmm… Hu berta her sier at han har vært der 4 år nå… men kanskje andre ting som feires og?
huh… hva betyr det? hvor?
Ingen brukere Tumblr da!
Hvem kunne tenkt seg å skrevet noe til FUNCOM om at de må ta ut Erling av sin rolle… Eller egentlig bare få sparka den dinosauren der. Man vet jo ikke hva folk gjør bak kulissene, men jeg mistenker ham for å være rimelig tafat.
Hei sjekket en hauseting jeg nå skal poste…
Var innom AnarchyOnline I kveld for å sjekke ståa… Se på traileren for new rendering maskin
http://www.anarchy-online.com/
Jeg ser definitivt Dx10 og Age of Conan I den der… Synes det ser rimelig bra ut… Når denne er ferdigtestet og skal ut på Steam så watch out… Det kan bli bra… 3 store mamutter av noen MMOs tror jeg fort kan holde plussen for FUNCOM… med eller uten LMO… Småspillene i tillegg blir da rene +er både i bunnlinja og i cashflow. Om de ikke bare fucker opp hver gang nå fremover så er det en hvis sjans for at dette kan gå… Kanskje mer enn det…
Er det noe å le av?
De har DirectX 11.3 vet jeg bestemt. Men vet du at man kan utmerket godt lage et spill DirectX 11.3 eller 12 og se dårligere ut enn DirectX 8… Man må bruke de siste funksjonene om man virkelig vil dra nytte av å kjøre senere versjoner av DirectX… Og det der har Funcom alltid vært god på. De har strukket seg langt for å få maxet ut gameplay effektene grafikken og skyggene/lyskildene… SB kunne ha litt å lære der faktisk.
Hva du mener med dette? Dette må du nesten forklare. Gi oss en lyd når ditt kjære SB har gitt ut en tittel på PC, Mac, Linux, iOS og Android …
Norsk Bulls er det vel få som følger… Heller ikke jeg… Men har sittet og browset nettet for USD nytt og FUNCOM ntt i kveld… Og bare denne enkle greia her åpenbarer seg…
Alt av short og salgssignal har truffet hos norsk bulls det siste året… Allt!! Nå star vi for første gang på laaang tid overfor en bom på Short. Det kan være et omen for noe av det som er på vei…
Jeg kommer til å fortsette smyge meg inn her de neste ukene tror jeg. Får se det ann… Det er IKKE Norskbulls som er årsaken til det, det kan jeg love. Men jeg må si jeg er imponert over hvor vanskelig det er å få aksjer på 0.7X tallet. Det er altså INGEN salgsvilje i markedet for lavere Market Cap enn nå. Det er andre ting og som spiller inn… Må for eksempel avslutte mine USD veddemål… Men, må si jeg ser med nysgjerrighet på det som sakte koker sammen i FUNCOM.
Alle skjelett er ute av skapet nå slik jeg ser det, som du ahr nevt er LMO nedskrevet (og avskrevet) så dette kan bare gi eventuelle oppsider. The Park gleder jeg meg til å teste, den skal spilles igjennom på releasedagen
Blir moro å lese på e24 og hegnar neste kvartalstall :" Funcom har snudd skuta og leverer bedre tall en forventet"…
Skjelettet er kanskje ute av skapet, men det (gjelden) har ikke gått så langt og står og venter litt lengre nede i gata.
Gjelden blir jo et helvette … og vil avskjære slik jeg ser det enhver mulighet for emisjon… Hvem vil emitere inn kapital for å komme Jebsen til unnsetning. Men det jeg stoler på nå, med de kostnadsnivå vi nå ser og nedenfor MMOer i bunn, som er cash positive hver for seg, at FUNCOM skal klare plussen bare på vanlig vedlikehold og drift av disse:
- TSW
- AoC
- Anarchy Online (husk denne kommer nok på Steam rimelig snart og kan gi en skikkelig løft med ny motor)
- LMO (Vet ikke om cash positive ennå men det satses hvertfall hardt av LEGO på markedsføring)
Småspillene er jeg fornøyd med bare de gir noen +er her og der og generelt sett øker omsetningen til TSW, og AO. Når utgiftene allerede er betalt av de 4 over så skal det ikke mye salget til for at det går rett inn i EBIT som et hyggelig pluss. +10 Mill NOK i kvartalet (+1.2 mill USD), betyr for et selskap med litt mindre andstrengt belåning en Market Cap på 600 Mill NOK. Det er omlag +900% opp herfra. Så oppsiden er der definitivt, men det krever hardt arbeide og litt fastere takter av EEllingsen enn vi har sett hittil.
Men så var det det med lånene da, så lenge FUNCOM drifter i pluss og øker sin cashbeholdning og evne til å betale ned lån så tviler jeg på at Hovedaksjonær vil stenge dem ned. Det ville vært selvskading.
Evt positive overraskelser er der jo og:
- LMO begynner å selge litt mer enn nå og til slutt bli et vakrere prosjekt (at android hadde vist mellom 50 000 og 100 000 til jul ville jo vært en fantastisk drøm… 50 000*38 NOK er tross allt nesten 2 millioner NOK)
- LMO blir solgt for en hyggelig penge til LEGO.
- Stunlock Studios blir kjøpt opp av Deep Silver for Dead Island IPen
- The Park selger over 150 000 til 200 000 kopier
- osv osv…
Man kan fable… Men hovedsaken er at, om FUNCOM viser plussen og klarer betale ned litt her og der så tror jeg at Jebsen lar de få holde på. De kan krabbe ut av dritten om de skjerper seg. Det som gjør at jeg tror de har tatt skjeen i en annen hand nå endelig, er at de nå Kobler UNREAL4 inn… Det er håp.
Deep Silver eier Dead Island IPen, men som jeg har postet tidligere, Techland ble tatt av Dead Island 2 og Deep Silver og Techland er ikke spesielt gode venner nå. Techland har sin egen Zombiesplatter forresten, de går mao. rett i strupen på sin tidligere oppdragsgiver. Videre sluttet den Tyske utvikleren som jobbet på Dead Island 2 og prosjektet ligger nå i grøfta… Ingen av de som tidligere har jobbet med IPen kan/skal jobbe videre med den. Stunlock Studios kommer inn siden de har lagd Dead Island Epidemic som driftes tålig greit på Steam i dag.
Det kan tenkes at Deep Silver er fornøyd og vil utvide samarbeidet med Stunlock eller bare rett og slett bare svelge dem siden FUNCOM har skrevet med store typer i Media at de vil selge hva som helst for en billig penge. FUNCOM eier jo 33% så ikke usannsynlig at Deep kanskje begynner med å ta det og deretter sette en ny agenda for Stunlock Studios… Nemlig… Dead Island 2.
Kanskje andre og kunne være interessert i Stunlock men jeg ville tro Deep Silver er mest aktuelle. De er stinn av penger og forøvrig etter at Dead Island ble en slik stor og uventet suksess i 2011 og årene etter… Husker dere ikke denne traileren? den fikk så mye omtale… Og den er faktisk jævlig god…
Jeg vet ikke om du et kjent med AO, men å legge det på steam og ny motor er ikke noe som vil gjøre noe merkbart finansielt for funcom. Spillet er for spesielt interesserte og de vet om det. Det ny motor gjør er å holde på spillere og gjøre det billigere å vedlikeholde.