Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

AO før oppussing og nå etter er grafikkmessig en veldig forbedring… Pluss at det er veldig let for FUNCOM å gradvis øke kvalitet ytterligere nå da AO er på same platform som det som produseres i dag. Dette i kombinasjon med at det gjøres let tilgjengelig på Steam… Kan fort øke omsetningen på dette spillet betraktelig. det er hvertfall ikke rart om man håper på det. Steam er en stor markedsplass som blir påpekt ofte.

Øker omsetningen, vel da øker EBIT og for AO er allerede nedbetalt og det meste som genreres derfra vil gå rett inn i bunlinja. Utgiftene for drift blir og lavere som du sier siden dette nå er på same platform som resten av deres spillportefølge…

1 Like

De bruker samme assets, så forbedringen e ikke så stor. Det er først og fremst bedre lys og gress som ser bedre ut.

De har vel forbedret en god del assets også men så vidt jeg vet er de fremdeles ikke live.

EDIT; jeg har foresten ikke tro på at AO vil ha noen merkbar effekt på økonomien til FC selv om det kommer på steam

1 Like

Det kan godt være… Men jeg tror det blir bedre… Og bedre er bra når man ligger å vaker rett rundt 0en på EBIT

1 Like

Er ikke uenig i det men tror det ligger mer cash i AoC/TSW enn AO så håper de bruker ressurser der istedenfor å bruke for mye ressurser på AO. Den nye craftingen i AoC ser foresten ut til å ta like lang tid som ny engine i AO :wink:

2 Likes

Vet ikke om det er noe vits I at de gjør det det der AoC prosjektet. Men at AO får et mer modern preg og blir eksponert på Steam tror jeg kan gjøre noen mill NOK forskjell I året.

1 Like

Hvor mange spillere tror du AO har i forhold til AoC ?

1 Like

AO har nok færre spillere nå… Men det skjer noe interessant hver høst… Toppene trender opp… Har vært sånn de siste årene… :confused:

4 Likes

Gordon tørr du kjøpe 1000000 Fun nå? Ser du har skribla litt på Ho :grin:
Vurder selv å vekte meg opp med noen flere aksjer, har bare 30000 nå men tenker å 4doble det antallet. Grunnen er at jeg er helt forbanna sikker på att vi får minst to Q i pluss.
Lmo krabber oppover på listene og det blir drevet med massiv markedsføring, tror derfor vi ikke har nådd max ennå. The Park banker på døra, kostnadene til Funcom er krympet ytterligere og de gamle spillene går overaskende bra.
Gjelden til Gjepsen kommer Fun til å få utsatt ytterligere hvis de begynner å vise plussresultater, tror pr nå ikke på noen emisjon, grunnet selskapets tilstand. den vil kunne komme senere men først etter att Fun har sluppet flere spill og at disse forhåpentligvis selger bedre enn LMO har jort hittils og markedet har fått tilbake noe av tilliten til at Fun kan lage gode spill. Men som sagt LMO klatrer sakte men sikkert i flere land, jeg har ikke gitt opp denne ennå. Det er håp i hengende snøre…

3 Likes

Jeg har brukt litt tid de siste parr ukene for å se på FUNCOM igjen. Det går på alt fra muligheter til emisjon, hvor mange aksjer styret har fullmakt til utstede og hvilke forbindelser FUNCOM har ut til andre aktører I Markedet (StunLock, Deep Silver, LEGO, RT, osv). Og det jeg ser er at FUNCOM sånn isolert sett i driften nå:

1. Brenner ikke cash nesten
  2. Har positiv EBITDA (Hvilket I stor grad og gir god sjans for positive EBIT når nedskrivninger er unnagjort)
  3. Har flere spennende prosjekt i pipeline, The Park, Anarchy Online (Steam), og mange andre småspill som annonsert… Hvilket betyr at omsetning vil nok være høyere i Q3 og Q4 sammenlignet med tidligere.

Da betyr det at det kan fort bli hyggelig å sitte gjennom kvartals rapportene. Men blir det hyggelig å sitte over kvartalsrapportene da vil jo Market Cap gå opp. Det er en av grunnene til at jeg tror aktører interessert i FUNCOM assets der ute vil handle ganske fort nå i høst. Bli derfor ikke forskrekket om det allerede før September er over meldes at Stunlock er kjøpt for så og så mye $$$, eller at LMO er solgt for så og så mye $$$. Slike transaksjoner vil forøvrig bli tolket veldig positivt av markedet(medmindre salgsprisen er 0 :slight_smile: ), fordi det beviser at det er verdier i FUNCOM… Og at de er mulig å omsette.

Lånene… De vet jeg ikke hvordan skal bli betalt, men som sagt tidligere, så lenge FUN produserer en positive bunnlinje av betydning så vil Jebsen aldri i livet avlive selskapet. Slik er det ofte når Hovedaksjonær også er største kreditor.

Jeg har litt over 110 000 aksjer nå, og forsøker bite litt i meg her og der når noen vil droppe på Bid. Jeg tenkte at jeg skulle øke min beholdning litt fremover (bruke noen uker på det)… og kanskje få 20% eksponering av FUNCOM. Når man tenker på at man har hatt nær en million aksjer til over 6 kroner aksjen da blir 1 mill aksjer til de latterlig lave prisene vi har nå ingenting. Det som er litt morsomt å tenke på er hva som ville skje dersom aksjen går opp 2 kroner da :smiley: Tanken på det er såpass hyggelig at det overskygger noe av nedside risikoen. Uansett, å ha mål om å få til en så stor inngang betyr ikke nødvendigvis at man klarer det på de prisene man har forespeilet seg. Tolmodighet er viktig… Må også få løsnet litt på livreima etter denne USD handelen som på et øyeblikk så ut til å gå gal vei… Jeg venter at USA justerer opp renta før uka er omme. Skjer det… Da er jeg en rik mann. jeg vekta meg forøvrig ikke opp på 8.15… I øyeblikket kan det se ut som jeg kan angre på det.

6 Likes
  1. Brenner ikke cash nesten

2. Har positiv EBITDA (Hvilket I stor grad og gir god sjans for positive EBIT når nedskrivninger er unnagjort)
    3.Har flere spennende prosjekt i pipeline, The Park, Anarchy Online
    (Steam), og mange andre småspill som annonsert… Hvilket betyr at
    omsetning vil nok være høyere i Q3 og Q4 sammenlignet med tidligere.

3. Funcom hadde cashflow på -800K i forrige kvartal om du tar med at de fikk påfyll på 500K fra YA. Ganske mye for et selskap med 2.1 MUSD i cash. Totalt for de to kvartalene er fasit -1.6 MUSD eller i praksis -2.1 MUSD om du tar med YA

4. Ikke så veldig interessant i grunn. Investeringer og påfølgende nedskrivinger er en essensiell del av det å drive i denne bransjen.

5. Ingen som virker å ha finansiell “impact”

Det som er litt morsomt å tenke på er hva som ville skje dersom aksjen går opp 2 kroner da

Alle bør være obs på at at funcom priser over 1,25 kr igrunn er irrasjonelle. Grunnen til dette er ganske enkelt fordi det i dagslege finnes to måter å kjøpe funcom på (for store aktører). Som normalt - via børs el. alternativt ved å kjøpe gjelden til funcom. Gjelden til funcomer på ca 1.25 kr per aksje. Om en stor aktør vil ha funcom er det nok mye lurere å betale ut gjelden til funcom enn å kjøpe på børs. Mye lurere å kjøpe et gjeldsfritt selskap for 1,25 per aksje enn å betale mer for det samme selskapet på børs og få all gjelda med på kjøpet.

Den triste sannheten her er at det ikke finnes profesjonelle aktører som synes (et gjeldsfritt) funcom er verdt 1,25 kr per aksje. Iallefall har ikke funcom klart å finne de enda, og det tror jeg aldri de klarer…

6 Likes

@delkop men det fullt mulig å tjene penger på Funcom selv om selskapet er på vei mot konkurs. Du trenger bare å overbevise mange nok om at “The Park” kommer til å redde Funcom evt skape nok hype til at kursen går opp. Dette gjør du veldig vanskelig med poster som den over. :confused:

3 Likes
  1. Edit: Overså en post så dette ble helt feil. Takk Holmes :blush: Uansett utgjør YA-trekket nærmere 400k ikke 500k som Delkop beskriver. Selv om cash flow til slutt er negativ. Men forvent en del penger fra LMO i neste kvartal.
  2. Skjønner ikke helt hva du vil fram til med den påstanden. Ja det er en del av å drive i denne bransjen…fordelene nå er at Funcom har tatt i kraftig og skrevet ned kanskje mer enn de må. Det lover godt for framtidige regnskap som forhåpentligvis vil se langt bedre ut og kanskje påvirke de store husa og andre som bare ser på tallene til å kjøpe seg inn.
  3. Dette vet du ikke sikkert. The Park fikk en god mottakelse når de kom med teaseren. Det kan overraske posititvt.

Og du har ikke tatt med fremførbart underskudd i ditt siste poeng.

1 Like

De har jo positiv effekt på nesten samme beløp litt lenger opp, så de kan nok ikke skylde på valutaen det kvartalet du viser til.

3 Likes

Funcom har ikke sluppet et spill som har vært cash-positivt på ti år. Det kan hende The Park bryter denne trenden, men hvor sannsynlig er det, spesielt når Funcom selv sier at de ikke forventer at vil gjøre noe finansielt?

1. YA henter inn litt over 400 k omlag. Det som brennes tross dette er 250 k om jeg ikke husker feil. Altså vi er nede i et forbruk av 650 k cash i kvartalet, og det er meldt videre nedgang i denne. Kan jeg minne deg om at for et år siden da FUNCOM startet sin ferd ned så brente de av omlag 3000 k i kvartalet

2.Penger brukt er penger brukt… Derfor, når Market Cap har blitt justert for å reflektere tapt capital, så er det ingen grunn til at man ikke skal registrere positivt på positive EBIT. Dette er vanlig tankegang I Markedene så jeg skjønner ikke hvor du vil med denne

3.“Significant Impact” var det sagt, og jeg har sjekket ut hva som ligger I den. Svaret er at det er halve omsetningen- Så ja, FUNCOM melder at de ikke forventer over 1.3 mill USD I omsetning fra The Park. Samme går og for AO, FUNCOM venter ikke at AO skal begynne omsette for over 1.3 Mill USD. Uansett, begge initiativene vi ser her kan likevel fint produsere 2 mill USD mer I omsetning uten at FUNCOM må melde noe vedr det. +2 Mill USD ville ført til en total omsetning for FUNCOM på 4.6 Mill USD og en EBIT på ca 1.8 Mill USD (~15 mill NOK)… 15 Mill NOK I kvartalet er adskillig mer enn StarBreeze I dag. Og det er mer enn jeg forlanger hvertfall. FUNCOM aksjen til FUNCOM kan gå bananas på dette som du nedspiller som ubetydelig.

Barnslig. Hva skal vi kalle galskapen i StarBreeze da om det er galt å tro at en aktør med lav utgift plutselig kan se plussen. Det er ingen som helst utsikter til positiv EBIT det neste kvartal i SB og dere hauser dritten av den aksjen dag ut og dag inn. 3 milliarder er SB priset til nå…3 Milliarder!!! jeg tror dere alle som en skjønner at når FUNCOM har så lave kostnader som nå så skal det ikke mye til for at de får en fin +. Det vil reprise aksjen i det korte løp.

FUNCOMS problem er hva skjer ved slutten av neste år og låneforfall… Men ikke bland det inn I kvartalsvis drift nå. FUNCOM kan greit få plusser slik jeg ser det.

Edit: Overså en post så dette ble helt feil. Takk Holmes
Uansett utgjør YA-trekket nærmere 400k ikke 500k som Delkop beskriver. Selv om cash flow til slutt er negativ. Men forvent en del penger fra LMO i neste kvartal.

Tok det i hodet så mulig det ble litt unøyaktig. Det skulle altså vært cashflow -2 MUSD (Q1 + Q2) i stedet for -2.1 MUSD.

Skjønner ikke helt hva du vil fram til med den påstanden. Ja det er en del av å drive i denne bransjen…fordelene nå er at Funcom har tatt i kraftig og skrevet ned kanskje mer enn de må. Det lover godt for framtidige regnskap som forhåpentligvis vil se langt bedre ut og kanskje påvirke de store husa og andre som bare ser på tallene til å kjøpe seg inn.

De neste kvartalene blir jo “kunstig” bra siden de har skrevet ned så mye, men på sikt har ikke ned/av skrivingstidspunktet noe å si på resultatet. Poenget mitt er at investeringer er ordentlige kostnader det også så det blir dumt å vurdere bedriften uten å ta hensyn til disse.

Og du har ikke tatt med fremførbart underskudd i ditt siste poeng.

I praksis tror jeg ikke dette er verdt noe særlig. Mye er nok gått ut på dato. For nyoppstartede aktører (som jeg anser som de mest realitiske overtagere av funcoms portefølje) er verdien 0. For eksisterende aktører kan det være annerledes. Men jeg kan for lite om detaljene rundt skattereglene, tidspunkt og hvor gjelden er registrert til å gi en god vurdering av om dette er sanns. eller ikke.

La oss holde oss mest mulig til fakta… Fakta av senere tid (Q2 altså). - 650 k ser jeg i cashflow uten YA, og det er meldt at utgiftene vil videre synke. Det er dette jeg kaller “Brenner nesten ikke cash”. Det er 1/5 av hva vi hadde for over ett år siden.

fra funcom rapporten:

The cash position at the end of 2Q15 was USD 2,118 thousand compared to USD 2,452thousand at the end of 1Q15.

2452k - 2118k = 334k

…on 23 April 2015 Funcom issued 1,763,311 shares with a nominal value of EUR 0.04 per share and for a total consideration of EUR 374,748

374 K* 1,13 = 428 K

Altså totalt 762 K bare 38 k unna mitt kjappe overslag på 800K.

@koe og @Gordon. Dere burde heller fokusere på det overordnede budskapet i stedet for å kverrulere på detaljene.

1 Like