Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Håper the park lanseres på steam. Setter de en lav pris får de litt goodwill og god reklame for tsw

Preorder er viktig, spesielt med tanke på at spillet ser ut til å fange interessen fra mange.

• Antall spill som blir solgt som preorder teller inn på topplistene. Og vi vet alle hvor viktig det er å ligge høyt der, med tanke på synlighet.
  • Funcom får et visst innblikk i interessen for spillet, og kan legge videre planer, for eksempel når det gjelder markedsføring.
  • De kan gi bonuser til de som forhåndsbestiller.

Det var det jeg kom på i farta.

1 Like

Er litt uenig med deg, og mener det er nettopp det der som gjør at Funcom har gått i baret tidligere. De ønsker å lage innovative, unike spill som man ikke har sett før. Hadde de satset på sikre kort hadde vi vel ikke kunne kjøpt FC så billig som vi kan i dag.

Denne gangen har de benyttet seg av assets fra TSW, og sånn sett spart tid på utviklingen. De fleste spillene som Funcom har laget er nyskapende og gode. Se også intervjuet med Gaute Godager så får du med deg hvordan Sony svindla Funcom, for så å gi ut et spill i samme gata selv…

Så jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen, og håper at Funcom med The Park sikrer seg økonomisk, og ikke bare tenker nyskapende.

7 Likes

Synes det du skriver her stemmer godt for AoC og TSW, men ikke for LMO.

Problemet har vært at kostnadene har vært større enn inntektene, spillene har hatt mange gode kvaliteter. Derfor er det bra at The Park gjenbruker assets som du skriver, så de forhåpentligvis kan levere et spill som er nyskapende, godt og dermed cash-positivt.

2 Likes

“Fatasiregnestykkene” er det folk flest bak et prosjekt kaller prognose. Jeg forstår godt at sånt er gresk for deg. Inne på StarBreeze tråden så er det jo ikke en jævel nærmest som med kritisk blikk har regnet over noe. Dere alle som en roper ut “oi se for en fin video…!!! Nå skal StarBreeze prises opp noen under milioner i verdi”. Sånt kaller vi hjerneblåst, fra investormiljøet jeg kommer fra. Vi har tapt dersom slike tilstander igjen skal gripe Funcom aksjonærene. Vi var der i 2012, men jeg synes Funcom aksjonærene i dag har stadig større fokus på tall… Hvilket er bra.

Smart av deg å si, en Starbreeze drømmer… lanserte dere ikke her om dagen at et passende basecase for TWD (som forøvrig er en forlatt IP mer eller mindre fullstendig errodert av Fear The Walking Dead) er 10 milioner solgte spill? Er dere fullstendig avsindig sinnsyk? Noen hundre tusen solgte for The Park kan fort skje. Det er helt edruelige tall å prognosere med. Vi får se uansett, markedet har i alle fall ikke regnet med noe som helst når du ser på Market Cap.

Det sagt er det ikke på tide at du tar deg en pause fra Funcom trådene…?

1 Like

"Jeg mener fokuset burde ligge på “Hvordan kan vi lage et spill som er så bra at flest mulig kjøper det?” fremfor “Hvordan kan vi tjene mest mulig fortest mulig, uansett hvordan kvaliteten er?”… :stuck_out_tongue: "

Eg er litt enig i Onns sitt utsagn her, problemet er bare at Funcom har ikke tid til å tenke sånn på nåværende stadie.
Om ikke The park genere penger til å opprettholde drifta samtidig som ett nytt lavbudsjett spill må lages, hva da ?

The Park er på mangen måter helt avgjørende nå.
Ikke nødvendigvis at det skal løfte Funcom ut av situasjonen isolert sett, men dei må bevise ovenfor investorer at dei kan, og at Funcom er noe å satse på.
Er the park bra, og Funcom kan legge frem gode planer for fremtiden, da er det håp å få med nye investorer på laget.
Det ville bli en håpløs situasjon om Funcom lanserer ett spill nå, som ikke er optimalt og som markedet ikke tar imot på en ok måte.

Alt avhenger nå om hvilken styrke ledelsen nå har, eller evt ikke har.

3 Likes

Er du så sikker på det ? I mine øyne så kan FC bare legge ned hvis The Park ikke blir et bra spill med høy kvalitet ;). Klart det blir et lite spill men det må alikevel være så bra at målgruppen kjøper det uten at det krever mye markedsføring.

Brothers: A tale of 2 sons hadde i januar 2015 solgt 800k kopier og hvis The Park holder høy kvalitet og har rett pris så burde det være mulig å selge mer enn 100k bare blant de som har TSW.

2 Likes

Mulig eg var litt uklar, men eg mener altså at the park er helt avgjørende for Funcom
Blir det en flopp, så er Funcom game over

En drømmesituasjon for Funcom, var om dei kunne sette seg ned og bruke god tid på å lage ett godt produkt.
Nå er dei i en situasjon der dei nærmest bare må hive ut ett produkt, for så å håpe at markedet betaler for det

Blir produktet bra, så hjelper det Fun på rett veg videre

Nå må du bli enig med deg selv.

Du klagde i forrige post på at man forsøkte å diskutere tall. ?? Det er jo det motsatte av å kjøpe en aksje på impuls pga fine farger i en video. Nå klager du over at noen har sagt at The Park Videoen har fine farger (og det vet jeg ikke at noen har gjort men du klager nå likevel over det)? :stuck_out_tongue: Nå må du bestemme deg gutt, hva sliter du med? Er problemet at man prognoserer med tall, at man synes det er fine farger i en video eller bare rett og slett at folk diskuterer FUNCOM? :stuck_out_tongue: Jeg holder en knapp på det siste :stuck_out_tongue:

Det eneste som er reelt ifht hvordan ett spill er visuelt sett, markedsføringsvis, er når det enten kommer bilder eller video fra gameplay. Blir som med kvinnfolk på byen når man har ølbriller på, hvor man dagen derpå våkner og får fasit.

1 Like

Vel, som de også skrev i forkant av TLJ relanseringen og fikk rett i når tallene kom så skriver de nå :

“The Park is an experimental project meant to gauge the market and to develop the team’s ability
to create different types of games, and as such the Company does not expect this game to
generate significant revenues.”

Forhåndsinteresse og gode seertall hadde de også forut for AOC og TSW uten at spillene ble kommersielle suksesser av den grunn. Ville ikke gått inn i denne nå før finansieringen er ordnet og derved konkursspøkelset ryddet av veien. Risiko for ytterligere nedside i kursen er stor dersom det ikke fremkommer en løsning snart. De engasjerte jo også samme meglerhus i 2012 uten at det gav noen resultater og oddsen for interesse vil neppe være større nå enn da gitt selskapets situasjon og utviklingen i deres spillertall siden den gangen.

5 Likes

Ingen har sagt at The Park er fin video? Hvor tar du det fra?

Jeg tror som sagt at problemet ditt er at FUNCOM blir diskutert i det hele tatt :stuck_out_tongue:

Enig, men det avhenger av hvilken strategi du har. Prisen for FUNCOM er ikke 70 mill når konkursspøkelset er ryddet av veien for å si det slik. Derfor, kan man og gjøre et veddemål med lav eksponering i dag, så kan man og regne med at det blir mye å hente her om det går bra. Oppsiden er stor dersom de klarer det. Klarer de det ikke så er pengene tapt. Det er hvertfall dette jeg tenker nå mens jeg forsøker å smyge inn noen flere aksjer. Å investere på den måten du råder til, blir litt som å vedde after the fact. Risikoen er muligens lavere men gevinsten blir også MYE mindre. Har man risiko appetit så mener jeg at FUNCOM er et bedre bet enn mange andre høyrisiko aksjer nå.

Eksempel: Si man vedder 80 000 (kjøper nesten 100 000 aksjer). Da er maks nedside -80 000 på det veddemålet. Om FUNCOM berger skuta og får 10 mill NOK i EBIT med The Park (det krever omlag 130 000 salg) så er de plutselig tilbake i gamet og de er i et løp til å kanskje sikre en EBIT for det neste året på 30 mill NOK (30 mill * P/E 15 = 450 mill MarketCap). Det er en oppside på +640%. Selv om Markedet skulle prise aksjen til bare halvparten av det så er det over 300% opp. 80 000* 3= 240 000 gevinst. Jeg liker slike bet om man har mistanke om at siste verset ennå ikke har blitt sunget for selskapet man vedder på. Det er vanvittige gevinster i disse veddemålene og i min erfaring så går man i pluss i det lengre løp selv om man skulle ta maks nedside en gang i ny og ned.

4 Likes

Blir litt feil å sammenligne AoC og TSW siden AoC solgte brukbart før/rundt release men klarte ikke å holde på spillerene pga manglende innhold/bugs/++ . Litt synd at FC ikke valgte å bygge videre på combat’en til AoC i TSW…

Egentlig så er jeg Ganske sikker på at de vil forsøke å få dårlige salg, mest sannsynligvis ikke legge spillet ut engang. For det er egentlig sånn at de forsøker å miste jobben ved å bli sagt opp fremfor å si opp selv for da får de arbeidsledighetstrygd fra første dag. :stuck_out_tongue:

På med tinnfoilhat… Folk blir så gretten når aksjene demmes er i rødt altså :wink:

Tror ikke vi skal utelukke noe når det gjelder FC :slight_smile: Kanskje The Park har under 1 time med gameplay og selges for $19.99 :wink: