Hvis salget der blir bra, så kommer spillet høyt opp på nye spill og forhåpentligvis bestselgerlisten også og hvis spillet er bra, så ruller ballen godt på seg. Spørsmålet er hva Funcom klarer å levere et bra spill på et begrenset budsjett, til riktig pris, til riktig tid. Historisk, så har jo spørsmålet stort sett vært nei, men de har gått nye veier her.
Anyway, grunnen til at jeg håpet Funcom gikk for singleplayerspill er at den tekniske risikoen er mye mindre. Testmiljøet ditt vil være svært likt Livemiljøet, i motsetning til et MMO hvor det er svært vanskelig å teste noe som skal ha 100k+ samtidige spillere.
Et singleplayerspill har også mye lavere terskel enn et MMO og litt av problemet til TSW var at investigation-missionene gjerne ble avbrutt av litt hjernedød grinding/trege kamper. Nå kan de levere et singleplayerspill hvor de kan fokusere på spillopplevelsen, ikke på MMO-aspektene som de “måtte” legge inn i TSW. Jeg tror derfor at spillet har mye bredere appell enn TSW.
Jeg er jo fristet til å kjøpe meg inn, men føler at Funcom har noe å bevise før jeg blir med på hypen. Jeg er glad jeg holdt meg unna LMO-hypen og vil heller kjøpe meg inn på 2kr i et Funcom som har levert et bra spill til riktig tid enn å kjøpe inn nå på 70-100øre og se de feile nok en gang.