Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom spekulasjon om Q3-tallene for 2017

Tenkte det var interessant å ha en tråd med spekulasjoner om hva Q3 vil bringe.

Her er mitt estimat, alle tall i TUSD:
Revenue 7732
Operating expenses -3084
EBITDA 4648
Depreciation, amortization and impairment charges -839
Total operating expenses -3924
EBIT 3809
Net financial items 45
Profit (loss) before income taxes from continuing operations 3854
Income taxes 0
Profit (loss) for the period 3854

Intangible assets 8472
Tangible fixed assets 2
Financial investments 493
Deferred tax assets 1069
Total non-current assets 10036

Trade recivables 1419
Prepayments and other assets 489
Cash and cash equivalents 9769
Total current assets 11677

Jeg har da regnet med følgende:
Conan Exiles på PC Revenue: 1921 TUSD, Sales expenses: 250
Conan Exiles på Xbox Revenue: 2481 TUSD, Sales expenses: 322
Secret World legends Revenue: 2715
Engangsutgift på 500 TUSD for upfront Unreal lisens for lavere royalty.

Så får vi se om det var lurt av meg å kjøpe aksjer på denne estimeringen om et par dager. :stuck_out_tongue:

10 Likes

Både unreal og Coanan royality/lisens er vel etterskuddsvis? ref Q2 rapporten.

1 Like

Kunne du ha sitert teksten fra rapporten?

Jeg tror ikke det kan stemme, eller så skulle tallene for Q2 vært mye styggere, ettersom de da måtte ha betalt royalty for alle salgene i Q1?

“The change in working capital was primarily due to payments of royalties on revenue received in 1Q17”

2 Likes

I såfall, så burde nok Operating costs justeres ned med noe sånt som 430 TUSD for Q3. Sales expenses (les: royalty) har jeg beregnet til 572 TUSD i Q3, og til ca 142 TUSD i Q2.

Et lite notat til tallene: jeg har helt sett bort i fra at Funcom fører inntekten fra Conan Exiles over 30-60 dager.

Q2 gikk i pluss, men de betalte royaltes + depositum på husleie på nytt bygg. Derfor sank pengebeholdningen.

3 Likes

Har du da regnet med at 765 TUSD som ble regnskapsført i Q2 egentlig skulle vært ført i Q1? Det står i Q2-rapporten.

1 Like

Det har jeg ikke sett, hvorfor skulle de ha vært det?

Tipper vi ser et overskudd på ~35-40 mnok.

3 Operating revenues
The revenues mainly consist of sales of game software, subscriptions, in-game items and royalties. Due to lack of visibility same month accruals have not been made for Steam revenues, and correspondingly USD 765 thousand March revenue was booked in Q2. Improved forecast and accrual methods have been implemented, now enabling same month Steam revenue accrual.

Det er dette punktet som gjør at jeg mener Q2 var dårlig, revenue skulle bare vært litt over 2300 TUSD, ikke litt over 3000 TUSD.

Grunnen til at jeg legger litt vekt på dette er at jeg har brukt Q1 og Q2 tallene mine i samme formler som Q3-tallene mine for å se at ting ser ut til å henge sammen. Der har jeg justert for ovennevnte.

3 Likes

Ett slikt resultat er vel i det øverste sjiktet. Kunne vel få kursen opp mot 3,50 men denne løgnasen så blir jeg ikke forundret over noe lenger og så blir det vel på nytt noen kommentarer at funcom må bevise flere kvartal før reprising kommer :joy:

2 Likes

Hvis det er slik at funcom kommer til å levere så gode tall denne uken, hvorfor går da ikke kursen i forkant? Kurs opp mot 3,40 i midten av nov selv på gode tall høres mer ut som en Våt drøm.

Fordi Funcom er usexy og flertallet tror CE er done. Dvs at funcom nå kommer til å brenne på cash reserven sin frem til neste spill.

3 Likes

Jeg er ikke sikkert på at de leverer det jeg har estimert, det er et stort utfallsrom. Derfor går ikke kursen i forkant. Det er mange som tror på et dårligere resultat.

4 Likes

kursen kan gå på spekulasjon om godt resultat i morgen.enda litt tid.det har skjedd før.

1 Like

Hm, om estimatene her inne stemmer noenlunde skal kursen altså opp over 3 kr? Det var ganske mange som traff bra på sist Q - og kursen gikk jo opp før den deiset ned igjen. Hvis pessimisen virkelig rår nå så kan det bli ganske bra om markedet blir overrasket. Følger spent med fra sidelinjen her (spesielt mtp. bettet med @Hakon :slight_smile: )

3 Likes

Jeg kommer definitivt til å følge godt med denne uka. Vil sette sl (selv om jeg er litt skeptisk til det) etterhvert som kursen (forhåpentligvis) går oppover. Vil unngå en topptur til med passivitet…

“Kan” er ordet jeg hadde brukt. Logikken min er at stemningen i aksjen er svært negativt og at skikkelig positive Q3-tall kan få folk til å endre mening om Funcom. I så fall ser jeg for meg et rally. Det er motstand på rundt 2,50, 2,80 og 3,30.

Over tid, så er det hva Funcom leverer som styrer aksjekursen. Hvis Funcom kommer med knalltall i morgen, så kan det være kursen ikke reagerer, det har skjedd merkligere ting. F.eks. i Kitron, så leverte Kitron innen 1% av hva jeg hadde forventet ut fra guidingen og tidligere kvartalstall, men aksjen er likevel ned 17%. P/E er nå under 12,8, med forventet årlig vekst på 10-15% (som de leverer) og forbedrede marginer.

Det interessante her er hvis Funcom leverer helt middels. Da tror jeg vi kan få noen skikkelige svingninger i løpet av tirsdagen - og ukene framover. Totalt sett, så tror jeg da bearene vil vinne og kursen går under 2 kr. Satser på at det ikke skjer. :stuck_out_tongue:

1 Like

Jeg tror man trenger litt positiv media omtale som type DN eller HO går ut med " FUNCOM GRUSER TIL OG LEVERER KNALLTALL". Virker som de fleste amatørene er helt ute av aksjen nå.

Jeg er fortsatt med!

9 Likes