Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom tar opp nytt lån

Det ser ut som de er over 40 stk i teamet som jobber med Ark.
http://steamcommunity.com/app/346110/discussions/0/617335934150929593/

ikke vet jeg, tenkte på denne;
Innlegg av: novalusus (14.04.16 10:08 ), lest 291 ganger
Ticker: FUNCOM
RE^2: FUNCOM - Da bekreftes emisjonen, til?
Det tror jeg er absolutt en mulighet.

Ta spillet the Ark.

Syv personer jobber med spillet i et års tid før early accses.

Så det er mulig for Funcom og klare dette også uten en emisjon.

1 Like

Jeg tror ikke vi skal være bekymret for at Funcom ikke klarer å produsere CE fram til early access i sommer. Det ville ikke hatt noen stor effekt å skalere opp utviklerteamet på dette tidspunktet, de nye ville ikke klart å produsere nok til å kompensere for den tiden seniorene må bruke på de nye. Det er mye mer effektivt å ha et mindre team på dette tidspunktet, og muligens skalere opp med et team til fra early access.

Jeg tror pengene fra emisjonen blir viktige når de skal markedsføre CE og når de skal holde trykket oppe for å rette feil samtidig som de lager ny funksjonalitet.

3 Likes

Funcom trenger friske penger for å holde hjulene i gang. Det er jo helt tydelig siden de lånte mer penger nå. De vil nok også skalere opp med flere utviklere fremover. Pt har de ikke penger til markedsføring, og der går nok mye av emisjonspengene

Edit: men jeg tror de skal klarer fint å produsere CE med eksisterende bemanning fram til early access. Full launch på flere platformer derimot …

2 Likes

Det jobbes som regel ganske mye overtid opp mot ferdigstillelse og rundt launch, så selv om staben er den samme vil kostnadene mest sannsynlig øke en del.

I tillegg ser inntektene ut til å være på vei ned så om trenden fortsetter er vel ikke cashburn på 1-1.5 MUSD i kvartalet før CE launch særlig urealistisk.

1 Like

Det de faktisk sier selv er MINIMUM 5 MUSD for å kunne utvikle CE FREM TIL tidliglanseringsfasen og ha midler til markedsføring" og videre 10 MUSD for å kunne utvikle dette pluss 2 andre titler de har som plan.

Så lenge Jebsen stiller opp med nye nødlån eller funcom får tak i annen kortsiktig finansiering når det trengs kan jeg ikke se at dette er en grunn til at CE skulle bli forsinket. Oslo-kontoret jobber for fullt med spillet og ansetter også noen stykker.

Ja, og det tror jeg også på. De tok opp lån nå for det var totalt nødvendig for å finansiere selskapet. Men jeg tror ikke de trenger å bemanne opp mye mer for å komme seg til early access. Men det kommer til å gå mye penger på ferdigstilling, test og markedsføring.

Emisjonen kommer. Funcom har bare fått litt bedre tid til å lage noe de kan vise fram.

Så med andre ord når de selv uttaler den 29 januar at de behøver “minimum 5 MUSD for å kunne utvikle CE frem til tidliglanseringsfasen” så tror dere at alt går ufortrødent videre med utviklingen av CE med et ti ganger mindre beløp enn det de behøver ?

De skriver tross alt at de behøver dette beløpet “frem mot tidliglanseringsfasen” som de den 29 januar indikerte sommeren som mål for denne.

2 Likes

Kjøp noen aksjer :slight_smile: , så går det over :blush: .

“Sommeren” i funcom kan fort bli september, ansatte skal ha sommerferie.
Spillet kan fort bli litt utsatt, noe som er veldig vanlig i denne bransjen, men jeg tror ikke finansieringsutfordringene er hovedgrunnen til det.

Selvfornektelse er tydeligvis normen på dette forum :slight_smile:

“Spillet kan fort bli litt utsatt,noe som er veldig vanlig i denne bransjen, men jeg tror ikke finaniseringsutfordrigene er hovedgrunnen til det”.

Så når de selv skriver for snart tre måneder siden at de behøver “minimum 5 MUSD for å kunne utvikle CE frem mot tidliglanseringsfasen” og nå var så tomme for penger at de måtte ha et nødlån 10 ganger lavere beløp enn de selv forteller at er et minimum. Så er ikke finansieringsutfordringene hovedgrunnen for at de enda ikke har hentet inn midler for å kunne utvikle spillet som jo åpenbart er skjøvet frem i tid inntil de har penger til utvikling?

Hvis Jebsen har stilt krav til lånene han refinansierte iløpet av siste året. Behøver det å bli meldt om?

Mye god spekulering her i tråden på godt og ondt… Jeg ser for meg at Jebsen sitter som det utsettende elementet av emisjonen. Jo mer han blir utvannet, jo mindre er aksjene hans verdt og i hans størrelsesorden, snakker vi ører for millioner.
Det lille han har av lyst for en emisjon på lav kurs må vel skinne igjennom for fler her inne og når han per idag eier 28.67% av selskapet i aksjer allerede og over 58% prosent av selskapet hvis du teller med aksjene han vil ha etter en konvertering. Så ønskene hans vil nok fort bli lov.

Jeg ser for meg en investor som sitter tilbakelent og vil spytte inn hva enn som trengs for minst mulig utvanning av sin investering.

Til de som syns det er urettferdig at en emisjon kommer over strike kurs på lånene til Jebsen… hehe. Greit nok at du strever etter en rettferdig verden, men se litt på Jebsen, han syns nok det er urettferdig at noen fikk aksjer til halvparten av hans kurs OG for ikke å snakke om at mannen alene har dratt Funcom opp fra gjørma.

2 Likes

I tillegg til å utvikling av CE, skal 500T til 1M USD gå til markedsføring. De skal også gjøre en del intern restrukturering, sannsynligvis strekke opp gammel kodebase så den blir enklere å vedlikeholde.

Alle er vel enige om at de trenger mer penger for å få selskapet til å gå rundt til det evt kommer intekter fra CE?

@Burnside jeg synes du kverulerer litt vel mye nå. Jeg lar dette tema ligge fra min side nå. Det kommer ikke fram noe nytt av denne diskusjonen

1 Like

Mener en må legge mer vekt på hva Funcom selv kommer med enn egne spekulasjoner om hva som er mulig å få til kun, virker som en del her inne velger å se bort fra hva de selv så tydelig kommer med og tror det går greit å lansere CE med tidliglansering i sommer selv uten det Funcom har kommunisert som et minimum for snart tre måneder siden

1 Like

Stemmer sikkert bra det, men så utvidet de nok ganske kraftig etter hvert som de tjente penger.

$1,5 millioner var kostnaden for 7 måneders utvikling i forkant av release.

Så da bør Funcom helt klart få det til med sitt team:)

3 Likes

@Burnside Hvordan ser du for deg Q1 resultatmessig?

Omtrent som Q4. De mangler de ekstrainntekter “The Park” gav dem, men har hatt brukbare TSW tall for januar og februar. Omtrent samme kontantforbruk (490 TUSD) da de nok har hatt en del kostnader i forarbeidene til CE. Så nå har de ca. to og en halv måneds penger til driften på bok mens de sonderer videre, men antar svakere topplinje i Q2.

3 Likes

Nå kan TP hjelpe litt på topplinjen hvis det lanseres snart

1 Like

Ja. Itillegg må endringer på den konvertible obligasjonen(den på 6200TUSD + 3 år med 5% rente) bli behandlet på et bondholders meeting. Det er også grunnen til at sist børsmelding kun inneholdt informasjon om det konvertible lånet siden ny strike price på den konvertible obligasjonen ikke formelt er godkjent av obligasjonseierene.