Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - Teknisk Analyse (TA)

Vakkert, i all hovedsak sant og brutalt om markeder generelt - og børs spesielt.

Hvis det er referanse til Funcom, så er det dog absurd å fremsette gitt dagens status quo i selskapet. Selskapet har gjennomført turnaround, kjører en bærekraftig strategi, har bra med cash og god pipeline. Og, ikke minst, lave multiplene sammenlignet med peers.

2 Likes

Intressant läsning om tänket kring TA här :slightly_smiling_face:

Måste dock ändå fråga, någonstans måste väl ändå det fundamentala ligga till grund för det tekniska? Du säger här att du fortfarande anser att det fundamentala kring funcom är skräp, hur kommer det sig? När ser det positivt ut även där för din del? Eller är det bara TA du går efter i din handel?

(Nej det var inte menat som någon kritik till TA, bara nyfiken :hugs:)

Misstolka meg ikke nå.

En positiv fundamental endring = øker Supply & Demand.

Men hvor høyt en aksje skal, hvor mye selskapet skal være verdt her og nå, er kun basert på Supply & Demand. Og det er grunnen till hvorfor selskap X & Y som er like sterke fundamentalt, kan ha forskjellige vurderinger. Eller hvorfor biotech Selskap A kan vurderes til 30 MNOK og B 300 MNOK, eller 2 BNOK.

Sier bare att jag ikke tror markedet er så enkelt.

In the end of the day, er det antall kjøpere vs selgere som styr hvor høyt eller lavt priset skall.

For å ta ett eksempel “TEKINVESTOR HYPE” …

Tror dere virkelig att Nordic Nanovector var verdt 6 MILLIARDER i 2016? Nei, langt ifra. Men grunnen til at den kom dit var fordi: hype, momentum, interesse og demand.

Eller tror dere virkelig att Fingerprint var verdt 30 milliarder i 2015? Nei. Hype, momentum, interesse og demand.

Nå, i Funcom … med nok momentum, hype, demand og interesse så kan aksjen ta seg till 20, 30, 40 elle 60 for den delen. Det vet vi ikke.

La ikke noen noen lure deg i noe annet.

10 Likes

Helt klart är att det finns lite att lära när det gäller det psykologiska på börsen. Hur mycket som helst tydligen. :sweat_smile:

Alla vet att de kommer bli rally till CE launch, därför blir de det.

3 Likes

Jag bygger upp min bevakningslista efter stark fundamenta. Men jag handlar endast teknisk analys. Jag handlar mycket “fundamentalt svaga” bolag också, men inte primärt.

Men det är min strategi - finns många. Det viktigaste är att du blir expert på din.

3 Likes

Dette er mer enn interessant. Jeg er enig med deg og heller personlig også mot en slik tilnærming til markedet, men siden jeg ikke er en robot, er det godt for nattesøvnen å vite at det jeg kjøper har underliggende verdi. Samt noe man kan forvente at markedet vil være sulten på etter jeg har tatt en posisjon = framtidig demand .

Selv om man teoretisk sett kun trenger et nydelig chart.

1 Like

For å finne en aksjes demand trenger du kun en graf. Ingen indikatorer eller fancy verktøy. Du trenger pris, og du trenger volum. Om du blir ekspert på kun de to kommer du til å gjøre milioner på markedet. Og det er fakta.

5 Likes

Enig.

ment som et bilde av kursutvikling og volum. Ikke indikatorer.

Veldig interessant utveksling. Menneskelig psykologi brutt ned, er ikke veldig komplisert - som @babyrage er inne på trenger man ikke mange variabler for å lykkes i markedet. Tvert i mot.

Ser frem til å bli mer aktiv på børs når tid og stunder tillater det. Har lyktes med den typen enkle (men kompliserte) tilnærminger i akademia og i arbeidslivet, og til dels i eiendomsmarkedet / utvikling, så ser frem til å kunne omsette samme type tilnærming i børsens økosystem.

3 Likes

Jag kanskje er helt off i hva som er “riktig”, men ingen av oss vet med sikkerhet hva som er riktig.

Jag har dog ingen tvil i kroppen min om att markedet er 99% psykologi.

1 Like

@Babyrage
Dette fikk meg til å tenke på en ting jeg har lest og postet her tidligere:
https://www.investtech.com/main/market.php?CountryID=1&p=staticPage&fn=wpArticle&tbReport=artSignalStatRsi21Nordic2015

Man kan trolig bruke en graf med RSI aleine, med en slik tilnærming til markedet.
-Ingen fundamental data, ingen chart med kursutvikling, volume, glidende snitt eller lignende.

Eneste regel er å kjøpe ved RSI over 70 og selge ved et gitt brudd. f.eks RSI 50 som er nevnt her.

1 Like

RSI er en momentum indikator, så ja i teorien kan du det. Men det du må huske på er att indikatorer er “lagged” - de justeres etter pris & volym. Det er feks hvorfor du aldrig kommer til å se moving averages røre seg under åpningstid.

Men om du bruker det i lengre perspektiv, feks monthly, weekly og daily så ja.

3 Likes

Jag kan nok bekrefte teorien min med en simpel graf.

#MicDrop

5 Likes

Sant.
Så hva faller mann da ned på, om man skal ha enklest mulig tilnærming til supply & demand trading uten å være bundet av lengre perspektiv?

Algo er antakelig det beste verktøyet, men jeg tenker for en vanlig dødelig.

Man kan vel bruke hva man så ønsker om det føles riktig. Selv har jag inget fancy verktøy. Anvender nordnet for handel og bruker investing.com gratis. Har aldrig sett behov for noe annet.

Jag følger aksjer jag synes er intressante, og jag går igjennom hele listen + screenar nye selskaper hver uke. Jag vet hvilken entry, stopp og limit jag skal ha.

Tenkte på hva man i tilfelle bør bruke som entry trigger.
Man faller fort ned på scanning av chart for forhånds utvalgte formasjoner som indikerer at det er positivt momentum og sannsynlig med økning av demand.

Tipper det hadde funka med Ichimoku cloud X9 opp gjennom X26 når F26 er over kursen.

Spørs hvor risk advert du er. Men en solid entry er etter breakout ur en bas. Jag jukset litt i Funcom og handlet før. Men om jag hadde handlet idag hadde jag kjøpt 17.01 eller oppover på dagens volum. Allt før en breakout er gambling da det ikke er sikkert den faktiskt bryter. Men da prater vi risk-reward.

1 Like

Samme gjorde jeg. Volumet i Funcom i går, sa meg at det med stor sannsynlighet ville komme et økt antall kjøpere på banen.
En faktor som er vanskelig å kvantifisere er hjernen vår sin evne til å gjenkjenne mønster og mer eller mindre ubevist trekke konklusjoner ut i fra dem.
Bruker man store deler av dagen på å følge med kursutvikling i så blir det en form for studie i markedspsykologi.

2 Likes