Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - Teknisk Analyse (TA)

Ingen likte posten min og sur kommentar. Tar det som et tegn på at dere vil tegne deres egen virkelighet og stenge alt annet ute😊. Jeg skal poste i andre tråder fra nå.

1 Like

Du blir fornærmet over at noen påpeker at du bare kommentere fa i en ta tråd? :stuck_out_tongue_winking_eye:

5 Likes

P/E og P/B vokser?

Hehe… synker. You got me.

Det var ikke meningen å være sur, derav smilefjeset i min kommentar, men litt av poenget med tråden er å føre en rent teknisk diskusjon. Jeg er oppriktig interessert i en eventuell teknisk begrunnelse for 30 i et gitt tidsperspektiv. At fundamentale ting i utgangspunktet ikke hører hjemme i denne tråden betyr heller ikke at det er “out of mind” for alle her :slight_smile:

Tror jeg holder en knapp på 1. av det tre jeg og. Begynner å nærme seg en smule overkjøpt og da skal det vel dumpes igjen.

1 Like

Hva med oversolgt før overkjøpt? Med litt lengre perspektiv?og overkjøpt, på hvilket volum?

Hubba Bubba-volumet (laveste siden våren 2016) tilsier vel at strektegning og kurs(utviklingen) som sådan er av relativt begrenset informasjonsverdi.

1 Like

Enig.

Når volumet er bortimot totalt fraværende, så kan man tolke nesten ingenting ut av kursutviklingen etter min mening.

2 Likes

Skal hilse fra nedtrenden fra 25 og si det er notert.

2 Likes

Hils tilbake :wave:

Min erfaring er nå at støtte og motstandsnivåer funker uansett.

Når det gjelder trender så skapes jo de over tid så om volum er lavt en del av tiden så hindrer ikke det nødvendigvis at topper og bunner i trenden likevel settes på godt volum.

1 Like

Dette er et veldig viktig poeng. Selv om det daglige volumet er lavt vil det over tid skape nivåer av betydning, ved at det hele tiden pipler ut aksjer fra folk som mister interessen eller bare har svake hender.

Det at kurskræsjet ned til 11.15 ikke utløste større volum enn det gjorde er en interessant teknisk faktor i seg selv, styrker troen på at nedsiderisikoen fra dagens volumer er håndterbar.

image

2 Likes

At kursen har korrigert litt opp igjen nå er vel en direkte konsekvens av at den var massivt oversolgt i forkant basert på generelt børsklima, dvs alt gikk ned? Figur 2 kan jeg være enig i, gitt ett kortere perspektiv. Det store avviket kom vel rundt 17 kroner, som forårsaket flere uker med kraftig nedgang som følge av bla makrobildet?

1 Like

Ser virkelig ikke det store avviket du snakker om. Kursen var i markert nedtrend, og 15 var det siste halmstrået av støtte, når da kursen falt gjennom der så var det helt forutsigbart at det kunne komme en ganske stygg bevegelse nedover.

Dette var i samme tidsrom som 50 dagers snitt falt under 200, hvorpå kursen kjempet en del for å holde seg over 50, men det holdt ikke. Soleklart salgssignal, på slutten av en hel serie med salgssignaler.

Hva er godt volum i dette papiret?

Som resulterer i at aksjen ble massivt oversolgt? At kursen har korrigert noe opp på mindre volum enn veien ned taler kanskje ikke for noen styrke i seg selv, men hvis man tar hensyn til aksjonærlister og undersøker de bakomliggende årsakene så er i realiteten nedgang lav på reelt volum?!

Man kan jo se på ukesbasis og volum, og relativt enkelt konkludere med at oppturen i det siste ikke akkurat har bygget noe solid fundament.

Så må man gjerne mene at når det kommer litt volum inn i aksjen så skal aksjen opp. Det er veldig mulig. Jeg sier ikke at aksjen skal ned… det jeg sier er at den har gått ganske mye opp nå uten at det har krevd veldig mye innsats. Og når det er mismatch mellom innsats og resultat (effort versus result) så tyder det ofte på at kursbevegelsene ikke har noe solid fundament. Det gjelder både oppgang og nedgang.

Skulle volum komme inn i aksjen så vil det styre utviklingen. Inntil videre så tenker jeg mest at det skal svært lite til for å pumpe eller dumpe, og at man derfor ikke skal stole for mye på historien man kan lese ut av kursutviklingen.

2 Likes

Hvorhen synes du Funcom sitt chart viser massivt oversolgt, og hva baserer du det på? På mitt chart tenderte den mot å komme inn i oversolgt landskap da den bunnet, massivt oversolgt var den aldri.

Jeg har ikke noe tall på det. Jeg pleier bare å se på de store linjene, om noe skiller seg spesifikt ut på pluss eller minus-siden. Mener som sagt at nivåer gjør seg gjeldende uansett.