Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - Teknisk Analyse (TA)

Den eneste måten å fortelle deg det på er at man må ha flere tanker i hodet samtidig, som innebærer at man må ta hensyn til nyheter og det fundamentale, dette er en teknisk tråd og derfor har jeg ikke noe gode argumenter og jeg er selvfølgelig enig i at større volum på nedgang enn påfølgende oppgang er negativt. Men det er pga de andre tankene jeg har kjøpt mye under og rundt 13 kroner. Nå er det i tillegg flere områder som direkte kan få en innvirkning på kursen som du kan se i det tekniske bildet om ett par uker, derfor er jeg i båten nå, og ikke om først ett par uker

Du ordlegger deg bedre enn meg, men dette er nøyaktig mitt poeng og.

Forøvrig det samme som plager meg med oppturen til NANO de siste dagene. Før det kommer noe volum, så kan man ikke feste noe lit til det.

Egentlig peker vi på de samme faktorene, men konkluderer forskjellig.

Det jeg synes å ane fra @h3nk1 og @Paddy80 som må rette meg om jeg tar feil, er at TA ikke har noe for seg når volumet er lavt.
Det jeg mener jeg og @anon80503862 sier (som også må rette meg om jeg tar feil) er at det at volumet er lavt er en interessant TA-faktor i seg selv og må taes med i bildet.

(Har forøvrig bare akkumulert i Funcom i det siste jeg og, men skal innrømme at stopplossen min ble hardt satt på prøve helt på bunnen.)

image

5 Likes

Jeg kan imidlertid lene meg mot dette alternativet de neste par ukene, og hva som skjer etter dette avhenger av mye

1 Like

Jeg helgarderer på en måte med salget mitt, men var på all-time high antall aksjer så det spiller jo inn. Blir ikke overrasket omvi skal til 16 nå som er mitt neste target.

Forøvrig helt enig i at volum er relevant, bare ikke i at lite volum gjør ta irrelevant.

Det er akkurat det jeg sa - at streker og kursutvikling som sådan har begrenset informasjonsverdi på Hubba Bubba-volum (aka. «interessant» TA-faktor).

Delvis enig i at volum er viktig, men ett eksempel er at herjing fra større aksjonærer kan ses på samme måte som å spille cashgame i poker, sitter en rundt bordet med 100 gangen av chips mot de andre så vinner han hver gang. Til slutt gidder ingen å spille mer, fordi det er dømt til å mislykkes.

Til tross for det tekniske bilde vil en enkeltaktør ha en så stor rolle i utviklingen at det vil være nærmest umulig å kunne forutse det ene eller andre, fordi denne aktøren har så store midler og gode verktøy at det uansett vil overskygge massene/ flertallets vurdering av aksjens verdi.

Jeg sier ikke at man ikke får noen informasjon ut av å studere volum og kursutvikling.

Men personlig så mener jeg at ting som støtte, motstand, trend, oversolgt/undersolgt, osv har begrenset betydning gitt at det som i mine øyne betyr aller mest - volum - er fraværende.

Sagt på en annen måte: hvis kursen detter til 12.5 på bortimot null volum til uka, eller går til 15,6 til uka, og det fortsatt er bortimot null volum… gir det en følelse av eufori eller panikk? For det bør det i mine øyne ikke. Alt det betyr er at noen har sett seg tjent med å dumpe eller pumpe med under 1% av aksjene i selskapet. At det øker eller senker selskapsverdien med 100 - 200 millioner er en rimelig teoretisk øvelse som reverseres raskt når noen ønsker å flytte 1% av selskapets aksjer i motsatt retning.

Det er det som er problemet med lavt volum, selv større kursbevegelser er vanskelig å ha tillit til.

Men det betyr selvsagt ikke at man ikke kan trade underveis med mindre summer som mange gjør.

3 Likes

I min verden har volumet i Funcom vært lite i lengre perioder de siste drøyt 2 åra. Av den grunn legger jeg mindre vekt på ta. Selv om vi da også får støtte og motstands nivåer. Med høyere volum skal det svært lite til for å bryte disse. Ichimokou fungerer jo heller ikke så bra i Funcom, nettopp pga lite volum.

Siste ukes oppgang til drøyt 14 kostet svært lite. De som følger handelen nøye, ser raskt årsaken.

Det samme gjelder jo da vi ved visse nivåer får betydelig større volum. Da nå forumet er blitt betraktelig større siste året. Stopper jeg her,med min oppfatning av handelen i Funcom.

Da det blant en del aktører er lite populært at sannheten finnes å lese på TI.

MANGE av oss har vel mye av sparepenga våre på børsen. Da trodde jeg det var vanlig praksis å følge med på kurs, handling av papiret osv… Uavhengig om vi er inne i en nedtrend eller en sidelengs trend. Etter å ha fulgt med en stund , er jeg neimen ikke helt sikker lenger. Da enkelte virker å ha et mer eller mindre likegyldig forhold til sin investering.

6 Likes

Atle har dratt ned kursen slik at Funcom ble attraktiv for fond. Han dro til Sverige og solgte inn caset. De nye har nå fått komme seg inn og nå er det ikke noen kjære mor fra Atle lengre så nå får de klare seg selv. Nå er de en konkurrent. De holdt kursen lav så lenge de kunne. Nå var det ikke mulig å generere flere nye aksjer på nivået og derfor måtte alle opp for å få litt. For hver 40. øre oppover så prøver de seg på å lokke folk utpå glattisen. Noen går på, men de må fortsatt opp for å få mer. Og mer vil vi ha alle sammen!

Noe i nærheten?

6 Likes

Pytt… blir vel med opp til 30,- og ned igjen til 15,- neste gang også jeg :joy: #Tulling

2tzbmz

4 Likes

Jo den var nok det, men muligens ikke ut fra tekniske parametre, men fra ett kursutviklingsperspektiv

RSI(14) på 17-18 er jo i hvert fall vanligvis betegnet som “oversolgt” :slight_smile:

1 Like

Om det teknisk sett regner hver 7 dag, og man dytter hue ut av teltet og ser en himmel full av stjerner, så kan det hende det blir sol dagen etter også :slightly_smiling_face:

F*** me du har helt rett, jeg må innrømme jeg må ha trykket feil underveis, for jeg mente bestemt jeg hadde sjekket det og. Akkurat da den bunnet var den solid inne i oversolgt territorie ja, det stemmer. My bad.

(Rart med det hvordan et konkret svar på spørsmålet mitt fra Christian fikk oppklart misforståelsen fra min side. :stuck_out_tongue: )

1 Like

Du har sikkert sett på RSI(21) som ikke ser like drøy ut :stuck_out_tongue:

Jepp, jeg har ofte den på heller enn 14 fordi den glatter ut mye støy på de lange chartene, men er jo ikke sånn at jeg ikke legger vekt på 14 for det om.

Er det en teknisk indikator som har fungert i funcom så er det nettopp ichimoku.

For eksempel har toppen av skyen vist seg å være et ekstremt motstandspunkt.

1 Like

Det som ikke har fungert er å kjøpe når X9 krysser X26 og F26 er over kursen. Det har skjedd rundt samme tidspunkt som Funcom har kommet seg inn i skyen og så har aksjen falt en god del før det motsatte signalet kommer og i mellomtiden, så sitter man på et lite tap. Indikatoren er fortsatt brukbar da, gevinsten når den treffer har vært svært god og tapene mindre, men det finnes nok indikatorer som har truffet bedre.

EDIT: Jeg liker egentlig hvordan det tekniske ser ut i Funcom nå. Grunnen til at Ichimoku cloud har gitt utslag nå er ikke en dyp dip med recovery som de andre gangene, men en positiv trend som har vart i 7 uker. Samtidig, toppen av skyen har vært en sterk motstand, så risk/reward på å sitte på aksjen rundt toppen av skyen? Ser jo på sjansene for en reversal som stor, men samtidig, et bekreftet brudd opp blir fort opp til 17-20 kr.

2 Likes

Du finner jo indikatorer som treffer bedre, men ikke samme som treffer bedre hver gang, si i fra i såfall når du har funnet den

Ser ingen substansiell motstand før noe i 17-18 området.

Omformulert, er Q4-rapporten god (det er den) og vi får litt nyheter (det får vi) så er toppen av skyen silkepapir med litt volum.

Sånn sett er det alright at kursen allerede nå er i skyland.

6 Likes