Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - The Park media

Så om de selger 50k spill, og tjener 50 kr per stk, utgjør dette 2,5 mill nok. Sa du ikke nettopp at ditt kostnadsestimat for The Park ligger på 500k nok?

Kanskje det er det han regner som kost per ansatt / år ?

1 Like

3 stk utviklere i 3 måneder tilsvarer sannsynligvis en kostnad på ca. 450-500kr. pr time (når alle kostnader er regnet med - som adm/arb.giveravgift etc etc). Hvis vi regner med 500 kr og 7,5 timer pr. dag er vi oppe i 2000 timer+ i løpet av 3 måneder. Regner med de har hatt overtid også. Så vi kan si 2300*500=kr 1150000.

Bylos sier det tok 6 måneder, og de hadde nok en god del flere ressurser de siste månedene. Jeg kan tippe en kostnad på rundt 2 mill. for de resterende månedene. Altså en utviklingskost på kr. 3 millioner.

Tipper de må selge mellom 50-80000 spill for å ende i pluss.

6 Likes

Det var egentlig 500kUSD. Det var litt rotete satt opp av meg med nok og usd om enn annen. Tror at spillet koster minimum 2.5M nok ja.

Totalsummen til @koe virker ganske edruelig på meg.

3 Likes

Hvis vi er enige om at de må selge et sted mellom 50k og 80k for å gå i pluss… Hvor mye tror dere FC må selge for at de skal kalle det en suksess slik at neste “småspill” blir i samme sjanger ?

Konsensus er mellom 20k og 35 k… Bare klanen som opererer med alternativ virkelighet.

Gidder du å skrive opp de som er medlem i klanen. Jeg må oppdatere medlemslisten… :wink:

5 Likes

Greit at dere ikke vil ta med i betraktning prising av Game designere brukt på The Park (du kan tross alt lese det i all materialet postet inn lengre opp i tråd), men ta nå i det minste i betrakning facts som dere kan komme til ved å bare rett og slett se på andre cases som RTG og Dreamfall Chapters. De hadde 10 Mill NOK å utvikle Dreafall Chapers 1 for på 2 år med 16 Utviklere. Det er 312 000 pr utvikler. Keck runde av oppover til 400 000 pr utvikler… Når du så ser over hva Funcom har rapportert av manpoer så sliter du med å kommer over 3.5 årsverk. 3.5 * 400 000 = 1.4 Mill NOK. Det er 25000 solgte spill tops.

Christian har vist en annen måte enda lengre opp. Og Paddy og. Intervallet ligger 25 til 35 000 spill. Det våset Delkop har postet er baserer seg på frie tankeeksperiment. Lønning til utviklere er feil, kostnader pr utvikler er feil, faktisk han har ikke engang klart å regne ut pris pr spill. Sorry at jeg må si det såpass rett frem. Det er bare vås.

Estimatet er basert på at hvert hode koster 500 kr per time, noe jeg synes virker å være litt vel mye. Jeg kan selvfølgelig ta feil da det overhode ikke mitt område.

Arbeidsgiveravgift er en sats mellom 0 og 14 % av brutto lønn. Hvilke andre faktorer spiller inn i ditt estimat av kostnad per time, @koe?

Det er normalt å gange opp den reelle lønnskostnaden med 1,5-2. Du har arbeidsgiveravgift, feriepenger, sykefravær, pensjonskostnader, forsikring, administrasjon (faktura, lønn, personal, telefon osv), kursing, velferdspermisjoner, reisevirksomhet, PC/kontor-utstyr, husleie, strøm, festligheter m.m. Alt dette er kostnader som bakes inn i kostprisen for en ansatt.

Kostnadene utenom lønn kalles gjerne for indirekte kostnader.

Edit:
Her er en fin kalkulator for beregning av selvkost.
https://www.staff.com/true-cost-of-employees

3 Likes

@holmes postet tidligere at Funcom Oslo (som har utviklet The Park) hadde 47 på lønningsliste og 35MNOK i lønningskostnader i 2014. Dette blir 744k pr snute pr år. Hvis du regner 500 timer på 3mnd, så får du da 2000 timer i året og en timepris på 372kr. Alternativt, så kunne du regne med en månedspris på 62k pr snute.

2 Likes

Jo men regnskapsmessig opereres det som regel med en fast selvkost for programmerer, leder etc. i et firma, på de gitte prosjektene. Dette er for å dekke opp om de indirekte kostnadene som ligger bak. F.eks. kan det i “The Park” koste kr. 500 pr. time i selvkost for en programmerer, mens det for en leder kanskje ligger inne en sats på kr 700. Dette er måten det kalkuleres på i regnskapet.

Detaljer om disse indirekte kostnadene ligger ikke inne i selve prosjektet, men er en egen post i lønnskostnaden (med en fast prosent) som belastes mot prosjektet.

1 Like

I følge regnskapene til RTG så hadde de i 2013 13 ansatte og totale lønnsutgifter på 171k . Ser ut som om utviklere er mye rimeligere enn jeg har antatt :wink:

2 Likes

Merkelig at de ikke har sendt inn/fått godkjent årsregnskapet for 2014 enda.

1 Like

Kickstarter campaignen var foresten ferdig i mars 2013. Vet du om de hadde ansatt fullt team før dette ? Ser Martin startet i februar og spillet ble released i oktober 2014 så tror oppsettet ditt i beste fall er unøyaktig.

Gjesp… Mye svada her… Rehash av gamle diskusjoner… Men dere finner ut av det når Q4 rapport kommer :slight_smile: Noen henger pr def alltid etter :slight_smile:

1 Like

Dere skjønner enda ikke at gameutviklere koster ingenting. Noen starter som lærlinger og får ikke juniorlønn 250 000 før de har produsert en del. Men folk gjør det, fordi de er kunstnere og de elsker det. Gang 250 000 med 1.5 du og fortell meg hva du får som kost for årsverket. Er du senior og av internasjonal standard så får du 350 000 i året. gang det med 1.5 og fortell meg hva du får som pris for årsverket. Det er kunn lead designere som får mer enn 450 000 i året… Sjekk linkene lengre opp for referanse. Det blir for idioti å tenke på et tall og så regne ut fra det. Delkop startet vel med at årsverket kostet 1.3 Mill NOK… hehehe… Det er over 3 gangen for høyt. Men hei… Vi snakker jo om FUNCOM, hvorfor ikke dikte opp noe tull? :stuck_out_tongue:

1 Like

Greit svar når du vet du har feil :wink: Her er foresten litt info fra Ragnar om hva de har fått fra kickstarter/NFI :

“Raised $1,5+ million on Kickstarter and an additional $750,000 in additional funding for the production of Dreamfall Chapters, along with $150,000 for Draugen.”

1 Like

Yes… hvor mange episoder er der? Hør, dere elsker jo Steamspy hvorfor ikke slå sammen det du ser over her av funding og legg til hva 75000 Dreamfall chapters salg har gjort av omsetning (husk trekk fra 30% til Steam). Regn over det… 4 år * 16 årsverk… Tror ikke det blir seende bedre ut? Blir bare mer og mer svada generert av klanen dette altså.

Nei, som vist utfra Funcom sine regnskapstall, så er kostnaden i snitt pr snute hos Funcom 742k pr år. Ditt anslag er mao 42% for lavt.

Skjønner ikke poenget med å dra inn alle mulige usikre tredjepartskilder når vi har Funcom sine egne regnskaptall å ta utgangspunkt i.