Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - The Park media

Fordi CEO, CFO, COO, Ellingsen, Morten Larsen… osv osv. som sagt 100ganger før ikke skal inn på regnskapet til The Park. Overhead skal ikke inn i et enkelt prosjekts NPV. Har dere noengang regnet på NPV i en bedrift?

Et annet askept av dette med få årsverk og kjapp utviklingstid med tanke på NPV er at… Når man investerer for eks 10 Mill et år og får omsetning og inntjening 4 år senere så skal man regne cost of capital og utbytte osv gjennom et påslag pr år (omlag 11% i året). For 10 mill og 4 år så er kostnaden er 1.11^410 da hvilket betyr at de skal tjene inn 15.18 Mill for å være i 0 på investeringen fra 4 år tidligere. Med FUNCOMs model hvor investeringen er et halvt år, så er det VELDIG let å få en NPV på 0 eller høyere. Dette med at de stjeler spill verdenen fra MMOene er jævla bra på alle matter ikke bare spart lønn… Overhead som dere er så jævla keen på å ta inn i utviklerkosten tror jeg skal ses på som del av de 11%. Så hvis du tar skikkelig hardt i og gir utviklingstiden ett år. så blir svaret 1.4 mill NOK 1.11 = 1.554 Mill NOK.

Jeg synes lønningene og internkosnadene høres lave ut, men jeg kjøper argumentene til @Gordon at de er kunstnere og lidenskapelige for det de driver med. Til sammenligning så tror jeg internkosnadene for en utvikler i firmaet jeg jobber i et på drøyt 700,-

1 Like

Lønningene kommer ikke fra meg men følger av dette:

Lønnsnivå - Spilldesigner

Som i de fleste kreative yrker er lønnen svært variabel, og dette er ikke en karriere man velger hvis målet er å bli rik.

Er du så heldig å få en fast ansettelse ligger startlønnen typisk på rundt 250 000 kr., men hos bedrifter i oppstartsfasen kan den godt være enda lavere.

Internasjonalt ligger gjennomsnittslønnen for spilldesignere på ca. 350 000 kr., og for en lead designer med erfaring på 6 år eller mer kan den komme opp på ca. 450 000 kr.

En ganske liten gruppe “superstjerner” ligger betydelig høyere enn dette, men det må understrekes at dette er anerkjente folk som står bak de aller største suksessene i spillbransjen.

Man kan komme frem til same tallene via andre veier og som peikt på lengre opp i tråd. Dere må klare å få lønningene rett hvertfall eller så blir det bare tull (hvertfall når noen og til og med ikke klarer å få spillets pris rett)

Lurer på når den artikkelen fra studenttorget er fra og hva de har brukt som kilde. Jeg fant ikke noe som helst på det. Tror nok regnskapstallene til Funcom gir en bedre pekepinn på lønnsnivået. Jeg kjøper ikke argumentet med at Funcom har brukt noen juniorer til å lage spillet. Som nevnt i dette intervjuet: In the beginning a team of just three – Bylos as writer, an art director and a designer.

Du setter dine beste folk på saken når du skal gjøre eksperimentell utvikling. Funcom har tross alt rimelig dårlig tid her og de ville bruke resultatet her til å finne ut hvilke prosjekter de skulle satse på etterpå.

2 Likes

Hvor mange nye er ansatt under utviklingsperioden til The Park? 2 / to stk?Den ekstra utviklingskostnaden, ikke regnskapsmessige, fordi her kan de sikkert vri og vende på ting :wink: men den reelle økninger i utgiftene ifbm TP utvikling er lønn til disse 2 skallene, selv om andre har jobbet med TP litt nå og litt ved siden av TSW osv så er lønnen til disse konstant. De får ikke mer lønn bare fordi de jobber med ett prosjekt. dette har vi diskutert før, bla bla bla, de må ikke selge 50k for å gå break even på TP.

EDIT: De får ikke mer lønn bare fordi de jobber med ett prosjekt Ekstra

Det stemmer helt sikkert, @Gordon. Spesielt at lønningene skiller seg så mye fra resten av it-bransjen, men de har nok en del kunstnerisk frihet som skaper lidenskap. Sånt veier opp for mye penger.

Klart men de ligger ikke alle over 450 000. Bylos gjør helt sikkert det… Junior er 250 000, senor er 350 000… jeg tror flere av de som jobbet på spillet kan karakteriseres som seniorer. Hvis du ser å videoene om The park utviklingen så ser dere at han “gutten” som sitter og lager Callum. Han er ikke et år eldre enn 20 år. Han er enten junior eller lærlig. Witchingbones er kanskje Senior… Disse folka er ikke fett betalt. og enda har de som jobber hos FUNCOM sikkert bedre betalt enn de som starter selv.

Tall fra studenttorget er vanligvis basert på statistikker fagforeninger har.

1 Like

Studenttorget som du bruker som kilde er noe jeg må si jeg ikke stoler på for fem flate øre. Du må gjerne gjøre det for dine egne beregninger, og jeg skjønner jo at du synes Funcom er et varp nå, men jeg liker å forholde meg til noe litt mer håndfast, som f.eks regnskapstallene til Funcom.

1 Like

ja har forstått at du liker det men du skal altså igjen ikke regne CEO,CFO,COO, markedsførings VP osv inn i prosjektets økonomi… det blir feil . det skal ikke gjøres slik. Overhead regnes inn i de 11% jeg viser deg over.

Du kunne regnet som du og Holmes gjør dersom overhead skulle ha blitt drat inn i break even for det enkelte prosjekt med det skal det altså ikke.

Diskusjonen er jo ikke om Funcom får ekstra inntekter fra The Park, men om prosjektet i seg selv er cash-positivt, eller rettere sagt, hva break-even er.

1 Like

Paddy tenker som meg. MMO omsetningen fortsetter som vanlig selv om småspill prosjektene låner resurser fra MMoene. Resultatet blir da i sum, ingen økte utgifter (eller marginal med Unreal 4 lisens osv), bare økt omsetning. The Park omsetning går bare rett inn i bunnlinja. Dette tror jeg blir den mest riktige måten å se det på.

1 Like

Er det dette som gjelder? :slight_smile:

https://twitter.com/Frank_Underwood

Martin Bruusgaard.

Jeg tror det er en forskjell på å rekruttere noen fra utlandet som skal jobbe på en liten indie start-up som er finansiert av en kickstarter kampanje, og det å ansette noen på et børsnotert etablert selskap.

Dessuten er det forskjell på spirende spilldesigner og en dyktig grafikk programmerer for eksempel

Hmm den artikkelen du paster inn er fra 2009? Da kan du bruke dollarkurs 5. No way noen får betalt det du forsøker å antyde nå i NOK. Det du poster her er 5*67000 = 335 NOK. Du kan vri og vende på dette så mye du vil, men svaret blir dessverre det samme… :slight_smile:

Når jeg jobba i USA så hadde jeg betalt det dobbelte av det der… haha :slight_smile: Game developers får ikke bra betalt altså.

Var ikke Funcom en av de populære arbeidsgiverne for NTNU studenter? Sikkert at de skal ha 335 tusen i lønn

Denne er ganske fersk

http://www.gameindustrycareerguide.com/video-game-programmer-salary/

Hvorfor står det N/A på game designer under 3 år? og Technical Director under 3 år?

Fordi du ikke får jobben som senior/lead/director med så lite erfaring i bransjen. :wink:

3 Likes

javel… men fortsatt vi snaker lønn i Norge… Lønna i Norge forandrer seg ikke med dollarkursen vettu… Sykepleierne skulle ha gått opp 50% i lønn det siste året da… Jeg selv og når jeg tenker meg om…Fuck dere og… Hmm… kan du ikke bare finne en artikkel i NOK? Studenttorget er i NOK… hva er galt med den… Likte du ikke den? feile tall ? :stuck_out_tongue:

Nei, lønnen i Norge var høyere enn så å si alle land for ett år siden. Nå, etter valutasvekkelsen så begynner vi å bli konkurransedyktige igjen. Lønnsnivået i Norge er nok vesentlig bedre sammenlignbart med lønnsnivået nå enn for ett år siden. En junior sivilingeniør tjener ikke lengre det dobbelt i Norge som i Sverige.

Det står ikke noe årstall eller kilde på den. Artikkelen til @holmes har ihvertfall årstall. :wink: