Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fusjonsenergi

1 Like

Er det noen aksjer dere anbefaler som dekker dette på linje med CFS?
Gjerne kommenter litt info.
Noen amerikanske aksjer som er børsnortert?

2 Likes

Dette er spennende, da de har klart og hente ut mer kraft i et nytt forsøk.Vi er på samme nivå som 1880 tallet når de utviklet forbrenningsmotoren.

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/amerikanske-forskere-skal-ha-klart-å-gjenta-fusjonsbragd/ar-AA1eTrXN?ocid=MSNHP_W069&pc=W069&cvid=60ccfc568f2e4f8b88e26d7c81e47545&ei=11

Dette er gode nyheter at de åpner for investorer.Men jeg ser at også flere av partnere kan man investere i .

1 Like
1 Like
1 Like
1 Like

snart følger vel europa etter…

4 Likes

Spennende utvikling.

3 Likes

Dette er ikke fusjon - men likevel fascinerende hvis sant!

Altså, det som påstås er bokstavelig talt alkymi, samme drømmen som de som prøvde å gjøre bly om til gull i middelalderen. De påstår bl.a at karbonet på magisk vis “transmuterer” til oksygen.

Fellesnevneren mellom alkymistene fra middelalderen og disse folka er en tro på magi og manglende forståelse for grunnleggende fysikk og kjemi. Forskjellen er at dagens alkymister har alle forutsetninger for å vite bedre men velger å la være.

5 Likes

Jeg er klar over det, men har du ettergått forklaringen i videoen vitenskapelig? Jeg kan generelt for lite om praktisk fysikk til å vite om det han claimer er B.S eller ikke. Kavitasjon er likevel et kjent fenomen, samme er kulelyn. Det er flere som har klart å gjenskape det han viser i videoen også. Prototypen kan kjøpes i sommer.

3 Likes

Du kan ikke konvertere grunnstoffer til andre grunnstoffer uten kjernereaksjoner. Og selv da følger det fysiske lover, det går ikke an å bare konvertere CO2 til “other more useful elements”; og i hvert fall ikke både tyngre og lettere kjerner fra samme utgangspunkt. Dersom han faktisk hadde funnet opp en maskin som lar deg gjennomføre kjernereaksjoner i den skalaen og med det nivået av kontroll, så ville det ikke vært en liten forbedring i effektivitet, men en mangedobling av energien. Dersom man kan konvertere grunnstoffer som man vil, så trenger man ikke forbrenningsmotoren han starter med.

Det er bullshit fra ende til annen, ispedd akkurat nok ting som kan høres plausibelt ut for folk uten teknisk utdanning til at det er mulig å lure noen. Som @Inveliten sa: alkymi.

Disclaimer, jeg så 3 minutter av videoen før jeg skrev dette svaret. Om det er konkrete påstander som kommer senere du tenker på håper jeg du kan gi en timestamp, for jeg gidder ikke 40 minutter vrøvl.

6 Likes

“Det er ikke mulig” sa man også om Wright brødrene, Tesla, Edison osv.

I videoen går han gjennom hele prosessen, men spol til 6:10 så forklarer han hvordan det virker. Ser frem til å høre hva i det han sier er feil (som sagt, jeg er ingen ingeniør).

Da er vel dette mer realistisk? Snakket med en leder her for noen måneder siden, og han var dønn seriøs og klokkeklar på at de ville lykkes

4 Likes

Absolutt - jeg sier ikke jeg tror på at den fungerer, virker for godt til å være sant. Samtidig er kvantereaksjoner ikke mitt fagfelt så kjekt å høre om hva som er feil i det de claimer i videoen.

Fun fact: Joe Rogan intervjuet Malcom Bendall og Randall Carlson til en podcast.
Denne har aldri blitt publisert … :face_with_monocle:

Det er viktig for klimasaken at opinionen ikke ser en løsning på energiproblemet, ellers har de ingen sak.

Det faktum at England faktisk kjører i gang ikke bare ett, men to fusjonskraftverk med forventet oppstart om 15-16 år vil man kanskje snakke så mye om.

2 Likes