Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fysikk

Noen fysikere på TI?
Så vi har ikke lenger tyngdekraft, men bending av tid og rom.
Fra forklaringen i linket film: Vil ikke dette medføre at utformingen av objektet vil påvikre vektorene og dermed hvor raskt objektet akselererer?

2 Likes

Det er over 100 år siden Einstein beskrev det på den måten.

Men i konteksten man er i til daglig, dvs. på jorda i relativt lav hastighet (veldig mye tregere enn lyshastigheten), så kan man beskrive det som et kraftfelt og få svar som er nøyaktig nok. Satelitter og GPS (som han nevner i videoen) er unntak, du må regne relativistisk på de, den mekaniske modellen for gravitasjon blir ikke nøyaktig nok.

Utformingen av objektet kan gjøre morsomme ting ja. Se for eksempel orbital ring, skyhook, og space elevator for veldig spesielt utformede objekter som ikke oppfører seg slik man kanskje intuitivt skulle tro.

4 Likes
1 Like

På en rolig fjelltur forbrenner man ca 216 kalorier per 30 min. Eller ca 1000 joule

Jeg brukte ca 30 min på en 200m stigning og er ca 100kg. Dette blir 100kg x G(9.81) x 200m = 196 200 joule økt potensiell energi.

Hvordan har det seg at dette bare forbrenner 1000 joule? Er det ernæringsfysiologene som mangler grunnleggende matte/fysikk kunnskap?

Skal ta patent på hamsterhjul for folk nå om dette stemmer. Utømmelig energikilde. 200 ganger mer energi ut enn det som forbrennes.

1 Like

Du blander kanskje joule og kcal? :slight_smile:

1joule ca 4.2 kalorier men jeg runda ned til 1000 joule for 216 kalorier

Fjelltur 216 kalorier for 30 min

Det skulle sikkert stått kcal :slight_smile:

1kcal = 1000 cal

1 joule er forresten 0,24 cal :+1:

Sånn da var kampen ferdig, så jeg kan forsøke å svare litt mer utfyllende.

Her mener du nok 216kcal (216 000cal). Som igjen er 900 000 joule.

Korrekt. (Tyngdekraften synker med høyden, men det kan man se bort ifra)

Du forbrenner 900 000 joule, som er mer enn 196 200 joule.

Fordi du brukte mer energi enn økningen i potensiell energi, så er ikke patentet ditt verdt så mye :crazy_face:

2 Likes

Leser nå at på folkemunn blir kalori brukt for kilo kalori. Jeg er tydeligvis ikke folk siden jeg ikke viste dette.
Å jeg som skulle bli rik på hamsterhjul…

Denne argumentasjonsrekken minner om fysikkelevene mine i starten av skoleåret. :wink:

Stakkars elever 100kg allerede som studenter

1 Like