Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gameflip – ebay for digital goods (flp)

Selskap: Gameflip
Token: FLIP (FLP)
Platform: Ethereum
Bransje: markedsplass for digitale (spill) ting

Intro
Dette er ett av to selskaper jeg har fulgt siden ICO. Jeg fikk ikke kjøpt meg inn i ICO (desember i fjor) og det var like greit for i ettertid har denne halvert seg. Men dette ser jeg på som en enorm kjøpsmulighet, og har nå kjøpt meg inn på ca. 0.20 cent (siden jeg kjøpte har den falt enda mer, så vurderer å øke enda mer i denne :slight_smile: )

Hva er gameflip?
Gameflip er et selskap som ble etablert i Silicon Valley i 2014. Markedsføringen sier Gameflip “er Ebay for digital goods”. Digitale varer? Hva betyr det? Gameflip har en plattform som lar spillere og spillselskap selge digitale in-game items. Litt som Finn.no eller Ebay, men for digital ting. Lyst på det hotteste våpen-skinnet i CSgo eller nye biler til Rocket League men orker ikke å spille x-antall timer for å få tak i det? Da stikker du innom her.

For de som ikke gamer høres dette kanskje sprøtt ut. Er det penger i dette?
Ja, det er det, faktisk mye penger. Les f.eks denne:

Se også prisene på noen items i web-shoppen til Gameflip.

Bilde fra Gameflip shoppen til spillet PUBG

Hvorfor gameflip?
Slik jeg ser det løser Gameflip et fundamentalt problem. Hvor mange ganger har du ikke spilt et spill som du finner ut har et tonn med in-game items du må grinde i 1000 år før du får tak i, eller betale en haug med penger for å få tak i?

Jeg spilte f.eks FIFA 17 f.o.m det kom ut til FIFA 18 kom ut. Så sluttet jeg med FIFA. Etter å ha spilt over 20 sesonger i FUT og betalt opp mot 1000 kr i FIFA coins gikk jeg lei. Jeg hadde et solid lag, og var 2 nivå under å komme opp i øverste divisjon. Hadde det ikke vært kult om jeg kunne solgt alle mine in-game items? Jerseys, Messi-og Neymar kort osv, og således fått tilbake noe av pengene jeg spytta i spillet tilbake? EA lar meg ikke gjøre det, men Gameflip muliggjør dette.

Hvorfor blockchain?
Gameflip har eksistert i ca. 4 år, og de har klart seg uten blockchain lenge, så hvorfor nå lage en kryptovaluta av dette?

I følge Gameflip selv, er dette pga. sikkerheten til brukerne av plattformen deres. Opp gjennom årene har de mottatt flere klager fra folk som blir svindlet ved at de enten ikke får varen de har betalt for, eller at de får noe helt annet. Ved hjelp av smart contracts på Ethereum plattformen kan både selger og kjøper føle seg trygge ved å benytte tjenesten til Gameflip (noen bør tipse Finn.no om dette). Dessuten har Gameflip akseptert Bitcoin som betalingsmiddel på plattformen i noen år, så de er ikke nye når det kommer til bruk av krypto.

Hva med teamet?
Teamet er veldig sterkt og består for det meste av grunnleggerne av plattformen som har vært med siden starten. Mange av dem kommer fra Aeria Games som omsatte for over 100 mill. dollar før de ble solgt til tyske ProSieben Sat 1.

Her er noen kjernemedlemmer:

JT Nguyen- Co-founder and CEO. Has more than 15 years of experience in the management and creation of businesses, including 10 years in the gaming industry. Prior to Gameflip, he was COO of Aero Games for more than 7 years until its sale.

Terry Ngo- Co-founder and CTO. Has 19 years of experience in building and leading engineering and product development, including 11 years in the gaming industry. Former Co-Founder and CTO of Aeria Games. Has experience in technology companies Bluegog, Open Harbor (sold to Tradebeam), Good Technology (sold to Motorola). Received MS in Electrical Engineering from Stanford University. Has a U.S. patent in mobile wireless devices.

Bryan Talbot- Head of Engineering. Has more than 20 years of experience in Silicon Valley. Former platform architect at Aeria Games. Prior to that, also worked in similar positions in Open Harbor, Iconix and Carrier IQ. Bryan’s previous experience ranges from operating system device driver development, expert system (AI) design for a multi-national customs (import / export) clearance system, email security (for which he holds a patent), mobile network many years of server.

Det jeg virkelig liker med teamet til Gameflip er advisors. De har advisors fra Electronic Arts (co-founder), CEO av Gree (mobilspill selskap fra Japan), og head of e-sports fra Modern Times Group for å nevne noen. For meg virker dette som et meget kompetent advisory team som har masse kontakter og erfaring fra bransjen.

Hvorfor Flip token?
Gameflip sier selv det er flere grunner til at de kjørte en ICO. Token de har gitt ut, FLIP, skal brukes til å betale med for disse in-game items på siden deres fremfor BTC og USD (slik som nå). Jeg har alt nevnt fordelen med å bruke Ethereums blockchain til dette lenger oppe.

Den andre grunnen er at gameflip skal inngå samarbeid med game publishers for å incentivere dem til å selge in-game-items gjennom Gameflip. Dette gjør de ved å gi dem gratis tokens. 40% av alle tokens skal gis bort til Game publishers, slik at de får utviklet spill med Game flip i tankene, samt testet handel på plattformen.

Dette er kritisk og veldig smart tenkt. Uten at utviklerne lar spillere fritt få SELGE items seg i mellom så eksisterer ikke markedet. Ved å la utviklerne få en bit av kaka incentiverer man utviklerne til å åpne opp spillene sine for trading av in-game items.

Strålende ICO

Gameflip har allerede en fungerende platform (se hjemmesiden), med over to millioner aktive brukere. Vi snakker her altså ikke om en “idè” på papiret, eller et produkt i alpha / beta stadiet. Med stjernelaget nevnt over ble pre-salen deres overtegnet med 12%. De solgte også ut crowdsale hvor man fikk 25% bonus ved første cap, så 20%, så til slutt 15%. I pre-sale fikk de også en del VC funding. Blant annet fra denne karen her:

image

Hvem er Clancey Stahr? En kjent dude fra VC miljøet over there. Han var bl.a. på Forbes liste over 30 under 30. Se her: http://bit.ly/2GsQQpz (bildet over er hentet fra Telegram chatten til Gameflip).

Alt skulle tilsi at dette skulle være en rakett-kandidat post-ICO.
Men slik har det ikke blitt. Hvorfor?

Flip en flopp?

Jeg har diskutert en del med folk på Telegram for å komme til bunns i hvorfor denne ICOen floppet, samt gjort meg opp noen egne teorier. Her er noen årsaksforklaringer:

For det første har det vært veldig stille fra selskapets side om hva de holder på med. Men de oppdaterte markedet sist 14.02. Her skriver de at de jobber nå aktivt med å integrere FLIP token i deres platform, og at dette går live ila. mars. I krypto er 3 måneder (ICO i desember) til launch tydeligvis lenge å vente (er jo tross alt #whenmoon generasjonen som investerer her). Folk er utålmodige og vil gjøre 10-20x på å flippe ICOs. De som ikke klarer det med en gang blir solgt ned.

Her er oppdateringen fra Gameflip:

I tillegg sier de at de har hatt en rekke møter med spillutviklere som er keen på å ta plattformen i bruk. Men noen avtaler ønsker de ikke å publisere før det er helt klart. Dette hemmelighetsholdet tror jeg kan ha skadet Gameflip. Men det kan komme mange fine meldinger her fremover hvis de holder det de lover i roadmap (mer om det senere).

En annen grunn er at FLIP token ble lansert på et veldig ugunstig tidspunkt. Markedet krakket som kjent i begynnelsen av januar, og flip token ble solgt ned i likhet med alle andre kryptovalutaer (vel, det er ikke helt sant, den gikk faktisk opp nesten 50% før den begynte å falle).

Det hjelper heller ikke at de pr. i dag bare er notert på to (for meg) ukjente exchanges og en horribel exchange. Disse er:

  • HitBTC (ukjent)
  • Livecoin (ukjent)
  • EtherDelta (horribel)

I og med at volumet er lite er de heller ikke å finne på Coinmarket cap (må ha minst 100k USD i daglig omsetning for å vise i listen der). Alle disse tingene gjør nok at prosjektet er under radaren for de fleste.

Token metrics

Total supply: 100 million
Crowd sale: 43.2%
Network: 40%
Advisors: 2.8%
Gameflip: 14%
Hardcap: 15m (achieved)

image

Med en pris på ca. 0.15 cent (i skrivende stund) verdsettes token altså til 15 millioner dollar. Hvis man tar en kikk på Coinmarketcap, så plasserer dette denne på en rank ca. 384, bak kjente og kjære coins som Pandacoin, Profile utility token og Clams. Dette gjør at jeg tror det er en grei oppside i denne.

“Men…” sier du kanskje, “Hvorfor tror du Gameflip skal stige i verdi når den bare har falt?”

Konkurrentene

Om ikke informasjonen så langt peker mot et undervurdert prosjekt, så har jeg har sett litt på konkurrentene til Gameflip fra token metrics perspektivet og fra business perspektivet. Pr. i dag er det 2-3 andre kryptoer på markedet som gjør nøyaktig det samme som Gameflip. Disse er (finnes sikkert andre også, men jeg har identifisert disse):

  • WAX (mcap 145 mUSD)
  • ENJIN (mcap 1628 mUSD)
  • Dmarket (?)

La oss se på WAX for eksempel. De har en total supply på 1.850.000.000 tokens (!) Sammenlign dette med Gameflips 100.000.000. Videre, har de en mcap på $145 millioner dollar (rank 106) i skrivende stund.

Skulle Gameflip få en tilsvarende valuation, vil altså pr. flip koste $1.45. Med dagens prising av FLIP snakker vi altså +966%. FØR krakket var WAX priset (på det høyeste) til 1.355 mrd. USD.

Hvis Gameflip skulle få et liknende prising… you get the idea.

OK, hypoteser er fint, men hvorfor skal Gameflip klare å vinne over disse konkurrentene?
Jeg lar Gameflip svare for seg selv:

https://gameflip.zendesk.com/hc/en-us/articles/115003954354-What-are-your-advantages-over-other-gaming-ICOs-WAX-Enjin-DMarket-

Cluet her er altså at de samarbeider direkte med spillutviklerne. Ved å bygge spillet slik at det kjører opp mot Flip’s platform, tror jeg Flip har mulighet for å bli token of choice blant gamere i verden. De gir jo utviklere gratis penger i form av flip tokens.

Når denne er integrert i platformen, har du potensielt 2 millioner brukere som kan begynne å betale med FLIPS som det bare finnes 100 millioner av (egentlig 56 millioner siden 40% er forbeholdt network (utviklere) som dermed ikke kan kjøpes pr. i dag og teamets 14% som har lock-up).

Roadmap
Som nevnt jobber de nå i Q1 med å integrere FLIP i deres plattform. Ila. Q2 kommer de til å sende ut SDK til publishers slik at de kan integrere FLIP kjøp i deres spill. I løpet av Q3 og Q4 håper de å lande avtaler med de største spillutviklerne i verden. Ta en kikk på advisory board så skjønner du hvem det potensielt kan være snakk om. De jobber også med en e-sports aktør - denne skal annonseres ila. neste måned.

image

Viser også til denne - hentet fra ICObench (les det med liten skrift under tabellen).

image

Konklusjon

Av 108.9 mrd. dollar årlig i spillinntekter globalt, utgjør digital in game items 94.4 mrd. Markedet er altså helt enormt. Det er forventet å vokse til 128.5 mrd. dollar innen 2020. Gameflip trenger bare å ta en liten bit av denne kaken (en bit de allerede har) for at Flip token skal bli verdsatt langt høyere enn det den gjør i dag. De har en eksisterende plattform med 2 millioner brukere, et kompetent team og en business case som gir mening.

Prosjektet er under radaren og har lite volum. For at dette skal bli en vinner må de gire opp markedsføringen, få flere exchange listings og generelt gjør et bedre arbeid i community. De er innom Telegram av og til, man langt fra så aktive som flere andre krypto-team jeg følger. Jeg håper og tror likevel det vil komme når FLIP som betalingsløsning er på plass ila. Q1.

Telegram communityet deres har ca. 3200 brukere - dette har økt med ca. 1000 brukere siden jeg joinet for 2 uker siden så folk begynner å få øynene opp for denne.

Disclaimer: Alle investeringer involverer risiko. I kryptovaluta er risikoen så høy som du får den. Jeg er ingen ekspert og tar ikke ansvar for hva som skjer med en eventuell investering basert på dette innlegget. Denne teksten er ikke å anse som et finansielt råd eller en anbefaling til å investere. Les whitepaper hos Gameflip selv og gjør deg opp din egen mening før du investerer i Gameflip. Full disclosure: som nevnt innledningsvis eier jeg tokens i Gameflip (ca. 10k Flips) og vurderer å doble dette når jeg får overført mer Fiat.

Kilder:

https://gameflip.zendesk.com/hc/en-us/articles/115003685833

https://bitcoinwiki.co/how-gameflip-is-modernizing-the-gaming-industry/

Youtube anmeldelser:

Gameflip Offisielle kanaler

Telegram: https://t.me/flip_token
Bitcoin Talk: https://bitcointalk.org/index.php?topic=2234801.0
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCiJLAIACf-OYov8wmLZwp_w
Medium: https://medium.com/@fliptoken
Twitter: https://twitter.com/gameflip

6 Likes

Dette er et wiki-innlegg som alle kan redigere for å lage en oversikt over alt man bør vite om denne investeringsmuligheten. Det hjelper nye og eksisterende medlemmer raskt forstå og ta stilling til en investering. Bruk Rediger-knappen nede til høyre for å legge til noe :slight_smile: Takk!

Veldig bra gjennomgang :+1:

Jeg har joinet Telegramgruppen, og skal sette meg ned og kikke litt nærmere på denne. Absolutt interessant.

1 Like

@vanderbilt

Svarer deg bare her :slight_smile:

Du kan pr. i dag kjøpe Flip-token på de tre exchangene som beskrevet i posten over. Disse er Etherdelta, Livecoin og HiTBTC.

Etherdelta ville jeg styrt glatt unna om du er ny. De to andre fungerer greit. Jeg har brukt begge. Du får bedre pris / volum på HitBTC enn Livecoin men Livecoin har bedre anmeldelser og virker som en tryggere exchange enn HITBTC.

Det første du må gjøre er å få tak i noe Bitcoins eller Ethereum, da den trades mot disse to. Så overfører du dette til exchangen og kan handle flip.

Flip er en ERC-20 token, så den kan lagres på MEW (har ikke overført det dit selv enda - kan gi beskjed når jeg har gjort det).

Bare å spørre om det er noe mer du lurer på :slight_smile:

Jeg ser ikke helt hva gameflip tilfører markedet som steam markedplace ikke allerede har

2 Likes

Takk for grundig tips og gjennomgang!

2 Likes

Da synes jeg du skal lese tråden en gang til. Jeg tar for meg noen av konkurrentene. Tok ikke med Steam fordi de ikke er i krypto pr. i dag og fordi man, såvidt jeg vet, ikke kan kjøpe aksjer i Valve.

Utsagnet ditt blir som å si du ikke ser hva Facebook market place tilbyr som ikke Ebay alt tilbyr. Det er plass til flere aktører, og Gameflip har en fungerende platform med over 2 millioner brukere.

Tingen er de største spillene med markedplace økonomi er på steam. Så hvorfor skal da beukerene reise ut av steam sitt trygge økosystem for å handle virtuelle varer som allerede finnes på markedplace.

1 Like

Les hva jeg skriver da, de har en eksisterende platform med en brukerbase på over 2 millioner allerede. Dette er ikke et prosjekt på idé stadiet, de omsetter allerede for flere millioner i måneden… :roll_eyes:

«The existing Gameflip marketplace, operating since 2014, has over 2 million gamers and handles millions of dollars in transactions every month».

Jeg gidder ikke gjenta hvilken value proposition de tilbyr. Det står i den første posten - men her har du kvartalsvis vekst de siste to årene fra whitepaper :wink:

image

2 Likes

Personlig har jeg gode erfsringer med HitBTC. Har ikke brukt mye men ingen problemer så langt, og oversiktlig side. Just sayin :slight_smile:

Bra skrevet, har et par spørsmål.

“Ved hjelp av smart contracts på Ethereum plattformen kan både selger og kjøper føle seg trygge ved å benytte tjenesten til Gameflip”

Jeg forstår ikke hvorfor/hvordan man skal bruke crypto til dette; itemene befinner seg per i dag på selgers game-account. Gameflip kan ikke tvinge selger til å gi vekk korrekt item selv om de benytter Krypto, for det mangler en direkte link til itemene. Mao selger må uansett personlig gå inn og sende/droppe/overføre itemet. Per i dag gir altså Krypto ingen ekstra sikkerhet?

Med dagens kobling mot itemet ville det sikreste være at selger overførte items til en gameflip konto, som så solgte den på vegne av selger. Altså et sentralt mellomledd begge parter kan stole på.

Det du skriver forteller meg dog at dette ikke er måten de ønsker å løse det på.

Så videre sier de at de vil gi tokens til utviklere for at de skal ha dette markedet i tankene. Det tror jeg er en dårlig business plan fordi;

Hvorfor lager ikke utvikler bare et in-game auction house for ekte penger? Så kan de ta hele auksjonsgebyret selv?

Dette testet Blizzard ut med Diablo 3 og da fant de fort ut at det ødela spillet når items ble for lett tilgjengelig med ekte penger. Så det ble fjernet etter et par måneder.

Og selv i et økosystem der utvikler gir avkall på en del av fortjenesten og koder inn dirke link mellom crypto og eierskap til in game items, hva er det som gjør at verdien på coinen skal gå opp? Dette høres jo ut som et system som er tjent med at verdien på token er stabil i forhold til USD. Slik at det kun er for å automatisere handel?

Har flere bekymringer også, hvem kontrollerer supply cap? Hvilken garanti har jeg for at ikke gameflip printer flere og flere coins uten å oppgi det? Hva skjer med verdien på coinen dersom spillutvikler bestemmer seg for å floode markedet med items?

Har mere og, men 02:00

1 Like

Gode spørsmål @irathi, skal svare så godt jeg kan (mye av det du spør om er beskrevet i whitepaper, så anbefaler du leser den!)

Jeg forstår ikke hvorfor/hvordan man skal bruke crypto til dette; itemene befinner seg per i dag på selgers game-account.

Fra whitepaper:

The Ethereum blockchain will serve as the backbone for FLIP. We have chosen Ethereum because of its flexibility and wide spread adoption. Gamers can easily send digital goods and FLIP to each other, as long as both the sender and the recipient have an Ethereum compatible wallet. Game publishers can incorporate this function – for gamers to securely transfer digital goods outside of the game – with minimal integration efforts. The blockchain will act as a multi-game database, securely storing all digital goods and FLIP and tracking who owns them.

Varene ligger altså på blockchain i likhet med flip token. Begge deler er knyttet opp mot ETH wallet til brukeren.

image

MEN; dette er langsiktig plan. Foreløpig kjører de nok en off-chain handel mens selve transaksjonen blir gjort opp on chain. Dette for å redusere latency og fees som de skriver i whitepaper:

The initial implementation will most likely take the form of a semi-centralized hybrid on-chain and off-chain transaction service, or a partial blockchain implementation described on our road map. At the core, the transactions using FLIP will be settled on the Ethereum blockchain. However, prior to the settlement, the Gameflip platform may still provide the needed service to (1) improve user experience by reducing latency and (2) avoid network fees when transacting between users. 5.1. The “Trusted Providers” The Ethereum blockchain solves a lot of the “trust” issues by making transact.

Så videre sier de at de vil gi tokens til utviklere for at de skal ha dette markedet i tankene. Det tror jeg er en dårlig business plan fordi; Hvorfor lager ikke utvikler bare et in-game auction house for ekte penger? Så kan de ta hele auksjonsgebyret selv?

Ingen in-game marketplaces lar deg ikke veksle digitale penger tilbake til Fiat så vidt jeg vet. Du kan selge items for å få digitale coins, men hva skal du med dem om du er lei spillet? Hvis meg gjerne et spill som lar deg veksle tilbake til Fiat, det vet jeg ikke om. Utviklerne får jo et %-vis gebyr pr. transaksjon av FLIP, så for dem er det jo bare en ekstra revenue stream. De kan jo fremdeles ha en in game shop? Ser ikke problemet her.

Husk FLIP er en krypto, du kan kjøpe ETH OG BTC for flip (de tradingparene som finnes pr i dag). Det er også tenkt på lang sikt at du skal kunne veksle direkte i FLIP-kontoen din (fra FLIP til USD). Og du kan bytte digitale varer på tvers av spill. Hvorfor være låst inne med dine digitale items i et spill når du likegodt kan selge dem for flips og kjøpe noe annet?

Hva er det som gjør at verdien på coinen skal gå opp? Dette høres jo ut som et system som er tjent med at verdien på token er stabil i forhold til USD. Slik at det kun er for å automatisere handel?

Det jeg tror er potensielle triggere er beskrevet i den første tråden. Nevner kort: flip integration i GF platformen, Flip wallet, partneravtaler, exchange listings m.m. Selv om den skulle holde seg 1:1 mot USD så er det (med dagens kurs) over 500% opp. Men som alt i krypto så er dette et bet. Det finnes selvfølgelig risiko for at den faller til 0.

Har flere bekymringer også, hvem kontrollerer supply cap? Hvilken garanti har jeg for at ikke gameflip printer flere og flere coins uten å oppgi det? Hva skjer med verdien på coinen dersom spillutvikler bestemmer seg for å floode markedet med items?

Supply er capped. Det kommer ikke flere tokens. Du har ingen garanti selvfølgelig, men er du på jakt etter garantier bør du ikke innvestere i krypto, og absolutt ikke i altcoins som denne :smile:

Diablo 3.

Du betalte for items andre personer solgte i USD, selger mottok USD, aldri en annen coin eller lignende. USD for items. Alle transaksjoner skjedde over auction huset til blizzard slik at du var garantert at itemet du kjøpte var det du fikk, for det skjedde automatisk.

Dette førte til hyper inflasjon av in game currency, for det var jo ingen som ville selge for in game currency lengre. Folk brukte også alt for mye tid på auction huset til å lete etter det “perfekte” itemet som ga litt mer dmg, litt mer hp osv.

Så fullstendig ødelagt in game currency + folk sluttet å spille for å finne items, men ble opptatt av å sitte på auctionhouse gjorde at Blizzard fjernet det helt.

En ledger som er distribuert og som krever konsensus gir meg den garantien.

De trenger ikke blockhain for å løse det de skriver…

Jeg mente du har ingen garanti for at de ikke printer flere flip tokens eller at coinen skal stige i verdi. Jeg har gjort min due dilligence, ser absolutt potensialet i denne og har innvestert deretter. Helt fair om ikke andre ser det samme som meg :slight_smile:

:+1:

Når man operer i uregulerte markeder må man vite hvilke kanaler man får god info fra.
Sthar er fin å ha i Telegram gruppen og har tett kontakt med teamet som VC investor.

Legg merke til: larger MMO companies, partnership with major exchange og major e-sports league.

FLIP

Kursen reagerer også fint :slight_smile:

Gameflip%20(Mobile)

@Evilfreud @Christian @Irathi @Hakon

4 Likes

Hva heter telegramgruppen? Finner bare to på kinesisk

Hemmelig broder. Skal sende deg invite - er du i TEK ICO gruppa på Telegram? :slight_smile:

ole thomas thommesen . og ja

1 Like

Den er ikke hemmelig, se nederst i første innlegg i denne tråden.

Edit: du fant den :slight_smile: