Selskap: Gameflip
Token: FLIP (FLP)
Platform: Ethereum
Bransje: markedsplass for digitale (spill) ting
Intro
Dette er ett av to selskaper jeg har fulgt siden ICO. Jeg fikk ikke kjøpt meg inn i ICO (desember i fjor) og det var like greit for i ettertid har denne halvert seg. Men dette ser jeg på som en enorm kjøpsmulighet, og har nå kjøpt meg inn på ca. 0.20 cent (siden jeg kjøpte har den falt enda mer, så vurderer å øke enda mer i denne )
Hva er gameflip?
Gameflip er et selskap som ble etablert i Silicon Valley i 2014. Markedsføringen sier Gameflip “er Ebay for digital goods”. Digitale varer? Hva betyr det? Gameflip har en plattform som lar spillere og spillselskap selge digitale in-game items. Litt som Finn.no eller Ebay, men for digital ting. Lyst på det hotteste våpen-skinnet i CSgo eller nye biler til Rocket League men orker ikke å spille x-antall timer for å få tak i det? Da stikker du innom her.
For de som ikke gamer høres dette kanskje sprøtt ut. Er det penger i dette?
Ja, det er det, faktisk mye penger. Les f.eks denne:
Se også prisene på noen items i web-shoppen til Gameflip.
Bilde fra Gameflip shoppen til spillet PUBG
Hvorfor gameflip?
Slik jeg ser det løser Gameflip et fundamentalt problem. Hvor mange ganger har du ikke spilt et spill som du finner ut har et tonn med in-game items du må grinde i 1000 år før du får tak i, eller betale en haug med penger for å få tak i?
Jeg spilte f.eks FIFA 17 f.o.m det kom ut til FIFA 18 kom ut. Så sluttet jeg med FIFA. Etter å ha spilt over 20 sesonger i FUT og betalt opp mot 1000 kr i FIFA coins gikk jeg lei. Jeg hadde et solid lag, og var 2 nivå under å komme opp i øverste divisjon. Hadde det ikke vært kult om jeg kunne solgt alle mine in-game items? Jerseys, Messi-og Neymar kort osv, og således fått tilbake noe av pengene jeg spytta i spillet tilbake? EA lar meg ikke gjøre det, men Gameflip muliggjør dette.
Hvorfor blockchain?
Gameflip har eksistert i ca. 4 år, og de har klart seg uten blockchain lenge, så hvorfor nå lage en kryptovaluta av dette?
I følge Gameflip selv, er dette pga. sikkerheten til brukerne av plattformen deres. Opp gjennom årene har de mottatt flere klager fra folk som blir svindlet ved at de enten ikke får varen de har betalt for, eller at de får noe helt annet. Ved hjelp av smart contracts på Ethereum plattformen kan både selger og kjøper føle seg trygge ved å benytte tjenesten til Gameflip (noen bør tipse Finn.no om dette). Dessuten har Gameflip akseptert Bitcoin som betalingsmiddel på plattformen i noen år, så de er ikke nye når det kommer til bruk av krypto.
Hva med teamet?
Teamet er veldig sterkt og består for det meste av grunnleggerne av plattformen som har vært med siden starten. Mange av dem kommer fra Aeria Games som omsatte for over 100 mill. dollar før de ble solgt til tyske ProSieben Sat 1.
Her er noen kjernemedlemmer:
JT Nguyen- Co-founder and CEO. Has more than 15 years of experience in the management and creation of businesses, including 10 years in the gaming industry. Prior to Gameflip, he was COO of Aero Games for more than 7 years until its sale.
Terry Ngo- Co-founder and CTO. Has 19 years of experience in building and leading engineering and product development, including 11 years in the gaming industry. Former Co-Founder and CTO of Aeria Games. Has experience in technology companies Bluegog, Open Harbor (sold to Tradebeam), Good Technology (sold to Motorola). Received MS in Electrical Engineering from Stanford University. Has a U.S. patent in mobile wireless devices.
Bryan Talbot- Head of Engineering. Has more than 20 years of experience in Silicon Valley. Former platform architect at Aeria Games. Prior to that, also worked in similar positions in Open Harbor, Iconix and Carrier IQ. Bryan’s previous experience ranges from operating system device driver development, expert system (AI) design for a multi-national customs (import / export) clearance system, email security (for which he holds a patent), mobile network many years of server.
Det jeg virkelig liker med teamet til Gameflip er advisors. De har advisors fra Electronic Arts (co-founder), CEO av Gree (mobilspill selskap fra Japan), og head of e-sports fra Modern Times Group for å nevne noen. For meg virker dette som et meget kompetent advisory team som har masse kontakter og erfaring fra bransjen.
Hvorfor Flip token?
Gameflip sier selv det er flere grunner til at de kjørte en ICO. Token de har gitt ut, FLIP, skal brukes til å betale med for disse in-game items på siden deres fremfor BTC og USD (slik som nå). Jeg har alt nevnt fordelen med å bruke Ethereums blockchain til dette lenger oppe.
Den andre grunnen er at gameflip skal inngå samarbeid med game publishers for å incentivere dem til å selge in-game-items gjennom Gameflip. Dette gjør de ved å gi dem gratis tokens. 40% av alle tokens skal gis bort til Game publishers, slik at de får utviklet spill med Game flip i tankene, samt testet handel på plattformen.
Dette er kritisk og veldig smart tenkt. Uten at utviklerne lar spillere fritt få SELGE items seg i mellom så eksisterer ikke markedet. Ved å la utviklerne få en bit av kaka incentiverer man utviklerne til å åpne opp spillene sine for trading av in-game items.
Strålende ICO
Gameflip har allerede en fungerende platform (se hjemmesiden), med over to millioner aktive brukere. Vi snakker her altså ikke om en “idè” på papiret, eller et produkt i alpha / beta stadiet. Med stjernelaget nevnt over ble pre-salen deres overtegnet med 12%. De solgte også ut crowdsale hvor man fikk 25% bonus ved første cap, så 20%, så til slutt 15%. I pre-sale fikk de også en del VC funding. Blant annet fra denne karen her:
Hvem er Clancey Stahr? En kjent dude fra VC miljøet over there. Han var bl.a. på Forbes liste over 30 under 30. Se her: http://bit.ly/2GsQQpz (bildet over er hentet fra Telegram chatten til Gameflip).
Alt skulle tilsi at dette skulle være en rakett-kandidat post-ICO.
Men slik har det ikke blitt. Hvorfor?
Flip en flopp?
Jeg har diskutert en del med folk på Telegram for å komme til bunns i hvorfor denne ICOen floppet, samt gjort meg opp noen egne teorier. Her er noen årsaksforklaringer:
For det første har det vært veldig stille fra selskapets side om hva de holder på med. Men de oppdaterte markedet sist 14.02. Her skriver de at de jobber nå aktivt med å integrere FLIP token i deres platform, og at dette går live ila. mars. I krypto er 3 måneder (ICO i desember) til launch tydeligvis lenge å vente (er jo tross alt #whenmoon generasjonen som investerer her). Folk er utålmodige og vil gjøre 10-20x på å flippe ICOs. De som ikke klarer det med en gang blir solgt ned.
Her er oppdateringen fra Gameflip:
I tillegg sier de at de har hatt en rekke møter med spillutviklere som er keen på å ta plattformen i bruk. Men noen avtaler ønsker de ikke å publisere før det er helt klart. Dette hemmelighetsholdet tror jeg kan ha skadet Gameflip. Men det kan komme mange fine meldinger her fremover hvis de holder det de lover i roadmap (mer om det senere).
En annen grunn er at FLIP token ble lansert på et veldig ugunstig tidspunkt. Markedet krakket som kjent i begynnelsen av januar, og flip token ble solgt ned i likhet med alle andre kryptovalutaer (vel, det er ikke helt sant, den gikk faktisk opp nesten 50% før den begynte å falle).
Det hjelper heller ikke at de pr. i dag bare er notert på to (for meg) ukjente exchanges og en horribel exchange. Disse er:
- HitBTC (ukjent)
- Livecoin (ukjent)
- EtherDelta (horribel)
I og med at volumet er lite er de heller ikke å finne på Coinmarket cap (må ha minst 100k USD i daglig omsetning for å vise i listen der). Alle disse tingene gjør nok at prosjektet er under radaren for de fleste.
Token metrics
Total supply: 100 million
Crowd sale: 43.2%
Network: 40%
Advisors: 2.8%
Gameflip: 14%
Hardcap: 15m (achieved)
Med en pris på ca. 0.15 cent (i skrivende stund) verdsettes token altså til 15 millioner dollar. Hvis man tar en kikk på Coinmarketcap, så plasserer dette denne på en rank ca. 384, bak kjente og kjære coins som Pandacoin, Profile utility token og Clams. Dette gjør at jeg tror det er en grei oppside i denne.
“Men…” sier du kanskje, “Hvorfor tror du Gameflip skal stige i verdi når den bare har falt?”
Konkurrentene
Om ikke informasjonen så langt peker mot et undervurdert prosjekt, så har jeg har sett litt på konkurrentene til Gameflip fra token metrics perspektivet og fra business perspektivet. Pr. i dag er det 2-3 andre kryptoer på markedet som gjør nøyaktig det samme som Gameflip. Disse er (finnes sikkert andre også, men jeg har identifisert disse):
- WAX (mcap 145 mUSD)
- ENJIN (mcap 1628 mUSD)
- Dmarket (?)
La oss se på WAX for eksempel. De har en total supply på 1.850.000.000 tokens (!) Sammenlign dette med Gameflips 100.000.000. Videre, har de en mcap på $145 millioner dollar (rank 106) i skrivende stund.
Skulle Gameflip få en tilsvarende valuation, vil altså pr. flip koste $1.45. Med dagens prising av FLIP snakker vi altså +966%. FØR krakket var WAX priset (på det høyeste) til 1.355 mrd. USD.
Hvis Gameflip skulle få et liknende prising… you get the idea.
OK, hypoteser er fint, men hvorfor skal Gameflip klare å vinne over disse konkurrentene?
Jeg lar Gameflip svare for seg selv:
Cluet her er altså at de samarbeider direkte med spillutviklerne. Ved å bygge spillet slik at det kjører opp mot Flip’s platform, tror jeg Flip har mulighet for å bli token of choice blant gamere i verden. De gir jo utviklere gratis penger i form av flip tokens.
Når denne er integrert i platformen, har du potensielt 2 millioner brukere som kan begynne å betale med FLIPS som det bare finnes 100 millioner av (egentlig 56 millioner siden 40% er forbeholdt network (utviklere) som dermed ikke kan kjøpes pr. i dag og teamets 14% som har lock-up).
Roadmap
Som nevnt jobber de nå i Q1 med å integrere FLIP i deres plattform. Ila. Q2 kommer de til å sende ut SDK til publishers slik at de kan integrere FLIP kjøp i deres spill. I løpet av Q3 og Q4 håper de å lande avtaler med de største spillutviklerne i verden. Ta en kikk på advisory board så skjønner du hvem det potensielt kan være snakk om. De jobber også med en e-sports aktør - denne skal annonseres ila. neste måned.
Viser også til denne - hentet fra ICObench (les det med liten skrift under tabellen).
Konklusjon
Av 108.9 mrd. dollar årlig i spillinntekter globalt, utgjør digital in game items 94.4 mrd. Markedet er altså helt enormt. Det er forventet å vokse til 128.5 mrd. dollar innen 2020. Gameflip trenger bare å ta en liten bit av denne kaken (en bit de allerede har) for at Flip token skal bli verdsatt langt høyere enn det den gjør i dag. De har en eksisterende plattform med 2 millioner brukere, et kompetent team og en business case som gir mening.
Prosjektet er under radaren og har lite volum. For at dette skal bli en vinner må de gire opp markedsføringen, få flere exchange listings og generelt gjør et bedre arbeid i community. De er innom Telegram av og til, man langt fra så aktive som flere andre krypto-team jeg følger. Jeg håper og tror likevel det vil komme når FLIP som betalingsløsning er på plass ila. Q1.
Telegram communityet deres har ca. 3200 brukere - dette har økt med ca. 1000 brukere siden jeg joinet for 2 uker siden så folk begynner å få øynene opp for denne.
Disclaimer: Alle investeringer involverer risiko. I kryptovaluta er risikoen så høy som du får den. Jeg er ingen ekspert og tar ikke ansvar for hva som skjer med en eventuell investering basert på dette innlegget. Denne teksten er ikke å anse som et finansielt råd eller en anbefaling til å investere. Les whitepaper hos Gameflip selv og gjør deg opp din egen mening før du investerer i Gameflip. Full disclosure: som nevnt innledningsvis eier jeg tokens i Gameflip (ca. 10k Flips) og vurderer å doble dette når jeg får overført mer Fiat.
Kilder:
https://gameflip.zendesk.com/hc/en-us/articles/115003685833
https://bitcoinwiki.co/how-gameflip-is-modernizing-the-gaming-industry/
Youtube anmeldelser:
Gameflip Offisielle kanaler
Telegram: https://t.me/flip_token
Bitcoin Talk: https://bitcointalk.org/index.php?topic=2234801.0
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCiJLAIACf-OYov8wmLZwp_w
Medium: https://medium.com/@fliptoken
Twitter: https://twitter.com/gameflip