Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gamingprat

Da har jeg endelig fått testet spillet @GyldeN og wow (!) Dette var sykt, sykt bra. Så mye nostalgi og minner som flommet tilbake fra åpningsscenen med Aerith til maskingevær-Barret. Dette var bare helt topp!

Først av alt, grafisk er dette «bærre lekkert» og meget velgjort. Bossbattles blir jo episke i dette spillet, noe første boss, metalskorpionen, er et bevis på! Gleder meg til å se hvordan Sepiroth, Choco-Boos, Emerald Weapon og Summons ser ut!

Likte også godt hvordan de har bevart menyene fra orginalen med items / spells og abilities. Fint også at ting heter det samme i alle FF-spill (du vet liksom hva Phoenix Down, Ether og Potion gjør om du har spilt FF før).

Så til noen caveats. Min største bekymring var kampsystemet og her må jeg si jeg både er gledelig overrasket og skuffet. Jeg er gledelig overrasket over at kampene flyter på en helt annen måte nå enn i orginalen. Det er sømløst mellom story og kamp, og der man i orginalen kunne bli gal av at man enkelte steder bare kunne gå halvannen meter før man møtte på en fiende og måtte sitte gjennom en «load screen» som tok deg til kampen, er det her en mye mer integrert del av historien som fortelles. Kampene driver i større grad storyen nå, og føles ikke like meningsløst som det av og til gjorde i orginalen. Jeg lurer dog på hvordan de løser dette når man kommer ut i den «åpne verden» utenfor Midgar, og skal grinde for å samle XP? :thinking:

Det jeg er skuffet over er game mechanics, egentlig sikkert noe man blir vant til, men det var sykt stressende å forholde seg til alle kommandoene i realtime. F.eks får X opp menyen for å velge spells og items, og D-pad skifter karakter, samtidig som kamera til tider er litt all over the place. Dette førte til at det ble litt vel kaotisk for min del. Det var ikke alltid jeg skjønte jeg var i en kamp, og kanskje har det noe med innstillingene på TVen min å gjøre, men noen av scenene var såpass mørke at jeg slet med å se hva som skjedde og hvor jeg var i forhold til fiendene.

Men tilbake til kampsystemet. Noe av det jeg digger med orginalen er tiden man kan bruke på å velge karakterer, spells, items og planlegge neste trekk mens tidsmåleren fyller seg opp. Her ble det litt for random for meg, det var så stressende – spesielt i boss battlen, at jeg endte opp med å button-mashe firkant til jeg døde.

(Det gikk heldigvis bedre på andre forsøk hvor jeg skjønte at det ikke bare nyttet å button mashe (det er ikke et hack and slash spill), og etterhvert som jeg skjønte at man også kunne dodge og parere gikk bossen ned ganske lett).

Det er veldig kult at tiden «fryser» når man trykker X, og det gir en jo et visst «pusterom», men jeg stresset litt likevel. Limit gaugen var absolutt noe jeg hadde 0 sjangse på å følge med på, og ikke fikk jeg brukt Limit Break’ene heller (fikk aldri forklaring på hvilken knapp som utløste det?). Når det er sagt tror jeg som sagt det er en vanesak, og jeg skjønner hvorfor de har gått for denne løsningen når generasjon «utålmodig» skal spille dette spillet.

En ting til som var meget bra, voice-acting. Spesielt Cloud og Barret, som får mest taletid her har de gjort meget bra casting på. Det er også bra at karakterene gir deg hint om hva du bør gjøre i kamp («What? That didn’t work!», «I need to heal up soon!», “Hit it with spells” osv). En veldig fin detalj.

Alt i alt lever dette absolutt opp til forventningene, og jeg gleder meg nå enda mer til release 10.04!

3 Likes

Gleder meg til FF7 selv. Dessverre likte jeg spillet så godt at jeg ble skuffet av så og si alle single player spill I etterkant. FF7 på PS1 var jo rett og slett et mesterverk. Storyen er fet, og Uematsu har vært genial med komposisjonene.

2 Likes

Nydelig svar! Jeg er forsåvidt enig i at det er mye å henge fingrene i når det gjelder hva som skjer på skjermen, og at det går mye fortere /skjer flere ting samtidig i spill i dag i forhold til før, men det er sånn det er blitt i dag på de fleste spill, og i forhold til spill i liknende sjanger synes jeg det var forfriskende bra.

Når det gjelder størrelsen på spillet så har jeg forstått det sånn at det ikke er en fullkommen remake av ff7, men usikker på hva som er med og ikke… Tror uansett totalen blir veldig bra :ok_hand:spillet er 100giga (samme som rdrd2) demoen var vel 7 giga elns? Spennende å se hvor stort det er…

Likte også utrolig godt stemningen og voice-actingen i spillet, og jeg tror at det ikke tar så lang tid å få good feelingen med ps4 kontrollen etterhvert :blush:

Edit ; fant denne

1 Like

Ja, tror også kontroll-issues går seg til. Alltid utfordrende i starten med et nytt spill, og så merker jeg at jeg blir tregere med alderen :roll_eyes:

Det jeg har lest er at det dekker roughly første del av originalen, men man kommer ikke utenfor Midgar i denne delen. Dvs. denne releasen tar for seg storyen frem til man skal utforske verden utenfor Midgar, (og neste del som de jobber på nå), fortsetter historien utenfor. De har ikke sagt hvor mange deler det blir, men mtp. 100 GB for del 1, så er det massivt. Det spekuleres i at mye av lagringsplassen er dedikert til cinematic cut scenes.

Står mer om det her:

Forøvrig kjekt å se at det er flere FF fans her! :blush:

1 Like

JaaaaaaaAAAAhh!!! :laughing::metal:

2 Likes

I disse coronatider brukes mye av tiden i kjelleren.

Jobber med et prosjekt jeg har hatt i tankene i 3-4 år. Og etter 3 soverom, stue, kjøkken, gang osv. Er turen endelig kommet til en liten "mancave.

Konstruksjon er rom-i-rom. Ingen kontakt med etasjeskille eller veggene. Ett lag med 15mm fibergips og 1 lag med overlappende vanlig gips. Alle hjørner og overganger tak/vegg er fuget. Skal legge på siste lag med gips denne uken. Så montere flytende golv med teppefliser på topp. Mest for akustikken sin del.

Inventar blir anlegg, liten sofa og kontor/gaming stasjon for trading :ok_hand:

Skal ha inn 2 stk flexit push/pull vifter med varmegjenvinning. Elektrisk og nettverk går i kanaler for å ikke ødelegge lydisolering.

Dimensjon: 3,7m x 5,4m

11 Likes

jaja, da var gamingrommet gjort om til hjemmekontor for kjerringa… Ikke mange i finansnæringa som jobber på en 27" 1440p ROG Skjerm daglig :smiley:

3 Likes

Noen som aner om Niho 2 kommer til pc?


Imorgen finner vi endelig ut hvor langt bak Sony ligger i ren kraft! Spent!

2 Likes

Lastet endelig ned Nioh på ps4 i helgen (var PS+ spill forrige mnd tror jeg?) da det skulle ligne The Surge ifølge anbefalingen i PSN store. For et fantastisk bra spill! Om du liker soulslike spill tror jeg dette må være noe av det bedre der ute!

1 Like

2 timer til Mount & Blade II Bannerlord! Early Access

Aldri har jeg ventet så lenge på noe som garantert kommer til å skuffe!

1 Like

Quote fra fruen din på bryllupsnatten?

Liten oppdatering.
Fått lagt flytende gulv med 20mm trinnlydsplater og sponplater på topp. Også gipset siste lag i tak og vegg og fuget. Lagd hull til ventilasjon, vifter monteres inn når det er malt. Må enten foliere eller male/lakkere deksel. Kan ikke være hvite :joy:
Venter på en kompis skal få tid til å komme å ta sparkling og pussing :ok_hand:
Håper å få malt en gang i neste uke.

6 Likes

Oversikt “alt om ps5 vs xbox series x”

for oss som husker Swat 4…

Ready or Not kommer Q4 2020 :wink:

Kjære vene det her så fett ut:

2 Likes

Ja, hva syns du? Første inntrykket mitt er at den var litt stygg, og at den kommer til å bli ganske fort skitten når ungene skal holde på? Kommer forhåpentligvis i andre farger :smile:

Det eneste som mangler er at de bytter D-paden med venstre analog nå, så har de kopier den beste kontrolleren noen gang laget. Tror dog det sitter langt inne for Sony å gjøre det.
Synes designet så bra ut.

1 Like

Hvilken er det, fra en ikke console gamer? xbox?