Da har jeg endelig fått testet spillet @GyldeN og wow (!) Dette var sykt, sykt bra. Så mye nostalgi og minner som flommet tilbake fra åpningsscenen med Aerith til maskingevær-Barret. Dette var bare helt topp!
Først av alt, grafisk er dette «bærre lekkert» og meget velgjort. Bossbattles blir jo episke i dette spillet, noe første boss, metalskorpionen, er et bevis på! Gleder meg til å se hvordan Sepiroth, Choco-Boos, Emerald Weapon og Summons ser ut!
Likte også godt hvordan de har bevart menyene fra orginalen med items / spells og abilities. Fint også at ting heter det samme i alle FF-spill (du vet liksom hva Phoenix Down, Ether og Potion gjør om du har spilt FF før).
Så til noen caveats. Min største bekymring var kampsystemet og her må jeg si jeg både er gledelig overrasket og skuffet. Jeg er gledelig overrasket over at kampene flyter på en helt annen måte nå enn i orginalen. Det er sømløst mellom story og kamp, og der man i orginalen kunne bli gal av at man enkelte steder bare kunne gå halvannen meter før man møtte på en fiende og måtte sitte gjennom en «load screen» som tok deg til kampen, er det her en mye mer integrert del av historien som fortelles. Kampene driver i større grad storyen nå, og føles ikke like meningsløst som det av og til gjorde i orginalen. Jeg lurer dog på hvordan de løser dette når man kommer ut i den «åpne verden» utenfor Midgar, og skal grinde for å samle XP?
Det jeg er skuffet over er game mechanics, egentlig sikkert noe man blir vant til, men det var sykt stressende å forholde seg til alle kommandoene i realtime. F.eks får X opp menyen for å velge spells og items, og D-pad skifter karakter, samtidig som kamera til tider er litt all over the place. Dette førte til at det ble litt vel kaotisk for min del. Det var ikke alltid jeg skjønte jeg var i en kamp, og kanskje har det noe med innstillingene på TVen min å gjøre, men noen av scenene var såpass mørke at jeg slet med å se hva som skjedde og hvor jeg var i forhold til fiendene.
Men tilbake til kampsystemet. Noe av det jeg digger med orginalen er tiden man kan bruke på å velge karakterer, spells, items og planlegge neste trekk mens tidsmåleren fyller seg opp. Her ble det litt for random for meg, det var så stressende – spesielt i boss battlen, at jeg endte opp med å button-mashe firkant til jeg døde.
(Det gikk heldigvis bedre på andre forsøk hvor jeg skjønte at det ikke bare nyttet å button mashe (det er ikke et hack and slash spill), og etterhvert som jeg skjønte at man også kunne dodge og parere gikk bossen ned ganske lett).
Det er veldig kult at tiden «fryser» når man trykker X, og det gir en jo et visst «pusterom», men jeg stresset litt likevel. Limit gaugen var absolutt noe jeg hadde 0 sjangse på å følge med på, og ikke fikk jeg brukt Limit Break’ene heller (fikk aldri forklaring på hvilken knapp som utløste det?). Når det er sagt tror jeg som sagt det er en vanesak, og jeg skjønner hvorfor de har gått for denne løsningen når generasjon «utålmodig» skal spille dette spillet.
En ting til som var meget bra, voice-acting. Spesielt Cloud og Barret, som får mest taletid her har de gjort meget bra casting på. Det er også bra at karakterene gir deg hint om hva du bør gjøre i kamp («What? That didn’t work!», «I need to heal up soon!», “Hit it with spells” osv). En veldig fin detalj.
Alt i alt lever dette absolutt opp til forventningene, og jeg gleder meg nå enda mer til release 10.04!