Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gamingprat

Ikke akkurat gamingrelatert.

Har en HP-laptop som hadde win10 installert. Den har gnålt langt og lenge om å oppdatere til win11…

Tok heller å installerte linux på den. Har tidligere bare lekt litt med linux som virtuelle maskiner på serveren for å teste dem ut.

Men det var overraskende smertefritt å kjøre det direkte på hardware. Ingen mas om manglende drivere. Alt fungerte fra start av.

1 Like

hvilke av linus kjører du nå?

fungerer det å spille fra steam?

Gikk for linux mint.

Steam skal gå fint, men tror det er andre linux varianter som er mer optimalisert mot gaming.

Dette er kun en laptop uten noe kraftig GPU, så gaming er ikke noe pri på denne.

Men føler den er mer “snappy” med Linux vs Win10. Viftestøyen er betydelig mindre :joy:

2 Likes

ok,sitter på vippepunktet å gå over til linux da det går rykter om at etter windows 11 skal det begynne med abonnent med påløpende oppdateringer istedet for nye windows systemer,og så blir det nå en del “AI” implementert i systemet som “ikke” skal spionere på datamaskinen,…

skal da ha nytt moderkort + AMD prossesor da de nye til intel er sagt å være en flopp med dårlig oppgradert ytelse og uhørt høye temperaturer…

Den tid den sorg men til vanlig pcbruk er nå f.eks Ubuntu temmelig nybegynnervennlig

1 Like
2 Likes

Har fått brukt Linux Mint noen dager nå og må si jeg er storfornøyd. Har ikke hatt en noe som helst tull.

Eneste grunnen til at jeg ikke har gjort det før har vært behovet for å gå inn i Excel noen ganger når jeg er på reise for å oppdatere noen dokumenter.

Men har nå slettet virtuell Win10 på server, installert en virtuell Win11 med microsoft office og knyttet dette mot onedrive osv.

Installert Tailscale og Remmina på Linuxmaskina for å bruke RDP for tilgang til virtuelle win11 maskina.

Fungerer knirkefritt :ok_hand:

4 Likes

image

2 Likes

Ah, da kan jeg oppgradere PCen med en quadcore på 4ghz og 16 GB ram. Helt sprøtt at det ikke skulle være mulig.

Btw, man kunne gjøre dette tidligere, men da med å skrive om noe i registre.

1 Like

Du vil allikevel få et vannmerke i at du ikke har et moderkort med TPM 2.0. :man_shrugging:

Har selv gått over til linux mint. Spill i steam funker bra med proton. Ikke vært borte i et som ikke kjører ennå. Andre gamle spill funker bra med lutris/wine.

Måtte legge inn en win10 vm for å få kjørt solidworks, men prøver å lære meg FreeCAD.
Libreoffice er et bra alternativ til office, også på windows.

2 Likes

Har sjekket litt opp, og CachyOS skal visst være en mer optimalisert Linuxvariant for spill.

Mye av det du trenger for spill er allerede installert og skal ha en mer optimalisert kernel med tanke på spill.

image

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Gy4qkJ/microsoft-maa-gi-gratis-windows-10-oppdateringer-i-europa?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row11_pos2&utm_medium=dre-68d6608c66e33b78c0cac7ac