Jeg antar latency vil suge hvis man ikke bor i nærheten av datasentrene til Google.
Men realistisk sett: latency suger allerede hvis du har spill installert lokalt på PC og spiller på servere som er lokalisert langt unna. Single player spill er noe annerledes, men veldig mange singel player spill har ikke ekstreme krav til latency. Det er multiplayer hvor dette er viktig, og det er her jeg antar at løsningen kan være interessant.
Jeg er nemlig usikker på om det er vesentlig forskjell på å spille lokalt mot en server langt borte, og å spille gjennom en skyløsning som er lokalisert rett i nærheten av serverne du spiller mot.
For å si det på en annen måte, dette er en måte for selskapet å ikke bare konkurrere om spillere, men også om skyløsninger / hosting i gaming markedet (for de kan selvsagt drifte både servere for spillere, og serverne til spillselskapet som du spiller mot).
For min del er dette i utgangspunktet bare en grunn til å ikke kjøre neste generasjon konsoller. Jeg kan “spare opp” gode spill som er eksklusive for konsoller i en periode, og så kjøre ett 3 måneder testabonnement og spille gjennom konsolleksklusive spill, uten å måtte kjøpe og sette opp disse konsollene i stua.
Erfaringen min tilsier at jeg bruker konsoller mest de første årene, og så sanker de mest støv deretter mens jeg går tilbake til PC. Hvis jeg kan kun ha PC, og så streame konsollspill, så er jeg egentlig happy.
Kjøper det dog selvsagt ikke ved lansering.