Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gamingprat

Skal gjøre det! Håper på en del nostalgi (spillet åpner visstnok med en tekstplakat hvor det står noe slik som: “for gamle og nye fans”).

Det er et helt nytt spill, selv om det står XV bak så har det ingenting med de andre FF spillene å gjøre (men det finnes jo elementer av det samme: summons, chokoboos, limit breaks etc).

Jeg digga assassins Creed t.o.m black flag. Etter det har de ødelagt storyen og melka istykker kua! Synd.

Jeg er jækla glad i spill med skikkelig story og inmhold

1 Like

Likte Max Payne 1 og måten spillet var satt sammen. Kult og bra stoey

1 Like

Jeg ser du over skriver at du var lite imponert over Doom. Personlig synes jeg det var et friskt pust, hvor et knallhøyt tempo og null tid brukt gjemt bak cover. Av andre spill jeg har fått dilla på så har du det lille fillespillet FTL. Jeg bruker også urimelig mye tid på action-rpg-er ala Diablo 2, men der har det vel ikke vært noe særlig nytt som har skjedd det siste tiåret. :wink:

1 Like

Men det er jo det samme spillet som de gav ut sist? Det heter det samme og det er det samme. Det er det som er poenget. Ikke at det er så dårlig, men jeg spilte det bare i 15 minutter så bra var det ikke. Jeg kom jo fra Overwatch. Logget rett tilbake. Blizzard gjør det jeg sier. De lager nye spill. Og alle er bra. Kongeselskap. Men jeg vil fortsatt ha noe nytt nå og hele verden lengter etter flere kvalitetsspill. 2016 må ha vært tidenes dårligste gaming år.

PS: Diablo er litt annerledes for de spillene er av typen som blir kontinuerlig oppdatert. Spillet utvikler seg over tid på en måte.

1 Like

Jeg har så kommet til det rette forumet skjønner jeg. Hvis bare minstemann får et par år til på baken og blir litt selvhjulpen så skal det kjøpes en skikkelig gamerpc igjen. :slight_smile:

3 Likes

Hva mener du?

Har 3 kids, 7mnd - 2 år og 4.5 år :slight_smile:

2 Likes

Har ei på litt over 2 og ei på noen uker, etter kl 20.00 er det muligheter

2 Likes

Jøss det var jaggu nærme meg.

2mnd - 3år - 5år

3 Likes

Hmmmmm jente 11, gutt 14 og jente 26… :grinning:

4 Likes

Jeg har to: gutt 5 og jente 11 mnd. Får nok tid til å game når de er i seng, selv om det går litt utover søvnkvaliteten til tider :smile:

1 Like

La oss ta all gaming pratet ikke relatert til funcom CE i gaming tråden!

@pdx gidder du flytte disse trådene over? :slight_smile:

For ordens skyld, har en gutt 11,5 måneder 2uker til 1år. Legger seg 1830, så 1930 når kona har sovna er det gaming tid :stuck_out_tongue:

6 Likes

Haha, det høres ut som drømmen. Duly noted.

Fikk SMS om at det var pakke på posten til meg. Lucky for me at posten har jule-åpent… Det var FF XV! Kombinert med forventet oppgang i både Nano og Funcom i morgen er det julaften hjemme hos meg i dag :smile:

3 Likes

Oioioi konspirasjonsteoretikere våkn opp!
Gikk inn på m.ign.com
På toppen der ligger last Guardian reviews.
Se på bildet.

Se så på dette: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/93/03/f6/9303f69b79a38bc9760eca537055b784.jpg

Og neste siden er Conan, fantastisk :heart:

1 Like

Var FFxv noe bra da?

Har bare spilt rundt 3 timer så føler det er litt for tidlig å konkludere men kan si litt om førsteinntrykket :slight_smile:

Grafikk 9/10
Dette var forventet men likevel er det ganske fantastisk grafikk. Stopper av og til opp og bare kikker rundt for å ta alt inn. Liker spesielt hvordan cut scenes er bygget inn, og sømløst går over til gameplay. Noen av cut scenes er så bra at de er verdt å se om igjen!

Game mechanics 7/10
Skal omtale combat systemet for seg. Men kan si kort at det er friskt innslag at man faktisk må sove / spise for å boose HP og MP. Man får begge deler når man vinner kamper men statsene booster ikke før man hviler. Det er også et veldig kult dag / natt system i spillet – mer om det under.

I tillegg har de erstattet magi med crafting. Ved å samle elementer på ferden (ild, lyn og gift er det jeg har funnet til nå) og ved å kombinere disse med andre items, kan man lage ganske potente våpen (molotov, lightning in a bottle osv). Er ikke så fan av crafting generelt men må vel eksperimentere litt for å få de beste kombinasjonene av magi.

Ascension grid skjønner jeg lite av foreløpig. Her låser man opp nye skills ved å samle AP, som man får ved å sloss. Disse ser ut til å være ”låst” og begrenset til et knippe skills man kan lære seg etter hvert (i motsetning til FF VIII hvor man kunne kombinere ulike magiske steiner og få ulike sette med skills. Husker det var uendelige antall kombinasjoner der altså).

Combat 7/10
Det er både bra og litt frustrerende foreløpig. Kanskje fordi jeg ikke gadd å bruke for mye tid på tutorialen i begynnelsen, men opplever det som vanskelig å treffe med morph-attacks. Vanlige angrep går fint, man har et ”lock-on” system slik at man alltid kjemper mot den nærmeste fienden. Man kan skifte våpen on the fly, mens man sloss, og kampene oppleves som veldig dynamiske. Likevel kommer av og til busker og trær i veien for kamera (som også er dynamisk) slik at man ikke alltid får med seg hva som skjer. Man kan manuelt styre kamera men litt stress å konse om dette samtidig som man skal utføre attacks.

Det jeg likte med FF VIII var turn-based-combat. En tidsmåler fylles opp og man kan velge angrep når denne er full. Dette gjorde at spillet hadde en knallbra strategisk funksjon. Nå er dette byttet ut med et time-freeze system (som man kan skru av hvis man vil) som gjør at alt fryser når man slipper spakene, og dermed kan bruke kamera til å panorere rundt og planlegge hvilke angrep man skal utføre. Har ikke mestret dette enda, men det kommer vel med litt flere timer på baken. Foreløpig kjører jeg en hack-and-slash approach, og det har funket OK til nå.

Story (?)
Som sagt ikke spilt så lenge så for tidlig å si om storyen er noe bra. Foreløpig er plottet at du spiller en prins (Noctis) som skal gifte seg med ei prinsesse og må dermed legge ut på en ferd i en fet sportsbil sammen med dine tre bestekompiser (AI). På veien møter du fiender og folk som gir deg missions du kan velge å gjennomføre.

Gameplay 7/10
Spillet har ikke fenget meg skikkelig enda slik FF VIII gjorde (nærmest med en gang). Kanskje begynner jeg å bli for gammel og utålmodig. Men det er en ganske linær progresjon og alle side-quests jeg har utført til nå har bare vært for å booste HP / MP og få items. Det virker å være tonnevis med side-quests (og de fleste er av typen: det er et monster i fjellene der borte, drep det og få penger), og man trenger ikke å gjøre disse for å komme videre i spillet, men samtidig blir fiendene såpass vanskelige å få has på jo lenger man kommer, så man ender opp med å grinde mot dårlige fiender for å samle HP og MP og kjøpe nye og bedre våpen.

En kul funksjon er at enkelte steder får man valg man må ta (type: spør en venn, si nei, si ja osv) – og man får XP alt ettersom hva man svarer. Og det ser ut som at spillet legger opp til at man velger det mest logiske svaret. F.eks opplevde jeg at den ene kompisen til Noctis sa det ikke var lurt å kjøre rundt på natten. Jeg ignorerte dette og endte opp med å sloss mot et flammebeist med 10 000 HP som jeg daua mot før jeg fikk inn et slag. Så det lønner seg tydeligvis å ”følge reglene” i spillet.

Kan komme med en bedre ”anmeldelse” når jeg har fått spilt litt mer og fått kommet litt mer inn i storyen, men foreløpig gir jeg det altså 7/10 :slight_smile:

4 Likes

Tusen takk for et bra førsteinntrykk av spillet

1 Like

Noe vi kan håpe på for Funcom og Conan :wink:

1 Like