Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gamingprat

Egentlig litt rar taktikk fra Sony sin side. dvs alle skjønner at spillprisene må opp. Men MS taper jo penger pr console, og må blø penger i gamepass, men de vet jo at pengene kommer i år 2-3-4-5-6-7-8 og 10.

Helt enig, så langt synes jeg MS har vært helt fantastisk i oppbyggingen mot neste generasjon mtp på strategi og PR generelt, mens Sony har vært veldig meh for det meste.

Gamepass Subs passerte 10 millioner i april 2020. Nå betaler jo ikke alle 15USD pr måned da de har vært rimelig raus med tilbud på gamepass, og jeg har sett flere ha flere år med forhåndsbetalt gamepass til typ 1usd pr måned. Men la oss si at de drar inn 5USD pr gamepass, 50MUSD pr måned, og disse nye tilskuddene til tjenesten (xcloud/EAplay), samt ny generasjon vil gjøre den tjeneste helt magisk for MS. Tar vel heller ikke lang tid før Ubisoft står på trappa og tilbyr Uplay.

Prisene blir høyere ja på ps5 spill

https://www.gamer.no/artikler/playstation-5-spill-blir-dyrere/499490

På en annen side, jeg betalte 499,- når jeg kjøpte red alert på butikken for noen år siden. Så prisene på spill har jo ikke økt… Men markedet har jo blitt astronimisk større så det selges langt flere kopier.

1 Like

Egentlig ikke unaturlig når du ser hvor mye penger som pumpes inn i et nytt spill.
Markedet har jo vokst grasalt så det har vel gjort at de sålangt har kunnet holde prisene upåvirket av inflasjon i så mange år, men jeg husker enda at pappa kom hjem med Super Mario Bros 3 til meg, som på tidspunktet kostet 599kr, og det er snart 30 år siden.

@Evilfreud beat me to it :stuck_out_tongue:

3 Likes

Jeg håper de fortsetter å støtte ps4 i årene som kommer. At man kan kjøpe spill digitalt på ps4 i årevis fremover, fordi det spillbiblioteket man har på ps4 med også en rekke nyutgivelser fra ps2, ps3 er rett og slett helt utrolig med uncharted-serien, god of war, shadow of the colossus, spider-man, last of us 1 og 2, metal gear solid 5, kingdom hearts-serien, final fantasy-serien, nier automata for å nevne noen høydepunkter.

Både Microsoft og Sony taper jo stort på konsollene sine, men hvorfor kan Sony kutte så mye mer? Fordi de kommer til å selge dobbelt så mange spill og konsoller sannsyneligvis

Fordi MS har valgt å legge pengene i Gamepass, mens sony putter pengene i consolekutt.

Fordi Sony må det.
Hadde ikke MS lansert Xbox series S hadde de aldri priset seg så lavt.
Samtidig har de råd til å lansere digital only mye billigere, siden de låsere brukerne til PSstore, hvor de har MYE høyere marginer enn om folk kjøper spill på disc.

Jeg tror at microsoft må komme til kutte ganske kjapt på prisen for å holde tritt med Sony her. Si du skal ha ny konsoll i dag, og du allerede har en pc (som de fleste har) hvorfor ikke bare kjøpe gamepass og spille på pc’en ? Hvorfor betale 100 dollar mer for xbox x f.eks ?

Fordi Gamepass er overlegent.

1 Like

overlegent til hva ? hvilken STORE spill er, og kommer på gamepass ?

katalog og pris. Hvis du ikke har sett på gamepass, så er jo denne diskusjonen litt lost. For da vet du jo ikke hvorfor Sony sliter bigtime.

Hehe nei jeg ser bare ikke noen fristende titler på gamepass som ikke er gamle spill. Det er mange gode spill der ja, men hvor mange spiller de store titlene et par år etter release ? Hvor mange store spill kommer ved release til gamepass i løpet av 2021 f.eks ? Hvor mye tjener microsoft på å selge gamepass for 10 dollar i mnd ? i forhold til f.eks sony sine spill som også kommer til pc til 50-70 $

Det kan være at microsoft gjør en langvarig god invistering her, men sånn jeg ser det tar de en alt for stor kjangs her

“However, he adds Sony’s current market leadership over Microsoft, lineup of PS5 exclusives, and PlayStation’s global brand allegiance “are especially hard to dismantle.””

Du vet at EA sin katalog er i Gamepass nå?

De trenger jo ikke kutte noe pris. De har jo en nextgen konsoll til 299USD.
Riktignok ikke samme specs som XSX, men klarer fint å kjøre med next gen bells & whistles på lavere oppløsning.

Sony er langtfra uslåbar, spesielt slik de har kjørt PR i forkant av ny generasjon.
Dette minner veldig mye om X360/PS3 generasjonen. Hvor MS langtpåvei gruste Sony de første årene.

Sony, som har vært veldig på at Next gen er next gen og spill skal lages for next gen, bekreftet igår at mange av storkanonene deres kommer på PS4 også. MS har fått masse pes for deres fokus på å lage spill for begge generasjonene de første årene, men er faktisk nå det selskapet med flest bekreftede next gen only spill.

Sony gikk også ut og sa at spillerne skulle få beskjed om når pre orders kan starte i gooood tid. Guess what, det skjedde absolutt ikke. Fleste retailers er vel allerede utsolgt pr igår (i US iværtfall).

Sony klarer heller ikke betjene world wide lansering, og driter en lang banan i Europa, som har vært et veldig veldig sterkt marked for dem.

Og XSX er kraftigere enn PS5, noe som holdt MS veeeeldig tilbake forrige generasjon.

Du kan jo sjekke tallene på youtube så forstår du fort at interessen for xbox sin “geniale pr kampanje” ikke er reell i det hele tatt…

xsx er kraftigere ja, men kommer dette til å gi utslag visuelt på grafikk ? jeg tror neppe…

På multiplats, who knows, men jeg er enig i at Sony kommer til å ha fantastisk vakre first party spill, og på den biten vil de nok slå MS denne generasjonen, akkurat som forrige.
Men poenget mitt er mer at de denne gangen ikke har en mye svakere konsoll, som var realiteten forrige generasjon.

Her er jeg enig, men til 100 dollar mer ved release er den plutselig svakere sånn jeg ser det ? Spenningsmomentet er jo hvor mye selger den svakere versjonen ? Jeg håper inderlig at microsoft holder godt tritt med Sony. Til mer og harderer konkurranse desto bedre for gameren

Du kan gå inn å på elkjøp og ta med deg en XBX med gamepass uten å betale 1 krone, og få rentefri nedbetaling i 2 år. Spinnvilt tilbud.

2 Likes