Synes dette er positive forslag og jeg er også enig. Merker det er enklere å begrense bruk og si nei når jeg kan henvise til lovverket (f.eks ifb. med de nye reglene for bruk av elsparkesykkel).
Kan skrive under på hvor avhengighetsskapende TiktTok er @anon80503862 - bruker det ikke selv, men jeg fikk hakeslipp når jeg så bruken til eldstemann for noen måneder siden. Da måtte jeg ta grep, og reaksjonen var nøyaktig som å ta dop vekk fra en junkie. Selvfølgelig er disse tingene skreddersydd for å hijacke belønningssystemet i hjernen på en todelt måte; 1). Du ser en video du liker = dopamin / gode følelser / reward. 2). Du vil ha mer, men neste video er ikke like interessant. Men kanskje neste er? Nei. Kanskje neste etter det? Nei. Neste der da? Ja, se der… ah… deilig. Mer. Gi meg mer.
Dette “overraskelsesmomentet” - i.e. - du vet ikke hva som dukker opp ved neste swipe - får deg til å fortsette å swipe. Tinder bruker vel noe av samme konseptet.
Jeg har nå klart å få ned bruken av TikTok til maks 2 timer hver dag (fra tdligere 5-6 (!)).
Til og med det er i overkant mye synes jeg, men merker han har sluttet å mase etter tiden er brukt opp. Målet er å få det ned til maks 1 time til dagen. Helst skulle jeg sett TikTok bannet. Verste sosiale mediet som er oppfunnet spør du meg. På All-in podden sa de at barn i Kina får kun se pedagogiske videoer på TikTok, mens barn i vesten blir eksponert for tullball, uten at jeg kan verifisere dette.
Det verste med det, synes jeg, er at oppmerksomheten blir mer og mer en mangelvare i dagens samfunn. Høres gammel ut når jeg sier det, men jeg tror forskning i fremtiden absolutt kommer til å bevise de negative kognitive effektene ved langttidsbruk av medier som TikTok som du er innne på.