Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gamingprat

Ja, alt med måtehold. Min erfaring er at den sosiale biten kommer mer når de er i type 6-7 klasse og oppover. Før det er det mindre sosialt.

Bare vent til de starter på ungdomsskolen og ikke får spilt Rocket League, Fifa eller Fortnite med vennene. Mye sosialisering som også skjer der nå i motsetning til oss hvor man var mest ute og hadde uorganisert fri lek og ikke alle hadde Atari, NES, SNES og PS (chose your generation). Kidsa er ute fortsatt, men langt nør så mye som før. Tror nok enkelte foreldre liker å ha mer kontroll på barna og lar dem ikke være ute på lik linke som barn i 70-90 tallet. Nå er det tracking over mobil, klokke og whatnot også. Enkelte er paranoide.

2 Likes

12-åringen i huset gamer daglig med venner på PS4, men vi måtte begrense det når han var yngre.
Nå er det mer slik at han har fritt spillerom (pun intended) så lenge han utfører sine plikter :slight_smile:

6-åringen maser om spilling på mobil, men her begrenser vi mye. For det første er mobilspill usosialt i seg selv, og en hjerne i utvikling er jo mer påvirkelig jo yngre den er. Sannsynligheten for å bli hektet er kanskje dermed større. Spilling på mobil er også mer “intimt” enn spilling på en stor TV-skjerm. (Merker det med min egen gaming og hvor mange timer i uken jeg bruker på Clash Royale. Merker lite til omgivelsene eller tiden som går… :grin: )

2 Likes

Enig, mobil/iPad med spill, YouTube og ticktok er det man må være spesielt påpasselig med. Føler det er mer skummelt enn konsoller.

3 Likes

Tror vi kommer til å se konsekvens av at så og si alle foreldre om dagen bruker youtube/streamingtjenester/barnetv som barnevakt i hverdagen, i stedet for å engasjere barna selv, som er mye mer slitsomt selvsagt. Da er det litt vanskelig å skylde på barna for å bli dårlige på å engasjere seg selv. Det er dog et spørsmål om det er nødvendig å være god på å engasjere seg selv i den gamle verdens leker og samvær. Er ikke det man vil gjøre stort sett som voksen uansett. Vil dog tro det korrelerer ganske godt med suksess å ha god evne til å engasjere seg for samhandling med andre, så om man skal maksimere barnas forutsetninger er nok samvær og lek med dem fra tidlig alder viktig, selv når man selv er sliten og lei. Lar man skjermen være barnevakt, så må man huske på at som Roc sier er streamingplattformene/mobilspill etc. optimalisert for dopaminutsprøytning, og alt annet blir kjedelig til sammenlikning. PC-spill krever en del og har ikke samme markedsplan, spesielt spill som Minecraft etc. hvor målet er å stimulere kreativitet og krever mye fra spilleren og ikke å melke dopamin-produksjonen, så tror det er et godt steg over mye annet når det kommer til hvordan person man blir til slutt.

4 Likes

Det verste med mobil/pad spill er et design som gjerne er beregnet på enkelhet og avhengighet, ikke på solide, litt mer komplekse mekaniker.

Leste et forskningspapir på databruk og verst ut var de som brukte mye tid på sosiale medier, så de som ikke brukte data, så spillere og så de som brukte data til nyttige ting. Dvs lage ting eller læring.

Selv de som spilte kom bedre ut enn de som ikke bruker data. :sweat_smile: Den er jo litt morsom.

Her hjemme har vi brukt Poio, et lesespill og number blocks / tallkuber som er et tvprogram som lærer deg å regne. 3,5 åringen plukker opp matte veldig bra. Han som er 6 nå kunne regne som en god 3. klassing når han var fem.

Greia med Tallkuber – NRK TV er at det visualiserer tall og regning slik at barna forstår hva tall faktisk er. Det er også masse repetisjon koblet på både historiefortelling, animasjon, sang og musikk, noe som jeg tenker gjør det mye lettere å huske. Til og med hun som nå er 9 år hadde god nytte av programmet når hun var 8 år gammel. Det gjorde rett og slett matte morsomt nok til at hun fikk inn endel repetisjon. Noe som helt klart er undervurdert i matte. :stuck_out_tongue:

6 Likes

Akkurat dette er essensielt, og tror nesten ingen som ikke har spilt mye vet om den forskjellen av seg selv.

5 Likes
2 Likes

LOL :rofl:

Det er en så fucked up uttalelse, på mange nivåer…

Det er min erfaring også med to gutter. Mobilen er et onde. Guttene kan ikke gå på dass engang uten å ha med seg telefonen, hver eneste ledige stund brukes til å ta opp telefonen. Det dreper all kreativitet for alt annet blir kjedelig. Og som forelder er det nesten umulig å kontrollere og begrense. Når man først har en slik telefon, vil fristelsen alltid være der selv med regler om tidsbruk, mv. Og dette er FØR de i det hele tatt har begynt med sosiale medier.

I går foreslo jeg faktisk å kutte ut smarttelefon, dvs. fikse slik at den kun kan benyttes til å ringe, sende SMS og ingen unødvendige apper. Så får de heller bruke PC til nettbruk og konsoll til gaming. Det er langt mer kontrollerbart enn mobil og så ligger det ikke i lommen til en hver tid. Jeg må forsøke å drepe vanen med å alltid være på nett, alltid måtte sjekke telefonen ved hver anledning. Jeg gjør det jo selv også, men reglene må være like for hele familien. Det skal bli en befrielse for meg også å kun lese nyheter og Tekinvestor på PC, og jeg kommer til å spare MYE tid, men samtidig få med meg det som er relevant og viktig.

Ikke overraskende var det moren som var mest imot forslaget. :man_shrugging:

7 Likes

Man har blitt helt ekstremt gode på å gi øyeblikkelig belønning på internett. Man trener derfor folk opp mentalt til å kjede seg hvis de ikke får en belønning nesten umiddelbart i form av dopamin.

Tiktok er helt ekstremt, og jeg har ikke forskning som viser dette klart, men etter mitt syn så må det være avhengighetsskapende og ødeleggende for unge hjerner (og jeg trekker det helt opp til 20-25 år) å trenes opp til å konstant få øyeblikkelig belønning - alltid tilgjengelig. Det føles for min del, uten at jeg kan backe det opp med seriøs forskning, som om dette også bør ha klare negative konsekvenser i forhold til å bruke logikk kontra følelser, verdsette belønninger langt fram i tid kontra strev / hardt arbeid på kort sikt, bygge relasjoner gjennom å bruke tid sammen (kvantitet overstyrer her kvalitet), osv.

Men hvem vet. Kommer sikkert noen forskningsartikler om temaet om noen år som enten beviser eller motbeviser hypotesen.

7 Likes

Jeg merker selv at hjernen min er helt kokt av dopaminrespons. Hater det.

5 Likes

Her tror jeg det gjøres en stor riktig vurdering, det er 100% sånn at foreldre må være et eksempel om man ønsker en endring. Et urettferdig premiss for barna som kan skape flere konflikter enn det løser. Ville gjort det gjeldende for foreldrene også, helt klart. Alternativet, avhengig av alder osv., er å inkludere seg mer i hva de gjør på telefonen. Vise engasjement den veien kan også være en løsning som enten gjør mobilen teit fordi foreldrene synes det er kult, eller kan være en form for arena for felles glede. F.eks. sånne apper hvor man kan spille sjakk mot hverandre eller scrabble fra telefon til telefon over lang tid, så logger man på når man har et nytt trekk eller ord tenkt ut. :slight_smile:

Jeg heller mest mot det å engasjere seg i det barna liker for å vise hvordan det gjøres i praksis og å ha det hyggelig sammen rundt noe barna synes er spennende, men det er jo ikke så lett i praksis :stuck_out_tongue:

1 Like

Her må man faktisk prate med barna sine. Si det som det er at du vil at de skal bli så smarte som de kan og at for mye mobilbruk rett og slett gjør dem dummere. Få dem til å forstå hvorfor det ikke nødvendigvis er lurt å sitte 24/7 på telefonen. Foreslå andre ting de kan gjøre, evt få dem til å foreslå det. Si det som det er, at du ikke vil at de skal sitte med avhengighetsskapende dritt, men heller ting som utfordrer dem. Å lage ting eller spille kompliserte spill er greit.

Bare så det er sagt, å se på mobilen på dass er det minste av problemene. Her hjemme går det i Donald hos hun eldste. Problemet er den totale tiden brukt på mobilen opp mot andre ting.

Barn er forresten ikke så dumme når det kommer til stykket, men de trenger hjelp til å se ting. Pratet med 9-åringen om sminke og at det er mange jenter som blir “avhengige” av det og ikke kan gå ut døra hjemme uten å ha stått foran speilet i en time. Moren hennes har også bare sagt at hun ikke vil at hun skal sitte å se masse sminkevideoer og sånt ræl. Hun må spørre for å bruke ipadden og når hun spør, så har jeg sagt at det er greit hvis hun skal lage noe eller spille. Ikke hvis hun skal sitte å se video. :stuck_out_tongue:

4 Likes

Neinei, vis dem en youtubevideo som forklarer det, mye lettere. :sweat_smile:

Ja, å prate med barna og forklare ting er en absolutt forutsetning. Det samme med like regler for alle i familien. Skjermbruk og gaming har jeg ikke noe i mot så lenge barna gjør noe utfordrende eller kreativt slik du skriver. Evinnelig scrolling på YouTube og sosiale medier hvert ledige øyeblikk er derimot lite gunstig.

Man ser jo at det skrives stadig mer om temaet. På Høyres landsmøte til helgen vil det foreslås forbud mot mobil i skolen og høyere aldersgrense på sosiale medier leste jeg i Aftenposten denne uken (ikke papirutgaven, nei). Jeg kunne ikke ha vært mer enig.

5 Likes

Synes dette er positive forslag og jeg er også enig. Merker det er enklere å begrense bruk og si nei når jeg kan henvise til lovverket (f.eks ifb. med de nye reglene for bruk av elsparkesykkel).

Kan skrive under på hvor avhengighetsskapende TiktTok er @anon80503862 - bruker det ikke selv, men jeg fikk hakeslipp når jeg så bruken til eldstemann for noen måneder siden. Da måtte jeg ta grep, og reaksjonen var nøyaktig som å ta dop vekk fra en junkie. Selvfølgelig er disse tingene skreddersydd for å hijacke belønningssystemet i hjernen på en todelt måte; 1). Du ser en video du liker = dopamin / gode følelser / reward. 2). Du vil ha mer, men neste video er ikke like interessant. Men kanskje neste er? Nei. Kanskje neste etter det? Nei. Neste der da? Ja, se der… ah… deilig. Mer. Gi meg mer.

Dette “overraskelsesmomentet” - i.e. - du vet ikke hva som dukker opp ved neste swipe - får deg til å fortsette å swipe. Tinder bruker vel noe av samme konseptet.

Jeg har nå klart å få ned bruken av TikTok til maks 2 timer hver dag (fra tdligere 5-6 (!)).
Til og med det er i overkant mye synes jeg, men merker han har sluttet å mase etter tiden er brukt opp. Målet er å få det ned til maks 1 time til dagen. Helst skulle jeg sett TikTok bannet. Verste sosiale mediet som er oppfunnet spør du meg. På All-in podden sa de at barn i Kina får kun se pedagogiske videoer på TikTok, mens barn i vesten blir eksponert for tullball, uten at jeg kan verifisere dette.

Det verste med det, synes jeg, er at oppmerksomheten blir mer og mer en mangelvare i dagens samfunn. Høres gammel ut når jeg sier det, men jeg tror forskning i fremtiden absolutt kommer til å bevise de negative kognitive effektene ved langttidsbruk av medier som TikTok som du er innne på.

7 Likes

Relatert hvis man tåler Ben Shapiro sin åpenbare politiske bias.

2 Likes

Håvard gjør det bra på CS :wink::+1:

4 Likes

Har sett forskning som viser at man gjør det dårligere på skole av for mye sosiale medier. Det var fortsatt verre å ikke bruke data da. Spilling var bedre, selv mye, best ut kom de som brukte data kreativt eller drev research.

1 Like

Haha! Nå husker jeg kranlger på barneskolen. “NEI, Zelda er ikke et “RPG” det er et “ADVENTURE” spill. Secret of MANA er et rollespill fordi det har levels!”

Good times.

3 Likes