PĂ„ han igjen.
Skal iflg X vĂŠre en suezmaxtanker
En oppsumering
Deler noen innlegg fra oljetrÄden
Litt overfladisk om det grĂžnne skiftet i shipping fra Sintef-bloggen, men en ok oppsummering og litt lenker til annet:
https://www.sintef.no/siste-nytt/2024/fire-steg-til-a-kutte-utslipp-fra-skip/
Major US-based institutional investor BlackRock has added exposure to product tanker giant Scorpio Tankers over the past year while cutting its position in smaller peer Ardmore Shipping by more than a quarter.
The asset manager also has trimmed its shareholding in New York-based International Seaways, which operates clean and crude tonnage, while holding steady in suezmax tanker pure-play Nordic American Tankers.
Blackrock liker Hansson?
Evt. bare at Blackrock tenker at NAT er billigst av tankercos (siden den ikke har gÄtt noe siste 6 mnd) ? Men liker jo mer tanken pÄ det fÞrste hehe - han er jo et sjarmtroll.
Ikke direkte relatert til shipping, men kanskje interessant for de som har sansen for Hansson.
vet ikke hvor utbredt dette er,det media har fremstilt til nĂ„ er at det er sterk konkurranse fra KinaâŠkan kjĂžpsfesten av biler vĂŠre kommet til et punkt for nedtur?..og hvordan vil dette pĂ„virke bilfraktselskapene?
2020 Bulkers med oppdatering etter salget av de 2 skipene som tidligere annonsert . Bedre lÄnebetingelser og mindre gjeld kan gjÞre denne til en enda bedre utbyttemaskin
Following the refinancing of the Term Loan Facility, the Company's estimated
cash breakeven will be US$11,800 per day per vessel. Each vessel trading on
index-linked time charter is estimated to earn US$11,800 per day with a Baltic
5TC Capesize Index of US$6,800 per day and with today's scrubber spread of
US$145 per mt.
er det nÄ tonnasjebÞlgen kommer?
I LNG sĂ„ har vel tonnasjebĂžlgen tĂ„rnet seg opp en stund alleredeâŠ
Innen rÄoljetank er VLCC-ratene for MidtÞsten til Kina opp 30 prosent pÄ ukesbasis til 50.600 dollar pr dag, etter en oppgang pÄ 5 prosent i gÄr, ifÞlge en oversikt fra Fearnley Securities. MR-ratene for Atlanterhavet er opp 41 prosent pÄ ukesbasis til 36.500 dollar pr dag etter en oppgang pÄ 7 prosent i gÄr. En forsinket vÄroppgang i amerikansk rÄoljeeksport til 11,2 millioner fat pr dag til nÊr fjorÄrets rekordhÞye nivÄ, er en nÞkkeldriver for begge segmentene, pÄpeker Arctic Securities.
âVolumene er store og avstandene lange, derfor er pĂ„virkningen betydelig. Desto viktigere, det er ingen virkelige tegn pĂ„ stresset prising, noe som ville indikert at svakere markedsforhold i USA er hoveddrivkraften. Snarere er det en voksende global etterspĂžrsel som ligger bakâ, noterer meglerhuset.
Frykt for forsyningsforstyrrelser i MidtÞsten er en del av dette bildet, men ikke den eneste faktoren, pÄpeker Arctic.
âMed mer etterspĂžrsel fra Kina, har vĂ„rens lavsesong vĂŠrt den korteste og sterkeste pĂ„ flere Ă„r, og den tradisjonelle oppgangen fĂžr sommeren bĂžr nĂ„ vĂŠre i gangâ, poengterer meglerhuset.
FÄ ting er mer viktig for rÄvare- og fraktmarkedene enn tilstanden til Kinas Þkonomi. Etter to utfordrende Är med forsÞk pÄ Ä riste av seg covid, er det nÄ tegn til at Þkonomien virkelig har snudd, skriver meglerhuset.