Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Generell Shippingprat 🚱

Synes det ser veldig bra ut i tank fortiden, sitter i FRO og ser att ratene har gÄtt rett opp den siste tiden mens kursene har stÄtt tilnÊrmet stille. Hvor lang tid det gÄr fÞr kursene begynner Ä reagere pÄ disse fantastiske ratene gjenstÄr Ä se men tror ikke det kan vare sÊrlig lenge fÞr vi ser ett Tankrally pÄ OB.
For FRO sin del tror jeg att det er mange FRNT aksjonÊrer som fikk 2,55 FRO aksjer for hver FRNT aksje de hadde som har lettet seg litt for Ä komme ned pÄ antall aksjer de fÞler seg komfortable med i dagens turbulente aksjemarked.

1 Like

Skal jeg tÞrre Ä gÄ inn her igjen nÄ da. Tror dere ratene holder seg? Satt i TIL fra 88 og opp hit. Men er nÄ ute. Er egentlig ikke pÄ kjÞperen sÄ mye nÄ, ser heller etter utgang fÞr det krakket jeg tror kommer. JKjÞper inn helt kortsiktige bets. PrÞve Ä ri bÞlgene mens stormen stÄr pÄ uten Ä risikere Ä bli stÄende igjen pÄ et skjÊr. Er godt i pluss pÄ bitcoininvesteringen da. Der gÄr det rake veien oppover :slight_smile:

1 Like

Vet ikke hva jeg skal si til deg, kom over en post pÄ HO der en slutning pÄ 110000 US nettopp er gjort Tank SOPER inn penger akkurat nÄ og kursene har nesten ikke reagert, hvor lenge varer det fÞr vi smeller oppover ? Jeg kan ikke gi deg svaret, men tror att kursene etterhvert vil gjenspeile ratene bedre enn akkurat nÄ.

Vel, jeg hadde forventet hÞye rater i Q4, og jaggu, vi har hÞye rater i Q4. Med de ratene som er nÄ, sÄ drar vel TIL inn noe sÄnt som 10-15kr i kvartalet pr aksje. Hadde jeg trodd dette kom til Ä vare hadde jeg kjÞpt med begge henda. Det kommer ikke til Ä skje. PÄ den andre siden, hvis ratene holder seg pÄ 10Är snitt, sÄ blir det fortsatt 7-8kr pr aksje i kvartalet.

FÞlger litt med pÄ tÞrrbulk, men jeg kan virkelig ikke se noen ende pÄ dette. NÄr kommer tÞrrbulkmarkedet til Ä kollapse fullstendig, og hvor lenge etterpÄ fÄr vi en ekstrem boom opp?

Det er ett eller flere selskaper som kommer til Ä treffe med timingen og kjÞper opp restene etter konkursrammede tÞrrbulkselskaper for smÄpenger og sÄ sitte pÄ en ekstrem inntjening etterpÄ. Her er det bare Ä ha langt nok perspektiv, sÄ gÄr det an Ä tjene penger.


 tror jeg.

(Utrolig glad jeg ikke sitter i GOGL, ned 68% hittil i Ă„r)

1 Like

Ser rimelig greit ut for Suezmax og Aframax: http://teekay.com/investors/teekay-tankers-ltd/market-insights/

Veldig bra rater for Aframax og Suezmax. Vi er nÄ ca 50% over target scenarioet til TIL som er pÄ 28.000$ hvor de regner med Ä dra inn ca 30kr i kvartalet.
http://www.intertanko.com/Members-Information/Research-and-Projects/Research-and-Projects/Indicative-key-figures-/

1 Like

FRO kanskje en god kandidat? - TA ser bra ut

Edit - mulig HS formasjon i fÞlge investtek - men ser ut som at den ble avkreftet i gÄr.

1 Like

prÞver 1.000 lodd i FRO - kan jo bli litt ut av det - - HÞre estimater pÄ 30 cent, 12% utbytte fra Q4 2015 :slight_smile: http://www.hegnar.no/webtv/?mid=73A3664C

3 kr aksjen i utbytte mao.

1 Like

Dry bulk, sistemann som stÄr igjen nÄr alle de andre gÄr konkurs blir vinneren.


Fy faen


2 Likes

Glad jeg solgte pÄ 30 tallet ja :smile:

2 Likes

Hvem er mest tilbĂžyelig for Ă„ overleve dette? Hvem har kroner og kan skaffe kroner? Det er vel disse selskapene man kan fĂžlge med pĂ„. FRO kommer til Ă„ bli massiv tror jeg, sĂ„ for de som vil ha “lite” risiko og skal sitte en stund med en god slump penger tror jeg pĂ„ caset. De har jobb sĂ„ det griner etter og kommer til Ă„ ha det lenge!

Selskaper som betaler utbytte er kjekt :slight_smile: fikk akkurat med meg utbytte i FRO i gÄr da den gikk ex utbytte i dag 0,05usd. Det er ikke mye denne gang, men 2016 kan bli bra hvis ratene holder seg oppe.

12% utbytte + 20-30% kursoppgang? :smile:

2 Likes

Har du sett pĂ„ TIL? NĂ„r de er ferdig med tilbakekjĂžpene sine, utbyttepotensialet der er vesentlig hĂžyere enn i FRO. Rundt 30kr pr aksje for 2016 forutsatt rater som er 30% lavere enn de er nÄ 

Jeg kjenner ikke sÄ godt til finansene til TIL, spurte faren min, men han (ex president i norges rederiforbund) kjente de heller ikke sÄ godt og ville ikke uttale seg. SÄ da kan jeg kun si noe basert pÄ TA.

La oss begynne med Investtech sin automatiske- her ville jeg fĂžrst fokusert pĂ„ den doble toppen 110 og 111. Videre ser det ut som en rounding top fra rett fĂžr og rett etter dobbel topp. Investtech sier sĂ„ at den er i bunn av stigende trend, en trend jeg kanskje syntes ser litt “tynn” ut, men igjen er det kanskje en rounding bottom vi ser fra slutten av DT og frem til i dag. Totalt sier investtech at TIL er en kjĂžpskandidat, jeg er ikke helt overbevist.

SĂ„ tar jeg for meg noen av mine favoritter for uten DT og rounding top / rounding bottom.
FĂžrste er WMA der 50 dager har krysset 200 dager som er et sĂ„kalt “dĂždskryss”. Vi ser ogsĂ„ at 15 dagers er nĂ„ over 50 dagers som ofte betyr at den er litt dyr nĂ„ i forhold til trend.

For Ä se pÄ den lange trenden sÄ har jeg tegnet denne som viser at den lange trenden ble brutt omtrent samtidig som dÞdskrysset kom opp.

I fÞlge boilinger bands ligger vi nÄ ogsÄ helt i toppen av det som er forventet kursutslag.

Det som taler for kjÞp er momentum og RSI. Som vi ser er det et Þkende moment, men enda har det ikke helt tatt av slik som du ser f.eks rundt 01.12.14 da kursen gikk fra 68 til 97 pÄ kort tid.

RSI har ogsÄ god undertone, stigende bunner i RSI kurven betyr normalt at investorer ikke tÞr Ä trade langre ned og dekker inn/tar posisjon pÄ hÞyere og hÞyere kurser.

Totalt sett sÄ ville jeg kanskje forholdt meg til denne grafen som for meg sier at det er god stÞtte pÄ rundt 100 kr og solid motstand pÄ rundt 110 kr. Brudd over og under vil vise tydelig vei videre.

Ellers sÄ fÞler jeg kanskje at mye av potensialet i aksjekursen ble tatt ut fra okt.14 til aug.15. Da steg kursen fra 60 til 110, nesten en dobling og det kom veldig fort. Siden aug.15 har den egentlig beveget seg sideveis.

Som utbyttemaskin har jeg egentlig ingen kommentar ettersom jeg ikke kjenner finansene deres. Men selvsagt dersom de betaler 30% utbytte sÄ er det vanskelig Ä konkurrere med det. - men sÄ slÄr det meg at det umulig kan vÊre et veldig realistisk mÄl Ä klare 30% for da ville jo kursen flÞyet av gÄrde nÄ.

I skrivende Þyeblikk sÄ er kursen 106 - sÄ jeg ville ventet og sett om den brÞt 110 og 111.

4 Likes

DNM operer med kursmÄl 150 og vedlagt er rapporten deres for olje.

SR_CO_75378.pdf (575.8 KB)

1 Like

Hmm sitter Ä ser pÄ den til DNM og fÄr lyst Ä selge FRO og kjÞpe TIL. da PE nesten er dobbel sÄ hÞy i FRO enn TIL

2 Likes

@Irathi hva tror du om bruddet opp gjennom denne motstanden?

Det er ogsÄ en slags dobbelbunn mellom 98 og 100 kroner, der den siste bunnen ligger noe hÞyere enn den fÞrste. Det er kanskje det du til opp som en rounding bottom.

Helt klart positivt selvfĂžlgelig.

du ser kanskje ogsÄ den rounding bottom som jeg tegnet inn i blÄtt?-

ville som sagt ventet Ä se om den bryter motstanden pÄ rundt 110 - det er bare ca 4% opp fra nÄ uansett at man kan vente

2 Likes

De rÞret fÊlt nÄr det kommer til overtakelsen av seks skip i sommer, som ble tatt over flere mÄneder senere enn beregnet, noe som iflg TIL kostet dem 7MUSD. Det kan mao hende at folk ikke helt har tiltro til gjennomfÞringsevnen til ledelsen.


 og det er derfor jeg Þnsket at noen andre enn meg skulle se pÄ TIL. Er aksjen bare altfor billig, eller har jeg oversett noe?

Jeg tror samme hva Q4 tallene kommer til Ă„ bli helt avsindige for TIL. :wink: