Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Generell Shippingprat 🚱

Du poster poenget mitt. Drybulk har hatt det veldig tÞft i 7 Är nÄ. All time low i BDI nÄ nylig


Forresten 4.40 nÄ og altsÄ gjennom taket i trendkanalen din. Sky is the limit :wink: for nÄ skal vi ha 7 Är med opptur :slight_smile:

fuckup idag. Har tradet de siste dagene da den stort sett gikk ved Äpning i usa for sÄ Ä sige tilbake. Det skjedde ikke idag. Ble lÞpende etter. Mandag er det inn pÄ ose, stabiliserer den seg over 34 blir jeg sittende :smiley:

Den slutter pÄ nesten 2 kroner over sluttkurs pÄ Oslo bÞrs i US.

Teknisk analyse gjelder nÄr forutsetningene er de samme, hva trenden har vÊrt til nÄ betyr ikke noe lengre, da forutsetningene har totalt endret seg siste ukene. Derfor mÄ man se trenden i ett kortere perspektiv, og skulle den da feks legge pÄ seg rundt 5% pÄ mandag, noe jeg er sikker pÄ den gjÞr under normale omstendigheter, sÄ banker den gjennom forrige topp, og etablerer den seg der uten Ä falle for mye tilbake sÄ styrker den seg ytterligere teknisk for videre oppgang. Fortsetter ratene og stige sÄ er dette bankers. (Har du vÊrt blakk som ei rotte sÄ blir du slankere og slankere for hver dag, men hvis du plutselig begynner Ä tjene penger kan du spise godt og legge pÄ deg igjen
) Gleder meg til neste uke, den tror jeg blir fin, god helg!

2 Likes

“Currently, 7.1% of the shares of the company [GOGL] are sold short.”

Short Interest in Golden Ocean Group Drops By 23.6% (GOGL)

6 Likes

Konge
 Stakkars jÊvler
 Blodet skal renne nÄr de mÄ dekke inn :slight_smile:

1 Like

Hei fÞrst kjÞpte jeg bare GOGL pga dette som jeg sier til noen pÄ HO:


SÄ GOGL skal ifÞlge deg selv da prises til det samme om hver Cape gÄr
med -8000 USD/dag til sammenligning med -2000 USD/dag. Det finnes jo
ingen fornuft i det du sier.

-8000 USD/dag medfĂžrer at GOGL
krymper betydelig for hver mÄned. Markedet priser fremtids forventet
verdi av GOGL (noe som da er et GOGL med mye kapital brent av)
 NĂ„
plutselig sÄ er vi bare -2000 USD/dag (etter HO forumets break Even)

eller ser 0en om jeg baserer meg pÄ mine egne betraktninger
 Du tror
ikke at markedet da kommer til Ă„ ta inn over seg at GOGL ikke kommer
til Ä krympe sÄ mye som fÞrst antatt og med det justere Market Cap av
GOGL opp?

Jeg ikke bare tror det, jeg vet
 Og det jeg og vet er
at alle de som veddet pÄ at GOGL skulle krympe, nÄ etterhvert vil fÄ
den ubehagelige overraskelsen at det ikke skjer, og at veddemÄlet
egentlig mÄ dekkes inn fort som svindt for Ä begrense tap.

Jeg sier igjen, HO forumet er pÄ villspor nÄr dere bare diskuterer Break
Even. GOGLs market Cap avhenger av sÄ mange andre ting. Og nÄ er aksjen
rett billig og priset pÄ grunn av at her har shortere solgt skinnet fÞr
bjĂžrnen er skutt.


AltsÄ, selv om bunnlinjen er rÞd sÄ utgjÞr det stor forskjell i prisingen av selskapet at bunnlinjen bedrer seg og bare blir lyserÞd
 De folkene der de skjÞnner ikke det. Jeg synes det er ganske morsomt for jeg traff jo ganske godt med den reprisingen


Men sÄ til en annen ting som jeg har regnet pÄ Break Even for Capesize bÄtene til GOGL (postet ogsÄ dette pÄ HO)


Det finnes Plenty av Powerpoints og rapporter pÄ nettet om hvordan GOGL i
2013 og begynnelse av 2014 holdt OPEX pÄ omlag 5300 USD for Capene. Ref
det jeg har sagt lengre opp sÄ kan vi trygt si at dette har kommet ned
nÄ. Jeg regner med at det har kommet 10 til 15% ned
 At vi altsÄ ligger
pÄ 4500 USD pr dag nÄ.

Videre sÄ har rentene i verden kommet
betydelig ned siden 2013 og 2014. Selv de mest konservative har senket
rentene. Om man bruker kapital kost pÄ 9 % pÄ kostnaden av et Capesize
som tilhĂžrer GOGL
 Capene til GOGL er en miks av over 10 Ă„r gamle og
nesten 5 Ă„r gamle vessels. Prisene for disse i snitt er 25 mill USD pr
Cape om man tar i. 0.09*25 mill = 6160 USD/dag

4500 + 6160 = 10660 USD/dag Break Even

Som
dere ser sÄ kan dere gjerne klemme til pÄ bÄde cost of capital, prisen
for en Cape og OPEX
 Og det skal altsÄ ganske mye til for at man
ligger pÄ 14000 til 15000 som enkelte hevder her.

Personlig tror
jeg vi fint er pĂ„ Break Even slik ting stĂ„r nÄ  eller rett i overkant.
Jeg har jo nevnt tidligere at jeg tror pÄ 11000 USD/dag
 Kanskje det
var litt brÄkjekt, MEN la oss si 12000 USD/dag i stedet da. Slik jeg ser
det sÄ er det no way at Break Even er hÞyere enn det. Og da sier det
seg selv at jeg tror vi tjener penger fra de nivÄene ratene ligger pÄ nÄ
og opp.

Folk som hyler om 15 000 USD/dag, det er slik jeg ser
det folk som var idiot nok til Ă„ shorte GOGL tross hva som har blitt
prognosert for markedet i lengre tid. HUSK, ogsÄ analytikere har en
agenda. Jeg ville ikke tatt alt for god fisk som du leser der i gÄrden.


Jeg tror GOGL allerede er inn the money. Capesize ratene er jo nÄ tross alt godt over 12000 (og spot ratene i dag var over 13000
 sÄ vi ser vel bare videre peis oppover pÄ mandag)
 Dette tatt i betraktning sÄ kan det bryte ut et rakettangrep i GOGL ut av en annen verden. Det er VELDIG spennende at ratene nÄ faktisk entrer nivÄ over 12000 USD/dag. Dette begynner det Ä bli jÊvlig mye peng av.

1 Like

Har det noe Ä si om man kjÞper gogl pÄ oslo bÞrs eller pÄ nasdaq? Jeg kjÞpte litt pÄ nasdaq pÄ fredag og fikk med meg noen prosenters stigning :grinning:

@Hjalmar mener du ikke kan kjÞpe pÄ nasdaq for Ä selge samme aksjer pÄ ose.

edit: @Gordon hva mener du er et riktig kursmÄl for gogl?

Rent umiddelbart tror jeg et fint nivÄ for pust i bakken er 45. Men det fundamentale for ratene og markedet er veldig sterkt
 Hvis vi ender med rater pÄ 30000 USD/dÞgnet sÄ sier det seg selv at man skal mye mye hÞyere. Tenk deg driftskostnadene for en Cape er 4500 USD/dag
 Da ville de hatt 25500 USD igjen pr Cape pr dÞgn
 Blir heftig positiv cash flow av det. Uansett for Ä regne pÄ bunnlinje sÄ mÄ vi og ta med kostnad av kapital og avskrivning og det er omlag 6000 til 7000 USD pr Cape, sÄ man ender med en Break even pÄ 4500 + 7000 = 11500 for Ä vÊre pessimist. La oss si det er andre ting vi og ikke har fÄtt med oss og sier 12000 USD/dag pr cape
 Likevel sÄ ville man med 30 000 USD/dag raket inn til bunnlinjen 18000 USD/dag.

GOGL har vel minst 21 Capesize og Bunnlinjen vil da pr dag vokse med 18000*21 USD = 378000 USD/dag. Dette er da kunn for Capesizene og vi ignorerer 23 Panamax, Supramax og Karamax som og selvfÞlgelig raker inn i sine segment (en hvis sammenheng er det mellom Capesize og Panamax og osv
). Men la oss regne bare pÄ Capesize siden de bidrar mest og for Ä holde dette enkelt.

Golden Ocean er et Heftig firma. Det er bÄde pÄ NASDAQ og pÄ OSE. Det har betalt utbytte, det er betraktet som solid. P/E pÄ 15 kan man lett pÄregne med dagens ganske Bulle bÞrser.

365* 378 000 USD * 8.17 * 15 P/E = 16.9 milliarder Market Cap

Dagens MarketCap er pÄ 5.6 Milliarder
 Med andre ord kan aksjen lett gÄ 3 gangen (og dette bare ved Ä regne med Capesizene) hvis ratene virkelig skulle komme tilbake til en brÞkdel av hva det brukte Ä vÊre i 2010, 2011. Ratene var og 30000 USD/dag i kortere perioder i 2013 og 2014
 Det kan selvfÞlgelig skje igjen. Enkelte mener jo at de sterke forholdene med malm, Kina og nye markeder faktisk kommer til Ä smelle ratene hÞyere enn 30000 pÄ varig basis (mange Är betyr det).

Chart over index:
https://www.quandl.com/data/LLOYDS/BCI-Baltic-Capesize-Index
NÄ er Baltic Capesize Index sÄ ca. 1700ish (tilsvarer ratene pÄ noe over 12000 USD/dag)
 dobbel index betyr doble rater osv
 Men det som er perverst er at 3 gangen det er bare med Capesize segmentet. Derfor
 enhver diskusjon om Shipping bÞr vÊre i forhold til hva ratene er. Som du ser sÄ er oppsiden ganske hysterisk om man er optimistisk nok pÄ ratene.

Men la oss velge Ä bruke dagrate pÄ 20 000 USD/dag for Capesize. Vi har nÄ gÄtt fra 8000 til 12000 pÄ en uke. Vi kan lett se for oss at vi i midten av August har 20 000 USD/dag. Det er realistisk. Om vi gjÞr samme exersise som over sÄ medfÞrer dette med P/E 15 en marketCap pÄ (20000-12000)* 365* 218.1715 P/E = 7.5 milliarder. Dette er kunn Capesize og ikke noe av det andre. La oss da i det minste runde av opp til 8 Milliarder. 8/5.6 = +43%. 43% oppgang fra nÄ til da vil innebÊre at kursen korrigerer fra dagens nivÄ til 51 kroner aksjen. Det er definitivt oppnÄelig innen slutten av August. Rent teknisk sett sÄ ville jeg vurdert Ä tatt en pust i bakken rundt 45. Men som dere ser sÄ er dette ekstremt avhengig av rater. Hold derfor utsikt etter Capesize ratene sÄnn i 14:00 tiden hver dag. De skisserer veien videre :slight_smile:

1 Like

Hva mener du er et realistisk kursmÄl sÄnn de neste 3-12 mnd?

2 Likes

Realistsik kursmÄl vil avhenge sterkt av ratene. Men 20 000 USD/dag bÞr ta oss opp rundt 50 kroner aksjen. Dette vil neppe ta 3 mnd fÞr du ser. Kan fort vÊre at vi er der i lÞpet av August. GOGL er skikkelig FUNCOM aksje med tanke pÄ volatilitet (dette pga at det er en aksje med mye short i)
 Kan vÊre den smeller opp i 40 nÄ pÄ mandag for ting begynte Ä skje i USA pÄ fredag ettermiddag. Gikk 8% opp der til nÊre 36 kroner aksjen. 1 mill omsatte aksjer mot normalen som er mellom 150 og 200 000.

1 Like

Tipper en eller annen idiot kommer til Ä dumpe aksjene sine imorgen. Det blir i sÄ fall en bra inngang for meg :wink:

Tro ikke pÄ det
 Les denne som kom ut i dag pÄ Marketwatch

http://seekingalpha.com/article/3336185-dryships-welcome-to-the-new-dry-bulk-bull-market


“The BDI has now more than doubled since its lows in May. The seasonally
strong dry bulk period normally doesn’t even begin until the fall or in a
very early best case scenario September or August. July is virtually
unheard of and bodes well for the months ahead.”


“The world fleet itself has seen a constant positive surprise of ships
being scrapped and new orders being delayed, converted, and cancelled
while demand has been lackluster compared to expectations. However,
recall, the main area of demand which is China has seen near or at
record low of iron ore inventory at the ports in ratio to its
consumption while many its own extreme-high-cost domestic mines continue
to be unable to possible operate at an economically sustainable level.”


Jeg tror vi fÄr se partytilstander fremover :wink:

1 Like

HÞres bra ut. Selv om jeg fÄr en hÞyere inngang en du. :wink:

Har scoutet rundt pÄ twitter og andre plasser og fÄtt sÄpass klarhet i ting at jeg skjÞnner at det var en big deal at BDI knuste gjennom 1000. Det var en slags motstand der. Da kan man med andre ord kanskje forvente at nÄ skal vi klatre en stund.

PrÞvde og sÄnn spesifikt Ä fÄ fatt pÄ hva noen bÄter har gÄtt for i helgen men fikk ikke til det. Alt jeg ser er at Scrap metal og Ore prices fortsetter ned noe som er VELDIG bra. Industri Þnsker nÄ Ä frakte billige rÄvarer som faen. Vanligvis sÄ medfÞrer Þkte fraktrater et piss i havet i forhold til hva de sparer pÄ billiger rÄvarer.

Økte ratene vi fikk uken som gikk nÄ kom i stor grad fra Atlanteren. Men Asia og andre tightet seg litt til og. Jeg er spent pÄ Ä se om vi kan fÄ et lite galehus denne uka :wink:

1 Like

MÄ si jeg koser meg pÄ over 35 kroner i dag i Golden Ocean


Action starter ca 14:30 mener shippinghÞvdingene pÄ Hegnar. Men vi fÄr se. omsatt allerede 115 000 aksjer pÄ 12 minutter. Kanskje dette smeller fortere enn vi tror. Husker dere den ARC roboten som kjÞpte hele tiden 2 av dagene sist uke. Ligger og gnager hele tiden pÄ ask, 400 til 500 i slengen. den er i gang igjen


Noen kommentarer pÄ Äpningen i dag? Jeg synes det Äpner bra og sÄ fÄr vi vel den sedvanelige saggingen i kursen midt pÄ dagen . Forsetter ratene oppover kl.14, da tror jeg det for alvor blir moro Ä vÊre GOGL aksjonÊr :smile:
KjĂžpte forresten noe Frontline i dag.

Jin begynner Ä nÊrme seg forrige topp pÄ 14 kroner, den er like gal om ikke verre nÄr den setter i gang :slight_smile: