Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Generell Shippingprat 🚱

Fra e24 aksjelive
DNB Markets trekker spesielt frem Norsk Hydro og Golden Ocean som selskaper som kan nyte godt av en sterkere dollar og et mulig oppsving i Kina, og gjentar kjÞpsanbefalinger med henholdsvis 42 kroner og seks dollar som kursmÄl.

1 Like

Hvilke skjĂŠr finnes i sjĂžen annet enn at ratene ikke fortsetter? Det er like mange som selger som kjĂžper

EDIT: og en artikkel fra hegnar.no om doblingskandidater :slight_smile:
http://www.hegnar.no/analyser/aksjetips/artikkel555643.ece

Ratene har gÄtt som faen mens aksjen ikke har gÄtt annet enn fra omlag 30 til 35
 Hvis ratene faller tilbake sÄ vil GOGL med tid migrere ned igjen. Hvis ratene holder seg sÄ vil aksjen gÄ videre opp tror jeg. Hvis ratene legger pÄ seg igjen og setter veien mot der den bÞr vÊre pÄ mellom 20 og 30 000/dag da gÄr aksjen bananas. GOGL er et stort selskap og har tradisjonelt sett vÊrt priset to til 3 gangen hÞyere enn nÄ

De fÞrste postene jeg gjorde her om GOGL gikk pÄ det fundamentale rundt ratene. Det fundamentale er veldig sterkt og det burde gi oss litt troa pÄ at ratene fremover bare kommer til Ä vokse. Jeg ser og at Malmprisene faller videre (det skjer visst nok en slags revolusjon i mining industrien for tiden
 Masse nye selskap med lav kost pÄ markedet). Fallende malmpriser er veldig bra for DryBulk. Dette fordi at man kan tjene uhorvelig mye pÄ Ä fylle malmlagrene i tider da malmen er billig
 Shipping kostnadene er et piss i havet i forhold. Mao, sÄ ser dette bare veldig lovende ut. FÞler liksom at det er fair sjanse for at prisene skyter videre fart som har potensiale til Ä fÄ GOGL til Ä gÄ fulstendig bananas
 Og hvis det ikke skjer, sÄ tror jeg Golden Ocean Þker markedsverdi fint likevel bare pÄ grunn av det vi har sett til nÄ.

For Ă„ helle litt kaldt vann i blodet
 Myrseth i Dovre Forvaltning er litt skeptisk:

Tar bulkratene seg opp fra de rÄdende krisenivÄene, kan Golden Ocean og Jinhui Shipping gÄ i taket. Dette fordrer imidlertid antakelig at infrastrukturinvesteringene tar seg opp i Kina hvilket ikke virker sannsynlig.

Malm lagrene i Kina er nesten tomme (historisk lav). Kinas egne miner produserer dritdyr malm
 Hvordan tror du de skal fĂ„ litt hĂžyde pĂ„ lagrene igjen? Jo ved shipping. Han godeste Myrseth tror jeg Ăžnsker selv en inngang nĂ„, for alle vet at det som skal til for at prispresset fra Kina ikke skal slĂ„ inn er intet mindre enn at Kina skal gĂ„ pĂ„ en smell. Det blir jo spĂ„dd titt og ofte det
 Men om jeg skal oppsumere de siste 15 Ă„r med krakknisse spĂ„dommer om Kina sĂ„ er det at demokratiet i Vesten bare rett og slett ikke forstĂ„r Kinas mer rigide Ăžkonomiske model. År etter Ă„r knaller Kina til.

Det er alltid greit Ä se saken fra 2 sider, og ta avgjÞrelser pÄ daglig basis ut fra hva som skjer. Det vi vet er at det har vÊrt en bedring, vi fÄr hÄpe det fortsetter utover uken

Vel, jeg tror man mÄ vÊre edruelig. Capesize ratene vokser neppe 10% hver dag, Men i lÞpet av de neste 2 til 3 ukene er jeg overrasket om de ikke er hÞyere enn nÄ. August og September er sesong for Bulkfrakt og det er veldig hÞy etterspÞrsel (av de grunner som har vÊrt nevnt i tidligere poster). Jeg tror det blir veldig trangt om Ä komme seg inn dÞra jeg.

Du mĂ„ huske at GOGL var emisjonsspĂ„dd for bare uker siden. Det var bare utskudd som meg som kjĂžpte seg inn. Det er nĂ„ resten av markedet kommer, med anbefalinger og ymse. Ting har jo nesten ikke startet engang
 Å beholde denne godt inn i August skal vĂŠre noksĂ„ safe tror jeg.

EDIT: Jeg ville ikke soset bort muligheten Ä banke seg inn nÄ rett over 35. For nÄr bÞrsen i USA Äpner sÄ kan det vÊre for sent. Jeg tror og at kursen drar seg til fÞr neste Rate oppdatering kommer. Dette fordi at de fleste forventer nok bare at dette tikker videre opp.

EDIT2: Fra Broker Statistics sÄ ser man at dagens store selgere til nÄ er NON, SBN, NTF
 KjÞperne er UBS, MLI, JPM og ARC
 Say no more, jeg tror guttene pÄ kjÞpern jevnt over sitter pÄ mer kunnskap en selgerne :wink:

Forresten
 250 000 aksjer nÄ omsatt pÄ litt over en time. Volumet pÄ Wall Street sluttet pÄ 1 mill pÄ Fredag, tar jeg ikke mye feil sÄ ser det ut som det handles mye hardere nÄ enn da
 Trenden er tiltagende.

EDIT: DĂŠven dĂžtte som det handles
 runder 300 000 aksjer nÄ  hoho


EDIT2: 325 000
 Merrill Lynch begynner Ä handle rimelig hardt nÄ altsÄ.

EDIT3: Ok sÄ vi har omsatt 375 000 aksjer pÄ 2 timer. Tipper vi ender pÄ over 1 mill omsatte aksjer pÄ OSE fÞr dagen er hjemme er omme. Rimelig overrasket om ikke det resulterer i oppgang :smiley: :stuck_out_tongue:

6% opp

1 Like

Capesize eller BDI?

GOGL stanger mot taket i den lange fallende trenden.

Se rÞd linje 34.60 , nÄ er kurs 35,10, tror taket i den fallende trenden er ca 35,60-36

En dag eller to til med Þkende rater sÄ bryter vi og 38 kr er innen rekkevidde pÄ veldig kort sikt.

1 Like

Det gnages og gnages
 :smiley:

Hadde vÊrt morro Ä fÄ vÊre med pÄ et skikkelig taktskifte her. Jeg og flere andre fikk jo med oss mye av denne oppturen med tidlig inngang. Men likevel sÄ tenker jeg at det stÞrste av oppgang er igjen. Kunne godt tenkt meg og slappet av med denne opp til 6 USD :smiley:

Opp Opp, Ratene videre opp 
!!

BULK:BALTIC CAPESIZE-INDEKSEN +4,4% TIL USD 13.449/DAG

Oslo (TDN Finans): Baltic Capesize-indeksen er opp 4,4 prosent til 13.449 dollar pr dag.
Det melder Bloomberg News mandag.
JER, [email protected]
TDN Finans, +47 22 00 11 55

NĂ„ er dagratene omlag 13500 USD
 LĂžp og kjĂžp :wink:

2 Likes

Tydelig at mange ser pÄ trendkanalen og tenker at nÄ er det kanskje lurt Ä selge
 :slight_smile: Men, USA drar videre opp altsÄ pÄ tÄlig bra volum
 Har en god feeling pÄ at veien videre er opp i ny trendkanal
 Bare det at denne peker opp :wink:

Ser ut som robothandelen Ăždelegger for en stĂžre oppgang

Samme det, stiger ratene sakte men sikkert sÄ gÄr goggen opp. Norge ligger ca 1 krone under USA pr nu. Holder dette seg sÄ har goggen brutt opp og videre oppgang er rimelig sikkert. Kan ikke forvente 10% og daglig, litt pust i bakken er sunt og normalt

Vent mÄ litt
 slutter med et brak :wink:

1 Like

Vi ligger 70Þre bak USA, men det som er viktigst er at vi knerta forrige topp. SÄ lenge ratene stiger, blir det mer lÞnnsomt for goggen, da kan vi stappe trenden opp i stomp, da gjelder det ikke lengre, forutsetningene og grunnen til at det har falt er endret. Da skal vi muligens hvile litt, sÄ fortsetter klatringen. Forrige topp var 34.40,den er tatt, fortsetter ratene og derigjen mer lÞnnsomhet for drybulk utover uken?

Slutta pÄ 35.70 i USA
 Uansett
 Det trenden er tÞff Ä kvele. Vi kan godt male et parr dager her fÞr vi smeller videre. HÄper pÄ +4% til i morgen pÄ ratene
 Da er vi over 14000 USD i dÞgnet
 Og pengene begynner for alvor Ä klirre inn :slight_smile:

GOD morgen! :smile:
http://www.hegnar.no/analyser/artikkel555746.ece

Mandag morgen oppgraderte meglerhuset sitt markedssyn til «overvekt», etter Ä ha hatt et «nÞytralt» syn pÄ aksjemarkedet siden mars.

Blant norske selskaper, anbefaler DNB Markets blant andre Norsk Hydro og rederiet Golden Ocean.

2 Likes